Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Janitan ja Pellisen tapaukset saavat miettimään miksi terveyskeskuslääkärit eivät tunnistaneet kummankaan syöpää ajoissa

Vierailija
10.09.2019 |

Oireiden pitkityttyä Janita kuitenkin vakuuttui, että kyseessä on jokin vakavampi, vaikka lääkärit olivat eri mieltä.
- Jouduin ravaamaan jatkuvasti tutkimuksissa, ennen kuin lääkärit vakuuttuivat, että kyse oli jostain vakavammasta, Janita kertoi Seiskalle.
Pellinen puolestaan haki apua terveyskeskuksesta, jossa hoidettiin flunssaa. Lisäksi miehelle kirjoitettiin erilaisiin oireisiin lihasrelaksantteja ja särkylääkkeitä reilun vuoden ajan.
Vähän yli 100-kiloista Pellistä neuvottiin liikkumaan enemmän ja laihduttamaan. Pellinen menehtyi syöpään maaliskuussa.
Voiko terveyskeskuslääkäreihin luottaa Suomessa?

Kommentit (206)

Vierailija
81/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki AV palstalla ovat insinöörejä, ja kaikilla on näköjään myös syövät. 

Ottaen huomion, että joka 3. suomalainen sairastuu syöpään jossain elämänsä vaiheessa, niin aika monta heitä mahtuu tähänkin Suomen suosituimman keskustelupalstan syöpäketjua lukemaan ja kommentoimaan. Ja sitten taas jos ei ole syöpää, tai läheisillä, niin aihe ei varmaan kosketa niin paljon, että tulisi kommentoimaan (toisaalta mitä arvoa silläkään tiedolla tässä ketjussa olisi, että "minä en ole muuten koskaan sairastanut syöpää).

Vierailija
82/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä osattu ennenkin. En ole varma muistanko oikein, mutta 80-luvulla Mikkelin tk oli suomen parhaimmistoa. Ei haukuttu vielä arvauskeskukseksi. SILTI isäni siskopuolen päänsärkyä pidettiin hermoista johtuvana, puhuttiin alentuvasti että jos pikkurouva ottaisi vähän rennommin. Eräänä yönä sitten olo niin sietämättömäksi että miehensä joutui viemään Mkl:n keskussairaalaan ,  josta siirrettiin aamuyöstä Helsinkiin. Muistaakseni se oli Helsinki vaikka Kuopio kyllä olisi lähempänä..No kuitenkin sai diagnoosin joka oli aivokasvain. Eli 3kk diagnoosin jälkeen ja ehti nähdä poikansa 11-v synttärit.  28-vuotias !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvauskeskus on kansanomainen nimi ja SYYSTÄ.

Siellä ei ole ammattitaitoisia henkilöitä töissä.

Vierailija
84/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan tännekin karun kokemukseni lapsen sairauden tutkimuksien etenemisestä, sillä halua ihmisten tietävän millä tasolla julkinen terveydenhuolto toimii.

Jouduin taistelemaan monta vuotta saadakseni lapselleni diagnoosin ja asianmukaista hoitoa.

Diagnooseja tuli ummetuksesta psyykkiseen sairauteen. Välillä myös minua syytettiin lapsen oireilun aiheuttamisesta.

Monta kertaa on tutkimukset lopetettiin heti kun ensimmäinen arvaus ei ole osunut oikeaan. Välillä on erikoislääkäri ilmoitti ennen tutkimusta, että ei ole tarvetta tutkia, menkää kotiin.

Lasta moitittiin. Sinulla on huono kunto, sun pitää liikkua enemmän. Olet liian hoikka, sun pitää syödä enemmän. Pitää olla reippaammin ja paremmin.

Lopulta yksityisen sektorin puolelta löytyi syy oireille. Tutkimukset maksoivat useita tuhansia euroja. Vakuutusta meillä ei ole, sillä luulimme lapsen syntyessä, että Suomessa on hyvä terveydenhuolto.

Lapsella lopulta paljastui harvinainen perinnöllinen sairaus, joka vaatii säännöllistä seurantaa, lääkitystä ja leikkaushoitoja. Ilman diagnoosia jäävät potilaat kuolevat keskimäärin 30 v iässä. Jotkut voivat elää vanhoiksikin mutta osa kuolee jo lapsena.

Äitinä tämä on todella tuskallista. En pysty ymmärtämään miksi julkinen terveydenhuolto vastusti niin ankarasti lapsen oireiden syyn selvittämistä ja keskittyi hakemaan syytä minusta. Usein erikoilääkäkäynnit olivat vain omituista pelleilyä.

Kaikkein pahin pelleilyesitys nähtiin kun kysyin voisiko lapselleni olla se sairaus jonka diagnoosin hän lopulta sai yksityisellä. Lääkäristä kysymykseni oli hupaisa ja hän oikein teatraalisesti selitti miksi kyse ei voi olla siitä mitä ehdotin. Esityksensä jälkeen hän ohjeisti syömään lääkettä, jonka olin hetkeä aiemmin kertonut pahentaneen oireita. Lisäksi hän määräsi turhan verikokeen, joka ei käytännössä kerro yhtään mitään.

Onneksi lopulta löydettiin yksityinen lääkäri, joka tunnisti sairauden. Hän osasi nimetä sen 5 minuutin tutkimuksen perusteella. Todennäköisesti arvasi sen jo sillä hetkellä kun käveltiin sisään vastaanotolle. Lapsen huomiota herättävä ruumiinrakenne tyypillinen kyseistä sairautta sairastaville. Lopullinen diagnoosi vahvistui lukuisten tutkimusten ja geenitestin perusteella.

Diagnoosia en halua kertoa, sillä sairaus on hyvin harvinainen. Suomessa on alle 500 potilasta, joista lapsia alle 20.

Ymmärrän, että harvinaisia sairauksia on vaikea diagnosoida. Kuitenkin pystyin itse maallikkona tunnistamaan sairauden, ja erikoislääkäri väitti vastaan kun esitin epäilyni. Tänäkin lääkäri näki lapsen ruumiinrakenteen ja tiesi kaikki oireet.

Vierailija
85/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menet terkkarilääkärin vastaanotolle et koskaan tiedä mitä saat. Täällä (Helsingissä) olen tavannut lääkäreitä jotka eivät osaa suomea kunnolla. Ja se on viivyttänyt oikeaan hoitoon pääsyä.

Ohis.

Asia on ehkä muuttunut viime vuosina, kun lääkärit eivät halua enää työskennellä terveyskeskuksissa mutta koittakaa nyt tajuta että julkinen puoli ei ole välttämättä sama kuin huono laatu. Siellä on myös vuosikymmenien kokemuksella vanhoja yleislääkäreitä, itse sain lähetteen välittömästi sisäpolille. Sama toisinpäin yksityisellä eli ei takaa tasoa mutta maksaville asiakkaille toki ollaan ystävällisempia.  Mulle työnnettiin tätä hyvää terkkakokemusta ennen yksityisellä lääkäriasemalla joku fibromyalgiaesite käteen, poika ei kysellyt mitään, tuijotti vain katse tyhjänä (perjantain viimeinen aika, tyyliin evvk). Tosin täytyy sanoa että tätä kokenutta tk-lääkäriä sijaistanut kandi taas ei ehkä ihan ollut kartalla.

Vierailija
86/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan tännekin karun kokemukseni lapsen sairauden tutkimuksien etenemisestä, sillä halua ihmisten tietävän millä tasolla julkinen terveydenhuolto toimii.

Jouduin taistelemaan monta vuotta saadakseni lapselleni diagnoosin ja asianmukaista hoitoa.

Diagnooseja tuli ummetuksesta psyykkiseen sairauteen. Välillä myös minua syytettiin lapsen oireilun aiheuttamisesta.

Monta kertaa on tutkimukset lopetettiin heti kun ensimmäinen arvaus ei ole osunut oikeaan. Välillä on erikoislääkäri ilmoitti ennen tutkimusta, että ei ole tarvetta tutkia, menkää kotiin.

Lasta moitittiin. Sinulla on huono kunto, sun pitää liikkua enemmän. Olet liian hoikka, sun pitää syödä enemmän. Pitää olla reippaammin ja paremmin.

Lopulta yksityisen sektorin puolelta löytyi syy oireille. Tutkimukset maksoivat useita tuhansia euroja. Vakuutusta meillä ei ole, sillä luulimme lapsen syntyessä, että Suomessa on hyvä terveydenhuolto.

Lapsella lopulta paljastui harvinainen perinnöllinen sairaus, joka vaatii säännöllistä seurantaa, lääkitystä ja leikkaushoitoja. Ilman diagnoosia jäävät potilaat kuolevat keskimäärin 30 v iässä. Jotkut voivat elää vanhoiksikin mutta osa kuolee jo lapsena.

Äitinä tämä on todella tuskallista. En pysty ymmärtämään miksi julkinen terveydenhuolto vastusti niin ankarasti lapsen oireiden syyn selvittämistä ja keskittyi hakemaan syytä minusta. Usein erikoilääkäkäynnit olivat vain omituista pelleilyä.

Kaikkein pahin pelleilyesitys nähtiin kun kysyin voisiko lapselleni olla se sairaus jonka diagnoosin hän lopulta sai yksityisellä. Lääkäristä kysymykseni oli hupaisa ja hän oikein teatraalisesti selitti miksi kyse ei voi olla siitä mitä ehdotin. Esityksensä jälkeen hän ohjeisti syömään lääkettä, jonka olin hetkeä aiemmin kertonut pahentaneen oireita. Lisäksi hän määräsi turhan verikokeen, joka ei käytännössä kerro yhtään mitään.

Onneksi lopulta löydettiin yksityinen lääkäri, joka tunnisti sairauden. Hän osasi nimetä sen 5 minuutin tutkimuksen perusteella. Todennäköisesti arvasi sen jo sillä hetkellä kun käveltiin sisään vastaanotolle. Lapsen huomiota herättävä ruumiinrakenne tyypillinen kyseistä sairautta sairastaville. Lopullinen diagnoosi vahvistui lukuisten tutkimusten ja geenitestin perusteella.

Diagnoosia en halua kertoa, sillä sairaus on hyvin harvinainen. Suomessa on alle 500 potilasta, joista lapsia alle 20.

Ymmärrän, että harvinaisia sairauksia on vaikea diagnosoida. Kuitenkin pystyin itse maallikkona tunnistamaan sairauden, ja erikoislääkäri väitti vastaan kun esitin epäilyni. Tänäkin lääkäri näki lapsen ruumiinrakenteen ja tiesi kaikki oireet.

Minulle tuli heti mieleen Marfanin tauti tuosta kuvauksesta.

Vierailija
87/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriä ei välttämättä edes näe, vaan hoitaja arvioi tilanteen. Ja jos lääkärille pääsee ,eikä vaiva ole selkeä ja näkyvä kuten vaikka murtunut käsi tai ihottumaa, sinut todennäköisesti lähetetään kotiin syömään särkylääkkeitä. Pahimmassa tapauksessa saat kielipuolen lääkärin ja poistut hämilläsi .

Vierailija
88/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä jokaista ei voi ruveta tutkimaan oletuksena syöpä, vain pikku kolotusten vuoksi. 

Tämä on terveyskeskuslääkäreiden motto. Ota buranaa niin hyvä tulee. Lähetteitä mihinkään osaavammille lääkäreille ei heru.

Ei tuo monestikaan pidä paikkaansa. Itse olen saanut kiireellisen lähetteen tk:sta syöpätutkimuksiin, kun rinnasta löytyi patti. Muistaakseni kutsu tuli jo 3 viikon päästä, eli todella nopeasti. Naapurini taas pääsi tk:sta samana päivänä sairaalaan, kun nieleminen ei onnistunut. Hänellä oli ruokatorven kasvain, johon menehtyi 5 kk kuluttua. Useimmiten kiireelliset asiat tunnistetaan.

Vierailija
89/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on osalla se läpimätä asenne: "Voi voi, kyllä loppuis rahat yhteisestä kirstusta, jos jokaista epämäärästä oiretta ruvettais epäilemään syöväksi ja tutkimaan...kyllä siihen jo kaupungin/kunnanhallituskin puuttuis. Pienempi paha se on jos pari syöpää jää löytymättä..."

(Huom. vain osalla)

Rahahan se on takana tässäkin asiassa. Raha on tärkeintä tälle valtiolle, joten sitä säästetään keinoilla millä hyvänsä ja yksi keino on tämä tutkimatta jättäminen ja suunnilleen luulosairaaksi leimaaminen.

Vierailija
90/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaka totuus on että tulee halvemmaksi lähettää potilas kotiin kuolemaan. Ja hoitovirhettä ei tietenkään ole tapahtunut jos omainen asiasta valittaa.

Vierailija
91/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ton takia käyn yksityisellä. Ei tarvi hakee buranaa apteekista jos jalka on irti eikä taputella olalle, että jalassa kramppia vain. Mulle oma terveys on tärkeää ja olen valmis maksamaan ja yksityisellä ne ottaa asiat tosissaan, vaikka näkevät minussa euron seteleitä, mutta ottavat silti tosissaan kaiken.

Jännä et oon pa**a lääkäri jos oon töissä terkassa mut samana iltana muutun hyväks jos teen privaa. 😂

Fakta on se, että yksityisellä saat parempaa hoitoa ja kaikki maksaa. Lääkäri, joka on tk asemalla duunissa, niin siellä on erilailla asiat. Kun lääkäri siirtyy yksityiselle, niin sen työ on tuoda sijoittajille rahaa ja lääkäri tekee rahaa kaikille jos tunkee niitä kuvauksiin ja ottaa verikoita jne jne, niin siellä kyllä selviää mikä ihmistä vaivaa ja sillä on hintalappu ja sillä lapulla ei ole kattoa.

Mitä enemmän otat kokeita, niin sitä enemmän tuot rahaa ihmisten taskuun.

ERI

Ihan samalla tavalla toimin terkassa ja privassa. Määrään tutkimukset ja kokeet lääketieteellisin perustein, mitään en jätä määräämättä jos tarve on.

Terveyskeskuksessa et voi tehdä noin, koska teillä on yhteinen johdon määräämä ohjeistus siitä, miten tulee toimia. Lääketieteellisin perustein voit toki määrätä, että labrassa otetaan PVK, mutta hinnan takia jätät muut kokeet määräämättä. Tarvetta ei määritä potilaan tilanne, vaan yksikkönne yhteinen ohjeistus.

Viimeisin kommentti on kyllä ihan silkkaa provosoimista.

Vierailija
92/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmat lääkärit yksityisellä puolella on niitä, jotka työskentelevät myös yliopistosairaaloissa, muuten riittävää kokemusta ei kerry, etenkään harvinaisista sairauksista.

Suomessa yksityinen sektori on suppea pienen väestömme vuoksi ja vaativinta hoitoa saa edelleen ainoastaan yliopistosairaaloissa.

Vierailija
93/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävikin sitten toisinpäin. 4 v erikoislääkäreiden tutkimuksia mutta selitystä oudoille oireille ei löytynyt. Kun sitten menin tk-lääkärille uusimaan erästä reseptiä ja kerroin huoleni myös em. oireista, hän määräsikin juuri sen tutkimuksen, jolla tämä toinen sairaus viimein selvisi. Toki kyseessä oli kokenut yleislääketieteen erikoislääkäri, ei mikään keikkakandi.

Vierailija
94/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin tk:ssa kahden päivän sisällä lääkärikäynnistä ultraan, jossa löytyi syöpäkasvain. Ei mitään moitittavaa.

Vierailija
95/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä niitä tunnista yksityinenkään puoli. Isäni kävi pitkään valittamassa eriloislääkärille yksityisellä puolella mahavaivoja ja -kipuja, vasta julkinen puoli löysi pitkälle edenneen syövän (nelosvaihe, mitään ei ollut enää tehtävissä).

Vierailija
96/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menet terkkarilääkärin vastaanotolle et koskaan tiedä mitä saat. Täällä (Helsingissä) olen tavannut lääkäreitä jotka eivät osaa suomea kunnolla. Ja se on viivyttänyt oikeaan hoitoon pääsyä.

Ohis.

Valitettavasti itsellä kokemusta asiasta.

Vierailija
97/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomaiseni huimausoireita hoidettiin kipulääkkeillä ja ohjeistuksella tehdä kuntosaliharjoittelua. Niskassa lääkärin mielestä vika. Omainen pyysi lähetettä pään kuvaukseen, mutta lääkäri ei nähnyt sitä tarpeelliseksi, "ei sinulla syöpää ole". Epilepsiakohtauksen saatuaan pääsi sitten välittömästi magneettikuvaukseen ja aivokasvainhan siellä oli.

Vierailija
98/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se sun ite pitää tietää mikä vaivasi on. Ei se lääkäri sitä ainakaan arvaa.

Sitten selvität miten diagnoosi varmistetaan ja lopuksi miten hoito.

Yleeensä varsin helppo yhdellä verikokeella selvittää monet jutut, tai sukea pois.

Vierailija
99/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarpeeksi ärhäkkä syöpä, ei potilasvakuutuskeskus kuitenkaan ala maksamaan korvauksia, vaikka olisi tapahtunut hoitovirhe. Ei vaikka lääkäri olisi kuinka vetkutellut lähetteen kanssa vastoin käypä hoito-suosituksia ja syöpä ehtinyt tämän vuoksi levitä ja lähettää etäpesäkkeitä.

Vetoavat siihen ettei jälkikäteen ole mahdollista arvioida kuinka paljon hoitoon pääsyn viivästyminen on vaikuttanut syövän leviämiseen. Jos siis syöpä on luonteeltaan nopeasti leviävä niin sinne on porsaanreikä jätetty ettei järjestelmän tarvitse korvata lääkäreiden töppäyksiä, näissä tapauksissa kun ihmisiä esimerkiksi kuolee vatsa täynnä syöpää.

Mikäli tämä on totta, niin kiitokset sinulle että avasit sanasi arkun! Monta vuotta asia on painanut minua ja minulla ollut kovat syytökset itseäni kohtaaan kun en jaksanut äitini syöpähoitojen lomassa hakea hoitovirheeseen perustuvaa korvausta. Olen siis se henkilö joka kirjoittaa tuolla aikaisemmin 59v äitini munasarjasyövästä ja arvauskeskuksen tekemästä virheestä.

Vierailija
100/206 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ton takia käyn yksityisellä. Ei tarvi hakee buranaa apteekista jos jalka on irti eikä taputella olalle, että jalassa kramppia vain. Mulle oma terveys on tärkeää ja olen valmis maksamaan ja yksityisellä ne ottaa asiat tosissaan, vaikka näkevät minussa euron seteleitä, mutta ottavat silti tosissaan kaiken.

Jännä et oon pa**a lääkäri jos oon töissä terkassa mut samana iltana muutun hyväks jos teen privaa. 😂

Fakta on se, että yksityisellä saat parempaa hoitoa ja kaikki maksaa. Lääkäri, joka on tk asemalla duunissa, niin siellä on erilailla asiat. Kun lääkäri siirtyy yksityiselle, niin sen työ on tuoda sijoittajille rahaa ja lääkäri tekee rahaa kaikille jos tunkee niitä kuvauksiin ja ottaa verikoita jne jne, niin siellä kyllä selviää mikä ihmistä vaivaa ja sillä on hintalappu ja sillä lapulla ei ole kattoa.

Mitä enemmän otat kokeita, niin sitä enemmän tuot rahaa ihmisten taskuun.

ERI

Ihan samalla tavalla toimin terkassa ja privassa. Määrään tutkimukset ja kokeet lääketieteellisin perustein, mitään en jätä määräämättä jos tarve on.

Terveyskeskuksessa et voi tehdä noin, koska teillä on yhteinen johdon määräämä ohjeistus siitä, miten tulee toimia. Lääketieteellisin perustein voit toki määrätä, että labrassa otetaan PVK, mutta hinnan takia jätät muut kokeet määräämättä. Tarvetta ei määritä potilaan tilanne, vaan yksikkönne yhteinen ohjeistus.

juurikin näin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi