Janitan ja Pellisen tapaukset saavat miettimään miksi terveyskeskuslääkärit eivät tunnistaneet kummankaan syöpää ajoissa
Oireiden pitkityttyä Janita kuitenkin vakuuttui, että kyseessä on jokin vakavampi, vaikka lääkärit olivat eri mieltä.
- Jouduin ravaamaan jatkuvasti tutkimuksissa, ennen kuin lääkärit vakuuttuivat, että kyse oli jostain vakavammasta, Janita kertoi Seiskalle.
Pellinen puolestaan haki apua terveyskeskuksesta, jossa hoidettiin flunssaa. Lisäksi miehelle kirjoitettiin erilaisiin oireisiin lihasrelaksantteja ja särkylääkkeitä reilun vuoden ajan.
Vähän yli 100-kiloista Pellistä neuvottiin liikkumaan enemmän ja laihduttamaan. Pellinen menehtyi syöpään maaliskuussa.
Voiko terveyskeskuslääkäreihin luottaa Suomessa?
Kommentit (206)
Ja molemmat on Mäntsälästä..en asioisi siellä terveyskeskuksessa.
Nyt sen sanoo jo iso pomokin. Kaikkia ei ole varaa hoitaa.
Äiti ystävätär ravasi terveyskeskuksessa, kun oli kipuja vatsan alueella ja se vatsa myös turposi vähitellen varsin isoksi. Kun munasarjasyöpä viimein todettiin, oli myöhäistä. Hän eli enää pari kuukautta.
Tämä nainen oli muun muassa saanut kuulla, että vaihdevuosi-iässä sitä aletaan lihoa ja kannattaa katsoa, kuinka paljon syö sekä liikkua enemmän. Kipuihin määrättiin jotain vatsaa ja hermoja rauhoittavaa ynnä buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri ei saa tehdä lähetettä eteenpäin, koska rahat on tiukalla ja budjettia ei saa ylittää. Ja vaikka tekisi, tulee keskussairaalasta tieto, että ei oteta jatkotutkimuksiin, koska ei ole aihetta epäillä mitään vakavaa.
Yksityislääkärin kautta yksityiseen syöpäsairaalaan, oikeastaan muuta tietä ei enää ole. Kolme tuttuani on tänä vuonna kuollut syöpään, jota olisi voitu hoitaa, jos lääkärillä olisi ollut lupa lähettää tutkimuksiin. Ei ollut, koska sotepiirillä oli alibudjetointi ja palkkarahat meni kehittämishankkeisiin. Potilaat ei ole erityisen tärkeitä, esimerkiksi Lahdessa kuolleisuus aivoinfarktiin on maan korkein ja perusteluna on, että ei ole varaa hoitaa kaikkia.
Missä näin on? Itsellä ja lähimmäisillä täysin päinvastaisia kokemuksia. Itse olen päässyt useampaan kertaan ja välittömästi jatkotutkimuksiin rinnassa olevan patin johdosta vaikka olen "liian nuori". Samoin lähimmäiseni muiden epäilyjen takia.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkäri ei saa tehdä lähetettä eteenpäin, koska rahat on tiukalla ja budjettia ei saa ylittää. Ja vaikka tekisi, tulee keskussairaalasta tieto, että ei oteta jatkotutkimuksiin, koska ei ole aihetta epäillä mitään vakavaa.
Yksityislääkärin kautta yksityiseen syöpäsairaalaan, oikeastaan muuta tietä ei enää ole. Kolme tuttuani on tänä vuonna kuollut syöpään, jota olisi voitu hoitaa, jos lääkärillä olisi ollut lupa lähettää tutkimuksiin. Ei ollut, koska sotepiirillä oli alibudjetointi ja palkkarahat meni kehittämishankkeisiin. Potilaat ei ole erityisen tärkeitä, esimerkiksi Lahdessa kuolleisuus aivoinfarktiin on maan korkein ja perusteluna on, että ei ole varaa hoitaa kaikkia.
Sulla on varmaan faktatietoa ja antaa linkki missä tästä Lahden tilanteesta kerrotaan?
Syöpiä on paljon erilaisia ja syöpä voi aiheuttaa melkein mitä tahansa oireita. Näin ollen pitäisikö jokaisen terveyskeskusasiakkaan oireiden taustalla poissulkea syöpä? Ja miten se syöpä poissuljetaan. Koko kehon magneettikuvaus kaikille? Entä jos kyseessä olikin varhaisvaiheen syöpä, joka ei vielä näy. Kuukauden kuluttua koko kehon magneettikuvaus uudelleen? Ei ole mitään syöpäverikoetta. Joillakin ihmisillä käy huono tuuri, mutta moni myös saa diagnoosinsa ajoissa. Lääkärin ammattitaitoa on arvioida todennäköisyyksiä ja tehdä parhaansa saatavissa olevilla resursseilla, jotka eivät ole rajattomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoren ihminen tilastollinen todennäköisyys saada syöpä on hyvin pieni. Terveyskeskuksissa on valtava työmäärä ja lääkäreitä on kielletty teettämästä tutkimuksia, jotka eivät ole ehdottoman välttämättömiä.
no mitä järkeä on koko systeemissä jos syövän poissulkeminen ei ole välttämätön tutkimus
No mitä olet mieltä, riittääkö resurssit kokovartalo magneettikuvata kaikki jotain kolotusta valittavat alle 3-kymppiset? Ja/Tai lähettää erikoissairaanhoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Syöpiä on paljon erilaisia ja syöpä voi aiheuttaa melkein mitä tahansa oireita. Näin ollen pitäisikö jokaisen terveyskeskusasiakkaan oireiden taustalla poissulkea syöpä? Ja miten se syöpä poissuljetaan. Koko kehon magneettikuvaus kaikille? Entä jos kyseessä olikin varhaisvaiheen syöpä, joka ei vielä näy. Kuukauden kuluttua koko kehon magneettikuvaus uudelleen? Ei ole mitään syöpäverikoetta. Joillakin ihmisillä käy huono tuuri, mutta moni myös saa diagnoosinsa ajoissa. Lääkärin ammattitaitoa on arvioida todennäköisyyksiä ja tehdä parhaansa saatavissa olevilla resursseilla, jotka eivät ole rajattomat.
Tämä. Maallikot huutelevat kaikkea mahdollista tutkittavaksi mutta käsitys diagnostiikan vaikeudesta ei ole oikein auennut.
Vierailija kirjoitti:
Ton takia käyn yksityisellä. Ei tarvi hakee buranaa apteekista jos jalka on irti eikä taputella olalle, että jalassa kramppia vain. Mulle oma terveys on tärkeää ja olen valmis maksamaan ja yksityisellä ne ottaa asiat tosissaan, vaikka näkevät minussa euron seteleitä, mutta ottavat silti tosissaan kaiken.
Jännä et oon pa**a lääkäri jos oon töissä terkassa mut samana iltana muutun hyväks jos teen privaa. 😂
Sisaret älkää uskoko jos väitetään ettei gynen tarkkia tarvi "ellei ole oireita". Se on täyttä potskaa! Ei ole turhaa gynen tarkkia!
Lääkäritkään ei erota mitkä niitä gynen syöpien oireita on. Miten maallikot?
Ei kaikki vuoda mitään ulos tms. Joillain paisuu vatsa kuin kovaksi tynnyriksi, piukea, pingoittunut, kova, esim koska vatsaontelossa niin nestettä ja ... no. Ei sellainen oire tarvitse kertoa yhtään ruuansulstusjutuista. Sekin voi olma gynen kasvain tai jopa syöpä. Et välttämättä tunne, sisälläsi on monia kymmenien senttien mittainen kasvain.
Minulle tuli jostain anemia. Vuosikausien, itselle epätyypillinen: oma hb oli nuorempana 150+ terveenä. Päälle 40 tuli ihme anemia. Kk-jutut ihan kuin ennenkin.
Olen nainen. Olisi kuulunut poissulkea gynen vakavammat jutut. Niin ei tehty. Lopputulos: valtava gynen kasvain sisällä, monia kymmeniä senttejä, sangollinen kuin vanhaa tummaa verta vatsaontelossa. Sitten kun noista päästiin, kropasta yht 20kg extraa nestettä veke. Sytostaatit.
Sekä se mikä ollut että leikkaus vahingoittaneet nestesysteemiä niin, jalkapöytienkin päällä pallot, niin, etten ymmärrä mitä tehdä, koska jalkoihin ei mene muu kuin muoviset avokasmalliset rantasandaalit!
On nestelääkkeitä käsittääkseni jämy annos, mutta olen taas kuin turvonnut möhkylä.
Jos ei olisi oleteltu kaikenlaista vaan olisi tutkittu aikaa sitten eli lähtemällä poissulkemaan naiselta ensiksi tällaiset, kuten olisi pitänyt, sen sijaan, että koetettiin reumaatikolle syöttää suun kautta rautaa, mikä ei reumaisilla kuulemma suun kautta edes imeydy, ja jätetiib gynen tutkimukset tekemättä, olisi voitu löytää kasvain silloin, kun kasvain vielä pieni, eikä ollutbehtinyt vahingoittaa pysyvästi nestekiertosysteemiä.
Ei voitu oikeasti aneemista naista heittää gynen kautta jotta olisi tiedetty, ettei se ainakaan ne jutut ole.
Enkä minä tiennyt; maallikko, mistään mitään.
Ei, en ole mikään ns rautahysteerikko. Aivan oikea anemia, jonka syistä jätettiin poissulkematta se, mikä ihan luonnollisimmin olisi naiselta ensiksi pitänyt.
Enkä päässyt tk:n kautta hoitoon, vaan väkisin ambulanssin kyytiin ja isoon päivystykseen änkeämällä. Lanssimiesten mielestä tarpeetonta. En kirjaimellisesti päässyt yksin kotona sängystä ylös enää, koska vatsaani sattui niin suuri kasvain ja siitä johtuva mustanpuhuva, verinen nestemäärä. Olinkin sitten useita viikkoja sairaalassa viime syksynä. Satuin pääsemään vatsanultraan, missä päästiin jäljille. Tuota ennen ne raukat olivat luulleet kyseen olevan *ummetuksesta*.
Valkoinen kaupunki, jos joku miettii, missä päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näin on? Itsellä ja lähimmäisillä täysin päinvastaisia kokemuksia. Itse olen päässyt useampaan kertaan ja välittömästi jatkotutkimuksiin rinnassa olevan patin johdosta vaikka olen "liian nuori". Samoin lähimmäiseni muiden epäilyjen takia.
Tai itsellä seulonta pelasti, lähete napsahti heti ja kolme kasvainta leikkattiin iikon päästä. Näin siis julkisella, kannattaa käydä ilmaisessa mammografiassa!!!
Olen niin vihainen, en saa edes kirjoitettua ymmärrettävästi ja virheettä. Anteeksi.
Tämä edellinen on tasan yksi tyrityistä asioista ..
Yli vuosi sitten kävin lääkärissä ja valitin jatkuvaa närästystä ja muuttunutta suolen toimintaa. Lääkäri sanoi, ei sulla ainakaan syöpää ole kun noin nuori olet (30v.). Närästys lääkettä ja kotiin. Ei auttanut, oot varmaan stressaantunut pitää rentoutua.
Toinen lääkäri: kannattaa ostaa moottorisänky niin mahahapot ei nouse suuhun yöllä ja syö säännöllisesti.
Kolmas lääkäri, ovulaatio kipua selvästi.
Kolmas lääkäri oli pari viikkoa sitten. Kehoitti myös menemään yksityiselle gynekologille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton takia käyn yksityisellä. Ei tarvi hakee buranaa apteekista jos jalka on irti eikä taputella olalle, että jalassa kramppia vain. Mulle oma terveys on tärkeää ja olen valmis maksamaan ja yksityisellä ne ottaa asiat tosissaan, vaikka näkevät minussa euron seteleitä, mutta ottavat silti tosissaan kaiken.
Jännä et oon pa**a lääkäri jos oon töissä terkassa mut samana iltana muutun hyväks jos teen privaa. 😂
Fakta on se, että yksityisellä saat parempaa hoitoa ja kaikki maksaa. Lääkäri, joka on tk asemalla duunissa, niin siellä on erilailla asiat. Kun lääkäri siirtyy yksityiselle, niin sen työ on tuoda sijoittajille rahaa ja lääkäri tekee rahaa kaikille jos tunkee niitä kuvauksiin ja ottaa verikoita jne jne, niin siellä kyllä selviää mikä ihmistä vaivaa ja sillä on hintalappu ja sillä lapulla ei ole kattoa.
Mitä enemmän otat kokeita, niin sitä enemmän tuot rahaa ihmisten taskuun.
ERI
Vierailija kirjoitti:
Älä jää pyörimäänterveyskeskukseen jos epäilet jotain vakavampaa vaan mene yksityiselle heti.
Se mikä on kummallista niin tuolla yksiyisellä klinikalla saattaa sinu ottaa vastaan ellei nyt samainen lääkäri, joka sinut aiemmin tutki (pilkattuna ja halveksituna) terveyskeskuslääkärinä, niin mahd. joku toinen samaisessa terveyskeskuksessa toimiva lääkäri, jossa asioit. Mutta ny kalliiina ja arvostettuna asiantuntija lääkärinä, jolla on aikaa kuunnella ja tutkia potilasta toinenkin 10 minuuttia. Ja arvioida, eä kannattaako hänen määrätä nyt asiakas jattkooimenpitetä varten yliopistolliseen sairaalaan vai anaa ymmärää, että hän kyllä tietää että sopivan yksiyisne klinikan joka hoiaisi asian jatkon sopu hintaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Äitini ravasi vuoden ajan selkävaivojen vuoksi terv.keskuslääkäreillä ja aina komennettiin jumppaamaan ja ties mitä, määrättiin kipulääkkeitä ja lihasrelaksantteja yms. Kunnes löytyikin syöpä ja alle 4v myöhemmin kuoli ollessaan 47v.
Mun äidille kävi samoin. Oli vaan kulumaa lonkissa kuulemma.
Mun äidille myös. Hän oli tosin yli 60 jo, mutta oli aiemmin sairastanut rintasyövän. Kun tuli pahoja selkäkipuja, terveyskeskuslääkäri määräsi Buranaa ja fysioterapiaa. Yksityinen lääkäriasema kuvasi ja löysi syövän, äiti eli muutaman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se jännää ja suorasaan toisinaan pelottavaa, kun lääkreiä ei ole vieläkään saatu avanomaiseen vuoroyöhän vaan heidän annetaan mm. päivystää edelleen varsin vapaasti pikiä (hyvin maksettuja) rupeamia Toiseksi: Harva ammattikunta voi yhtä vapaasti ja avoimesti kilpailla omaa työnantajaansa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh, ei. Yksityisellä mennään suoraan asianmukaiselle erikoislääkärille jolla on osaamista juuri siihen tiettyyn vaivaan. Terveyskeskuksessa saa sen lääkärin joka nyt sattuu tulemaan, osaamisesta välittämättä. Yleislääkärit eivät oikein tiedä mistään mitään, lähinnä heidän tehtävänä on laittaa lähetteitä.
Jos olisit oikea lääkäri, tietäisit tämän.
Itse en käytä terveyskeskusta, vaan satsaan rahat yksityiseen.