Nyt on suurtutkimuksessa huomattu, että kielitaidoton lääkäri on uhka potilasturvallisuudelle...
Kommentit (37)
Minä sain puolalaiselta lääkäriltä nukahtamisvaikeuksiini (vaiva piti näyttää hänelle lääkärikirjasta sormella osoittamalla) lääkettä, jota käytetään heroiinin vieroitusoireiden kramppien ehkäisyyn. Asiasta tietämättömänä otin yhden napin, eikä jalat kantaneet kuin vasta kolmantena päivänä - enkä kyllä nukkunutkaan silmällistäkään....
Ulkomaalaisille lääkäreille ja hoitajille pakolliseksi suomenkielenopiskelu ja joku määrä aika mihin mennessä pitää osata tai työsopimus ja työlupa loppuu 👍
Suomen ruotsin kielisissä kunnissa pääsee lääkäriksi osaamatta suomen kieltä, mutta siivoojaksi ei pääse osaamatta ruotsin kieltä. Tapaus on tosielämästä.
Kovin on siivous vastuullista puuhaa näissä kunnissa. Tästäkin voisi teettää suurtutkimuksen.
Yritin saada lapselle akuuttia apua ja puhelimeen vastasi hoitaja joka ei osannut suomea tai englantia niin paljon että olisi ymmärtänyt numerot eli lapsen sotun.
Tk-lääkärille olen joutunut selittämään asiat venäjäksi ja hammaslääkärissä tulkkaamaan lääkärin ja hoitajan puheet toisilleen.
Kuka v.. Ttu näitä täysin nolla tutkimuksia tilaa, j käteinen kavereiltaan?? Ton faktan tajuaa jokainen täysjärkinen tutkimattakin.
Ja sitten vielä joku ylen verorahoilla lois iva toimittelija raportoi kuin suurestakin uutisesta, ei hyvää päivää tätä maata.
Kielipuolia on myös sote-ajanvarausnumeroon vastaamassa. Jännä tunne, kun ei tiedä, mitä on sovittu..
Vierailija kirjoitti:
Kielitaidottomat hoitajat vaarantavat myös potilasturvallisuuden.
Näin on hoitoalalla lähihoitajienkin kesken. Esim. Telkänhoiva Jyväskylä. Työvuorossa saattaa olla 2 lähihoitajaa, joista kumpikaan ei osaa kunnolla suomenkieltä... asiakkaat eivät tule ymmärretyiksi eikä omaisetkaan!! Tällaista on varmaankin monessa paikassa.
Pitikö tästä oikein tutkimus laittaa? Tuohan on itsestään selvä asia. Mikäli lääkäri ei ymmärrä potilasta, oikeaa hoitoa ei saa ja potilaan terveys vaarantuu.
Mikä tässä muka on niin vaikea?
Hyvä että tämä on tullut nyt julkisuuteen. Venäläiset lääkärit pois Suomesta, aivan hirveä kokemus itsellä.
No vaikeaa on kai löytää niitä suomea puhuvia lääkäreitä? Siivoojia kyllä löytyy, heiltä voi vaatia kielen osaamista.
Olen ihmetellyt, miksi täällä Suomessa maah anm uuttajat ja jo pidempäänkin kieltä osaavat saavat automaattisesti tulkin asioidessaan eri virastoissa ja juuri terveydenhuollon eri pisteissä.Eikö tämä sama oikeus kuuluisi meille kantaväestöllekin asioidessaamme suomen kieltä osaamattoman ja ymmärtämättönn lääkärin kanssa
Meidän terveyskeskuksessa on yli puolet "muun kielisiä", lähinnä venäläisiä ja virolaisia. Kieliongelmaa pahentaa se, että kieltä heikommin osaava on liian ylpeä myöntääkseen, ettei ymmärrä. Useamman kerran olen huomannut, että viestini ei mene perille ja yrittänyt kertoa uudestaan ja olen saanut tiuskahduksen, että ymmärtää kyllä. No kun ei ymmärrä!
Onko teillä kokmuksia muista ulkomaalaisista kuin venäläisistä lääkäreistä Suomessa?
Minä huomasin sen silloin kun lääkäri ei ymmärtänyt mitä puhuin enkä minä sitä. Jos tulee lääkäriksi suomeen niin pitäisi osata suomea.