Nyt on suurtutkimuksessa huomattu, että kielitaidoton lääkäri on uhka potilasturvallisuudelle...
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Meidän terveyskeskuksessa on yli puolet "muun kielisiä", lähinnä venäläisiä ja virolaisia. Kieliongelmaa pahentaa se, että kieltä heikommin osaava on liian ylpeä myöntääkseen, ettei ymmärrä. Useamman kerran olen huomannut, että viestini ei mene perille ja yrittänyt kertoa uudestaan ja olen saanut tiuskahduksen, että ymmärtää kyllä. No kun ei ymmärrä!
Minullq oli teinipojan näköinen venäläislääkäri joka ei tajunnut labratuloksia.
Ainoa mitä osasi kysuä oli ”sinä olla juoppo?” Tietyt arvot koholla kilpirauhasen takia!
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisille lääkäreille ja hoitajille pakolliseksi suomenkielenopiskelu ja joku määrä aika mihin mennessä pitää osata tai työsopimus ja työlupa loppuu 👍
Samoin hoitajille esim vanhuspuolella. On kamalaa katsella kun vanhus valittaa ja hoitaja ei ymmärrä että on tuskia. Vanhuksilla on usein heikko puheääni ja jos esim hampaita ei ole, he ääntävät epäselvästi. Paras olisi kun olisi hoitajan äidinkieli niin varmasti ymmärtäisi vanhuksen puheen.
Kielitaidottomat ja talviajo osaamattomat taksikuskit aiheuttavat myös hengenvaaran asiakkailleen. Voitte maksaa suoraan mulle 10 000 niin ei tartte tehdä suurtutkimusta.
Sama ongelma farmaseuteilla. Etsin apteekista apua löysään vatsaan. Olisin halunnut vaan selata tuotteita itse rauhassa näin noloon asiaan, mutta tietenkin tämä asiakaspalvelija tunki heti kyselemään tarvitsenko apua. Kyseessä oli ulkomaalainen farmaseutti, joka ei osannut täysin suomea. Sanoin hänelle hiljaa että tarvitsen jotain vatsan kovettamiseen, ja hän ohjasi hyllylle ja osoitti tuotteen jonka pitäisi auttaa. Kiitin ja olisin jäänyt lukemaan tuoteselostetta, mutta farmaseutti jäi viereen kyttäämään niin menin vaan äkkiä kassalle ja poistuin. Lukaisin apteekin ulkopuolella tuoteselosteen kunnolla, ja kävi ilmi että tuote oli tarkoitettu kovan vatsan hoitoon eli täysin päinvastaiseen ongelmaan kuin mikä minulla oli. Tuote maksoi lähes 20€ joten menin heti palauttamaan sen. Sain vääntää asiasta hetken kassahenkilön kanssa, joka kutsui farmaseutin paikalle ja sanoi ongelman hänelle niin kovaan ääneen että koko muu apteekki kuuli. Sain lopulta rahat takaisin ja menin punaisena kauppaan ostamaan banaaneja. Enkä enää koskaan asioi ko. apteekissa, enkä tule enää koskaan puhumaan farmaseutin kanssa vatsaongelmistani ellei meillä ole yhteistä äidinkieltä.
Itselläni kokemusta vain yhdestä puolalaisesta lääkäristä. Yhteisenä kielenä meillä englanti, se sujui meiltä molemmilta sujuvasti joten ei ollut ongelmaa asioida hänen kanssaan. Muutenkin oli todella hyvä kokemus kun tunsin että minua vihdoin ymmärrettiin eikä väitetty valehtelijaksi, sekä sain helpotusta ongelmaani. Olin kärsinyt unettomuudesta ja pahasta ahdistuksesta läheisen kuoleman takia, käynyt useammalla lääkärillä jossa minua ei kuunneltu tai otettu tosissaan.
Mutta ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että asiointi lääkärillä jonka kanssa ei löydy mitään yhteistä kieltä voi olla jopa hengenvaarallista. Esim. vanhempani ovat sitä ikäluokkaa joka ei englantia juurikaan oppinut puhumaan joten he varmasti tulisivat väärinymmäretyksi/ymmärtäisivät lääkärin puheet väärin.
Minulla oli venäläinen psykiatri, joka tulkitsi tupakkalakkoni siten, että solutoimintani muuttuu kolmen kuukauden periodilla koska olen kahvista riippuvainen - mielenkiintoista lukea Kannasta tällaista...
Rasistinen ja muukalaisvihamielinen tutkimus ja uutisointi!!!
Nyt joutaisi postilaisia lääkäreiksi. Vaatimuksena vain suomenkielen taito.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma farmaseuteilla. Etsin apteekista apua löysään vatsaan. Olisin halunnut vaan selata tuotteita itse rauhassa näin noloon asiaan, mutta tietenkin tämä asiakaspalvelija tunki heti kyselemään tarvitsenko apua. Kyseessä oli ulkomaalainen farmaseutti, joka ei osannut täysin suomea. Sanoin hänelle hiljaa että tarvitsen jotain vatsan kovettamiseen, ja hän ohjasi hyllylle ja osoitti tuotteen jonka pitäisi auttaa. Kiitin ja olisin jäänyt lukemaan tuoteselostetta, mutta farmaseutti jäi viereen kyttäämään niin menin vaan äkkiä kassalle ja poistuin. Lukaisin apteekin ulkopuolella tuoteselosteen kunnolla, ja kävi ilmi että tuote oli tarkoitettu kovan vatsan hoitoon eli täysin päinvastaiseen ongelmaan kuin mikä minulla oli. Tuote maksoi lähes 20€ joten menin heti palauttamaan sen. Sain vääntää asiasta hetken kassahenkilön kanssa, joka kutsui farmaseutin paikalle ja sanoi ongelman hänelle niin kovaan ääneen että koko muu apteekki kuuli. Sain lopulta rahat takaisin ja menin punaisena kauppaan ostamaan banaaneja. Enkä enää koskaan asioi ko. apteekissa, enkä tule enää koskaan puhumaan farmaseutin kanssa vatsaongelmistani ellei meillä ole yhteistä äidinkieltä.
No mitä ihmeen noloa on kovassa tai löysässä vatsassa. Joo ei sitä koko apteekille tarvi kuuluttaa, mutta kai siitä nyt voi ääneen keskustella farmaseutin kanssa.
Kun tämä "palvelukonsepti" apteekkeihin tuli, mä olen ruvennut netistä katsomaan vaihtoehdot valmiiksi ja kun tullaan kyselemään, mulla on antaa tuotenimi vastaukseksi.... Sitten jos ei kiinnosta keskustella aiheesta enempää tai kuunnella vastaavan tuotteen mainosta, niin sanon että ostan miehelle ja ostan tämän mitä hän pyysi tuomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmeen noloa on kovassa tai löysässä vatsassa. Joo ei sitä koko apteekille tarvi kuuluttaa, mutta kai siitä nyt voi ääneen keskustella farmaseutin kanssa.
Kun tämä "palvelukonsepti" apteekkeihin tuli, mä olen ruvennut netistä katsomaan vaihtoehdot valmiiksi ja kun tullaan kyselemään, mulla on antaa tuotenimi vastaukseksi.... Sitten jos ei kiinnosta keskustella aiheesta enempää tai kuunnella vastaavan tuotteen mainosta, niin sanon että ostan miehelle ja ostan tämän mitä hän pyysi tuomaan.
No en minä halua että koko apteekki kuulee ripuloinnistani, vaikka se onkin aivan yleinen ja normaali vaiva. En haluaisi myöskään kuuluttaa kaikille hiivatulehduksestani enkä huuliherpeksestäni. Yleensä katsonkin netistä etukäteen mitä tuotetta olen hakemassa, tuo kerta oli poikkeus. Mutta ei asiakkaiden pitäisi joutua tekemään tuollaista välttääkseen kimppuun hyökkääviä farmaseutteja, ja kyllä asiakkaan pitäisi pystyä luottamaan siihen että farmaseutti ymmärtää kieltä!
Tuohan nyt oli tiedossa jo muutenkin ilman tutkimuksia. Silti kielitaidotonta, huonosti englantia, eikä lainkaan suomea puhuvia lääkäreitä on tullut vastaan ihan ensiavussakin. Yks ulkomaalainen lääkärimies arvioi autokolarin jälkeen pään alueen vaurioita. Se kuvautti mun pääni. En ymmärtänyt mitään mitä lääkäri sanoi tuloksista vaikka osaan hyvin englantia. Se oli jotain "arabianenglantia" jota lääkäri sönkötti. Lähdin kotiin ja jäin henkiin. Mutta aivokuvien tuloksista ei mitään käsitystä.
Eiköhän tuo ole tiedetty ilman tutkimustakin.
Olin keskellä keskenmenoa ja Kättärille menin asiaa varmistamaan. Lääkäri oli ystävällinen, mutta en parhaalla tahdollanikaan ymmärtänyt, mitä hän sanoi. Selitti epäselvästi jotakin, mitä minun pitäisi seuraavaksi tehdä. Onneksi paikalla ollut hoitaja sanoi asian selvällä suomen kielellä. Jollei häntä olisi ollut, olisin lähtenyt ihan tietämättömänä ulos ovesta enkä olisi tajunnut mennä verikokeeseen.
Minä lähdin turhautuneena päivystyksestä kun en meinannut tajuta lääkärin puheesta mitään mutta käsitin, että sanoi "voit lähteä". Sitten hoitaja soitti perään että minun pitäisi kuvata ja ottaa kokeita, missä olen. Kun palasin sairaalaan, tämä sama mieslääkäri oli siinä pajattamassa ja hoitaja sanoi jotenkin "eihän rouva voi nyt kotiin mennä kun nämä kokeet " johon lääkäri " NO ! No mennä kotiin. Ei ".
Vierailija kirjoitti:
Tuohan nyt oli tiedossa jo muutenkin ilman tutkimuksia. Silti kielitaidotonta, huonosti englantia, eikä lainkaan suomea puhuvia lääkäreitä on tullut vastaan ihan ensiavussakin. Yks ulkomaalainen lääkärimies arvioi autokolarin jälkeen pään alueen vaurioita. Se kuvautti mun pääni. En ymmärtänyt mitään mitä lääkäri sanoi tuloksista vaikka osaan hyvin englantia. Se oli jotain "arabianenglantia" jota lääkäri sönkötti. Lähdin kotiin ja jäin henkiin. Mutta aivokuvien tuloksista ei mitään käsitystä.
Ala kiistää ilmiön. Siksi heille pitää olla tutkimus.
Yksityisellä turkkilainen lääkäri alkoi googlaamaan uutista, jossa kerrottiin lääkkeeni toimitusvaikeuksista apteekkeihin. Googlasi myös lääkkeen vaikuttavia aineita. Hänen kirjoittamansa resepti ei sitten sopinut alkuunsa, mutta eiköhän tuo hyväksi todettu palaudu tässä syksyn aikana apteekkeihin.
Julkisella geriatrisella osastolla palkattu määräaikaiseksi ulkomaalainen sairaanhoitaja. Ei ymmärrä tikkien ja lääkkeen eroa suomenkielisestä puheesta. Myös omien toimenpidevälineiden pois siivoaminen ei hänen mielestään kuulu hänelle itselleen, vaan jättää verisiä papereita ja neuloja potilaiden sängyille.
Olen valittanut kahdesti kielitaidottomasta lääkäristä. Kummallakin kerralla minulle vastattiin, ettei ole mahdollista että lääkärinä voisi toimia puutteellisella kirlitaidolla.
Kielitaitopuutteiden lisäksi myös se asiakaspalvelun idea on osalla sisäistämättä. Erityisedti itäblokin lääkäreissä on todella tylyjä yksilöitä.