Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihansyöjät - eikö teistä oikeesti tunnu yhtään pahalta miten paljon tuotantoeläimet kärsivät?

Vierailija
05.09.2019 |

Ihan asiallisia mielipiteitä haluaisin kuulla, luuletteko aidoisti, että eläimet ovat eläneet ns. hyvän elämän, että niillä ei ole tunteita vai ettekö ihan oikeasti välitä elävän luontokappaleen kärsimyksestä. Itsekin olin lihansyöjä, vielä muutama vuosi sitten, mutta kun oikeesti ottaa hiemankin asioista selvää ja alkaa miettimään miten järkyttävää on satuttaa ja tappaa tuntevia olioita vaikka tulisi täysin toimeen kasvisruokavaliolla.

Kommentit (319)

Vierailija
61/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa laittaa iltapalaksi lihapiirakan 3 nakilla ja tuplapekonilla. Sisään tulee tietysti runsaasti juustoa. Huomenna mennään sitten siiville. Ne vasta herkkua ovatkin.

Vierailija
62/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sikatilallisten tytär ja minua ahdisti jo lapsena sikala ja HK:n teurasautot, eläinten kiljunta, porsituskarsinat tms. Olin varmaan neljän vanha kun ekaa kertaa mietin, miksi maailma on sellainen, että ihmisen on syötävä lihaa, kun eläimet olisi paljon kivampia kavereina tai vapaana luonnossa. Vanhempani eivät tällaisia ajatuksia kuunnelleet, vaan käskivät vaan kovettaa itseni siihen mikä on luonnon laki, että eläimet syö toisia eläimiä. 

En minä kyllä oikein kovettunut koskaan, ja 13-vuotiaana tein päätöksen ryhtyä kasvissyöjäksi. Nyt olen 45 ja olen ollut kasvissyöjä tuosta alkuperäisestä päätöksestäni alkaen. Periaatteessa en esim. riistan, vapaana kasvaneen kalan tai oikeastaan pientilan karjankaan syömistä pidä eettisesti kovin pahana - se on samanlaista kuin mitä luonnoneläimetkin tekee, tosiaan sitä luontoa että on saaliita ja saalistajia. Itse en kuitenkaan niitäkään halua syödä, kun kerran on mahdollista elää ilmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta aivottomat elikot.

Täh? Onhan niillä aivot niin kuin meilläkin. Huono argumentti.

Eikö tämä aina toistamasi höpinä ikinä lakkaa? Aivoton = typerä, kuten kaikki asian käsittää.

Vierailija
64/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kannattaisi tutustua kotimaisiin tiloihin joissa ruokaa ja suojaa ja lämpöä yllinkyllin sekä tänäpäivänä myös tilaa ja jotakin muuta kuin entisaikojen idylli mummoloiden ahtaat navetat joissa sitten sontaa riitti.Mitä sitten kärsimykset kun kuitenkin eläinlääkärit nopeasti paikalla ja teurastuksessa edes ehdi tajuamaan lopetustaan.

Vierailija
65/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä ja asia on ollut itselleni jonkinlainen ongelma ja omantunnon tuska jo ainakin kymmenisen vuotta. Ongelmaa ei taitaisi olla, jos olisin terve ja jos minulla olisi enemmän rahaa laittaa ruokaan. Mutta minulla on autoimmuunisairaus, ja sen vuoksi voin parhaiten, kun noudatan paleo-tyyppistä ruokavaliota. Parhaat kasviproteiinin lähteet ovat kiellettyjen tai ei-suositeltavien listalla. Terveenä olisin varmaan kasvissyöjä tai söisin ainakin todella vähän lihaa.

Käytännössä en kuitenkaan ole syönyt punaista lihaa enää vuosiin, ja olin yli vuoden syömättä myös kanaa. Söin kuitenkin kalaa, mutta koska rahaa on niukasti, niin se kala oli sitten useimmiten pakasteseitiä. Arvaa tympikö vetää sitä kuutena päivänä viikossa toista vuotta? Kun lopulta annoin itselleni luvan syödä taas broileria, ahmin sitä valtavia määriä pari viikkoa. Luoja miten hyvältä se maistui! En edes tuntenut huonoa omaatuntoa silloin. Ja kyllähän se kalakin tietysti kipua tuntee...

Jos minulla olisi enemmän rahaa, ostaisin kaiken lihan ja muunkin ruoan luomuna. Mutta kun kuukauden ruokabudjetti on 150-160 euroa, niin varmaan jokainen tajuaa, että sillä ei kovin paljon luomua osteta.

Mutta toisaalta sitten…. mitä tulee kasveihin, ne ovat uusien tutkimusten mukaan lähempänä eläimiä ja ihmisiä, mitä aiemmin on ajateltu. Eli jos ei halua syödä mitään millään tavalla tuntevaa tai tiedostavaa, on parasta olla syömättä mitään.

https://allthatsinteresting.com/plants-defense-mechanism

https://www.pri.org/stories/2014-01-09/new-research-plant-intelligence-…

Ja ihminen on kuitenkin osa luontoa, ja luonnossakin eläimet syövät toisiaan pysyäkseen hengissä. Mutta tehotuotanto ei tietenkään ole millään tavalla luonnollista. Siksi pidänkin esim. metsästystä eettisempänä ja eläinystävällisempänä toimintana – vaikka en siitäkään tietenkään tykkää. Mutta onhan se eettisempää syödä riistaa kuin tehotuotettua possua tai nautaa.

Vierailija
66/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta. Mulle on monesti sanottu, että oon kylmä ja tunteeton ihminen, mulla ei oo sydäntä, jne. Jos mua ei kiinnosta ihmisten tunteet niin miksi mua kiinnostaisi eläinten tunteet?

Samaa maata mutta kylmä ja tunteeton ihmisille. Ihmisten hätä ja kärsimys on suorastaan nautinnollista katsottavaa. Eläinten ei .

Vierailija
67/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se sydämessä kirpaisee kun joskus olen muutaman videon nähnyt, jossa kohdellaan elukoita julmasti. Mutta maailma on julma paikka, heikot ei täällä selviä. Vähemmän älykkäät tai heikommat lajit tulevat syödyksi.

Vierailija
68/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välitä, en mieti koko asiaa. Liiskaan kengällä myös sujuvasti pihalla kotilot, koppikset, toukat ja mitä noita inhottavia puutarhantuholaisia onkaan. Eikä tee pahaa liiskata myöskään hyttysiä, kärpäsiä, hämähäkkejä ja muita sisälle eksyneitä ötököitä. Kai nekin tuntevat kipua siinä missä lehmätkin?

Ampiaiset, kimalaiset ja mehiläiset pyrin saamaan hengissä ulos jos niitä on sisälle eksynyt, koen ne tärkeäksi ja niiden olemassaolosta ollaan maailmalla huolissaan. Pihallekin olen laittanut kukkia niin, että ensimmäiset kukat aukeavat jo ennen lumien sulamista ja viimeiset lakastuvat pakkasten tultua.

Lemmikeistäkin olen aina pitänyt huolta, ovat rakkaita. En myöskään koe tuskaa niiden eläinten puolesta, joista lemmikkieni ruoka on tehty.

Vierailija
69/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liha maistuu. Saisi olla halvempaa. Ei pienimpiäkään omantunnontuskia. Nam.

Vierailija
70/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltoinkohteluun tulee puuttua, mutta tuotantoeläimen tappaminen on minulle täysin ok.  

Vierailija
71/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensiluokkainen lihansyöjä (toki syön kasvisperäistäkin ruokaa joskus).

Ja kyllä pidän tärkeänä että tuotantoeläimiä kohdellaan hyvin. Esimerkiksi nyt on hyvä kun häkkikkanaloista ollaan luopumassa. Koko ajan mennään Suomessa parempaan suuntaan. Ja paljon ulkomaista eläinperäistä ruokaa en syökkään. Tappaminen ei ole ongelma, kun se tehdä ilman että eläin joutuu kärsimään. Se on ihan normaalia luonnossa että "isompi" syö pienempänsä, mutta ihmiseltä pitää löytyä niin paljon imhimillisyyttä verrattuna muihin lajeihin, että eläimet ei kärsi ihmisen käsittelyssä.

Vierailija
72/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan tuotantoeläimiä ja syön lihaa hyvällä omallatunnolla. Suomessa on eläinten asiat varsin hyvin. Kärsivä eläin ei sitä paitsi kasva eikä tuota. Se on yksinkertainen totuus.

Liha ja kananmunat ravitsevat ihmistä minipuolisesti, olet varmaan tietoinen mm B12 vitamiinista ja koliinista jotka molemmat ovat terveydelle välttämättömiä. Se ei tarkoita että kumpaakaan söisi kaksin käsin. Ne ovat osa monipuolista ruokavaliota.

Mä kiinnittäisin huomiota myös lemmikkieläimiin joita on valtavasti. Mitenkä toteutuvat niiden oikeudet? Kissa valjaissa? Koira yksin tuntikausia päivittäin?

Vierailija
73/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu pahalta. Kasvatetaan lihakarjaa ja metsästetään syksyllä hyvin mielin.

Vierailija
74/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsimys on osa elämää yhtä lailla ihmisellä.

Elämään toki kuuluu aina jonkin verran kärsimystä, mutta ihmisen tehtävä ei ole lisätä kenenkään muun kärsimystä. Jos sinulla on mahdollisuus poistaa edes jonkin verran kärsimystä maailmasta, miksi et niin tekisi?

Sinun lihansyömisesi tai syömättä jättäminen ei merkitse mitään. Yksikään tuotantoeläin ei jää tappamatta koska sinä et syö lihaa.

Eläimille pitäisi antaa kunnon olot ennen kuolemaa ja sitten käyttää kaikki siitä ruhosta hyödyksi.

Vierailija
75/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä pidän tärkeänä että tuotantoeläimiä kohdellaan hyvin. Esimerkiksi nyt on hyvä kun häkkikkanaloista ollaan luopumassa. Koko ajan mennään Suomessa parempaan suuntaan. Ja paljon ulkomaista eläinperäistä ruokaa en syökkään. Tappaminen ei ole ongelma, kun se tehdä ilman että eläin joutuu kärsimään. Se on ihan normaalia luonnossa että "isompi" syö pienempänsä, mutta ihmiseltä pitää löytyä niin paljon imhimillisyyttä verrattuna muihin lajeihin, että eläimet ei kärsi ihmisen käsittelyssä.

Juuri Valio ilmoitti käyttävänsä tästä lähtien vain pihattolehmien maitoa. Hienoa!

Vierailija
76/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on niin, että suomalaisen lautasella voisi olla vähän enemmän vihreää ja vähemmän lihaa tai viljatuotteita kuten makaroonia tai vaaleaa leipää. Voisi näkyä positiivisesti kansanterveydessä? Itse olen vähentänyt lihansyöntiä ja todennut, että se maistuu paremmalta kun sitä on harvemmin. Kokonaan en olisi valmis lihasta luopumaan tai muustakaan eläinperäisestä ravinnosta.

Mietin vain että mitä niille tuotantoeläimille sitten tehdään? Kukaan ei ala pitämään jotain sika, kana tai nautalaumaa lemmikkinään saamatta tuloja. Pitäisikö niiden kuolla sukupuuttoon?

On nimittäin melko ristiriitaista että ajetaan eläintenoikeuksia ja niille parempia oloja, mutta sitten halutaan kieltää myös lihansyönti kokonaan, jolloin eläin muuttuu tarpeettomaksi. Samoin on turkistarhauksen kohdalla Montako minkkiä tai hopeakettua ottaisitte lemmikiksi. Sata vaiko tuhat?

Vierailija
77/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on niin, että suomalaisen lautasella voisi olla vähän enemmän vihreää ja vähemmän lihaa tai viljatuotteita kuten makaroonia tai vaaleaa leipää. Voisi näkyä positiivisesti kansanterveydessä? Itse olen vähentänyt lihansyöntiä ja todennut, että se maistuu paremmalta kun sitä on harvemmin. Kokonaan en olisi valmis lihasta luopumaan tai muustakaan eläinperäisestä ravinnosta.

Mietin vain että mitä niille tuotantoeläimille sitten tehdään? Kukaan ei ala pitämään jotain sika, kana tai nautalaumaa lemmikkinään saamatta tuloja. Pitäisikö niiden kuolla sukupuuttoon?

On nimittäin melko ristiriitaista että ajetaan eläintenoikeuksia ja niille parempia oloja, mutta sitten halutaan kieltää myös lihansyönti kokonaan, jolloin eläin muuttuu tarpeettomaksi. Samoin on turkistarhauksen kohdalla Montako minkkiä tai hopeakettua ottaisitte lemmikiksi. Sata vaiko tuhat?

Tuosta lopusta olen samaa mieltä.

Mutta alkuun liittyen, niin ei suomalaisten kansanterveyden kannalta ole oleellista lihan syönnin vähentäminen vaan nimen omaan vilja- ja sokerituotteiden vähentäminen eli hiilihydraattien vähentäminen. Pitäisi syödä lähinnä vain lihaa/kalaa/kanaa, hiilarittomia kasviksia ja hedelmiä. Myös keinotekoiset rasvat pois. Tämä pelastaisi ihmiset ylipainolta, diabetekselta ja näiden kautta myös sydän- ja verisuonitaudeilta.

Vierailija
78/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä kasvissyöjästä tuntuu tieto siitä, että hänen ruokansa takia on tapettu miljoonia eläimiä?

Vierailija
79/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri Valio ilmoitti käyttävänsä tästä lähtien vain pihattolehmien maitoa. Hienoa!

Eipä tainnut ihan noin ilmoitella! Siellä todetaan, että uuden navetan on oltava pihatto, joka muuten tarkoittaa samalla sitä, että lehmä ei välttämättä ulkoile lainkaan. Pihatosta kun karjaa ei patistella laitumelle, eläin saa itse päättää ulkoilunsa.

Vierailija
80/319 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta, mutta kuolema on osa elämää, ikävä kyllä. Olisi kiva jos elämä olisi vähemmän raadollista. Kuitenkin, kasvitkin ovat eläviä ja aistivia, tiedämme niistä ja niiden viestinnästä koko ajan enemmän. Moni ehkä kuvittelee etteivät kasvit älyä mitään koska niillä ei ole silmiä eivätkä ne pysty liikkumaan. Maalla kasvaneena mielestäni eläinten ”pelastaminen” niitä syömästä kieltäytymällä on naiivia.

Syön lihaa enkä ole sitä lopettamassa, mutta suhtaudun joka kerta kiitollisena siihen ja kunnioitan ruokaani muutenkin. Ihmisellä on kuitenkin yhtäläinen oikeus syödä luonnonmukaisesti eli sekasyödä, ei ole meidän vika eikä ansiokaan että elämme täällä tänään. Pelastan myös etanoita tieltä ja poikaani olen opettanut eläinrakkaaksi.

Eniten vaikuttaisi ja auttaisi ihmisten määrän aleneminen maapallolla. Ihan kaikkeen, eniten eläinten elintilaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan