Lihansyöjät - eikö teistä oikeesti tunnu yhtään pahalta miten paljon tuotantoeläimet kärsivät?
Ihan asiallisia mielipiteitä haluaisin kuulla, luuletteko aidoisti, että eläimet ovat eläneet ns. hyvän elämän, että niillä ei ole tunteita vai ettekö ihan oikeasti välitä elävän luontokappaleen kärsimyksestä. Itsekin olin lihansyöjä, vielä muutama vuosi sitten, mutta kun oikeesti ottaa hiemankin asioista selvää ja alkaa miettimään miten järkyttävää on satuttaa ja tappaa tuntevia olioita vaikka tulisi täysin toimeen kasvisruokavaliolla.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vanhuksetkaan siellä pissavaipoissaan hirveän onnellista elämää elä, oletko yhtään huolissasi heistä
En syö vanhuksia, enkä kannata pissavaippaisten vanhusten tehotuotantoa
Ok, kertoo paljon sinusta.
Oma vatsa lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Kärsimys on osa elämää yhtä lailla ihmisellä.
Elämään toki kuuluu aina jonkin verran kärsimystä, mutta ihmisen tehtävä ei ole lisätä kenenkään muun kärsimystä. Jos sinulla on mahdollisuus poistaa edes jonkin verran kärsimystä maailmasta, miksi et niin tekisi?
Tietenkin ongelmatiloja on ja niihin pitäisi pystyä puuttumaan ja oikeasti saada eläimet pois, joka on todella vaikeaa. Mutta ne ovat edelleen muutamat tilat.
Lehmistä jo suurin osa asuu pihatoissa, parsinavetat on kymmenen vuoden sisään harvinaisuus.
Sähköpiiska on turhake teutaskuskeilla, ainoa missä se on järkeä pitää TURVAKEINONA on isojen sonnien siirrot. Olen muutamalle kuskille joutunut sanomaan, et jos viel nään sähköpiiskan käytössä niin otan sen ja tuikkaan kuskia munille. Katotaan miltä tuntuu.
OE näyttää totuuden sellaisena, mikä sopii sen agendaan. Ainakin heidän kuvissaan on ollut niin räikeitä valheita, jota ei voi kaupunkilainen ymmärtää (esim porsineen emakon takana olleet jälkeiset eli istukka oli kuvailtu "suolikasaksi"). Makaavat lehmät ovat heidän mielestään apaattisia, vaikka lehmän tavoite on syödä mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeaan ja sit laittaa makuulla märehtimään. Tai valotuksella ja kuvakulmalla saadaan näyttämään tilat likaiselta ja ahtaalta.
Videoissa kauhistellaan kuinka siat näyttävät stressaantuneelta. Ihmekös tuo jos totuttuna pimeäaikana sikalaan tulee outoja ihmisiä osoittelemaan kirkkailla lampuilla. Olisit sinäkin hermostunut, jos joku murtautuis sun kämppään ja osottelis taskulampulla kun oot nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tee pahaa. Olen kasvanut mummolassani, kasvattivat lihakarjaa, pitivät possuja ja lampaita myös jja ne lyötiin lihoiksi tarpeeksi kasvettuaan. Kanat muni ja osasta munia tuli uusia kanoja. Kukkopojat pääsi pataan useimmiten. Kanat kanssa aikansa munittuaan. Pappa metsästi. Kaikki kalastivat.
Kunnioittaen hoidettiin eläimet ja luonto. Jumalaa kiitettiin maan antimista, ruoka siunattiin, eläimet kanssa. Mummolta ja papalta opin tervedn suhtautumisen eläimiin, luontoon ja ruokaan.
Ymmärrätkö kuitenkin, että nykyajan liukuhihnatehotuotanto on ihan eri asia kuin lapsuusmuistojesi Piippolan vaari -idylli?
Tui tui. Ymmärrän. Entä osaatko sinä erottaa oikeutta eläimille -hihhulien tunteisiinvetoavan dramatisoinnin ja todellisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Ei tee pahaa. Olen kasvanut mummolassani, kasvattivat lihakarjaa, pitivät possuja ja lampaita myös jja ne lyötiin lihoiksi tarpeeksi kasvettuaan. Kanat muni ja osasta munia tuli uusia kanoja. Kukkopojat pääsi pataan useimmiten. Kanat kanssa aikansa munittuaan. Pappa metsästi. Kaikki kalastivat.
Kunnioittaen hoidettiin eläimet ja luonto. Jumalaa kiitettiin maan antimista, ruoka siunattiin, eläimet kanssa. Mummolta ja papalta opin tervedn suhtautumisen eläimiin, luontoon ja ruokaan.
Tämä on hyvä kirjoitus!
Itsekin maalla kasvaneena koen asiat noin.
Jos omalla kasvissyönnilläni voisin muuttaa eläinten oloja, tekisin niin.
Minua surettaa KAIKKI kaltoinkohdellut eläimet: koirat, kissat jne. Huom. myös eläintarhat ovat usein kauheita paikkoja!
Eläinten oikeuksia puolustava voi hyvin olla sekaruuan syöjä ja auttaa eläimiä haluamallaan tavalla.
Oikeutta eläimille, Animalia jne eivät välttämättä ole luotettavimpia lähteitä, kun keskustellaan tuotantoeläinten kohtelusta.
Kyllä ja ei. - Tiedsan, että globaalisi lihan uoannossa on ongelmia. Mutta oma terveyteni asettaa itselleni niin paljon rajoituksia, mitä saan itse syödä, ettei minulla ole halua ryhtyä kokonaan kasvissyöjäksi. Yritän kuitenkin syödä niin, ettei siitä koituisi kenellekään mitään haittaa. Yriän tieoisesti välttää ruokahävikkiä. Toisinaan minua harmittaa kun osa katsoo oikeudekseen rääpiä ruokaansa ja jättää paljon hyvää ruokaa syömättä vain siksi, ettei tykkää. Tai koska ei tajua niinkin ykinkertaista asiaa kuin sitä, että viimeinen myyntipäivä ei ole sama kuin viimeinen käyttöpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vanhuksetkaan siellä pissavaipoissaan hirveän onnellista elämää elä, oletko yhtään huolissasi heistä
Ihminen voi kantaa huolta monesta eri asiasta yhtä aikaa, eli ei se ole poissa vanhuksilta että välittää myös eläimistä. Muutenkin tuon vanhuskortin vetäminen on todella kulunut läppä. Ja muuten, mitä sinä teet niiden pissavaipoissa makaavien vanhusten eteen? Anna kun arvaan, et yhtään mitään.
Jos kaikki syötäs vihreetä kasvisruokaa niin sitten itkettäis kuinka kaikki vihree on lopussa...
Jos lihaa eiole tarkoitettu syötäväksi niin se olisi pahaa, ja ihmisillä ei olisi siihen tarkoitettua purukalustuo ja ruuansulatusta, ime sinä vaan kivee!
Minä olen kyllä halukas maistamaan synteettistä lihaa sittenkun sellaista tarjotaan.
Meillä on navetassa noin 230 eläintä ja hyvillä mielin syön lihaa.
Onhan se kestettävä joka tapauksessa. Vaikka olisit kasvissyöjä tai vegaani, eläimet kärsivät silti joka päivä. Suomalaisten lihankulutus on lisääntynyt ja jostain syystä nämä keskustelut herättävät joissakin sen vastareaktion, että alanpa syödä pelkkää pekonia että ärsyttäisin vegejä.
Olen ehkä liian kyyninen, mutta minun pari kertaa viikossa syömäni jauheliha tai kana ei hetkauta maailmaa niin paljon, että eläinten kärsimys loppuisi.
Ellet konkreettisesti mene jollekin lähitilalle pelastamaan kanoja ja lehmiä, et välttämättä muuta maailmaa juuri mitenkään. Siellä ne edelleen kärsivät, vaikka juuri sinä et syö niitä.
Älä sinä menetä yöuniasi muiden tekemisien takia. Kaikki muutokset alkavat itsestä ja sen sinä oletkin jo tehnyt. Saarnaajaa vihaavat kaikki, mutta omalla esimerkillään elämäänsä elävät saavat minulta kunnioitukseni.
Eikö kukaan ajattele kasvien tunteita. Kuinka paljon kaali joutuukaan kärsimään, kun se julmasti revitään juurineen maasta ja näin tukahdutetaan kuoliaaksi. Eettisistä syistä siis en pysty syömään lainkaan kasviksia.
MMS85 kirjoitti:
Jos kaikki syötäs vihreetä kasvisruokaa niin sitten itkettäis kuinka kaikki vihree on lopussa...
Jos lihaa eiole tarkoitettu syötäväksi niin se olisi pahaa, ja ihmisillä ei olisi siihen tarkoitettua purukalustuo ja ruuansulatusta, ime sinä vaan kivee!
Minä olen kyllä halukas maistamaan synteettistä lihaa sittenkun sellaista tarjotaan.
Niin, ihmisellähän nimenomaan ei ole lihansyöntiin tarkoitettua purukalustoa eikä ruuansulatusta...
Mutta enivei, synteettinen liha on varmasti tärkeä edistysaskel. Toki sen hinta on niin korkea että se on vain rikkaiden länsimaiden asukkaiden saatavissa, mutta mehän myös kulutamme maailman mittakaavassa eniten lihaa. Lihantuotannon ongelmat alkaen ilmastovaikutuksista olisivat paljon pienemmät jos kulutus henkeä kohti olisi täälläkin jollain järkevällä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kestettävä joka tapauksessa. Vaikka olisit kasvissyöjä tai vegaani, eläimet kärsivät silti joka päivä. Suomalaisten lihankulutus on lisääntynyt ja jostain syystä nämä keskustelut herättävät joissakin sen vastareaktion, että alanpa syödä pelkkää pekonia että ärsyttäisin vegejä.
Olen ehkä liian kyyninen, mutta minun pari kertaa viikossa syömäni jauheliha tai kana ei hetkauta maailmaa niin paljon, että eläinten kärsimys loppuisi.
Ellet konkreettisesti mene jollekin lähitilalle pelastamaan kanoja ja lehmiä, et välttämättä muuta maailmaa juuri mitenkään. Siellä ne edelleen kärsivät, vaikka juuri sinä et syö niitä.
Englannissa on päinvastainen meno ja siellä vegaanien määrä on nelinkertaistunut muutaman vuoden aikana. Uusia vegaani ja kasvisravintoloita avautuu tiuhaa vauhtia ja myös kaikki suurimmat kauppaketjut ovat lisänneet runsaasti kasvis ja vegaanivaihtoehtoja valikoimiinsa. Etenkin nuorempi väestö pitää lihansyöntiä epäeettisenä.
Eihän meillä Suomessa ole edes tehotuotantoa. Ihan hirveitä videoita olen nähnyt itsekkin netissä ulkomailta, siksi on päivänselvää etten syö kuin kotimaista.
Todella monet videot on lavastettuja, kannattaa katsoa varauksella.
Meillä oli vielä joitakin vuosia sitten karjaa kasvamassa. Kyllä eläimet hoidettiin hyvin ja niille oli hyvät olo alusta loppuun saakka. Eläinten olot tehdään mahdollisimman stressittömäksi ja pidetään huoli että saavat hoitoa jos tarvitseevat. Joka päivä niiden kanssa oltiin enemmän tai vähemmän, mukavia eläimiä. Siksi syön hyvillä mielin, ovat saaneet ihan hyvän elämän vaikka tarkoitus on kasvaa syötäväksi. Mieluummin syön omakasvattamaa hyvällä omalla tunnolla kuin muiden, tiedän mitä syön.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta kun yhä useampi ihminen valitsee kasvissyönnin, tottakai se tuotanto vähenee kun kysyntää ei ole. Yksilöstä sen muutoksen on myös lähdettävä.
Ymmärrätkö kuitenkin, että nykyajan liukuhihnatehotuotanto on ihan eri asia kuin lapsuusmuistojesi Piippolan vaari -idylli?