Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihansyöjät - eikö teistä oikeesti tunnu yhtään pahalta miten paljon tuotantoeläimet kärsivät?

Vierailija
05.09.2019 |

Ihan asiallisia mielipiteitä haluaisin kuulla, luuletteko aidoisti, että eläimet ovat eläneet ns. hyvän elämän, että niillä ei ole tunteita vai ettekö ihan oikeasti välitä elävän luontokappaleen kärsimyksestä. Itsekin olin lihansyöjä, vielä muutama vuosi sitten, mutta kun oikeesti ottaa hiemankin asioista selvää ja alkaa miettimään miten järkyttävää on satuttaa ja tappaa tuntevia olioita vaikka tulisi täysin toimeen kasvisruokavaliolla.

Kommentit (319)

Vierailija
41/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta. Mulle on monesti sanottu, että oon kylmä ja tunteeton ihminen, mulla ei oo sydäntä, jne. Jos mua ei kiinnosta ihmisten tunteet niin miksi mua kiinnostaisi eläinten tunteet?

Vierailija
42/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee ihan valtavasti. Tykkään lehmistä ja possuista. Yöunet menee kaikista esim teurastamo uutisista. Syön lihaa enää 12 kertaa vuodessa. Sitäkin yritän vähentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kiinnosta, luonnossa kärsivät myös kun niitä järsitään. Vähennän lihansyöntiä vain ilmastonmuutos syistä.

44/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinusta todellakaan tunnu pahalta kun syöt, että samaan aikaa 830 miljoonaa ihmistä näkee nälkää ja joka päivä 25.000 ihmistä kuolee nälkään?

Vierailija
45/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee ihan valtavasti. Tykkään lehmistä ja possuista. Yöunet menee kaikista esim teurastamo uutisista. Syön lihaa enää 12 kertaa vuodessa. Sitäkin yritän vähentää.

Määkin tykkään lehmistä ja possuista. Erityisesti karjalanpaistissa ne on herkkua.

Vierailija
46/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kestettävä joka tapauksessa. Vaikka olisit kasvissyöjä tai vegaani, eläimet kärsivät silti joka päivä. Suomalaisten lihankulutus on lisääntynyt ja jostain syystä nämä keskustelut herättävät joissakin sen vastareaktion, että alanpa syödä pelkkää pekonia että ärsyttäisin vegejä.

Olen ehkä liian kyyninen, mutta minun pari kertaa viikossa syömäni jauheliha tai kana ei hetkauta maailmaa niin paljon, että eläinten kärsimys loppuisi.

Ellet konkreettisesti mene jollekin lähitilalle pelastamaan kanoja ja lehmiä, et välttämättä muuta maailmaa juuri mitenkään. Siellä ne edelleen kärsivät, vaikka juuri sinä et syö niitä.

Englannissa on päinvastainen meno ja siellä vegaanien määrä on nelinkertaistunut muutaman vuoden aikana. Uusia vegaani ja kasvisravintoloita avautuu tiuhaa vauhtia ja myös kaikki suurimmat kauppaketjut ovat lisänneet runsaasti kasvis ja vegaanivaihtoehtoja valikoimiinsa. Etenkin nuorempi väestö pitää lihansyöntiä epäeettisenä.

Prinssi Harrykin on huolissaan ilmastosta ja siksi lentelee yksityiskoneella.

Englantilaiset ovat oikeesti Euroopan tyhmintä väkeä.

Vierailija
47/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli katsoit vähän jenkkivideoita ja luulet että Suomessa menee samaan tapaan. Sillä lailla.

No kyllä ne tuotantoeläimet täällä Suomessakin tapetaan. Vai luuletko että ne nousevat seitsemäntenä päivänä taivaaseen ja tuomitsevat siellä eläviä ja kuolleita?

Se se vasta olisikin, ettei tapettaisi. Haukattaisiin vaan kintusta palanen. Mielummin kuolleena kiitos.

Olen nähnyt niin naudan, sian kuin broilerinkin teurastuksen. Maistuu hyvin, kiitos vaan.

Vierailija
48/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Jos kaikki syötäs vihreetä kasvisruokaa niin sitten itkettäis kuinka kaikki vihree on lopussa...

Jos lihaa eiole tarkoitettu syötäväksi niin se olisi pahaa, ja ihmisillä ei olisi siihen tarkoitettua purukalustuo ja ruuansulatusta, ime sinä vaan kivee!

Minä olen kyllä halukas maistamaan synteettistä lihaa sittenkun sellaista tarjotaan.

Niin, ihmisellähän nimenomaan ei ole lihansyöntiin tarkoitettua purukalustoa eikä ruuansulatusta...

Mutta enivei, synteettinen liha on varmasti tärkeä edistysaskel. Toki sen hinta on niin korkea että se on vain rikkaiden länsimaiden asukkaiden saatavissa, mutta mehän myös kulutamme maailman mittakaavassa eniten lihaa. Lihantuotannon ongelmat alkaen ilmastovaikutuksista olisivat paljon pienemmät jos kulutus henkeä kohti olisi täälläkin jollain järkevällä tasolla.

Miksi pitää olla synteettistä lihaa? Varsinkin maailmassa, missä lisäaineita ja prosessoitua vihataan niin synteettiinen "liha" ois ok. Kestääkö ihminen ja ihmisen ruuansulatus sen, et kaikki ravinteet saa pilleristä? Kumma että ihminen on päässyt tähän pisteeseen, kun juuri lihansyönti on aivot kehittänyt. Ihmisen ruuansulatusta ei ole tehty viljoille.

Ihminen hampaineen on sekasyöjä.

Vierailija
49/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äjättyäk kirjoitti:

Eikö sinusta todellakaan tunnu pahalta kun syöt, että samaan aikaa 830 miljoonaa ihmistä näkee nälkää ja joka päivä 25.000 ihmistä kuolee nälkään?

Ei tunnu. Eläminen on sattumaa, tuuria ja yksinoikeus. Jos tässä alkaa kaikkea maailman pahuutta itkemään, niin mistään ei taatusti tule mitään.

Vierailija
50/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vanhuksetkaan siellä pissavaipoissaan hirveän onnellista elämää elä, oletko yhtään huolissasi heistä

Ihminen voi kantaa huolta monesta eri asiasta yhtä aikaa, eli ei se ole poissa vanhuksilta että välittää myös eläimistä. Muutenkin tuon vanhuskortin vetäminen on todella kulunut läppä. Ja muuten, mitä sinä teet niiden pissavaipoissa makaavien vanhusten eteen? Anna kun arvaan, et yhtään mitään.

Off topic, mutta kirjoitan silti tähän:

Vai on vanhusten kohtelu joku LÄPPÄ?!

Armanin uusi ohjelma tällä viikolla tuosta aiheesta herätti runsasta keskustelua, eikä suotta. Pitää olla umpipaatunut ketä ei koskettanut ja herätellyt.

Vierailija
51/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa myös mulle, miksi suolistosaoraudet on eniten nousseet ryhmässä, jossa eniten kasvissyöjiä (16-30v naiset), kun niiden aiheuttajana on aina pidetty punaista lihaa.

Vierailija
52/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äjättyäk kirjoitti:

Toki tuntuu, itse asiassa mitä enemmän on vegaaneja jas kasvissyöjiä sitä vähemmän olisi myös nälkää maailmassa. https://prime.peta.org/2013/08/hunger/

Vierailija
53/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äjättyäk kirjoitti:

Toki tuntuu, itse asiassa mitä enemmän on vegaaneja jas kasvissyöjiä sitä vähemmän olisi myös nälkää maailmassa. https://prime.peta.org/2013/08/hunger/

Peta nyt on vielä huonompi lähde kuin OE.

Vierailija
54/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kestettävä joka tapauksessa. Vaikka olisit kasvissyöjä tai vegaani, eläimet kärsivät silti joka päivä. Suomalaisten lihankulutus on lisääntynyt ja jostain syystä nämä keskustelut herättävät joissakin sen vastareaktion, että alanpa syödä pelkkää pekonia että ärsyttäisin vegejä.

Olen ehkä liian kyyninen, mutta minun pari kertaa viikossa syömäni jauheliha tai kana ei hetkauta maailmaa niin paljon, että eläinten kärsimys loppuisi.

Ellet konkreettisesti mene jollekin lähitilalle pelastamaan kanoja ja lehmiä, et välttämättä muuta maailmaa juuri mitenkään. Siellä ne edelleen kärsivät, vaikka juuri sinä et syö niitä.

Niin, mutta kun yhä useampi ihminen valitsee kasvissyönnin, tottakai se tuotanto vähenee kun kysyntää ei ole. Yksilöstä sen muutoksen on myös lähdettävä.

Periaatteessa näin, mutta sitten on nämä uhoajat jotka lisäävät tahallaan lihansyöntiä. Vaikutus olisi suurempi, jos kaikki vähentäisivät vaikka pariin kertaan viikossa, kuin sillä jos osa ihmisistä luopuu kokonaan lihasta.

Vierailija
55/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta aivottomat elikot.

Täh? Onhan niillä aivot niin kuin meilläkin. Huono argumentti.

Vierailija
56/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotantoeläin on tyytyväinen kun ruoka tulee eteen. On aivan luonnollista että niitä kasvatetaan ihmisten ruuaksi.

Vierailija
57/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äjättyäk kirjoitti:

Peta nyt on vielä huonompi lähde kuin OE.

No kelpaako sulle vaikka YK lähteeksi?  Asia ei ole todellakaan mikään tuulesta temmattu juttu.

https://www.downtoearth.org/blogs/2012-05/world-hunger-can-be-solved-ve…

Vierailija
58/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rupesin kasvissyöjäksi juuri eläinten kohtelun vuoksi. Ei ole lyhyen elämän arvoista elää ahtaissa tiloissa näkemättä päivänvaloa koskaan tai joutua heti synnyttyään eroon emosta.

Yritän myös vähentää maitotuotteiden kulutusta, koska se on yhtä epäeettistä ja epäekologista kuin lihan syöminen. Vaikka ihminen kuvittelee kun olevansa maailman pää, pitäisi meidän kunnioittaa luontoa ja muita eläviä olentoja, vaikka sellaiseen ei tuskin yksikään nykyihminen syystä tai toisesta pysty, koska olemme liian mukavuudenhaluisia.

Vierailija
59/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuntuu. Olen vähentänyt lihan syöntiä, pyrin ostamaan luomulihaa tai rotukarjan lihaa, sekä luomumaitotuotteita tai kasvis”maito”tuotteita.

Vierailija
60/319 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta, en voi kiistää. Olen hyvin eläinrakas, ja lapsuuteni maatilalla viettänyt. En pysty katsomaan noita videoita, tieto vain lisää tuskaa. Ostan vain kotimaista lihaa, mutta riista olisi tietysti se paras vaihtoehto, jos/kun lihaa haluaa syödä.

Olen jo niin vanha, etten ehkä enää taivu pelkästään kasvissyöjäksi. On kuitenkin hienoa, kun nuoriso on tänä päivänä hyvin tiedostavaa, ja tekee valintoja eettiseltä pohjalta. Eipä omassa nuoruudessa (80-luvulla) ympäristöasioita, eläinten oikeuksia, tai kestävää kehitystä paljon mietitty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi