Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Et tiedä todellisesta väsymyksestä mitään, koska sinulla ei ole lapsia."

Ei äiti, mutta väsynyt
05.09.2019 |

Tuossapa lausahdus, joka nostaa verenpainetta joka kerta, kun sattuu nuo sanat kuulemaan.
Ymmärrän, että äiti-ihmiset ovat väsyneitä lapsiperheen arjesta, he ovat varmasti kovilla jaksamisensa kanssa, mutta mielestäni kenelläkään ei ole silti oikeutta tulla vähättelemään muiden ihmisten väsymystä. Monet psyykkiset ja fyysiset seikat vaikuttavat väsymyksen tunteisiin. Läheltä olen seurannut, kuinka esimerkiksi sisäilmaongelmista krooniseen väsymysoireyhtymään sairastunut läheiseni kamppailee arjen tavallisten asioiden kanssa: jopa tiskaaminen voi olla niin rankkaa, että sen jälkeen tarvitsee lepoa. Päässä humisee ja suhisee, olo on jatkuvasti huono. Joka paikkaa koskee. Se väsyttää. Niinpä esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa tuntuu kohtuuttomalta vähätellä toisen ihmisen väsymystä ja tuntemuksia muutenkin.

Emme me omasta tahdosta riippuen tai riippumatta lapsettomatkaan vähättele teidän äiti-ihmisten väsymystä. Mikä oikeus heillä siis on vähätellä muiden tuntemuksia?

Ja Huom! Kyllä, näitä asioita ei voi yleistää, kaikki eivät toimi samoin. Kaikki äidit eivät vähättele.

Asiallista keskustelua, kiitos!

Kommentit (1165)

Vierailija
101/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis niin nolo koko ketju! Noinko moni lapseton ihminen kuvittelee, että äitiys jotenkin suojaa siltä, ettei mitään väsymystä aiheuttavaa sairautta voi tulla?

Jos on täsmälleen sama sairaus samoin oirein, niin kai sen apinakin tajuaa, että onhan se äiti väsyneempi, kuin se lapseton ihminen. Äitinä on pakko hoitaa lapsi, lasta ei voi laittaa standby-tilaan.

No, tämä valkenee myös jokaiselle teille lapsettomalle, jos lapsia päädytte hankkimaan.  Äitiys ei ole suoja unettomuutta, narkolepsiaa, väsymysoireyhtymää tai mitään muutakaan vastaan. Erona on vain se, että lapseton voi levätä enemmän ja helpommin kuin ihminen jolla on lapsia. Eihän tämä ole edes mikään mielipide, vaan täysi fakta.

Mutta entä jos ei ole täsmälleen samaa sairautta?

Tietysti on. Lapsettoman sairaus nyt ei vaan kertakaikkiaan voi olla sama saati sitten pahempi.

Vierailija
102/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mä muuten vasta tajusin, että yksi asia mitä monet lapselliset tässä keskustelussa eivät tajua on se, että useimmat lapsettomatkin käyvät tosiaan töissä ja koulussa yms. Että vaikka lapsellinen itse on kotona hoitamassa lasta, eli lapsi on se ainoa velvoite, niin lapseton ei ole kotona makaamassa ilman sitä lasta. Hänellä on muita velvollisuuksia kuin se lapsi.

Tässä ehkä avain lapsettomien ymmärtämiseen. Oman mammaloman kuplasta ehkä tuntuu, että ne joilla ei ole lapsia, voivat nukkua päivät pääksytysten kun ei ole muutakaan tekemistä eikä vauva valvota.

/12

Hyvin monen hyvin huonosti nukkuvan lapsen vanhemmat ovat myös työelämässä mukana. Ei kaikki ole kotona lapsen kanssa vaikka niin kuvittelet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaisen takia välit lapsia hankkineisiin ystäviin ovat enemmän  tai vähemmän viilenneet. Joka hemmetin aiassa vedetään se lapsi-kortti mukaan. Minä en ymmärrä mitään ja minulle kaikki on niin helppoa ja yksinkertaista kun ei ole lapsia. Heitä tavatessa mennään just heidän pillin mukaan, mutta mikään ei koskaan riitä. Ymmärrän hyvin ap:tä.

Sinulla ei ehkä ole helppoa mutta helpompaa.

Vierailija
104/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että ärsyttää, mutta on tuossa sanomisessa myös totuuden siemen. Minä olen vuosikausia kärsinyt ajoittaisista uniongelmista, sairastanut masennuksen, kärsinyt kilpirauhasen vajaatoiminnasta, eli kaikkea tuollaista, joka väsyttää. Mutta ei sitä väsymystä kuitenkaan voi verrata siihen, miten täysin loppuun uupunut olin, kun meillä oli koliikkivauva. Totaali aivosumuväsymys, ainakin tuplasti pahempi kuin mikään aikaisemmin kokemani. Nyt kun lapset ovat isompia, on helpotus kärsiä vain "normaalista väsymyksestä" ja satunnaisista uniongelmista. Väsyttää, mutta ei ylitsepääsemättömän paljon.

Ja samoin tuohon rakkausjuttuun. En ole ikinä ennen kokenut sellaista rakkautta, kuin se, mitä tunnen omaa lastani kohtaan. Ihan uskomaton tunne, ihana ja syvä. Romanttinen rakkaus jää haaleaksi kopioksi.

Tottahan tuo sanonta on. Mitä lapseton ei tietenkään mitenkään kykene ymmärtämään. Ei sitä henkilökohtaisesti tarvitse ottaa, mutta totuuden siemen siinä todellakin on. Pienen vauvan/lapsen hoitamista ei voi verrata mihinkään muuhun. Muunlainen väsymys on aivan jotain muuta, vaikka olisikin sairaus tms. Pystyt silloin hoitaa itseäsi ja keskittyä itseesi, eikä vieressäsi ole pieni avuton vauva joka tarvitsee valvontaa jokainen hetki. Lapseton ei voi ymmärtää mikä vastuu se on. Turha tästä on riitaa vääntää. Totuus on se, että lapsen saaminen muuttaa elämäsi kokonaan, ja sitä ei pysty kuvittelemaan mitä se on, ennen kuin itse koet sen.

Vierailija
105/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaisi jos ei ärsyttäisi. Ystävälläni on 4kk ikäinen vauva. Ystävä joutuu olemaan yöt vauvan kanssa olkkarissa, että töissä käyvä isä pystyy nukkumaan, kun vauva nukkuu ehkä tunnin kerrallaan. Ystäväni on niin niin niin väsynyt, vaikka todellisuudessa voi nukkua öisin ne hetket kun vauva nukkuu JA maata myös päivät sohvalla ne hetket kun vauva nukkuu. Minä sen sijaan en voi olla oikeasti väsynyt, koska minulla ei ole lasta. Mitä nyt kärsin vuosien kroonisesta unettomuudesta, mutta sehän ei ole mitään.

Ehdotan, että kokeilet itse vaikka ihan vaan kuukauden, miltä tuntuu nukkua max. tunnin pätkissä. Voi vähän ääni muuttua kellossa.

Kokeile miltä tuntuu kun ei nuku yhtään ja menee töihin, missä ei voi vain köllötellä vauvan kanssa koko päivää. Voi muuttua ääni kellossa. 

Ei välttämättä köllötellä. Jos on vanhempi sisarus. Kun satut torkahtamaan tullaan tönimään hereille. En silti väheksy kenenkään väsymystä. Väsymys on kamalaa, on syy mikä hyvänsä. Itselleni anemia on aiheuttanut pahimman väsymyksen ja lapset olivat silloin jo yläasteella. eri

Vierailija
106/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette kai te lapsettomat oikeasti ajattele, että vanhempi (= ihminen, jolla on yksi tai useampi lapsi) voisi ihan yleisesti noin vain "laittaa" jonkun töihin ja/tai lasta hoitamaan, jotta taloon tulisi rahaa ja saisi vähän kivasti uinahtaa sohvalle?!?!?!!!

En ajattele. Te vanhemmat tunnutte ajattelevan, että lapseton voi noin vaan laittaa jonkun töihin ja uinahtaa itse sohvalle.

Vierailija
107/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää verrata tunnin pätkissä nukkumista siihen, että ihan oikeasti kroonista unettomuudesta kärsivä saattaa nukkua noin 2-3 tuntia/vrk tai ei ollenkaan. Hyvin mielellään varmasti vaihtais tuon 0-3 h unisaldon vaikkapa kuuteen tuntiin, jonka nukkuu pätkissä. 

Vierailija
108/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan lapsettomille, että otatte joka pv töitten jälkeen muutaman hoitolapsen illaksi ja pari yöhoitoon, myös nuhaisia ja muuten kipeitä.

Jatketaan sitten tätä keskustelua!

Vierailija
109/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan lapsettomille, että otatte joka pv töitten jälkeen muutaman hoitolapsen illaksi ja pari yöhoitoon, myös nuhaisia ja muuten kipeitä.

Sori, en ehdi millään. Teen ensin 6-päiväisen työviikon, tai 7-päiväisen, ja iltaisin ja öisin teen kouluhommia. Tai sitten olen yöt töissä ja päivisin koulussa.

Ihan vaan yhtenä esimerkkinä siitä, ettei lapsetonkaan välttämättä ehdi sohvalla makoilemaan.

/12

Vierailija
110/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö se ylimaallisen suuri rakkaus niitä mukuloita kohtaan annakaan energiaa jaksaa sitä järjestöntä kärsimystä ja "väsymystä" heistä? Miksi ihmeessä halusit lapsia, jos he vaan rasittavat noin? Heidän läsnäolonsa aiheuttaa pelkkää tuskaa ja haluat muidenkin kokea kuinka kamalaa ja väsyttävää se on? Voi sua parkaa. :D

Vierailija
111/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokemuksia: olin väsynyt ja sairas ennen lasten tuloa. Traumoja ja fyysisiä sairauksia. Luulin tietäväni jotain väsymyksestä. Sain koliikki lapsen ja toinenkin oli allerginen kaikelle. Vuodet ilman unta, hyvin pätkittäin nukuttuna ja aina vastuussa saivat minut ymmärtämään, että lasten kanssa eläminen on aivan erilaista kuin ilman. 

Olet aina vastuussa, aina valmiina heräämään. Et pääse toipumaan, "lataamaan akkuja". 

Nyt olen jo toki takaisin työelämässä. Lapset kouluikäisiä. Väsymykseni on sitä tasoa, ettei se varmaankaan koskaan helpota. Vaikka nukkuisin päivät läpi, väsymys jää. 

Vierailija
112/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ärsytyksen. Itsekin kärsin välillä unettomuudesta ennen kuin sain lapsen. Kyllä se väsymys oli silloinkin syvää ja aitoa. Ne lapset myös kasvavat ja jossain vaiheessa on ihan ok jopa sen äiti-ihmisenkin ääneen todeta olevansa väsynyt ja ottavansa päiväunet tai pitkät aamu-unet.

Vierailija
113/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäpä siinä, jos itse puolestasi otat huolehtiaksesi omaishoidettavan puolison ja ikkäiden vanhempien asioiden hoitamisen.

Vierailija
114/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että lasten hankkiminen aiheuttaa tuollaista katkeruutta! Pilaavatko ne oikeasti koko elämän noin? Koskaan ei saa enää levätä, aina väsyttää ja on kamalaa. Huh, onneksi minulla ei ole lapsia.

Vierailija
115/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilemättä vanhempi voi olla keskimäärin väsyneempi kuin lapseton. Lapsen hankinta on kuitenkin valinta, ei se kenelläkään pitäisi olla yllätys että lapset voivat väsyttää. Lapsia hankkinut on saanut sen mitä on tilannut, hyvien asioiden rinnalla tulee sitten muutakin eikä siitä mitään kirkkaampaa kruunua saa, että hoitaa homman jonka on itselleen valinnut.

Vierailija
116/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis niin nolo koko ketju! Noinko moni lapseton ihminen kuvittelee, että äitiys jotenkin suojaa siltä, ettei mitään väsymystä aiheuttavaa sairautta voi tulla?

Jos on täsmälleen sama sairaus samoin oirein, niin kai sen apinakin tajuaa, että onhan se äiti väsyneempi, kuin se lapseton ihminen. Äitinä on pakko hoitaa lapsi, lasta ei voi laittaa standby-tilaan.

No, tämä valkenee myös jokaiselle teille lapsettomalle, jos lapsia päädytte hankkimaan.  Äitiys ei ole suoja unettomuutta, narkolepsiaa, väsymysoireyhtymää tai mitään muutakaan vastaan. Erona on vain se, että lapseton voi levätä enemmän ja helpommin kuin ihminen jolla on lapsia. Eihän tämä ole edes mikään mielipide, vaan täysi fakta.

Tietysti on. Lapsettoman sairaus nyt ei vaan kertakaikkiaan voi olla sama saati sitten pahempi.

Nyt pututaankin siitä että on se sama sairaus ja siihen päälle hoidat lapset. Kuvittele että sinulla on migreenikohtaus, lapseton vetäytyy pimeään makuuhuoneeseen lepäämään muutamaksi tunniksi. Perheellinen alkaa laittaa lapsille ruokaa tai lähtee ensin kauppaan ostamaan sen ruuan. Kummalla on helpompaa? Pienet lapset eivät anna vanhemman levätä oli tämä kuinka sairas tahansa, edes kouluikäinen ei siihen aina kykene koska lapset ovat tarvitsevia joka iässä. Eri tavalla vaan.

Vierailija
117/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus täällä ihmisten sormia liikuttaa.

Lapseton kadehtii lapsia, vanhemmat lapsettomia.

Vierailija
118/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuossa lauseessa on perää, ei millään pahalla.

Väsynyt voi eri syistä olla kuka vaan, totta kai. Mutta kun on lapsia, niin ei voikaan omatahtisesti, omaehtoisesti levätä vapaa-ajalla. Ei välttämättä voi edes nukkua öisin rauhassa. Se on aikamoinen ero verrattuna lapsettomaan, jonka lepohetki on turvatumpi.

Voihan LOL! Äitiyslomalla todellakin saa nukkua päivisin kun ei tarvitse olla töissä. Paitsi tietenkin jos on itse päättänyt että kodin täytyy olla koko ajan tiptop-kunnossa. Kyllä meilläkin vauva itki runsaastikin ja heräili yöllä ym. Mutta seuraavana päivänä tärkeintä mitä minulta vaadittiin oli katsoa ettei ruoka pala pohjaan. Äitiysloma oli todellakin loma verrattuna normaaliin työhöni johon kuuluu päivystystä. Esimerkiksi maanantaiaamuna kun on ollut töissä 72 tuntia putkeen odottelee vielä kokonainen työpäivä täynnä sekä vaativaa ajatustyötä että teknisiä toimenpiteitä. Välissä olen miettinyt toisen lapsen hankkimista ihan jotta pääsisin hetkeksi lomalle töistäni.

Mutta joo, aina löytyy kipuoireyhtymästä kärsivä yh-äiti jolla on kolmoset ja kaikilla koliikki joten siitä voi kätevästi yleistää että väsymyksestä ei voi tietää mitään ellei ole äiti.

Vierailija
119/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pututaankin siitä että on se sama sairaus ja siihen päälle hoidat lapset. Kuvittele että sinulla on migreenikohtaus, lapseton vetäytyy pimeään makuuhuoneeseen lepäämään muutamaksi tunniksi. Perheellinen alkaa laittaa lapsille ruokaa tai lähtee ensin kauppaan ostamaan sen ruuan. Kummalla on helpompaa? Pienet lapset eivät anna vanhemman levätä oli tämä kuinka sairas tahansa, edes kouluikäinen ei siihen aina kykene koska lapset ovat tarvitsevia joka iässä. Eri tavalla vaan.

Siis "puhutaankin"

Vierailija
120/1165 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaisi jos ei ärsyttäisi. Ystävälläni on 4kk ikäinen vauva. Ystävä joutuu olemaan yöt vauvan kanssa olkkarissa, että töissä käyvä isä pystyy nukkumaan, kun vauva nukkuu ehkä tunnin kerrallaan. Ystäväni on niin niin niin väsynyt, vaikka todellisuudessa voi nukkua öisin ne hetket kun vauva nukkuu JA maata myös päivät sohvalla ne hetket kun vauva nukkuu. Minä sen sijaan en voi olla oikeasti väsynyt, koska minulla ei ole lasta. Mitä nyt kärsin vuosien kroonisesta unettomuudesta, mutta sehän ei ole mitään.

Ehdotan, että kokeilet itse vaikka ihan vaan kuukauden, miltä tuntuu nukkua max. tunnin pätkissä. Voi vähän ääni muuttua kellossa.

Kokeile miltä tuntuu kun ei nuku yhtään ja menee töihin, missä ei voi vain köllötellä vauvan kanssa koko päivää. Voi muuttua ääni kellossa. 

Ei välttämättä köllötellä. Jos on vanhempi sisarus. Kun satut torkahtamaan tullaan tönimään hereille. En silti väheksy kenenkään väsymystä. Väsymys on kamalaa, on syy mikä hyvänsä. Itselleni anemia on aiheuttanut pahimman väsymyksen ja lapset olivat silloin jo yläasteella. eri

Ja vanhempaa lasta ei voi viedä päivähoitoon koska kärsi kärsi, kirkkaimman kruunun saat ja pääset keskustelupalstalla asiasta leijumaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi