"Et tiedä todellisesta väsymyksestä mitään, koska sinulla ei ole lapsia."
Tuossapa lausahdus, joka nostaa verenpainetta joka kerta, kun sattuu nuo sanat kuulemaan.
Ymmärrän, että äiti-ihmiset ovat väsyneitä lapsiperheen arjesta, he ovat varmasti kovilla jaksamisensa kanssa, mutta mielestäni kenelläkään ei ole silti oikeutta tulla vähättelemään muiden ihmisten väsymystä. Monet psyykkiset ja fyysiset seikat vaikuttavat väsymyksen tunteisiin. Läheltä olen seurannut, kuinka esimerkiksi sisäilmaongelmista krooniseen väsymysoireyhtymään sairastunut läheiseni kamppailee arjen tavallisten asioiden kanssa: jopa tiskaaminen voi olla niin rankkaa, että sen jälkeen tarvitsee lepoa. Päässä humisee ja suhisee, olo on jatkuvasti huono. Joka paikkaa koskee. Se väsyttää. Niinpä esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa tuntuu kohtuuttomalta vähätellä toisen ihmisen väsymystä ja tuntemuksia muutenkin.
Emme me omasta tahdosta riippuen tai riippumatta lapsettomatkaan vähättele teidän äiti-ihmisten väsymystä. Mikä oikeus heillä siis on vähätellä muiden tuntemuksia?
Ja Huom! Kyllä, näitä asioita ei voi yleistää, kaikki eivät toimi samoin. Kaikki äidit eivät vähättele.
Asiallista keskustelua, kiitos!
Kommentit (1165)
Uskomatonta vääntämistä. Käyvätkö äidit myös keskenään tällaista taistelua? Pitkäaikaissairas yh-äiti ilman tukiverkostoa perusterveelle pikkulapsiajan väsyttämälle äidille, jolla lapsen isä ja mahdollisesti myös sukulaiset/ystävät apuna: "Et tiedä MITÄÄN _TODELLISESTA_ väsymyksestä, koska..."
Ap, sinuna arvioisin uudestaan sellaiset ihmissuhteet, joissa läheisesi mitätöivät vaikeuksiasi, olivat ne mitä hyvänsä. Ainakin mulle ystävyys tarkoittaa sitä, että toiseen suhtaudutaan myötätunnolla ja rakastavasti, ei vähätellen.
Voi käydä niinkin, että kun löydät ihmiset, joilta myötätuntoa saat, et jonain päivänä enää kaipaa sitä muilta. Sitten voit tuollaisia kuvailemasi kaltaisia lausahduksia kuullessasi todeta, että tuo ihminen ajattelee noin, minä näin. Voimme kumpikin ajatella omalla tavallamme eikä ole tarvetta alkaa taistella siitä, kumpi on "oikeassa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niin nolo koko ketju! Noinko moni lapseton ihminen kuvittelee, että äitiys jotenkin suojaa siltä, ettei mitään väsymystä aiheuttavaa sairautta voi tulla?
Jos on täsmälleen sama sairaus samoin oirein, niin kai sen apinakin tajuaa, että onhan se äiti väsyneempi, kuin se lapseton ihminen. Äitinä on pakko hoitaa lapsi, lasta ei voi laittaa standby-tilaan.
No, tämä valkenee myös jokaiselle teille lapsettomalle, jos lapsia päädytte hankkimaan. Äitiys ei ole suoja unettomuutta, narkolepsiaa, väsymysoireyhtymää tai mitään muutakaan vastaan. Erona on vain se, että lapseton voi levätä enemmän ja helpommin kuin ihminen jolla on lapsia. Eihän tämä ole edes mikään mielipide, vaan täysi fakta.
Mutta entä jos ei ole täsmälleen samaa sairautta?
Tietysti on. Lapsettoman sairaus nyt ei vaan kertakaikkiaan voi olla sama saati sitten pahempi.
Nyt pututaankin siitä että on se sama sairaus ja siihen päälle hoidat lapset. Kuvittele että sinulla on migreenikohtaus, lapseton vetäytyy pimeään makuuhuoneeseen lepäämään muutamaksi tunniksi. Perheellinen alkaa laittaa lapsille ruokaa tai lähtee ensin kauppaan ostamaan sen ruuan. Kummalla on helpompaa? Pienet lapset eivät anna vanhemman levätä oli tämä kuinka sairas tahansa, edes kouluikäinen ei siihen aina kykene koska lapset ovat tarvitsevia joka iässä. Eri tavalla vaan.
Mutta miksi sen pitää olla täsmälleen sama sairaus? Harvemmin on, ja harvemmin kaksi ihmistä reagoi siihen täsmälleen samalla tavalla.
Jos nyt leikitään, että on esimerkkisi mukaan kaksi migreenistä kärsivää, niin tietenkin lapsettomalla on helpommat olosuhteet siitä toipumiseen. Otetaan sitten toiseksi esimerkiksi vaikka se krooninen unettomuus, siinäkin lapsettomalla on ehkä hieman helpompaa, tai sitten ei, riippuu ihmisestä. Jos nyt sitten noudatetaan lapsellisten logiikkaa, migreenistä kärsivällä äidillä on paljon vaikeampaa kuin kroonisesta unettomuudesta kärsivällä lapsettomalla, koska lapsettoman sairaus ei koskaan, missään tilanteessa ole yhtä paha kuin lapsellisen.
"Krooninen unettomuus, siinäkin lapsettomalla on ehkä hieman helpompaa". Mihin tämä väite perustuu kun oletetaan että ihmisillä on suht samat psyykkiset ja fyysiset voimavarat? Ja toinen hoitaa siihen päälle lapset. Silloin ei ole kysymys mistään "hieman helpommasta" vaan helvetin paljon helpommasta. Mutta tässä juuri näkee että lapseton ei ymmärrä kuinka raskasta lasten hoitaminen on. En itsekään ymmärtänyt ennenkuin sain lapsia.
Ja lapsettomilla voi olla niiden lapsien tilalta muita velvollisuuksia.
Lapseton kuulemma pääsee helposti velvollisuuksistaan eroon. Äipät varmaan tykkäisivät, jos ilmoittaisin puoli tuntia ennen harkkojen alkua, etten tänään jaksakaan tulla valmentamaan lapsianne, sori.
Kyllä voi, sä voit sairastua ja saada lomaa, lapsista sitä ei saa normaaliolosuhteissa, ne on hoidettava sairaanakin.
Ja mitä teit silloin kun piti nukkua? Lapset ei kysy yölläkään lupaa valvottamiseen.
"Minun väsymykseni on parempaa kuin sinun!"
"Eipäs kun minä olen väsyneempi!"
"Et voi olla kun minä olen väsyneempi!"
"Minäminäminä!"
Ette te yhtäännaurettavia ole, ette...
Olin äiti, jolla masennus, lapsi joka ei nuku kuin pari tuntia kerrallaan ja lisäksi päälle avioerot ja muut. Ei tippaakaan kiinnostanu vertailla muihin, pääasia että sai lapsen pysymään hengissä. Mä voisin sanoa, että jos jaksaa valittaa väsymystä, niin on vielä suht ok asiat :D
Eiköhän tämä nyt ole aika selvää: lapsia et voi myydä, et antaa pois ilman todella perusteltua syytä, et mieluusti tappaakaan.
On raskasta olla äiti, mikäli äitiyteen vakavuudella suhtautuu.
-----
Miksi siis olla kuin vanha gramofoni?
Jauhetaan samaa levyä kuin viimeistä päivää.
Peräseinäkö lähestyy?
Äitikortti, tuo oman kärsimyksen maksimoittaja ja jotenkin järjenvaistaisesti usein myös uhriutumisen väline.
Haluatko menettää rahasi,pidätkö siitä kun tukkasi alkoi harvenemaan kun perustit vaimosi kanssa perheen? Alkoiko liikakilot vaivaamaan kun kyllästyit siivoamaan perheesi sotkuja työpäivän jälkeen ja vaimosi nalkuttaa kun olet saamatonvätys? Otit ison lainan ja ostit perheellesi talon ja pari autoa pihaan? Et saa öitäsi nukuttua koska rahahuolet ja laskut painaa? Mietit ja mietit,lihot ja stressaannut? Haluatko tulla kuntoon ja nauttia kuin 20 kymppisenä kun elämä oli edessä ja adrenaliini suorastaan kupli kun vedit spurtit kavereittesi kanssa kalja kisassa? Haluatko taas nauttia vapaudestasi ja tehdä miten huvittaa,valvoa myöhään ja välillä vetää kännit hyvien kavereiden kanssa? Haluatko kunnon orgiat 2-3 tytsyn kanssa kuin ennen vanhaan? Siinä tapauksessa: Pysy sinkkuna, meillä on paljon kivempaa
Harvoin miehet ovat lapsia vailla, koska he haluavat kaiken ilman huolta.
On työ, on akka, jota ohimennen panna, on koti, jonka akka aika kivasti, melkein kuten haluttu, sisusti.
On harrastus, jota akka tukee vain siitä syystä, jotta pääsisi itse edes joskus pois täydellisestä perheestä.
Ja sitten se akka haluaa sen mukulan, joka sotkee kaiken kivan.
Minäkin vähän ihmettelen tätä vastakkainasettelua ja tappelua aiheesta. En ikinä lähtisi vähättelemään toisen ihmisen ongelmia, kun fakta on se ettei ikinä voi tietää mikä se todellisuus onkaan. Jälkeenpäin olen kuullut ystävieni yllättävän rankoistakin taustoista (kuten hyväksikäyttö, jakomielitauti, yms) mitkä eivät näkyneet millään lailla päällepäin. Tästäkin syystä kannattaa yleensä jättää ylimieliset oletukset sikseen.
Sitten jos lähdetään miettimään väsymystä, niin siinä suurimpana tekijänä on kuormittavien tekijöiden määrä ja laatu. Kaikki olemme varmasti samaa mieltä siitä että koliikkivauva on erittäin kuormittava ja väsymystä aiheuttava tilanne. Kuitenkin kuormitustekijöitä voi olla aika paljon muitakin, ja ihmisen kokonaistilanne muodostuu sekä näistä, että henkilön itsensä fyysisistä ja psyykkisistä voimavaroista, sekä ulkoisista tukijärjestelmistä (kuten ystävät, sukulaiset, terveydenhuolto, sosiaaliapu, jne). Äidit usein ovat iältään kohtuu nuoria mikä lisää jaksamista, kun taas valitettavan monet omaishoitajat ovat itsekin eläkkeellä. Näitäkään tilanteita ei voi täysin verrata keskenään sillä tilanne voi olla kotona joko erittäin kuormittava tai erittäin tasainen.
Tässä nyt listaa erilaisista mahdollisista kuormittavista tekijöistä jotka voivat lisätä väsymystä. Mitä enemmän listasta voi poimia, sitä väsyneempi ko. ihminen saattaa olla. Verrannollisia nämä eivät toki ole keskenään, sillä jonkin lapsi nukkuu hyvin ja toinen henkilö taas tarvitsee itsekin vähemmän unta kuin toinen ja niin edespäin:
- huonosti nukkuva vauva jolla koliikki
- omaishoidettava vanhus joka ei selviydy vessassa itse ja joka karkailee
- omalla tilalla hoidettavaa karjaa, sikoja tms joille ei löydy lomittajaa pikkupaikkakunnalle kuin tuurilla
- riitaisa avioero jossa puoliso yrittää kyniä asunnon ja varat päältä
- vastuullinen työ josta ei voi jäädä saikulle normaalisti (keikkailijat, valmentajat, pörssiyrityksen johto)
- yksityisyrittäjä konkurssin partaalla
- köyhyysloukussa oleva kolmivuorotyöläinen joka tekee ylimääräistä keikkaa selvitäkseen taloudellisesti
Vierailija kirjoitti:
Haluatko menettää rahasi,pidätkö siitä kun tukkasi alkoi harvenemaan kun perustit vaimosi kanssa perheen? Alkoiko liikakilot vaivaamaan kun kyllästyit siivoamaan perheesi sotkuja työpäivän jälkeen ja vaimosi nalkuttaa kun olet saamatonvätys? Otit ison lainan ja ostit perheellesi talon ja pari autoa pihaan? Et saa öitäsi nukuttua koska rahahuolet ja laskut painaa? Mietit ja mietit,lihot ja stressaannut? Haluatko tulla kuntoon ja nauttia kuin 20 kymppisenä kun elämä oli edessä ja adrenaliini suorastaan kupli kun vedit spurtit kavereittesi kanssa kalja kisassa? Haluatko taas nauttia vapaudestasi ja tehdä miten huvittaa,valvoa myöhään ja välillä vetää kännit hyvien kavereiden kanssa? Haluatko kunnon orgiat 2-3 tytsyn kanssa kuin ennen vanhaan? Siinä tapauksessa: Pysy sinkkuna, meillä on paljon kivempaa
tuo on kyllä osittain totta. Varsinkin tuo nalkutus on henkisesti raskasta, ihmisiä jopa kuolee siihen. Henkistä väkivaltaahan tuo onkin. Itse erosin kun terveys alkoi mennä huonoon suuntaan, se soitti hälyytyskelloja että näin ei voi jatkua. Rahaahan siinä meni, mutta onneksi terveys palautui hyväksi jo pian eron jälkeen. Lapsiarki ei olekkaan raskasta, vaan syy oli tuossa nalkutuksessa ja vaatimisessa. Monilla, todella monilla naisilla on tapana vaatia kaikenlaista, vaikka he eivät ole valmiita tekemään asian eteen itse yhtään mitään. Miehenä näitä toteuttaa liian helposti, koska haluaa pitää kumppaninsa tyytyväisenä ja joskus se raja hämärtyy pikkuhiljaa, ja pian olet jo hyväksikäytön uhri. Tietenkin nainen taitavana uhriutujana osaa myös kääntää tämän itseensä. Olo on nyt hyvä ja elämänhalu on palannut, naisia en enää kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
- huonosti nukkuva vauva jolla koliikki
- omaishoidettava vanhus joka ei selviydy vessassa itse ja joka karkailee
- omalla tilalla hoidettavaa karjaa, sikoja tms joille ei löydy lomittajaa pikkupaikkakunnalle kuin tuurilla
- riitaisa avioero jossa puoliso yrittää kyniä asunnon ja varat päältä
- vastuullinen työ josta ei voi jäädä saikulle normaalisti (keikkailijat, valmentajat, pörssiyrityksen johto)
- yksityisyrittäjä konkurssin partaalla
- köyhyysloukussa oleva kolmivuorotyöläinen joka tekee ylimääräistä keikkaa selvitäkseen taloudellisesti
Totta.
Ja osa meistä on kokenut tällaisia asioita itse lapsena, itsekin olen ollut osastohoidossa lapsena jo uupumuksen takia. Voitte kuvitella millaista on kokea tiettyjä juttuja pienenä lapsena, et pääse pakoon jne. verrattuna aikuiseen, joka on itse valinnut esim. hankkia lapsen.
Ihan mielenkiintoista tietää ettei se ole mahdollista, että olisin ollut pahasti uupunut ja saanut pysyviä vaurioita, koska en ole pullauttanut lapsia ulos.
Mies kuoli nalkutukseen?
Missä universiteetissä tämä tutukimus on tehty?
Anna mun kaikki kestäääääÄÄÄäää.
Katsoin uutispätkää siitä, miten Afrikan jossain maassa kaivetaan kobolttia ja muita aineita älypuhelimia varten.
Eräs kaivajista oli 5v. poika. Häntä väsytti ja itketti, mutta työnjohtaja uhkasi hakata hänet, jos työ ei maistu.
Poika ei ollut syönyt kahteen päivään mitään.
Työpäivän jälkeen piti vielä kävellä monta kilometriä kotiin.
Veikkaisin, ettei meistä juuri kukaan ole kokenut tuollaistakaan väsymystä kuin tuolla pienellä lapsella.
Ja kaikki vain älyluurien takia.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin uutispätkää siitä, miten Afrikan jossain maassa kaivetaan kobolttia ja muita aineita älypuhelimia varten.
Eräs kaivajista oli 5v. poika. Häntä väsytti ja itketti, mutta työnjohtaja uhkasi hakata hänet, jos työ ei maistu.
Veikkaisin, ettei meistä juuri kukaan ole kokenut tuollaistakaan väsymystä kuin tuolla pienellä lapsella.
No, ei se vaan ole mahdollista, että tuo poika olisi väsynyt.
Ei se ole synnyttänyt. Joku pinkki possu, joka on synnyttänyt itse haluamansa lapsen länsimaassa on väsyneempi.
Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän todellisesta väsymyksestä todellakin tarpeeksi, siksi en koskaan hommaa lapsia.
Et niin, koska lapsia ei HOMMATA.
Väsy, väsy, väsy, vääsy vää.
No keksi sitten sellainen mieleinen sana siihen. Tarkoitin etten harrasta suojaamatonta seksiä lisääntymistarkoituksessa tietoisesti. Sillä ei ole minun kohdallani nyt merkitystä olenko biologisesti edes kykenevä raskautumaan. Ei kiinnosta ottaa selvää.
Sulla on väsy. Voi itku. Laita palsta kiinni ja painu pehkuihisi palstailun sijaan!
Vierailija kirjoitti:
Odotinkin, että joku vetää afrikkalaiset lapset tähän soppaan.
Aika kauan piti odotella.
'
Koska väsymys ja tuska ovat subjektiivisia tuntemuksia, en jatka enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei se vaan ole mahdollista, että tuo poika olisi väsynyt.
Ei se ole synnyttänyt. Joku pinkki possu, joka on synnyttänyt itse haluamansa lapsen länsimaassa on väsyneempi.
Fakta.
Niin ja tuon pojan elämällä ei ole tarkoitusta, koska hän ei ole lisääntynyt. Vain synnyttänyt ihminen on lunastanut tickettinsä ihmisten joukkoon, jolla on tarkoitus, ja jotka ymmärtävät väsymyksestä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mies kuoli nalkutukseen?
Missä universiteetissä tämä tutukimus on tehty?
Anna mun kaikki kestäääääÄÄÄäää.
Nalkutus on henkistä väkivaltaa. Tähän sortuu myös osa miehistä, eikä tuo tee siitä mitenkään hyväksyttävää. Briteissä tästä on myös jaettu tuomioita, mikä on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän todellisesta väsymyksestä todellakin tarpeeksi, siksi en koskaan hommaa lapsia.
No keksi sitten sellainen mieleinen sana siihen. Tarkoitin etten harrasta suojaamatonta seksiä lisääntymistarkoituksessa tietoisesti. Sillä ei ole minun kohdallani nyt merkitystä olenko biologisesti edes kykenevä raskautumaan. Ei kiinnosta ottaa selvää.
Sulla on väsy. Voi itku. Laita palsta kiinni ja painu pehkuihisi palstailun sijaan!
Täällä keikun väsymyksestäni huolimatta.
Lapsia SAADAAN.
Lapsia ei HOMMATA, TEHDÄ tai SUUNNITELLA.