Ajattelevatko hoitoalan ihmiset, että opiskelija, jonka harjoittelu on hylätty, on huono?
Jos kyllä, niin mitkä ovat mielikuvat?
Jos ei, niin mitä he ajattelevat?
Kommentit (74)
Hei!
Asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia. Jos yksi harjoittelu menee penkin alle,ei se tarkoita,etteikö opiskelija olisi sopiva alalle. Jos on halua jatkaa ja paloa hoitoalalle on,ei kannata luovuttaa heti. Puhun tässä kokemuksen syvällä rintaäänellä. Itselläni oli aikanaan yksi harjoittelu,jonka päätyttyä "ohjaajana"sanoi,ettei päästä minua läpi harjoittelusta. Tämä tarkoitti siis sitä,että en päässyt tekemään harjoitteluun liittyvää näyttöä. Pääsimme ratkaisuun,jossa jatkoin harjoittelua muutaman päivän ja tein yhden viikonlopun lisää. Näyttö vain siirtyi muutamalla päivällä. Sain loppuviimein harjoittelun suoritettua ja näytöstä tuli arvosanaksi kolmonen,eli silloin se oli kiitettävä. Näytön vastaanottaja kehui työtäni ja teimme hyvää yhteistyötä. Lisäksi näyttösuunnitelma oli hyvin laadittu ja toteutettu. Minulla meni tosi hyvin. Jos sen perusteella tuomitaan opiskelijan koko opintotaival ja menestyminen tulevaisuudessa,ollaan ihan hakoteillä. Kaikkien ammatti-identiteetti kehittyy koko työuran ajan. Myös elinikäinen oppijuus kehittyy.
Lopulta valmistuin lähihoitajaksi kiitettävin arvosanoin. Sain stipendin ja työllistyin heti valmistuttuani. Sain kaksi työtarjouksia entisiltä esimiehiltäni ilman ,että hain heiltä paikkaa. Toiseen menin ja jäin vakituiseen. Opin virheistäni,huonosta asenteesta,heikosta itseluottamuksesta ja muista urakehitystä haittaa osta asioista.
On tyhmää sanoa,että joku on luuseri tai toivoton munatessaan yhden harjoittelun. Uuteen nousuun vaan!
Suoritat harjoittelun uudestaan ja mietit virheitäsi ja opit niistä. Itsellä toimi,vaikka se ottikin itsetunnon päälle. Se vaati itkuisia iltoja kotona ja itkuisia puheluita opinto-ohjaajan kanssa. Onneksi näytöstä vastaava opettaja kannusti jatkamaan,enkä luovuttanut.
Tsemppiä!
Sain kaikista harjoitteluista kiitettävän ja ohjaajalta vuolaat kehut taidoistani. Minulla ei kuitenkaan ole hajuakaan, miten töissä käytännössä pitäisi olla. Teorian tunnen loistavasti, käytännön työ itsenäisesti ei suju, koska pelkään kuollakseni. Lähdinkin puoli vuotta valmistumisen jälkeen yliopistoon opiskelemaan uutta ammattia. Ties kuinka monta vanhusta olisi kuollut minun virheisiini. Ei ne näytön arvosanat siis kaikkea kerro... opetulsen taso on todella alhainen.
Rehellisesti kyllä mun ensimmäinen ajatus olisi, onkohan oikealla alalla. Täytyy möhliä tosi pahasti, ettei saa harjoittelua läpi. En pystyisi luottamaan sellaiseen harjoittelijaan. Toisaalta siinä voi olla taustalla jotain. On vaikka sairastunut pahasti ja tullut paljon poissaoloja tai joku läheinen on voinut kuolla ja ajatukset ovat olleet muualla. Ei voi tietää. Suhtautuisin aluksi varauksella ja jos tekee hommat mallikkaasti, nii unohtaisin koko jutun.
Onneksi ei tarvitse koskaan sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen tehdä hoitoalan töitä.
Minä annoin hylätyn lähihoitajaopiskelijalle, joka kieltäytyi hoitamasta miespotilaita
e t n i s e e n
taustaansa vedoten. Jäi suihkutukset, katetroinnit ym. tekemättä puolelle osaston potilaista tämän opiskelijan kohdalta.
Hoitoala on luusereille.
Tosi yksinkertaista perseenpesua, mitä kuka tahansa osaa, jos vaan viitsii. Sairaanhoitaja on maailman turhin ammatti. Sellainen lääkärin apulainen.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on luusereille.
Tosi yksinkertaista perseenpesua, mitä kuka tahansa osaa, jos vaan viitsii. Sairaanhoitaja on maailman turhin ammatti. Sellainen lääkärin apulainen.
Jännä juttu, ettei noita hoitajien töitä ole laitettu lääkäreiden tehtäviksi, hoitajat kun ovat turhia. Mistä mahtaakaan johtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on luusereille.
Jännä juttu, ettei noita hoitajien töitä ole laitettu lääkäreiden tehtäviksi, hoitajat kun ovat turhia. Mistä mahtaakaan johtua?
Että hoitajille ei tarvi maksaa yhtä paljon kuin lääkäreille.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on luusereille.
Etkö päässyt hoitoalan kouluun vai jäikö koulu kesken asenneongelman takia? Vai mistä tuo katkeruus kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on luusereille.
Etkö päässyt hoitoalan kouluun vai jäikö koulu kesken asenneongelman takia? Vai mistä tuo katkeruus kumpuaa?
Miksi hoitoalasta tykkäämätön olisi mitenkään katkera?
Meillä muilla tavoitteet vaan on muualla kuin jossain paskaduunissa siivous- tai hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on luusereille.
Meillä muilla tavoitteet vaan on muualla kuin jossain paskaduunissa siivous- tai hoitoalalla.
Mutta mikä syy sinulla on sitten halveksia hoitoalaa ja hoitajia? Kysyn vaan.
Minä en sano mitään työtä paskaduuniksi. Kaikkia ammatteja tarvitaan. Jos/kun tulet vanhaksi ja sairaaksi, niin koetko että sinun hoitaminen on paskaduunia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on luusereille.
Mutta mikä syy sinulla on sitten halveksia hoitoalaa ja hoitajia? Kysyn vaan.
Minä en sano mitään työtä paskaduuniksi. Kaikkia ammatteja tarvitaan. Jos/kun tulet vanhaksi ja sairaaksi, niin koetko että sinun hoitaminen on paskaduunia?
Koen.
Ei se paska paremmaksi muutu, vaikka kuinka glorifioisi.
Itse olet melko yksinkertainen, jos ajattelet että minkään työn haastavuutta mitataan vain teknisten suoritusten vaikeuden/helppouden perusteella.