Kuukautisköyhyys: Kun ei ole varaa hoitaa kuukautisia
https://www.kaksplus.fi/blogit/jyllannin-suomineito/kun-kuukautissuojan…
Olisipa tästä puhuttu omassa nuoruudesaani muutama vuosi sitten vielä kotona asuessani. Elettiin kädestä suuhun, minä, äiti, pikkuveli ja isäpuoli. Laskemattomia kertoja isäpuoli rähjäsi, että miksi muka tarvitsen hienostelevia siteitä, käytä paperia! Sitä häpeän määrää omasta muuttuneesta kehosta. Äidiltä oli jo ajat sitten poistettu kohtu, joten olin ainut siteitä tarvitseva kummajainen perheessä..
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Voisitko sinä kusipaskaihminen nyt mennä muualle? Inhottaa että naiset ei voi keskenään keskustella kuukautisista ilman yököttelyä, syyllistämistä ja haukkumista.
Niin, hyvinhän se keskustelu alkoi ilman syyllistämistä ja haukkumista jo heti ensimmäiseltä sivulta kuukuppihullujen toimesta:
Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.
Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa kuukuppia olen käyttänyt viimeiset 6 vuotta ja varmasti on vielä monta vuotta käyttöikää jäljellä. Maksoi jossain tarjouksessa alle 20e.
Miksi ihmiset eivät käytä kuukautiskuppeja? Harmittaa etten löytänyt sitä aiemmin, olen nyt jo 36v. Ikinä en voisi kuvitellakaan käyttäväni mitää inhottavia haisevia siteitä 🤢 ja tampoonit taas ärsyttävät limakalvoja.
Tiistaina on tilipäivä, tänään alkaa kuukautiset, tilillä on 0.67€. En minäkään ymmärrä, miksi en osta vajaan parin kympin kuukuppia.
Fiksu osaa varautua. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Minulla on aina suojia kolme kokoa, aina, ihan aina varastossa. Tule hakemaan!
Onko yhtään mietitty, että pesukoneesta tuleva vesi on ns harmaata vettä, ei mene samaan viemäriin ja puhdistukseen kun vessan vesi?
Jos harmaaseen veteen joutuu paljon vanhaa verta, pitää se vesi puhdistaa ihan toisin kuin nykyään. Ja näinhän käy, jos kaikki siirtyvät kankaisiin siteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö alapäätä voi huuh
Asennatko ne suihkut kaikkialle, vai etkö käy missään? Ja on aikaa odotella pesun jälkeen kuivumista? Töissä et ainakaan käy noilla spekseillä.
Intiimi ja kosteuspyyhkeitä voi ostaa ruokakaupastakin. Jokaisessa wc-ssä on roskis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö alapäätä voi huuhdella bideesuihkulla? Niin minä teen, ei kulu vessapaperia yhtään.
Asennatko ne suihkut kaikkialle, vai etkö käy missään? Ja on aikaa odotella pesun jälkeen kuivumista? Töissä et ainakaan käy noilla spekseillä.
No se kantaa tietenkin menkkarättien lisäksi pyyhettä. Ei siis liiku mihinkään ilman aika isoa kassia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te rajusti vuotavat ette hae lääkäriltä apua? Esim e-pillerit ei sovi kaikille, mutta itse sain niistä avun. Aiemmin olin 3 päivää joka kuukausi täysi sänkypotilas, nykyisin täysin toimintakuntoinen.
Ei tule sinulle mieleen, että on jo haettu apua. Kaikki keinot on voitu kokeilla ja mikään ei ole silti auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö alapäätä voi huuh
Intiimi ja kosteuspyyhkeitä voi ostaa ruokakaupastakin. Jokaisessa wc-ssä on roskis!
Ja intiimipyyhkeetkö kuormittavat ympäristöä vähemmän kuin vessapaperi? Just joo. Nainen et ainakaan ole, alkoholia sisältävät pyyhkeet eivät sovellu jatkuvaan intiimialueen pyyhintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta hyysää vaikka mitä. Tuttava, lievästi näkö- ja liikuntavammainen, saa ilmaisen asunnon, ilmaiset henkilökohtaiset avustajat 2kpl, ilmaisen erikoisauton liikkumiseen, ilmaiset fysioterapeutit kotikäynnille ja kirsikkana kakun päälle 6 tuntia päivässä kotiapua jokaisena viikon päivänä ilmaiseksi. Menee ainakin 20 000-30 000 kuussa tuohon hyysäykseen.
Tässä kontekstissa olisi aivan ok laittaa siteet ilmaiseksi tarvikejakeluksi vähävaraisille.EijkTarkoitatko, ettei tuttavasi tulisi saada avustajaa ja kuntoutusta jne.? Millä ihmeen perusteella?
Oikeudenmukaisuuteen vedoten...naiset parrikaadeille vaatimaan ilmasia kuukautissuojia. Joten kohta ovat naiset kuppikuntia:)
Vierailija kirjoitti:
Onpas ihmejuttua - siis kuukautisiin menee tasan yksi paketti siteitä ja/tai tamponeita- hintaluokka paketilla 2,5-4 euroa ja tällainen haloo, ettei muka varaa.
Ja yksi paketti riittää suurimmalle osalle ja kaikilla on kyllä varaa ihan itse se kustantaa....
Yksi turhimmista puheenaiheista pitkään aikaan...
Ei tasan mene kaikilla tasan yksi paketti. Ei kannata osallistua keskusteluun, kun ei sinulla ole mitään annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kouluissa terveydenhoitaja voisi jakaa siteitä niitä tarvitseville? Kun melko marginaalista tämä kuukautisköyhyys on Suomessa, joten ei olisi iso menoerä mutta sitäkin tärkeämpi.
Ns. tasa-arvo varmaan tässäkin kompastuskivenä, ajatellaan että siteitä ei koulun puolesta voi jakaa tietylle ryhmälle, vaan sitten pitäisi tarjota kaikille. Ja pojillekin partahöylät.
AARGH! ne partahöylät ei ole YHTÄÄN SAMA ASIA. Kukaan ei paheksu eikä tuke raivoamaan sulle jos et ole ajanut partaa. Jos taas tahrit verellä penkit ja tuolit niin paheksunta ja halveksunta ja raivo on taattua.
Kuulautisverta EI HYVÄKSYTÄ yhteiskunnassa, parta taas hyväksytään.Ei olekaan, keksin vain esimerkin kun tasa-arvon nimissä kaikille pitäisi jakaa jotain jos yksi porukka kerran saa ilmaisia siteitä. Mutta nyt on kyllä sinulla hiukan liioittelua, ei kuukautisverellä tuhrittu penkki aiheuta sentään PAHEKSUNTAA, HALVENTAMISTA JA RAIVOA..?! :D
Varmasti koulussa joutuisi rankan kiusaamisen kohteeksi. Ja itse tuntisin suunnatonta häpeää, jos jälkeeni jäisi tuhrittu penkki. Serkkuni (poika) joutui aikoinaan pahasti koulukiusatuksi, koska hänen äitinsä ei pahemmin pyykinpesua harrastanut. Serkkuni lintsaili koulusta, koska ei kehdannut mennä sinne. Hän joutui sittemmin lastenkotiin. Eivät ajat tuosta 80-luvusta ole muuttuneet. Edelleen esiintyy kiusaamista.
Kuten köyhyydessä aina, suurin köyhyys on aineetonta, ymmärryksen köyhyyttä.
Jos itsellä on helpot menkat, ei tajuta että muilta se voi vaatia sekä lääkkeitä että useita paketteja siteitä, tamponeja, gynegologikäyntejä jne. Ei ole enää halpaa, kun on kahta-kolmea lääkettä ja monta pakettia siteitä/tamponeja.
Ja että on yhä hirviövanhempia, jotka laittavat tytöt itse hankkimaan tarvikkeet, joihin näillä ei ole varaa. Siksi ainakin siteitä voisi löytyä kouluista ilmaiseksi kuten nykyään vessapaperia. Vaikka joku sitten keksisi viedä vähän kotiinkin, tarpeeseen se nuori ne vie.
Vierailija kirjoitti:
Eikö alapäätä voi huuhdella bideesuihkulla? Niin minä teen, ei kulu vessapaperia yhtään.
Mutta lämmintä vettä kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lämmintä vettä kuluu.
Ei kai oikea ekologisti lämpimällä vedellä pese?
Oikeastaan jos laihduttaisi itsensä niin että kuukautiset loppuisivat kokonaan, niin kuinka paljon säästyisikään luonnonvaroja!
Aivan järkyttävää kohtelua...huh.
Minulla ja perheelläni nämä asiat ovat aina olleet ihan ok.
Siteitä ei ollut 60 luvulla, joten äitimme teki lakanakankaasta kääreen, sisälle laitettiin pumpulia.
Ne heitettiin aina pois, vyörätöllä oli kuminauha, ja hakaneulalla edestä ja takaa kiinni. Tämä on halpa konsti, ehkä voisitte tätä kokeilla, jos rahat ei riitä 0,90e Lidlin siteisiin.
Pitäkää itsenne silti puhtaina vuodon aikana.
Sitten tulivatkin siteet ja ihanuus ja tampax.
murumuikku kirjoitti:
Aivan järkyttävää kohtelua...huh.
Minulla ja perheelläni nämä asiat ovat aina olleet ihan ok.
Siteitä ei ollut 60 luvulla, joten äitimme teki lakanakankaasta kääreen, sisälle laitettiin pumpulia.
Ne heitettiin aina pois, vyörätöllä oli kuminauha, ja hakaneulalla edestä ja takaa kiinni. Tämä on halpa konsti, ehkä voisitte tätä kokeilla, jos rahat ei riitä 0,90e Lidlin siteisiin.
Pitäkää itsenne silti puhtaina vuodon aikana.
Sitten tulivatkin siteet ja ihanuus ja tampax.
Lue viesti 777 huolella. Näköjään vanhemmallakin ihmisellä on opittavaa. Eihän se ikä viisautta, laajakatseisuutta ja monitahoisempaa ymmärrystä tietenkään kaikille suo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut keskustelua, mutta todella pahaa kuukautisköyhyyttä on länsimaissakin. Britanniassa köyhien perheiden tytöt pysyvät poissa koulusta menkkojen ajan, kun ei ole varaa ostaa edes sitä halvinta sidepakettia. Vielä kurjempi tilanne on asunnottomilla/kodittomilla naisilla, joilla ei välttämättä ole edes turvallista paikkaa vaihtaa terveyssiteitä (jos niitä jostain saa).
(Jossain keskustelussa joku hyvää tarkoittava hölmö ehdotti kuukautiskuppia kodittomille naisille, ilmeisesti tajuamatta että hygieenisia kupin tyhjennys- ja pesupaikkoja ei läheskään aina ole. Hyvä, jos löytyy paikka jossa käydä tarpeillaan edes jossain suojassa.)Juu, muualla maailmassa tämä varmasti onkin ongelma, jos ei ole kunnollista sosiaaliturvaa. Mutta silti uskallan väittää, että tämä ei koske Suomea rahan osalta. Kyllä siitä 500 euron perusosasta pitää riittää myös kuukautissuojiin. Ongelma on sitten jossain muualla, jos se käytetäänkin olueen.
JA se on sinusta niiden 12v tyttöjen vika että isi osti rahoilla olutta? Heidän tulee vaan hyväksyä se etteivät saa siteitä.
Kuka näin on sanonut!? Nyt oikeasti! Ketjun otsikossa puhutaan köyhyydestä ja siitä ei ole kyse vaan kusipäävanhemmista! Mitä kohtaa et ymmärrä?
Perheen sisälläkin voi olla köyhyyttä. Köyhyyttä on se, ettei ole varaa tarvittavaan ruokaan ja hygianiatarpeeseen. Jos perheen vanhempi ajelee samaan aikaan kalliilla mersullaan, voi perheen toinen jäsen kokea köyhyyttä. Perheessä voi olla eri henkilöillä eri elintaso. Johan täällä on ollut juttuja äitiuslomalla olevista köyhistä naisista, joiden miehen ovat hyvätuloisia. Lapsikin voi kokea köyhyyttä rikkaassa perheessä. Ja harva lapsi soittaa lasuun tai minnekään, ja kertoo että ei ole siteitä. KUUKAUTISET OVAT TABU, NIITÄ PITÄÄ HÄVETÄ JA NIISTÄ EI PUHUTA. Koska syntiinlankeemus ja naisen oma häpeä ja vain kestettävä. Näin vielä monessa perheessä vuonna 2019. Jopa suihkussa käymistä kontrolloidaan monissa perheissä. Kerran viikossa maks 5 min. Vessoista puuttuu lukot, jotta sinne ei jäädä tekemään mitään kiellettyä.
Kuplassa elävät ei vaan tajua tästä mitään. Mun isä on varakas tunnettu kuntavirkamies. Ja osasi mm:
- pitää lapsi nälässä
- kieltää vessakäyminen, kontrolloi käyntien määrää, tietyn kellonajan jälkeen ei saanut käydä
-lukitsi pimeään kellariin
- laski vessapaperinpalojen määrää, sai käyttää tietyn määrän paperipaloja
-kieltäytyi ostamasta ja maksamasta tyttöjen hygieniamenoja.Ja siis toistan, kyse oli varakkaasta henkilöstä. Äitikon joutui pyytämään anoen rahaa ja lupaa ostaa vaikka sukkahousut.
Perheen sisäinen köyhyys on yllättävän yleistä.
Ikävää, että rikas isäsi oli sadistinen hullu. Yhteiskunnan vika se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekologinen ihminen ei tuhlaa vettä. Hyi sinua.
En tuhlaakaan. Toisin kuin useimmat, en vedä vessaa jokaisen pikkupisun jälkeen. Veden kulutus puolittui tällä keinolla. Nopea alapäähuuhtelu ei kuluta vettä läheskään siinä määrin kuin mitä kuluu vessapaperin valmistamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta minun on vaikeaa ymmärtää tätä ongelmaa. Juu, paketti maksaa muutaman euron, mutta jos on valmis leikkimään vessapaperilla jne, kai senkin paketin saa riittämään useamman kuukauden. Eli ostat sen yhden neljän euron paketin ja käytät vaikka yhden tai kaksi joka kuukautispäivänä ja sen lisäksi laitat vessapaperia ja käyt alapesuilla. Onhan sekin jo parempi kuin kokonaan ilman.
Ja siinä vaiheessa, kun ei ole kuukaudessa varaa yhteen sidepakettiin, on kyllä jossain muualla vika kuin pienituloisuudessa. Joko rahat kuluvat johonkin muuhun tai sitten on oikeutettu toimeentulotukeen.
Niinhän tuossa luki, jos oikeasti ole ollut köyhä, ei ymmärrä.
Se on usein niin, ei ymmärrä, jos ei ole itse kokenut, ei ymmärrä ja silti antaa "viisaana" neuvoja.Niin, onhan se vaikeaa ymmärtää, kun kukaan ei kommentoi, mikä niissä neuvoissa on pielessä. Miten ainakaan Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, ettei muutaman kuukauden välein ole varaa ostaa neljän euron sidepakettia?
Muutaman kuukauden välein? Ainakin minulla aikoinaan oli kuukautiset, jotka vaativat siteen vaihtoa välillä tunnin välein.
Luitko tuota tekstiä? Jos viikko budjetti on 20€ niin siitä on paha laittaa 4€ sidepakettiin.
Aika moni kk-ikäinen on myös alaikäinen ja elää aika kamalissa oloissa, monilla vuoto alussa on myös runsasta ja epäsäännöllistä.
Käsittääkseni toimeen tul8tukea haetaan Kelasta, eikä tule tilille samantien, luultavasti 'ongelma' on ohi kun rahat on tilillä.
Lisäksi asiaan liittyy sellaisia asioita kuin tietämättömyys, köyhän ylpeys ja häpeä kuukautisista.No voi kyynel sentään. Ymmärrän oikein hyvin alaikäisen tuskan tuossa asiassa, jos vanhemmat ovat täydellisen kykenemättömiä vanhemmuuteen, eivätkä auta asiassa mitenkään.
Sen sijaan nuo 20 euron viikkobudjetit ovat ihan huuhaata. Jopa työttömällä asumiskulujen jälkeinen suojaosuus on ihan jotain muuta kuin 20 euroa viikossa. Kysymys kuuluukin, mihin kyseinen henkilö on "budjetoinut" ne rahat, jotka yhteiskunnan tuista oikeasti jää viikkoa kohden?
Onko oikeasti niin, että yhteiskunnan pitäisi tukirahojen sijasta jakaa ostokuponkeja esimerkiksi siteisiin? Jos tukien varassa elävät oikeasti ovat niin holhottavia, että eivät osaa jakaa tukirahaa, lienee ainoa mahdollisuus jakaa henkilökohtaisia ruokakuponkeja, vaatekuponkeja, sidekuponkeja, lääkekuponkeja jne.
Mutta todellisuushan on se, että suurin osa tuen saajista osaa tuon vallan mainiosti. Tuki ei ole kovin ruhtinaallinen, mutta siinä on laskettu kuitenkin peruselämisen vaatima raha ja varmuuskerroin vielä päälle. Jos sitä rahaa sitten käyttää Netflixiin, siideriin, röökiin, pikaruokiin tms hyödykkeisiin, niin se on sitten voi voi.
Ja joo, entisenä köyhänä tiedän kyllä ihan tarkkaan, että perustoimeentulolla elely ei ole juhlaa, eikä sen ole tarkoituskaan olla, sillä kuka muuten töihin viitsisi mennä. Tiedän kuitenkin myös sen, että välttämättömyyksiin raha kyllä riittää.
Köyhänä tuli itsekkin joskus repäistyä ja tuhottua puolen kuun budjetti yhdessä viikonlopussa, tai ostamalla jotain ei-niin-välttämätöntä. Se oli kuitenkin oma valinta, eikä tullut mieleenkään rutista siitä, että seuraava 3,5 viikon kaurapuurolinja olisi ollut jokin epäkohta. Ihan oma vika se oli.
Näissä ruikutustarinoissa pohja putoaa aina, kun esiin vedetään osatotuuksia. Yksi sellainen on 20 euron viikkobudjetti. Budjettihan voi olla vaikka 0 euroa, jos on rahat pistänyt menemään viikkoa ennen seuraavien tuloa. Kysymys kuuluu, että minne ne sen kuun rahat menivät? Tuolla jopa joku työssäkäyvä itki, että tilillä on 0,67 euroa ja tilipäivään vielä aikaa. Pitäisikö tuollaiset laittaa holhoukseen?
No menkkoihin menee:
2 pkt päiväside yht 7,50e
2 pkt yöside yht 8e
1 pkt tamponi 4,30e
1 pkt pikkuh.suoja 3,80eReilusti yli 20e siis. Osasta jää yli (phs) seuraavaan kertaan.
Itsekin tein laskelmaa äsken halposmerkeillä, mutta joko ei tullut läpi tai joku poistatti. Kyllä niilläkin hyvästi yli kympin menee kustannukset, jos on runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Opiskelijalle se on jo paljon se.
Minkähän kokoisia nuo paketit ovat. Jos päivä- ja yösiteet ovat 16 kpl paketteja ja tamponit ja pikkuhousunsuojat 20 paketissa, sinulla menee siis 104 suojaa yksien kuukautisten aikana. 7 päivän aikana 15 suojaa joka päivä. Eli edelleen ollaan siinä, että vaihdetaan alle kahden tunnin välein öin ja päivin kaikkina päivinä. Kyllä edelleen kuulostaa hurjalta määrältä.
Tamponi ei kaikilla pidä, vaan tulee ohivuotoja. Siksi päällekkäin side + tamponi. Simple af.
Mutta silti molemmat pitää vaihtaa? Minäkin käytän sidettä ja tamponia yhtä aikaa, mutta kun vaihdan tamponin, en vaihda sitä sidettä, jossa on vain pari tippaa.
ja haiset...? Kiva.
Heitteille jätetyille teineille antaisin mielelläni kuukautissiteitä lahjoituksena.
Elämäntapaköyhille aikuisille en. Suomessa on niin järjettömän hyvät sosiaalituet, että niillä on saatava menkkarättinsä ostettua.
Minulle ei juuri enempää palkastanikaan jää käteen kuin toimeentulotuesta ja kotona siteitä kuluu myös teini-ikäisellä tyttärellä. Ikinä voisi kuvitellakaan että jättäisin hänelle suojat ostamatta.