Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19268)

Vierailija
17761/19268 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta Prada Candy Kiss on järkky.

Mulla oli se mutta en koskaan oppinut tykkäämään joten möin.

Ite tykkään kans tosta Prada Candysta ja sitten Hugo Boss Orange on näillä keleillä ihan ehdoton suosikki.

Harrastan hajuvesiä, mutta mitä ilmeisemmin näitä bulkkituoksuja  sillä ei ole monestakaan mainitsemastanne hajuvedestä aavistustakaan  x)

Ja olen sentään harrastanut hajuvesiä vuodesta 2003.

N41

Mitä sitä sorittelemaan. Sulle järkky, toiselle taas ei. Makuja on niin monia ja hyvä silleen. On ainakin valikoimaa. :) 

Pradan Candyt on sokerilitkua kauniissa pulloissa. Kuten monet muutkin designerit. Mutta mainonta tehoaa ja kansa ostaa.

Vierailija
17762/19268 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä ostin keväällä EdP putelin joka on valmistettu UAE:sssä (erittäin isIamilainen haisu), se on paras tuoksu jota koskaan olen käyttänyt/löytänyt. Kaunottaret tykkäävät kovasti, ja sillä on juhlallinen "staying power". Sen kokonaiskustannus on noin 50e eli halapa verrattuna tunnettujen parfyymipajojen tuotteisiin jotka pääsevät edes lähelle tätä laatua. Tyylikäs puteli myös, mutta sillä ei ole käyttöarvoa, siirrän satsia injektioruiskulla käytettäväksi 15ml sprayputeliin.

https://www.amazon.de/-/en/Lattafa-Khamrah-Parfum-100ml-Unisex/dp/B0B92…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17763/19268 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kaikkea vaniljan tuoksuista ja yksi käytetyimmistä omassa kokoelmassa on Indultin Tihota. Tuoksu kestää todella pitkään (vaatteelle suihkautettuna seuraavaan pesuun), miinuspuolena tuoksun "tahmaisuus/sokerisuus". Ei kannata ihan arimmille tekstiileille suihkauttaa.. Pullon pohja häämöttää, joten kohta täytyy laittaa uusi tilaukseen.

Työpaikalta ajattelin ostaa Tihotaa edullisemmaksi arkituoksuksi Dolce&Gabbanan Devotionin 😊

Vierailija
17764/19268 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaatteelle suihkautettuna seuraavaan pesuun

Onko vaatteiden tahraaminen tapana ihmisillä yleensä?  Kauan sitten erehdyn niin tekemään, siitä jäi niin tunkkainen lemu paitoihin että ne piti viedä kemialliseen pesuun kun kaksi pesua omassa pesukoneessa ei auttanut.

Vierailija
17765/19268 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kelata koko ketjua, joten ehkä joku on jo tästä kirjoittanutkin.

Olen alkanut testata kalliimpia merkkejä sample setteinä, jotka on yleensä niitä 2 millilitran puteleita, joita jaetaan näytteinä.

Muun muassa Byredolta ja nyt viimeksi Xerjoffilta. Neljä tuoksunäytettä kotiin DHL:n toimittamana kolmessa päivässä, postikuluineen 35 euroa.

Mukava tapa testata useampaa tuoksua, jotka maksaa täysikokoisina paristasadasta eurosta ylöspäin.

Ei tarvitse tehdä hutiostoksia ja aika monta kertaa noista sampleistakin tuoksuttelee. Toisaalta ei harmita, jos tuoksu ei olekaan sitä mitä odotti.

Vierailija
17766/19268 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite tykkään kans tosta Prada Candysta ja sitten Hugo Boss Orange on näillä keleillä ihan ehdoton suosikki.

Harrastan hajuvesiä, mutta mitä ilmeisemmin näitä bulkkituoksuja  sillä ei ole monestakaan mainitsemastanne hajuvedestä aavistustakaan  x)

N41

Hyvä tuoksu on hyvä tuoksu, on se sitten bulkkia tai ei. Suurin ero varmaan noissa on siinä, että niche-puolelta löytyy erikoisempia tuoksuja kuin tavaratalojen hyllyiltä. Ja erikoinen on vain sitä, erikoista. Joku tykkää, toinen ei, makuasia. Varmemmin löytää sellaisen helpon ja miellyttävän Kicksistä kuin internetin pimeistä niche-koloista.

Vierailija
17767/19268 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä ostin keväällä EdP putelin joka on valmistettu UAE:sssä (erittäin isIamilainen haisu), se on paras tuoksu jota koskaan olen käyttänyt/löytänyt. Kaunottaret tykkäävät kovasti, ja sillä on juhlallinen "staying power". Sen kokonaiskustannus on noin 50e eli halapa verrattuna tunnettujen parfyymipajojen tuotteisiin jotka pääsevät edes lähelle tätä laatua. Tyylikäs puteli myös, mutta sillä ei ole käyttöarvoa, siirrän satsia injektioruiskulla käytettäväksi 15ml sprayputeliin.

https://www.amazon.de/-/en/Lattafa-Khamrah-Parfum-100ml-Unisex/dp/B0B92…

On ihan tunnettu parfyymipiireissä. Kiva, että tykkäät. 

Vierailija
17768/19268 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N41

Hyvä tuoksu on hyvä tuoksu, on se sitten bulkkia tai ei. Suurin ero varmaan noissa on siinä, että niche-puolelta löytyy erikoisempia tuoksuja kuin tavaratalojen hyllyiltä. Ja erikoinen on vain sitä, erikoista. Joku tykkää, toinen ei, makuasia. Varmemmin löytää sellaisen helpon ja miellyttävän Kicksistä kuin internetin pimeistä niche-koloista.

Aivan totta. Niche ei tee kenestäkään parempaa ihmistä. Saattaa tosin tuoksua mielenkiintoisemmalta - tai "mielenkiintoisemmalta".  :) 

Vierailija
17769/19268 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N41

Luokittelut on yksinkertaistuksia mutta aika usein niche-puolella on moniulotteisempia ja kestävämpiä tuoksuja. Aamulla niukasti suihkaistusta tuoksusta oli vielä illalla tunnistettava pohjahäivähdys iholla.

Joka tuoksumerkillä on profiili, joka näyttää olevan perustana enemmän tai vähemmän useimmissa tuoksuissa. Sain lahjaksi viiden minituoksun setin Lancomea, enkä pidä yhdestäkään. Sitä samaa pohjaa (ruusua jnpp.) vaan muunnellaan uusiin versioihin. Positiivista se, että kun löytää jonkin merkin, josta pitää, voi olettaa pitävänsä myös merkin tulevista tuoksuista.

Vierailija
17770/19268 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas testissä Replica Autumn Vibes.viimeksi viime syksynä testaillut eikä silloin oikein toiminut, nyt uusi yritys. Ei toimi vieläkään. Jotakin pistävää tässä haisussa on. Miehen mielestä tässä haisee tilli. Ehkä jotakin tillimäistä tuoksussa on, ja minähän inhoan tilliä. Ehkä se on juuri se mikä häiritsee.

Vierailija
17771/19268 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas testissä Replica Autumn Vibes.viimeksi viime syksynä testaillut eikä silloin oikein toiminut, nyt uusi yritys. Ei toimi vieläkään. Jotakin pistävää tässä haisussa on. Miehen mielestä tässä haisee tilli. Ehkä jotakin tillimäistä tuoksussa on, ja minähän inhoan tilliä. Ehkä se on juuri se mikä häiritsee.

Minä ihastuin tuon tuoksun ideaan. Mutta se on synteettinen, aivan hirveän synteettinen. Minulla oli näyte, ei tarvinnut montaa kertaa tuoksutella kun alkoi jo inhottaa. Onkohan kaikki Maison Margielan tuoksut Iso E Super -liemiä? Vai onko tuossa tuoksussa juuri sitä javanolia, jota joku täällä vihasi? Monissa muka puunuottisissa tuoksuissa on epämiellyttävä, synteettisen oloinen haju. Rakastan puun tuoksua ja siten myös puunuotteja, jos ne ovat luonnollisia, hengittäviä ja haihtuvia. Monissa tuoksuissa nykyään vain jäljitellään, lopputulos on karmea.

Vierailija
17772/19268 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YSL on julkaissut kolme 2024-painosta:

Cinéma https://www.fragrantica.com/perfume/Yves-Saint-Laurent/Cinema-2024-9898…

Parisienne https://www.fragrantica.com/perfume/Yves-Saint-Laurent/Parisienne-2024-…

Elle https://www.fragrantica.com/perfume/Yves-Saint-Laurent/Elle-2024-98978…

Harmi kun itselläni ei ole yhtäkään alkuperäistä versiota. Olisi kiva vertailla. :)

Vierailija
17773/19268 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YSL on julkaissut kolme 2024-painosta:

Cinéma https://www.fragrantica.com/perfume/Yves-Saint-Laurent/Cinema-2024-9898…

Parisienne https://www.fragrantica.com/perfume/Yves-Saint-Laurent/Parisienne-2024-…

Elle https://www.fragrantica.com/perfume/Yves-Saint-Laurent/Elle-2024-98978…

Harmi kun itselläni ei ole yhtäkään alkuperäistä versiota. Olisi kiva vertailla. :)

Alkuperäisiin Cinemaan ja Parisienneen kyllästyin nopeasti ja myin pullot pois. Ellestä en ikinä tykännyt, haisee vanhalta kuivuvalta kynsilakalta jota on lantrattu kynsilakanpoistoaineella.

Vierailija
17774/19268 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rive Gauche, sekä miesten että naisten, on ehkä YSL:n paras tuoksu kautta aikain. Pidän myös Champagnesta ja Parisista. Nuo kuutiopullot on tylsiä. Ensimmäisestä pidin, mutta möin kuitenkin In love againin ja Y:n pois, ja annoin Jazzin sukulaispojalle. Aikoinaan kasarilla rakastin Jazzia.

Vierailija
17775/19268 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääkö vai kehon lämpö aiheutti sen, että kun nukkumaan mennessäni suihkautin Pradan Pradaa (jota Amberiksikin sanotaan), heräsin yöllä ruusun tuoksuun? Enpä ole ennen, hereillä, tuota efektiä huomannut.

Tänään iki-ihana Paloma Picasso edp. Harvoin käytän samaa tuoksua monena päivänä peräkkäin, mutta tämä on sellainen. Tässä on kaikki.

Vierailija
17776/19268 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä on keskusteltu uutuksista, kysyn vaihteeksi nostalgiatuoksuista. Muistatko ensimmäisen hajuvetesi? Mitkä tuoksut olivat sinulle tärkeitä nuoruudessa? 

Minun ihka ensimmäinen hajuveteni oli pieni pullo Lumenen tuoksua, jonka sain lahjaksi tädiltäni. Sen nimi oli muistaakseni joko Sininen hetki tai Timantti hangella. En muista kyllä ollenkaan, miltä se tuoksui (ei kai kovin kummoiselta, koska en hankkinut sitä lisää). Jostain sain sitten pullon Anaïs Anaïsia, en muista mistä. Se oli ihan okei. Ja yläasteen lopulla oikea "hieno" parfyymini oli Oscar de la Renta. Parhaan kaverini tuoksuja olivat Poison ja Trésor. Kyllä me teinit tuoksuttiin ihanalta, ja kovin aikuiselta. :D 

Toinen sen ajan nostalgiatuoksuni on Chanelin Coco, jota käytin jonkin aikaa. Allure oli myöhemmin käytössä, mutta se ei ole kestänyt aikaa enkä enää välitä siitä. Kaverin tuoksuna oli Obsession, joka oli minusta aivan huumaava. Ysärin alussa lempituoksujani olivat Acqua di Giò ja Gaultierin Classique (tosin Gaultierin käyttö loppui kun pullo hajosi laukkuuni ja levitti tymäkän haisun joka paikkaan...) N53

Vierailija
17777/19268 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen hajuveteni oli Yves Rocherin Magnolia, jonka joku antoi minulle. En muista että olisin sitä käyttänyt kovin. Olin vielä ala-asteella, mutta varmaankin viidennellä tai kuudennella jo.

Yläasteikäisenä aloin käyttää äidin Jil Sander Woman III:a ja sosialisoin sen omaan huoneeseeni. Olihan se voimakas, musta chypre, mutta täysimittainen sinfonia. Illan mittaan siitä löytyi yhä uusia melodioita ja sävyjä. Teimme pitkiä reissuja ystäväni kanssa erään ihastuneen nuorenmiehen takapenkillä. Olen mahtanut haista voimallisesti. Tuota tuoksua vieläkin kaipaan joskus. Pullokin oli ihana, särmikäs.

Näitä särmikkäitä tuoksuja oli käytössäni muitakin, esimerkiksi Fendin Fendi, joka taisi päätyä minulle äidiltäni siskoni kautta. Kaipa tuoksusieluni on tuolloin muodostunut enkä siksi koskaan koe oloani kotoisaksi missään makeissa herkkutuoksuissa.  Ne eivät ole minua, vaan nuo jyrkät voimakkaat chypret.

Tosin sitten ensimmäinen omalla rahallani ostamani tuoksu oli YSL:n Paris. Kummallinen muutos.

Vierailija
17778/19268 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Olet oikeassa, että maku varmaan muokkautuu tiettyjen kokemusten kautta. Fendi ja Sander olivat hienoja tuoksuja. Minäkään en ole koskaan perustanut kovin makeista tuoksuista ja rakastan tummasävyisiä chyprejä sekä vielä tosi paljon vanhempia tuoksuja, joista minulla ei ollut nuorena aavistustakaan (kuten Diorin alkuperäiset klassikot). Edellisestä listastani unohtui Paloma Picasso ja Salvador Dali. (Niin, ja olihan niitä Yves Rocherinkin tuoksuja sellaisina minipulloina useampia, kuten juuri tuo Magnolia.) N53

Vierailija
17779/19268 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen oikea hajuveteni oli äidiltäni joululahjaksi saama Lou Lou. Olin tuoksutellut sitä pienestä näytteestä ja rakastunut täysin. Voi kun vielä saisin kokea sen alkuperäisen tuoksun! Nykyversio on ihan vessanraikastinta siihen verrattuna.

Vierailija
17780/19268 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisiä vakavia seikkailuja "oikeiden" hajuvesien maailmassa oli varmaan ihastuminen jo tuossä äsken mainittuun Ysl:n Jazziin. Se alkuperäinen mustavalkea pullo!

Suhteeni Obsessioniin uudistin äsken. Tuhtia kamaa mutta rokkaa edelleen.

Paras hajumuisto 90-luvulta on kuitenkin Eau de Rochas Homme. Yllätyksekseni edelleen saatavana. Kun korkin nyt uudelleen avasin niin pullon henki vapautui ja sitruksen uskomattoman yksinkertainen mutta kaunis tuoksu palautti muistoja yli 30 vuoden takaa.

-M65