Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19268)

Vierailija
17801/19268 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenzo Kashayaa näkyy olevan tilattavissa Fragrancexissä. Onko otettu uustuotantoon? Ilmeisesti, tuohan lopetettiin jo ajat sitten. Luulen, että aika kultaa muistot, mutta olisihan se kuitenkin Grojsmanin luomus. Ihan siinä mielessä voisi tilata. Onko täällä ketään, joka olisi Kashayaa 90-luvulla käyttänyt? Muistoja?

Vierailija
17802/19268 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvasti epäilen että Kashaya olisi otettu uudelleen tuotantoon. Kenzo ei tietääkseni ole ottanut uusiksi vielä yhdenkään tuoksun kanssa.

Uudistuotantoon tulevat laitetaan yleensä uusiin, yksinkertaisempiin eli halvempiin pulloihinkin, FragranceX:n Kashaya näyttää olevan sama alkuperäinen pullo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17803/19268 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemusta Matieren tuoksuista? Näytepaketti olisi tarjolla, äkkiseltään tuoksut kuulostavat kiinnostavilta.

Vierailija
17804/19268 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan noilla ulkomaalaisilla omat mirhamit ?, huomasin kauppakeskuksessa ohikulkevan tuoksuvan hyvälle. 

Vierailija
17805/19268 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäinen ns. hajuveteni oli joku joululahjaksi saamani pullo jonka mukana tuli sininen pehmonalle. Kertoo ehkä iästäni, että mulle se nalle oli pitkään paljon tärkeämpi kuin se haju. Vuoden tai parin kuluttua kiinnostuin vähän siitä haisustakin, mutta aavistustakaan ei ole mikä se oli.

Ihan ensimmäinen oikea hajuveteni oli Lolita Lempickan Lolita, hankin sen heti kun se ilmestyi sokkona. Olin vaan ihastunut siihen pulloon. Lolita oli signature-tuoksuni koko lukion. Lolitan lisäksi mulla oli Riccin Liberty Fizz, sekin oli joululahja. En alkuun ollut kovin kiinnostunut siitä, profiloiduin Lolitan perusteella täysin toisenlaisiin tuoksuihin. Ajan mittaan kuitenkin tykästyin siihenkin, ja nykyään antaisin aika paljonkin että saisin uuden pullon.

Vierailija
17806/19268 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Maison margielan coffee break hyvä? Tuoksuuko kahvilta?

Vierailija
17807/19268 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, käytin tuota 90-luvulla. Sain pullon Kashayaa äidiltä matkatuliaisena. Muuten kiva tuliainen oli, mutta olin raskaana ja tuoksut entisestään pahensivat pahoinvointia. Kashaya oli muistaakseni melko voimakas ja makea, hiukan mausteinenkin ehkä. Mies nimesi pullon käsikranaatiksi, kun näytti kuulemma ihan siltä 😄 Käytin tuota tuoksua pahoinvoinnin laannuttua, mutta olin vielä monta vuotta melko herkkä tuoksuille, joten käyttökokemus tuosta tuoksusta ei ollut niin kiva kuin muutoin olisi ollut. Nyt voisin kyllä hyvinkin käyttää tuota tuoksua uudelleen.

Vierailija
17808/19268 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni aistii tuoksut väreinä, tai jollei suorastaan aisti niin mielleyhtymiä tulee jonkin verran. ITsellä aika selviäkin. Värianalyysiä palauttelin uteliaisuudesta mieleen tänään ja tajusin että paritan tosiaan tuoksut tietynväristen elementtien eli yleensä vaatteiden kanssa. Esim. ei tulisi mieleenkään yhdistää Lauderin Sensuous kirkkaankeltaiseen, tai laittaa Gucci Rushia vaaleansinisen farkkuasun kanssa.

4 värivuodenajalle on aika helppoa löytää värimaailmaan sopivia tuoksuja ja tuoksumaailmoja. Uusi ulottuvuus. Saa leikkiä.

Talven väreihin:  Gucci Rush, Paloma Picasso, Coco, Gaultier Classic ja MaDame, Hypnose, Angel, Alien, Hypnotic Poison, My Way, Delina, No.5, Coco Mademoiselle, Hermes 24 Farbourg, La Petite Robe Noir

Kevään väreihin: Narciso for Her, YSL Paris, YSL In Love Again, Eternity, Issey Miyake, Light Blue, L'Imperatrice, Be Delicious, Miracle, Chance, Gabrielle, Hermes Jour

Kesän väreihin: Coro

Olipa mielenkiintoinen tulkinta. Minulla on ollut käytössä selvästi eniten tuoksuja kevään väreistä - ja olen värianalyysin mukaan kesä. Tosin vastakohtainen kesä eli menisiköhän värini sitten enemmän kevään suuntaan.

Vierailija
17809/19268 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan noilla ulkomaalaisilla omat mirhamit ?, huomasin kauppakeskuksessa ohikulkevan tuoksuvan hyvälle. 

Ei ole pisteliäs tuoksu , vaan hyvä  tuoksu.

Vierailija
17810/19268 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mustakin moni itämainen suitsuke tuoksuu hyvältä. Googlatkaa (electric) incense burner, ovat esim. Lähi-idässä ihan tavallisia talouskapineita. Euroopassa monesta nettikaupastakin (esim. Notino) saa jo niissä poltettavia suitsukekiteitä. Itse olen pitäytynyt vielä toistaiseksi vain mausteisissa hajuvesissä. Tänään päivän tuoksu nostalginen Balahe.  

Vierailija
17811/19268 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muistellut pääni puhki tuota "käsikranaattipullon" nimeä ja valmistajaa ja nyt joku kommentoikin, että se on Kenzon Kashaya. Olen käyttänyt aikoinaan monta pulloa ja ostaisin vieläkin, oli kyllä minun mielestäni ihana tuoksu. 

Vierailija
17812/19268 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni aistii tuoksut väreinä, tai jollei suorastaan aisti niin mielleyhtymiä tulee jonkin verran. ITsellä aika selviäkin. Värianalyysiä palauttelin uteliaisuudesta mieleen tänään ja tajusin että paritan tosiaan tuoksut tietynväristen elementtien eli yleensä vaatteiden kanssa. Esim. ei tulisi mieleenkään yhdistää Lauderin Sensuous kirkkaankeltaiseen, tai laittaa Gucci Rushia vaaleansinisen farkkuasun kanssa.

4 värivuodenajalle on aika helppoa löytää värimaailmaan sopivia tuoksuja ja tuoksumaailmoja. Uusi ulottuvuus. Saa leikkiä.

Talven väreihin:  Gucci Rush, Paloma Picasso, Coco, Gaultier Classic ja MaDame, Hypnose, Angel, Alien, Hypnotic Poison, My Way, Delina, No.5, Coco Mademoiselle, Hermes 24 Farbourg, La Petite Robe Noir

Kevään väreihin: Narciso for Her, YSL Paris, YSL In Love Again, Eternity, Issey Miyake, Light Blue, L'Imperatrice, Be Delicious, Miracle, Chance, Gabrielle, Hermes Jour

Kesän väreihin: Coromandel, Chloe, Chloe Love, Hermes Barenia, Boss Orange, Burberry Woman, L'Instant Magiq, Sensuous, Idole, Kenzo Flower, Dior Addict, Lolita Lempicka, Insolence edp

Syksyn väreihin: Mitsouko, Elle, Eau de Rochas, Poison, Opium, Mon Guerlain, Shalimar, Diorissimo, Libre, No.19, Nomade, Hermes, Hermes Gentiane Blanche, Mugler Aura

Mielenkiintoista pohdintaa. Minä en ole synesteetikko, mutta moni tuoksu tuntuu silti aika voimakkaasti tietyn sävyiseltä. Tietyt tuoksut voi yhdistää tietyn väristen vaatteiden kanssa, ja toiset yhdistelmät taas eivät tunnu hyvältä. En esim. käyttäisi kurjenmiekkaista "violetilta" tuoksuvaa hajuvettä oranssinpunaisen tai kellanvihreän vaatteen kanssa, mutta harmaaseen, luonnonvalkoiseen ja farkunsiniseen ne sopivat erinomaisesti. Ruusutuoksua tai Mitsoukoa en koskaan yhdistäisi sinapinkeltaiseen, enkä Opiumia pinkkiin. Onneksi on aina mustat vaatteet! 

Noista vuodenajoista en ole aivan samaa mieltä, koska yhdistän tuoksuja enemmän oikeisiin vuodenaikoihin, säähän tai tunnelmaan kuin mihinkään värianalyysiin. Coromandel esim. on minulle kylmemmän sään tuoksu kun taas No. 19 on ehdottomasti kevättuoksu. Omat värini ovat lähinnä syksyn ja listastasi suosikkeihin kuuluu Mitsouko (syksyn tuoksu, paitsi EdT joka käy keväällä), Poison (syksy-talvi, illat), Opium (sama), Shalimar (sama), No. 19 (kevään tuoksu), No. 5 (kaikkien vuodenaikojen tuoksu, mutta EdP enemmän syksy-talven), Coco (syksy-talvi) ja Paloma Picasso (syksy-talvi, illat). Lisäksi mulla on monia ruusuisia ja kurjenmiekkaisia suosikkeja sekä vihreitä chyprejä kevääseen ja kesään.  N53

Vierailija
17813/19268 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pisteliäs tuoksu , vaan hyvä  tuoksu.

Pisteliäs tuoksu olisikin todella ärsyttävä!

Vierailija
17814/19268 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni muslimi käyttää tuoksuöljyjä (ei alkoholia). Niitä saa usein aika halvalla ulkomaalaisten kaupoista tai ihan netistä. Al-Rehab oli merkki, jota kokeilin joitain vuosia sitten. Öljyt maksoivat jotain alle €5 ja olivat ihan ok. Full oli hyvä jasmiinituoksu. N53

Vierailija
17815/19268 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17816/19268 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17817/19268 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelloharrastajien piirissä puhutaan "keepereistä" ja "Graalin maljasta". Keeper on jokapäiväinen käyttökello, jonka haaveillaan lopettavan loputtoman kellokeräilyn. Graalin malja on toteutumaton haave ihannekellosta, jonka hankinta ei mm. hinnan puolesta ole juurikaan mahdollista.

Olen huomannut, että samoista asioista eri termeillä puhutaan myös tuoksuharrastajien sivuilla. "Signaturetuoksu" on samantyylinen keeper, jonka moni on löytänyt ja usea etsii. Tuoksu, jota voisi käyttää säännöllisesti ja joka jotenkin ilmentäisi tuoksun kantajaa. Joka ehkä hillitsisi kokoelman paisumista... Graalin malja voisi olla esim. nuoruudesta tuttu vintage, jota ei enää ole myynnissä tai se on liian rajusti uudistettu.

Oletko löytänyt oman signaturetuoksusi? Tai mistä tuoksusta haaveilet?

-M65

Vierailija
17818/19268 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N1 de Chanel L'Eau Rouge. Olen tykästynyt vaikka on todella kevyt. En astmaatikkona voi käyttää voimakkaita tuoksuja, mutta tästä tuoksusta jää vain kevyt häivähdys.

Vierailija
17819/19268 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin täällä kokemuksia Cleanin Vanilla cloudista, ja lopulta tilasin sen sokkona. Tämä on hyvin miellyttävä ja mieto vanilian ystävän päivätuoksu. Pehmeä, hentoinen, ei överimakea, vaan nimensä mukaisesti pilvimäinen. Hyvin lineaarinen ja yllätyksetön, mutta silti hyvä. Uskaltaa suihkuttaa useammankin suihkauksen eri paikkoihin ilman yliannostuksen pelkoa. 

Vierailija
17820/19268 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelloharrastajien piirissä puhutaan "keepereistä" ja "Graalin maljasta". Keeper on jokapäiväinen käyttökello, jonka haaveillaan lopettavan loputtoman kellokeräilyn. Graalin malja on toteutumaton haave ihannekellosta, jonka hankinta ei mm. hinnan puolesta ole juurikaan mahdollista.

Olen huomannut, että samoista asioista eri termeillä puhutaan myös tuoksuharrastajien sivuilla. "Signaturetuoksu" on samantyylinen keeper, jonka moni on löytänyt ja usea etsii. Tuoksu, jota voisi käyttää säännöllisesti ja joka jotenkin ilmentäisi tuoksun kantajaa. Joka ehkä hillitsisi kokoelman paisumista... Graalin malja voisi olla esim. nuoruudesta tuttu vintage, jota ei enää ole myynnissä tai se on liian rajusti uudistettu.

Oletko löytänyt oman signaturetuoksusi? Tai mistä tuoksusta haaveilet?

-M65

SIgnaturetuoksuni Jour d'Hermes. Jean-Claude Ellenan mestariteos, yksi monista. Sitrusta, raikkaita kukka-aromeja; minulle täydellinen hajuvesi. En kaipaa muuta.