Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19432)

Vierailija
15341/19432 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli koko tämän kesän eniten käyttämäsi ja rakastamasi tuoksu? Miksi? Mulla se oli halpis Your Choice joka muistuttaa My Waytä. Oli yllätys että jokin makea vei mennessään mutta tämä tuoksutyyli on niin tätä päivää että kolahti varmaan siksi. Monta vuosikymmentä parfyymeja ollut käytössä, joten kaikki chypret, colognet ja muut perinteiset on koettu moneen kertaan. N52

Kesällä palaan pohjoisesta Helsinkiin, ja edelleenkin siellä mieluisin tuoksuni on vanha kunnon Salvador Dalin "Laguna". Omalla ihollani se on lähinnä suolainen ja merellinen, vähän kirpeä eli sitrus tulee läpi. Loistava päivätuoksu kaupungille.

Juuri eilen käytin Lagunaa. Se on vähän vinksahtanut, samalla tavalla kuin Biagiottin Romakin, vaikka ovatkin erilaiset tuoksut. Pidän tuoksuista, jotka eivät ole täydellisen harmonisia, vaan joissa on jokin riitasointu. Lagunassa on, ja Romassa on.

Vierailija
15342/19432 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden jos saisit koko syksyksi käyttöön, mikä se olisi? Jouluun asti joutusit menemään yhdellä ja samalla.

Annick Goutal Passion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15343/19432 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

La Riveltä "In Woman" on Giorgio Armanin "Si" -tuoksun varsin onnistunut dupe, "She Is Mine" on dupe YSL:n "Mon Paris" -tuoksusta (täynnä ruusua, joten jos et tykkää ruusuista, en suosittele) ja "Queen of Life" on aivan täydellinen kopio Lancômen "La Vie Est Belle"'stä - se tuoksuu yksi yhteen siltä! Ei ihme, että "Queen of Life" on myynnissä pienemmissä pulloissa kuin muut dupet.

https://www.fragrantica.com/perfume/La-Rive/Queen-of-Life-36086.html

https://www.fragrantica.com/perfume/La-Rive/She-is-Mine-62646.html

https://www.fragrantica.com/perfume/La-Rive/In-Woman-36081.html

Kas, lainaus ei onnistunut? Yritin siis lainata tätä kyselyä ja vastata:

"Hei, oisko vinkkejä La Riven tuoksuista? Tuoksut on valitettavasti mun säästökohde nyt, ja La Riven on ihan pelastaja siinä, että niiltä löytyy aika päteviä kopioita tunnetuista tuoksuista.

Toistaiseksi oon ite löytänyt tällaiset:

- Sweet Woman = Boss the Scent for her

- Cute = Chloe

- Ideal/I am Ideal = Lancome Idolen

- Her Choice = Armani My Way

Suosittelen testaamaan noita. Mutta kiinnostaisi tietää muitakin. Monet on aika voimakkaita, makeita itämaisia tuoksuja, jotka ei niin vetoa muhun. Siksi tuo Ideal ilahdutti, kun sen tyyppisiä noissa on vähemmän."

Vierailija
15344/19432 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli koko tämän kesän eniten käyttämäsi ja rakastamasi tuoksu? Miksi? Mulla se oli halpis Your Choice joka muistuttaa My Waytä. Oli yllätys että jokin makea vei mennessään mutta tämä tuoksutyyli on niin tätä päivää että kolahti varmaan siksi. Monta vuosikymmentä parfyymeja ollut käytössä, joten kaikki chypret, colognet ja muut perinteiset on koettu moneen kertaan. N52

Kesällä palaan pohjoisesta Helsinkiin, ja edelleenkin siellä mieluisin tuoksuni on vanha kunnon Salvador Dalin "Laguna". Omalla ihollani se on lähinnä suolainen ja merellinen, vähän kirpeä eli sitrus tulee läpi. Loistava päivätuoksu kaupungille.

Juuri eilen käytin Lagunaa. Se on vähän vinksahtanut, samalla tavalla kuin Biagiottin Romakin, vaikka ovatkin erilaiset tuoksut. Pidän tuoksuista, jotka eivät ole täydellisen harmonisia, vaan joissa on jokin riitasointu. Lagunassa on, ja Romassa on.

Joo, mä en nuorempana tykännyt Lagunasta (silloin ysärillä kun se lanseerattiin) mutta nyt, 20-30 vuotta myöhemmin se jotenkin on alkanut iskeä omaan hermoon. Mun ihollani se on jopa melko sukupuoleton juuri sen voimakkaan suolaisuuden vuoksi, mikä on jännä, koska Fragranticalla se on aika yksiselitteisesti äänestetty naiselliseksi tuoksuksi.

Vierailija
15345/19432 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden jos saisit koko syksyksi käyttöön, mikä se olisi? Jouluun asti joutusit menemään yhdellä ja samalla.

Hmmm, vaikea. Joko Aerinin Amber Musk, Jo Malonen Scarlet Poppy tai Trussardin Sound of Donna. Kaikki hyviä mutta vähän aikaa kestäviä, joten jouluun mennessä pullot olisivat tyhjiä, koska ne ovat jo nyt reilusti vajaita.

Scratch that, otetaan JPGn La Belle, vaikka ihan alkusyksystä se olisikin vähän turhan hevi minun makuuni.

Vierailija
15346/19432 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensimmäistä kertaa todennäköisesti ostamassa tuoksua käytettynä. Kyseessä on Laura Mercierin Ambre Vanillen vanhempi versio (eli ei siis se joitain kuukausia sitten markkinoille tuotu vaaleanpunakorkkinen, vaan se neliskanttisessa pullossa oleva). Myyjä oli laittanut eBayhyn kuvan pullon pohjasta, ja sarjanumeron perusteella tuoksu on peräisin vuodelta 2021. Pahvipakkausta ei ole, sillä tuoksu on alunperin ollut osa lahjapakkausta. Tässä mietityttää se, onko olemassa mitään keinoa silmämääräisesti tietää, onko tuoksu altistunut valolle oltuaan ilman pakkausta. Käsittääkseni vanilja muuttuu herkästi ruskeaksi? Ainakin kuvien perusteella pullossa oleva neste on kellertävää aivan kuin uusissakin pulloissa. 

Vierailija
15347/19432 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain näytteen, jonka testaamista olin suunnitellut jo monta kuukautta.

Zoologist Harvest Mouse on pakko jättää aikaisintaan elokuulle, koska siinä on kypsää viljaa, olutta ja kaikkia sadonkorjuutuoksuja.

Tämä on varsin kiitelty tuoksu, joka näyttää kuitenkin jakavan mielipiteitä. Toisille tässä on liikaa hartsia, humalaa ja olutta, joidenkin mielestä tämä on gourmand. Kukaan ei näytä todella vihaavan tätä.

Omaan nenääni elonkorjuuhiiri on yllättävän lineaarinen. Ihan alussa on hartsia ja yrttejä, mutta 1-2 tunnin päästä tuoksu kehittyy kotoisan pehmeän vaniljais-hunajais-myslimäiseksi. Sellaiseksi se jää, ja pysyy ihotuoksuna hyvin pitkään. Tämä on kuin lämmin kaurakeksi korissa puisen pirtin pöydällä. Tästä ei ole mitään pahaa sanottavaa, erittäin helppo tuoksu. Olisin kuitenkin kuvitellut, että tämä olisi monimutkaisempi tai että tulisi jokin koukku, mutta en toisaalta jää kaipaamaankaan. Pidän kyllä kovasti.

Ehkä lähin vertailupari olisi Zoologist Bee. Bee oli kuitenkin minulle siinä mielessä enemmän elämys kuin jotain mitä käyttäisin. Sen hunajatuoksussa on jokin pielessä - jotain käynyttä, hapantunutta tai pilaantuneen oloista. Se on minulle jotenkin likainen gourmand. Harvest Mouse taas on puhdas ja viaton, mitään pimeää puolta ei löydy.

Vierailija
15348/19432 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shalimar Eau De Cologne

Vierailija
15349/19432 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokko-ostos Replican Beach Walk odottaa kyytiä kotiin, toivottavasti ei ole huti

Vierailija
15350/19432 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moschino Toy 2. On ollut jo monta syksyä vakkarina. Sopii toimistoonkin.

Vierailija
15351/19432 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain näytteen, jonka testaamista olin suunnitellut jo monta kuukautta.

Zoologist Harvest Mouse on pakko jättää aikaisintaan elokuulle, koska siinä on kypsää viljaa, olutta ja kaikkia sadonkorjuutuoksuja.

Tämä on varsin kiitelty tuoksu, joka näyttää kuitenkin jakavan mielipiteitä. Toisille tässä on liikaa hartsia, humalaa ja olutta, joidenkin mielestä tämä on gourmand. Kukaan ei näytä todella vihaavan tätä.

Omaan nenääni elonkorjuuhiiri on yllättävän lineaarinen. Ihan alussa on hartsia ja yrttejä, mutta 1-2 tunnin päästä tuoksu kehittyy kotoisan pehmeän vaniljais-hunajais-myslimäiseksi. Sellaiseksi se jää, ja pysyy ihotuoksuna hyvin pitkään. Tämä on kuin lämmin kaurakeksi korissa puisen pirtin pöydällä. Tästä ei ole mitään pahaa sanottavaa, erittäin helppo tuoksu. Olisin kuitenkin kuvitellut, että tämä olisi monimutkaisempi tai että tulisi jokin koukku, mutta en toisaalta jää kaipaamaankaan. Pidän kyllä kovasti.

Ehkä lähin vertailupari olisi Zoologist Bee. Bee oli kuitenkin minulle siinä mielessä enemmän elämys kuin jotain mitä käyttäisin. Sen hunajatuoksussa on jokin pielessä - jotain käynyttä, hapantunutta tai pilaantuneen oloista. Se on minulle jotenkin likainen gourmand. Harvest Mouse taas on puhdas ja viaton, mitään pimeää puolta ei löydy.

Bee on ainoa hajuvesi mistä puolisoni on pyytänyt että kävisin pesemään pois. Hänen mielestään se oli aivan kammottavan tunkkainen ja makea. Itselleni mielikuvat tulevat lähinnä jostain mehiläisvahakynttilöitä, hunajaa, ja käsitöitä ja lankoja myyvästä putiikista. Ja no, jos ihan totta puhutaan, ne ovat mielestäni aina tunkkaisia. Hunajan ja mehiläisvahan tuoksu on valtavan voimakas, ja langoissa ja kankaissa on aina hirveästi pölyä ja ne imevät kaiken raikkauden ilmasta. Toisaalta omakin tuoksumakuni on siirtynyt muutenkin kevyempään ja raikkaampaan suuntaan, muutamin poikkeuksin.

Vierailija
15352/19432 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain 1 syksyyn niin varmaan nyt jokin retrompi kukkaistuoksu tyylin Pleasures ja Eternity mutta modernimpi. Cartier Carat, Versace Versace pour femme, Chanel Gabrielle, Jour d'Hermes.

Tää tyylisuunta tuoksuu tällä hetkellä kaikkein ajankohtaisimmalta, yllättäen. Gourmandit ja patsulit on äkkiä vähän kuin edellistä aikakautta.

Vierailija
15353/19432 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakkaisen lämmin Chergui. Hyvä ajatus, siitä tulisi varmaan viihtyisä syksy. Siitä on aikaa kun olen käyttänyt pitkän aikaa samaa tuoksua - viimeksi nuorena, ysärillä, jolloin huolella valittu pullo käytettiin loppuun ennen kuin ostettiin uusi. Nykyään tykkään vaihtelusta, mutta silti tuosta 'koko syksyn pullosta' tulee mukavan minimalistisia ja rauhoittavia mielikuvia.

Vierailija
15354/19432 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laguna ja Roma löytyvät molemmat rosteristani, ja nyt kun muistutitte, kaivoin Lagunan esiin. Romaa käytän muutenkin, etenkin kerrostellessa - ihana ja aliarvostettu puuterituoksu, josta pidän todella. Mutta Laguna - sitä löytyy tuollainen pieni 30 ml pullo, enkä koskaan ole kokeillut sitä koko päivän käytössä. Nyt aamun lehteä lukiessa oli aikaa tutustua siihen rauhassa, ja tuoksuhan on yllättävän hyvä. Alkaa terävillä sitruksilla - erotan limeä, sitrunaa, yuzua (ei nuoteissa, mutta mieleeni tulee Bois de yuzu - terävä ja kirpeä sitrus). Sitten se muuttuu lempeäksi, hieman merelliseksi kukkaistuoksuksi, joka jossain vaiheessa sai pehmeän trooppisia sävyjä. Not bad. Innostuessani voisin kerrostaa kookoksen kanssa. Tämä haukuttiin Fragranticassa niin lyttyyn (lähinnä kemiakeitoksi), että yllätyin. Toisaalta Fragrantican kommentoijistakin löytyi niitä, joiden iholla Laguna oli miellyttävä, joten ehkä nämä tosiaan ovat kemiakysymyksiä.

Vierailija
15355/19432 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

La Riveltä "In Woman" on Giorgio Armanin "Si" -tuoksun varsin onnistunut dupe, "She Is Mine" on dupe YSL:n "Mon Paris" -tuoksusta (täynnä ruusua, joten jos et tykkää ruusuista, en suosittele) ja "Queen of Life" on aivan täydellinen kopio Lancômen "La Vie Est Belle"'stä - se tuoksuu yksi yhteen siltä! Ei ihme, että "Queen of Life" on myynnissä pienemmissä pulloissa kuin muut dupet.

https://www.fragrantica.com/perfume/La-Rive/Queen-of-Life-36086.html

https://www.fragrantica.com/perfume/La-Rive/She-is-Mine-62646.html

https://www.fragrantica.com/perfume/La-Rive/In-Woman-36081.html

Kas, lainaus ei onnistunut? Yritin siis lainata tätä kyselyä ja vastata:

"Hei, oisko vinkkejä La Riven tuoksuista? Tuoksut on valitettavasti mun säästökohde nyt, ja La Riven on ihan pelastaja siinä, että niiltä löytyy aika päteviä kopioita tunnetuista tuoksuista.

Toistaiseksi oon ite löytänyt tällaiset:

- Sweet Woman = Boss the Scent for her

- Cute = Chloe

- Ideal/I am Ideal = Lancome Idolen

- Her Choice = Armani My Way

Suosittelen testaamaan noita. Mutta kiinnostaisi tietää muitakin. Monet on aika voimakkaita, makeita itämaisia tuoksuja, jotka ei niin vetoa muhun. Siksi tuo Ideal ilahdutti, kun sen tyyppisiä noissa on vähemmän."

Kiitos! Pitääpä testata ainakin tuo She is Mine.

Vierailija
15356/19432 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas Jo Malonen Myrrh & Tonka miehinen tuoksu, tuli discovery setissä ja taidan antaa teinipojalleni. Vaniljaa on mutta ei kyllä yhtään naisellinen.

Vierailija
15357/19432 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vaikea koska harvoin pystyn käyttämään peräkkäisinä päivinä samaa tuoksua. Yksien vaatteiden kanssa menee parikin viikkoa, mutta tuoksu Tähän valitsisin varmaankin CdC Gracen koska tiedän että tulee se päivä jolloin nenä ei kestä villapaitatuoksua.

Vierailija
15358/19432 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sorruin tilaamaan tuolla aiemmin mainitulta Delooxilta Kenzon elefantin. Olen lopulta tykästynyt siihen Divainin näytteeseen kyseisestä kopiosta, mutta palautin itse pullon jo. Jotenkin se on tuntunut miellyttävältä jopa näin kesällä tässä kosteassa ilmassa. Mieheni pitää myös ainakin siitä Divainin versiosta, jopa niin paljon että jos mietin ääneen että mitähän tuoksua laittaisi, hän aina ehdottaa sitä. Uskoisin että näin syksyä kohden mennessä hajuvesi tulee sopimaan koko ajan paremmin. Toivon ettei se ole yhtä kemiallisen tuoksuinen kuin Divainin versio, mutta jos onkin, niin olen ehtinyt jo tottua.

Saa nähdä, pitääkö vaihtaa Toy2 tältä syksyltä elefanttiin. Elefantti vaan ei taida olla kovin toimistoystävällinen, mutta onneksi siellä ei usein tarvi käydä.

Vierailija
15359/19432 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko niin ettei Sephoralta voi Suomeen tilata?

Ranskan Sephoralta olen tilannut Suomeen useasti. Kieli on sivulla Ranska kylläkin.

Vierailija
15360/19432 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinhare kirjoitti:

Minä sorruin tilaamaan tuolla aiemmin mainitulta Delooxilta Kenzon elefantin. Olen lopulta tykästynyt siihen Divainin näytteeseen kyseisestä kopiosta, mutta palautin itse pullon jo. Jotenkin se on tuntunut miellyttävältä jopa näin kesällä tässä kosteassa ilmassa. Mieheni pitää myös ainakin siitä Divainin versiosta, jopa niin paljon että jos mietin ääneen että mitähän tuoksua laittaisi, hän aina ehdottaa sitä. Uskoisin että näin syksyä kohden mennessä hajuvesi tulee sopimaan koko ajan paremmin. Toivon ettei se ole yhtä kemiallisen tuoksuinen kuin Divainin versio, mutta jos onkin, niin olen ehtinyt jo tottua.

Saa nähdä, pitääkö vaihtaa Toy2 tältä syksyltä elefanttiin. Elefantti vaan ei taida olla kovin toimistoystävällinen, mutta onneksi siellä ei usein tarvi käydä.

Minä tilasin pari arviota luettuani tuon Kenzon Jungle l'Elephant -tuoksun Delooxista keväällä, ja olen aivan rakastunut tuoksuun. Teatteriin tai toimistolle en sitä uskaltaisi laittaa, kun se on sen verran voimakas, mutta muutoin se on ihana. Mausteinen, syvä, lämmin, kanelinen ja viehättävällä tavalla kuuman kuiva tuoksu on kesälläkin loistava, ja voisin kuvitella, että se on yhtä lailla ihana talvella villapaidassa tuoksuessaan.

Divainin versiota en ole haistanut, mutta olin äärimmäisen pettynyt Divainilta tilaamaani Lancomen Tresorin ja Lacosten Pour Femmen kopioihin. Ne olivat minusta molemmat aivan halvan kemiallisen hajuisia, ja niistä puuttui täysin originaalien hienostunut puuterisuus.

Millaisia kokemuksia muilla on Divainista, kun se tuli mainittua? Onnistuuko talo joissakin tuoksuissa paremmin, vai ovatko raaka-aineet yksinkertaisesti liian halpoja ollakseen hyviä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän