Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
Vierailija kirjoitti:
Yksi Kenzo Elephant fani täälläkin. Täysin talvituoksuna mulla, odotan innolla että kylmenee. Mulle tässä tuoksuu vahvasti mango, yang ylang, heliotrooppi ja gardenia. Ne korostuu enemmä kuin mausteisuus joka siellä taustalla lämmittää tuoksun ja tekee kukista ja hedelmistä upeita.
On kyllä aivan äärimmäisen jännää, miten eri lailla ihmiset aistivat erilaiset tuoksut, ja miten toisaalta ihokin vaikuttaa tuoksun kehittymiseen. Olen tuo elefanttia lämpimän, kuivan mausteiseksi sanonut, ja minun nenääni tuossa ei tunnu yhtään kukkaa. Rakastan heliotroopin tuoksua, mutta sitä en erota tuossa itse lainkaan, vaan nenäni poimii nimenomaan sellaisen ihanalla tavalla basaarimaisen, kuivan mausteisuuden. Jossakin taustalla tuoksuu ehkä hieman juuri mango ja sen kaltainen hedelmäisyys, mutta kaneli ja kardemumma dominoivat. Loistava tuoksu joka tapauksessa minunkin nenääni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi Kenzo Elephant fani täälläkin. Täysin talvituoksuna mulla, odotan innolla että kylmenee. Mulle tässä tuoksuu vahvasti mango, yang ylang, heliotrooppi ja gardenia. Ne korostuu enemmä kuin mausteisuus joka siellä taustalla lämmittää tuoksun ja tekee kukista ja hedelmistä upeita.
On kyllä aivan äärimmäisen jännää, miten eri lailla ihmiset aistivat erilaiset tuoksut, ja miten toisaalta ihokin vaikuttaa tuoksun kehittymiseen. Olen tuo elefanttia lämpimän, kuivan mausteiseksi sanonut, ja minun nenääni tuossa ei tunnu yhtään kukkaa. Rakastan heliotroopin tuoksua, mutta sitä en erota tuossa itse lainkaan, vaan nenäni poimii nimenomaan sellaisen ihanalla tavalla basaarimaisen, kuivan mausteisuuden. Jossakin taustalla tuoksuu ehkä hieman juuri mango ja sen kaltainen hedelmäisyys, mutta kaneli ja kardemumma dominoivat. Loistava tuoksu joka tapauksessa minunkin nenääni!
No tämä. Kiintoisaa, nautin todella lukea muiden kokemuksia samoista tuoksuista. Elephantilta odotin juuri paljon mausteita ja puumaisuutta, jotain "kuivaa savannia". Ällistyin kukkaishedelmäisyydestä, johon sitten kuitenkin rakastuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Tuo Divainin versio on minulla juuri sellainen kuivan mausteinen, hyvin jouluinen tuoksu (neilikka, kaneli?). Toivoisin, että tuossa alkuperäisessä olisi juuri tuota kaikkea, kukkaa, hedelmää, ja mausteita, mutta saa nähdä. Tämä kuiva mausteisuuskin kelpaa kyllä, siinä on oma viehätyksensä. Petyn ehkä ainoastaan jos sitä mausteisuutta ei sitten löydy lainkaan, vaan jää tavanomaiseksi kukkais/hedelmätuoksuksi. Epäilen kyllä että sitä ei tarvitse pelätä.
Tänään testissä Imaginary Authors Cape Heartache.
Tämä on mielipiteitä jakava tuoksu, mutta jos tästä sattuu pitämään, nuotit kuulostavat kiinnostavilta, siis havut ja mansikka.
Minä en valitettavasti kuulu siihen joukkoon. Valitin aikaisemmin, että Zoologist Cockatiel oli minulle täysi katastrofi. Se oli alusta loppuun yli-intensiivinen wunderbaum, jossa ei ollut alkua eikä loppua. Cape Heartache on samaa sarjaa. Jos Cockatiel oli vanilja-wunderbaum, tämä on ehkä mansikka-wunderbaum. Ei niissä tosin juuri ole eroa, wunderbaumin päällekäyvä olemus peittää kaiken alleen. En ehkä pysty edes odottamaan, että tämä kehittyisi johonkin.
Moni sanoo, että tästä tulee lapsuus ja leirielämä mieleen. Todella jännää, miten erilaisia neniä on, sillä en saa tästä kerrassaan mitään sellaista irti, jonka voisi yhdistää tuollaisiin mielikuviin. Harmi, olisin halunnut pitää tästä.
Saisiko täältä vinkkejä? Mulla on Tom Fordin Ombré Leather tuoksua. Tykkään siitä paljon, mutta se on hivenen liian maskuliininen. Oisko mitään vinkkiä samankaltaisesta, mutta naisellisemmasta tuoksusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
La Riveltä "In Woman" on Giorgio Armanin "Si" -tuoksun varsin onnistunut dupe, "She Is Mine" on dupe YSL:n "Mon Paris" -tuoksusta (täynnä ruusua, joten jos et tykkää ruusuista, en suosittele) ja "Queen of Life" on aivan täydellinen kopio Lancômen "La Vie Est Belle"'stä - se tuoksuu yksi yhteen siltä! Ei ihme, että "Queen of Life" on myynnissä pienemmissä pulloissa kuin muut dupet.
https://www.fragrantica.com/perfume/La-Rive/Queen-of-Life-36086.html
https://www.fragrantica.com/perfume/La-Rive/She-is-Mine-62646.html
https://www.fragrantica.com/perfume/La-Rive/In-Woman-36081.html
Kas, lainaus ei onnistunut? Yritin siis lainata tätä kyselyä ja vastata:
"Hei, oisko vinkkejä La Riven tuoksuista? Tuoksut on valitettavasti mun säästökohde nyt, ja La Riven on ihan pelastaja siinä, että niiltä löytyy aika päteviä kopioita tunnetuista tuoksuista.
Toistaiseksi oon ite löytänyt tällaiset:
- Sweet Woman = Boss the Scent for her
- Cute = Chloe
- Ideal/I am Ideal = Lancome Idolen
- Her Choice = Armani My WaySuosittelen testaamaan noita. Mutta kiinnostaisi tietää muitakin. Monet on aika voimakkaita, makeita itämaisia tuoksuja, jotka ei niin vetoa muhun. Siksi tuo Ideal ilahdutti, kun sen tyyppisiä noissa on vähemmän."
Omat suosikkini La Riveltä ovat:
Taste of Kiss = La Nuit Tresor
Fleur de Femme = Poison Girl tai Girl of Now, mutta Fleur de Femme on myös ihanan kirsikkainen
In Woman ja Beauty = Si
Kaikki edellä mainitut La Riven tuoksut kestävät myös keskivertoa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden jos saisit koko syksyksi käyttöön, mikä se olisi? Jouluun asti joutusit menemään yhdellä ja samalla.
Annick Goutal Passion.
Lancomen Poeme, haluan vaniljaisen ja lämpimän tuoksun kun ilmat kylmenee. Tosin haluan välillä käyttää niitä kesälläkin. Toinen vahva ehdokas olisi Yves Rocherin Cuir de Nuit.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielipiteitä jakava tuoksu, mutta jos tästä sattuu pitämään, nuotit kuulostavat kiinnostavilta, siis havut ja mansikka.
Minä en valitettavasti kuulu siihen joukkoon. Valitin aikaisemmin, että Zoologist Cockatiel oli minulle täysi katastrofi. Se oli alusta loppuun yli-intensiivinen wunderbaum, jossa ei ollut alkua eikä loppua. Cape Heartache on samaa sarjaa. Jos Cockatiel oli vanilja-wunderbaum, tämä on ehkä mansikka-wunderbaum. Ei niissä tosin juuri ole eroa, wunderbaumin päällekäyvä olemus peittää kaiken alleen. En ehkä pysty edes odottamaan, että tämä kehittyisi johonkin.
Moni sanoo, että tästä tulee lapsuus ja leirielämä mieleen. Todella jännää, miten erilaisia neniä on, sillä en saa tästä kerrassaan mitään sellaista irti, jonka voisi yhdistää tuollaisiin mielikuviin. Harmi, olisin halunnut pitää tästä.
Onhan tuo 1 parhaita parfyymien nimiä ikinä. Kiitos analyysistä, ei ehkä tarvitse edes sitä näytettä tilata. Onko kokemusta Julepista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo 1 parhaita parfyymien nimiä ikinä. Kiitos analyysistä, ei ehkä tarvitse edes sitä näytettä tilata. Onko kokemusta Julepista?
Mun (eri) ihollani St Julep on sokerinen minttuviski. Ei eilen juotu, vaan vielä lasissa eli ihan toimistokelpoinen. Uniikki tuoksu, harmittelin lyhyehköä kestoa. Talon tyyliin päänuotit erottuvat selkeästi, eli ei ole niin "pyöristetty" tuoksu kuin esim monet ranskalaiset (sama tuon Heartachen kanssa). Jostakin syystä IA:lta esim Yesterday haze ja Memoirs of a Trespasser kestävät minulla aamusta iltaan, ja sitten tuo ihanuus on poissa 4 tunnissa. Toinen juomatuoksu Sundrunk oli samalla tavalla pirtsakka, mutta valitettavan lyhytkestoinen.
Oi. Julep kuulostais herkulliselta syksymmällä villapaitakeleillä
Miten pääsisin kokeilemaan, miltä tuoksuu esim. ambra, santelipuu, myski, mimosa tai tonkapapu? Voiko jostain tilata tuollaisia yksittäisiä perusnuotteja?
Uskoisin, että pystyn tunnistamaan ruusun ja laventelin, mutta kaikki vähänkin erikoisemmat tuoksut ovat minulle vieraita, enkä osaa erotella niitä parfyymeissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsisin kokeilemaan, miltä tuoksuu esim. ambra, santelipuu, myski, mimosa tai tonkapapu? Voiko jostain tilata tuollaisia yksittäisiä perusnuotteja?
Uskoisin, että pystyn tunnistamaan ruusun ja laventelin, mutta kaikki vähänkin erikoisemmat tuoksut ovat minulle vieraita, enkä osaa erotella niitä parfyymeissä.
Tää olis mahtavaa, jos tällainen mahdollisuus olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiasmassa oli joskus installaatio, jossa oli erilaisia tuoksuja ruukuissa ja niitä sai haistella vapaasti. Silloin sain siitä pahan päänsäryn, mutta nyt haluaisin kokeilla.
Voi kun se tulisi taas uudestaan näytteille.
https://www.kansallisgalleria.fi/fi/object/610767?imageId=239947
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiasmassa oli joskus installaatio, jossa oli erilaisia tuoksuja ruukuissa ja niitä sai haistella vapaasti. Silloin sain siitä pahan päänsäryn, mutta nyt haluaisin kokeilla.
Voi kun se tulisi taas uudestaan näytteille.
https://www.kansallisgalleria.fi/fi/object/610767?imageId=239947
Voisihan tuo ihan mielenkiintoista olla, mutta henk.koht. minua ei kiinnosta hajuvedessä kuin se miltä se tuoksuu.
Koko päivän mielessä on kummitellut Chloe. Ajattelin suihkun jälkeen sitä suihkaista. Suihkussa tulikin oli että haluan jotain raikasta. Siinä sitten arvoin että mikä se nyt on, Chloe vai Cricket Song, kunnes yhtäkkiä jostain iski inspiraatio ja olin aivan varma, että Between Two Trees ja Chloe sopisivat todella hyvin yhteen. Tuumasta toimeen. Olinkin oikeassa, nämä pariutuvat erinomaisesti, paitsi vahvuudeltaan. Between Two Trees on voimakkaampi kuin Chloe, joka on jotenkin niin kovin herkkä ja hentoinen. Ratkaisin nyt asian sillä, että kun alkuun laitoin yhden suihkauksen molempia, päädyin laittamaan Chloea toisenkin.
Töihin en uskaltaisi lähteä ihan vaan koska kolme suihkausta hajuvettä on jo aika paljon, mutta ehkäpä jos kerrostuksen tekisi sekoittamalla vahvempaa tuoksua vaikka johonkin vartalovoiteeseen, ja sitten yksi suihkaus Chloea päälle. Kohta tuo Between Two Trees näytekin jo loppuu ja alkaa olla pakko miettiä pullon tilaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mä tilasin Notinosta Bossin partavettä 100 ml. 54 euroa. Mukava heittää naamaan aamuisin partavettä. Boss on ykkönen.
Joillain taas on kehittynyt tyylitaju ja hajuaisti.
Osaatko kuvailla tätä sun "ykköstä"? Luettele vaikka tärkeimmät nuotit. Ja oliko sillä sun pullolla joku nimi?
Jos ei onnistu niin sen kun lätkit bossia naamaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni 90-luvulla oli tuoksu nimeltä Volupte, tykkäsin, en muista minkä sarjan tuote oli.
Ardenin Red Door oli mielestäni ennen parempi, pehmetuoksuinen kuin tämä nykyinen. Ostin silloin monta pulloa, nyt kun ostin niin ei sama, vai onko tuoksunenäni muuttunut vanhetessaan.
Kaikki klassikot on reformuloitu. Syitä on monta, niistä tärkein raha. Hyvät kalliit raaka-aineet korvataan huonoilla halvoilla. Yleensä synteettisillä.
Eli nenäsi on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli koko tämän kesän eniten käyttämäsi ja rakastamasi tuoksu? Miksi? Mulla se oli halpis Your Choice joka muistuttaa My Waytä. Oli yllätys että jokin makea vei mennessään mutta tämä tuoksutyyli on niin tätä päivää että kolahti varmaan siksi. Monta vuosikymmentä parfyymeja ollut käytössä, joten kaikki chypret, colognet ja muut perinteiset on koettu moneen kertaan. N52
Kesällä palaan pohjoisesta Helsinkiin, ja edelleenkin siellä mieluisin tuoksuni on vanha kunnon Salvador Dalin "Laguna". Omalla ihollani se on lähinnä suolainen ja merellinen, vähän kirpeä eli sitrus tulee läpi. Loistava päivätuoksu kaupungille.
Juuri eilen käytin Lagunaa. Se on vähän vinksahtanut, samalla tavalla kuin Biagiottin Romakin, vaikka ovatkin erilaiset tuoksut. Pidän tuoksuista, jotka eivät ole täydellisen harmonisia, vaan joissa on jokin riitasointu. Lagunassa on, ja Romassa on.
Mulla on nuo molemmat. Sokkona ostin mikä on aina riski. En erityisemmin tykkää millaisiksi ne on liruteltu. Halpojahan ne oli molemmat, mistä olisi pitänyt ymmärtää päätellä.
Sääli, olleet varmasti hyviä aikanaan.
Suositelkaas italialaista tuoksua minkä ostaisin itse itselleni tuliaisiksi Roomasta! Kun esim. Lontoosta toin Jo Malonen Wild Bluebellin niin mikä olisi hyvä italialainen? Joku discovery set kävisi myös.