Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19432)

Vierailija
15301/19432 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdin Montalen vanille absolutia.

Onko kellään siitä kokemusta vai heitänkö rahani hukkaan?

Mulla oli tästä näyte - onneksi vain näyte! Minun ihollani tuoksu oli kuin vaniljalla maustettua maitoa - aivan liikaa vaniljaa. En tykännyt. Mutta minä olen se, kenen iho on hyvin haastava ja voi olla, että ihoni ja tuoksu vaan eivät sopineet yhteen. 

Vierailija
15302/19432 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin chanelin viitonen, sitten tulivat muglerin alien, sisleyn eau du noir ja moni muu.

Nyt olen löytänyt oman tuoksuni. Guccia, mutta en tarkenna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15303/19432 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sol De Janeiroa testasin ekan kerran. Sarja on supermakeaa gourmandia kesätuoksuiksi naamioituina. Kevyin vaaleanpinkki päätyi iholle, on kuin mansikkainen Eau Des Merveilles.

Vierailija
15304/19432 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, Sol De Janeiro ei ole supearmakeaa gourmandia kesätuoksuiksi naamioituina. Eikä se kevyin vaaleanpinkki tuoksu mansikkaiselta Eau Des Merveillesiltä.

Vierailija
15305/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli koko tämän kesän eniten käyttämäsi ja rakastamasi tuoksu? Miksi? Mulla se oli halpis Your Choice joka muistuttaa My Waytä. Oli yllätys että jokin makea vei mennessään mutta tämä tuoksutyyli on niin tätä päivää että kolahti varmaan siksi. Monta vuosikymmentä parfyymeja ollut käytössä, joten kaikki chypret, colognet ja muut perinteiset on koettu moneen kertaan. N52

Vierailija
15306/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä edelleen itken sen Guerlainin Vol de Nuit ja etenkin Guerlainin Shalimar parfym Initial. Just tää Initial lopetettiin ilmoittamatta. Sen jälkern en ole löytänyt ieleistä tuoksua.

Pidän vain ydin tuoksusta, joka jää jäljelle monen tunnin kuluttua.

Vierailija
15307/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli koko tämän kesän eniten käyttämäsi ja rakastamasi tuoksu? Miksi? Mulla se oli halpis Your Choice joka muistuttaa My Waytä. Oli yllätys että jokin makea vei mennessään mutta tämä tuoksutyyli on niin tätä päivää että kolahti varmaan siksi. Monta vuosikymmentä parfyymeja ollut käytössä, joten kaikki chypret, colognet ja muut perinteiset on koettu moneen kertaan. N52

Täällä ollaan taas koko kesä tien päällä, joten kesänäytteet ovat mukana. Eniten käytetyksi on osoittanut Guerlainin Chamade, joka on toistuvasti lämmittänyt Jäämeren navakoissa tuulissa. Lämpöisille päiville kuten tänään (tyyntä ja +20, kuolo korjaa kun on tottunut viileämpään) on mm puhtaat Aqua Allegoriat ja kevyet MFK:t (Aquat). Päivän tuoksu on ollut Dama Blanca. Kotiutuminen on kuukauden sisällä, ja sitten onkin aika tehdä useampi näytetilaus, vanhat alkavat olla loppu.

Vierailija
15308/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdin Montalen vanille absolutia.

Onko kellään siitä kokemusta vai heitänkö rahani hukkaan?

Vanille Absolu on erikoinen vanilja tuoksu, ei varmaankaan kaikkien makuun sopiva. Itsellä tulee selkeä puu ja keinotekoinen vanilliinisokeri ja vähän jotain alkoholimaista mieleen tästä. Omistan ison pullon, mutta lähinnä käytän tätä Manceran Wild Cherryn kanssa, sopivat tosi hyvin yhteen. On tosi vahva tuoksu.

Vierailija
15309/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tänä kesänä ollut mitään kesätuoksua mitä olisin pääsääntöisesti käyttänyt. Jotenkin mikään ei ole oikein tuntunut täysin omalta ja täydelliseltä vähään aikaan. Ehkä minulle ei vain sovi tämä valintojen runsaus, kun on liikaa kaikkea ihan kivaa, mikään ei oikein tunnu miltään. Edes BR540 tai Between Two Trees ei ole onnistunut sykähdyttämään sillä oikealla tavalla. Surullista, mutta ehkä olen vain vetänyt hajuvesiöverit tässä viimeisen vuoden aikana. Siitä onneksi voi toipua ajan kanssa.

Vierailija
15310/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ruotsin sephora ei toimita hajuvesiä suomeen. miks pitää valehdella netissä?

Kyllä toimittaa! Minulla tullut joidenkin kohdalla ettei toimiteta, mutta viimeksi tilasin esim. Floral Streetin näytesetin. Ja aiemmin tilannut Kayalin tuoksuja. En sitten tiedä vaihteleeko tuo jotenkin.

Vierailija
15311/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asia mikä harmittaa on se, että kaikkien näiden näytteiden ja kokeilujen myötä, en enää erityisemmin pidä Herreran Good Girl-sarjasta. Rakastan pulloja edelleen, mutta jotenkin ne tuoksut ovat liian makean tunkkaisia makuuni. Ja niitä on 4 erilaista pulloa, 50 millisiä vielä kaikki. 2 dl kalliita litkuja joita en kestä nenässäni enää. Täytynee haudata ne jonnekin laatikon perukoille pimeään odottamaan aikoja parempia, millään en raaskisi luopuakaan. Ajan kanssa ehkä, jos tuoksut säilyvät hyvinä enkä itse pääse niiden makuun uudestaan, saatan löytää lähipiiristäni ihmisiä jotka osaavat tuoksuja arvostaa ja voin luopua niistä hyvillä mielin.

Vierailija
15312/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän käytetyin on ollut I Love Cosmeticsin Elderflower Fizz bodyspray. Syystä että koskaan aiemmin ei ole ollut vesituoksua käytössä niin tähän hullaannuin.

Vierailija
15313/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaus: ei Your Choice vaan Her Choice

Vierailija
15314/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän eniten käytössä Nuxe Floral. Puhtain ja tyylikkäin fiilis tulee tällä.

Vierailija
15315/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin hiljattain Bottega Veneta Illusione edp hajuveden. Minulla on ollut siitä näytepullo ja sen kokeilun perusteella uskalsin lopulta ostaa.

Mietin ostoa kauan. Minulla siitä tulee aika ajoin esiin niin voimakasta puumaisuutta,  että mietin, onko jo liian maskuliininen. Mutta sitä voimakasta puumaisuutta ei esiinny koko ajan. 

Illusione on raikas, hieman makeahko kirpeähkö puumainen kukkaistuoksu, mutta vain vähän makeahko. Ja selvyyden vuoksi mitä tarkoitan makeudella tässä kohtaa, pidän myös joistakin lähes gourmand-tuoksuista, mutta tämä Illusionen makeus on vain erittäin kevyt tuulahdus niihin verrattuna. Ja kirpeys on todella kevyttä, ei mitään nenää polttavaa todellakaan. Kirpeys tulee varmaankin hajuvedessä mainitusta bergamotitsta. Välillä pölähtelee se puumaisuus ja vaikka aluksi epäilin sitä puumaisuutta, niin nyt olen alkanut pitää siitä, kun siitä tulee vaihtelua.

Illusionessa on saman tyyppinen raikkaus kuin esim. Versacen Vanitas tuoksuissa (minulla on niistä sekä edt että edp). Tuoksultaan kuitenkin ihan erilainen kuin Vanitas. Vanitaksessa ei myöskään ole puumaisuutta lainkaan. Sitä Illusionen tuoksua on vaikea yksityiskohtaisesti tuoksunuoteittain kuvailla, kun minulla on vaikeuksia erottaa eri tuoksunuotteja toisistaan selkeästi. Siinä on kuitenkin selkeästi eri puolia mutta harmoniassa ja tasapainoisesti.

En pysty sitä kokonaistuoksua vertaamaan esim. muuhun aiemmin kokeilemaani, kun tämä on niin erilainen verrattuna mihinkään mitä aiemmin minulla on ollut. Ehkä hieman muistuttaa Guccin absolute guiltya, pidän kuitenkin paljon enemmän Illusionesta. Illusionessa, toisin kuin absolute guiltyssä, säilyy myös se  makeahko kirpeähkö raikkaus koko ajan mukana. Absolute guilty melko nopeasti muuntuu minulla niin, että siitä on lopulta jäljellä pelkkä puumaisuus.

Tässä on erään kaupan sivuilta virallinen listaus Illusionen tuoksunuoteista:

Top notes: Bergamotti, Mustaherukka

Middle notes: Appelsiinin Kukka, Viikuna

Base notes: Oliivipuu, Tonka Pavut

Sitten yksi pahimmista ostoista tältä kesältä. Onneksi hankin vain näytepullon. Paco Rabanne Olympea. Minulla tämä ei lainkaan muodostu siksi, mitä kuvailujen perusteella pitäisi olla. Ei tule esiin vaniljaa, ei makeutta. Ainoastaan kitkerää ja hapanta katkua, mikä polttaa nenää. Ehkei ihokemiani sovi yhteen tämän kanssa. Näin on käynyt usein ennenkin, joku muiden ylistämä hajuvesi muuntuu ihollani kitkeräksi ja happamaksi katkuksi.

Vierailija
15316/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinhare kirjoitti:

Mulla ei ole tänä kesänä ollut mitään kesätuoksua mitä olisin pääsääntöisesti käyttänyt. Jotenkin mikään ei ole oikein tuntunut täysin omalta ja täydelliseltä vähään aikaan. Ehkä minulle ei vain sovi tämä valintojen runsaus, kun on liikaa kaikkea ihan kivaa, mikään ei oikein tunnu miltään. Edes BR540 tai Between Two Trees ei ole onnistunut sykähdyttämään sillä oikealla tavalla. Surullista, mutta ehkä olen vain vetänyt hajuvesiöverit tässä viimeisen vuoden aikana. Siitä onneksi voi toipua ajan kanssa.

Mulla on ollut sama ongelma. Keväällä ostin Ariana Granden Cloudin, kuvitellen siitä tulevan hyvä kesätuoksu. Mutta se alkoi tökkimään. Halusin jotain raikkaampaa. Ostin halpis-Pearlin Tokmannilta. Se alkoi haista vessanraikastimelta. Kaivoin Polo Big Ponyn varastoistani, mutta ääh...se vei minut vuosien taa Elixian pukuhuoneisiin. Kaivoin naftaliinista I love Love :n, mutta sen sitrus ärsytti. Kävin haistelemassa Escadan kausituoksuja, ei napannut. Malonen tuoksutkin olivat jotenkin blaah.

Nyt sitten olen suihkinut Idolea, joka on vuosien varrella itselläni niin perustuoksu ettei siitä jää mitään mieleen.

Kai se on sit joku tuoksujen överikrapula mullakin.

Vierailija
15317/19432 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täällä aiemminkin maininnut, että löysin vuosikymmenten jälkeen uudestaan Dolce & Gabbanan "Originalin" uudestaan. Sitä mä nyt olen enimmäkseen suihkinut hellepäivinäkin - vaikkei tosiaan mikään ns. kesätuoksu.

Ihana.

Vierailija
15318/19432 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täällä aiemminkin maininnut, että löysin vuosikymmenten jälkeen uudestaan Dolce & Gabbanan "Originalin" uudestaan. Sitä mä nyt olen enimmäkseen suihkinut hellepäivinäkin - vaikkei tosiaan mikään ns. kesätuoksu.

Ihana.

Tarkoitatko tätä: https://www.fragrantica.com/perfume/Dolce-Gabbana/Dolce-Gabbana-484.html ?

Olen pitkään harkinnut tuon ostamista, mutta epäröinyt, sillä en ole osannut päättää kelpaisiko nykyinen, uusituksi haukuttu, vai tilaisinko vintagen. Joskus tuo reformuloinnin haukkuminen menee liiallisuuksiin. On myös tuoksuja, jotka on uudistettu käytettävämmiksi. Ja ellei ole tuntenut alkuperäistä, voi olla parempi tutustua ensin reformuloituun.

Itselläni on esimerkiksi Poisonia eri vuosilta aina 1984 alkaen. Viimeisin versiokin edustaa Poisonia mallikkaasti, ja joskus laitan mieluummin sitä kuin aiempaa. Alkuperäinen on selvästi "aidompi" raaka-aineissaan ja pehmeämpi, mutta koska kyseessä on Poison, myös nykyversion kovuus sopii.

Vierailija
15319/19432 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Jep - just tuota. Hommasin sen, koska mulle jäi hiukan epäselväksi, et onko se myöhempi Femme edes olevinaan sama tuoksu. En ole siis haistanut sitä...

Vierailija
15320/19432 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin hiljattain Bottega Veneta Illusione edp hajuveden. Minulla on ollut siitä näytepullo ja sen kokeilun perusteella uskalsin lopulta ostaa.

Mietin ostoa kauan. Minulla siitä tulee aika ajoin esiin niin voimakasta puumaisuutta,  että mietin, onko jo liian maskuliininen. Mutta sitä voimakasta puumaisuutta ei esiinny koko ajan. 

Illusione on raikas, hieman makeahko kirpeähkö puumainen kukkaistuoksu, mutta vain vähän makeahko. Ja selvyyden vuoksi mitä tarkoitan makeudella tässä kohtaa, pidän myös joistakin lähes gourmand-tuoksuista, mutta tämä Illusionen makeus on vain erittäin kevyt tuulahdus niihin verrattuna. Ja kirpeys on todella kevyttä, ei mitään nenää polttavaa todellakaan. Kirpeys tulee varmaankin hajuvedessä mainitusta bergamotitsta. Välillä pölähtelee se puumaisuus ja vaikka aluksi epäilin sitä puumaisuutta, niin nyt olen alkanut pitää siitä, kun siitä tulee vaihtelua.

Illusionessa on saman tyyppinen raikkaus kuin esim. Versacen Vanitas tuoksuissa (minulla on niistä sekä edt että edp). Tuoksultaan kuitenkin ihan erilainen kuin Vanitas. Vanitaksessa ei myöskään ole puumaisuutta lainkaan. Sitä Illusionen tuoksua on vaikea yksityiskohtaisesti tuoksunuoteittain kuvailla, kun minulla on vaikeuksia erottaa eri tuoksunuotteja toisistaan selkeästi. Siinä on kuitenkin selkeästi eri puolia mutta harmoniassa ja tasapainoisesti.

En pysty sitä kokonaistuoksua vertaamaan esim. muuhun aiemmin kokeilemaani, kun tämä on niin erilainen verrattuna mihinkään mitä aiemmin minulla on ollut. Ehkä hieman muistuttaa Guccin absolute guiltya, pidän kuitenkin paljon enemmän Illusionesta. Illusionessa, toisin kuin absolute guiltyssä, säilyy myös se  makeahko kirpeähkö raikkaus koko ajan mukana. Absolute guilty melko nopeasti muuntuu minulla niin, että siitä on lopulta jäljellä pelkkä puumaisuus.

Tässä on erään kaupan sivuilta virallinen listaus Illusionen tuoksunuoteista:

Top notes: Bergamotti, Mustaherukka

Middle notes: Appelsiinin Kukka, Viikuna

Base notes: Oliivipuu, Tonka Pavut

Sitten yksi pahimmista ostoista tältä kesältä. Onneksi hankin vain näytepullon. Paco Rabanne Olympea. Minulla tämä ei lainkaan muodostu siksi, mitä kuvailujen perusteella pitäisi olla. Ei tule esiin vaniljaa, ei makeutta. Ainoastaan kitkerää ja hapanta katkua, mikä polttaa nenää. Ehkei ihokemiani sovi yhteen tämän kanssa. Näin on käynyt usein ennenkin, joku muiden ylistämä hajuvesi muuntuu ihollani kitkeräksi ja happamaksi katkuksi.

Bottega Venetan tuoksut ovat hyviä, klassikkoainesta. Stockmannilla olen haistellut, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi ostaa. Knot kiinnostaa, mutta varmoja "sijoituksia" ovat kaikki. Ajattomia mutta persoonallisia.