Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19432)

Vierailija
14221/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Mitä tykkäätte Dolce & Gabbana parfyymeistä ? Entä muista italialaisists ?

Olen iän myötä viehättynyt yhä enemmän niistä, kuin ranskalaisista.

Mullakin lempitalot tuppaa olemaan italialaisia, ei ranskalaisia. Myös joistain espanjalaisista pidän.

Vierailija
14222/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin teininä ysärillä Cacharelin LouLou -tuoksua. Nostalgian huumassa tilasin netistä tätä parfyymia, ja pidän tuoksusta edelleen todella paljon. Sokoksen tavaratalosta sitä aikoinaan sai, mutta ei enää. Olen saanut monia kehuja nuoremmilta siitä, että tuoksun tosi hyvältä, ja kyselevät, että mikä tuoksu se on. LouLou on edelleen siis nuorekas tuoksu, vaikka onkin retro. Keveä, pehmeä, aistillinen, syvä ja nuorekas tuoksu.

Sokkostin Louloun. Se oli virhe. Mulla siinä tuntuu päällimmäisenä sävy, jolle on vain yksi nimi: makea lapsenkakka. Oletan että se on se nuotti, minkä pitäisi olla anis.

Tästä on turha kenenkään loukkaantua. Ongelma on omani. Koetan myydä pullon jollekin onnekkaammalle. Halvalla lähtee.

Sininen Loulou-pullo muistuttaa mua olemassaolollaan siitä, että sokko-osto voi mennä täysin mönkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14223/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, tarvitsisin apua parfyymin tunnistamisessa. Pullo on noin 14 cm korkea, musta ja kahdeksankulmainen, läpimitta noin 5 cm. Tuoksu hieman sivuaa Guerlainin Aqua Allegoria Nerolia Biancaa, mutta on puumaisempi, ehkä sammaleisempi. Pullo löytyi kaapin perukoilta, eikä siinä ole mitään merkintää, mikä tai kenen valmistajan se voisi olla. Herättääkö kenelläkään mitään kelloja? Kiitos jo etukäteen.

Tämä, merkki lukee kauluksessa:

https://www.fragrantica.com/perfume/Jean-Charles-Brosseau/Ombre-Orienta…

Pullo on kokonaan musta, myös korkki ja tämän mallinen, kahdeksankulmainen.

Terv alkuperäinen kyselijä

https://www.fragrantica.com/perfume/Etienne-Aigner/Super-Fragrance-for-…

Onko pullo tällainen (mutta musta)?

https://www.ebay.com/itm/255769774603

Ei ole, kun siinä korkki on pullon jatke niin, ettei sitä erota muusta kuin pienestä raosta pulloon nähden, eli on kokonaan sellainen sylinteri.

Vierailija
14224/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin teininä ysärillä Cacharelin LouLou -tuoksua. Nostalgian huumassa tilasin netistä tätä parfyymia, ja pidän tuoksusta edelleen todella paljon. Sokoksen tavaratalosta sitä aikoinaan sai, mutta ei enää. Olen saanut monia kehuja nuoremmilta siitä, että tuoksun tosi hyvältä, ja kyselevät, että mikä tuoksu se on. LouLou on edelleen siis nuorekas tuoksu, vaikka onkin retro. Keveä, pehmeä, aistillinen, syvä ja nuorekas tuoksu.

Sokkostin Louloun. Se oli virhe. Mulla siinä tuntuu päällimmäisenä sävy, jolle on vain yksi nimi: makea lapsenkakka. Oletan että se on se nuotti, minkä pitäisi olla anis.

Tästä on turha kenenkään loukkaantua. Ongelma on omani. Koetan myydä pullon jollekin onnekkaammalle. Halvalla lähtee.

Sininen Loulou-pullo muistuttaa mua olemassaolollaan siitä, että sokko-osto voi mennä täysin mönkään.

Kerroit sitten kuitenkin. Aiheutit pysyvän vastenmielisen assosiaation. Koska sulla on oikeus sun mielipiteeseen.

Vierailija
14225/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen LouLou on ihana, tietenkin muutettu uuteen versioon.

Vierailija
14226/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tullut tavaksi etten osta hajuvettä kokeilematta ja ellei tuoksu ole saanut nelosen tai yli arvosanaa Fragranticassa. Luen ne arvostelut myös. Koska vaikka itse pitäisin, en haluaisi aiheuttaa muille migreeniä tai epämiellyttäviä hajuelämyksiä.

Jaa. Mulla on monta lempparia joilla on vain vähän arvioita fragranticassa, tai keskiarvo selvästi alle 4.

Toisaalta inhoan useaa tuoksua joilla on yli 10000 noteerausta ja keskiarvo reilusti yli 4.

Käytän valinnoissa omaa nenääni ja arvostelukykyäni. Valitsen tuoksun itseäni varten: minähän sitä koko ajan haistelen.

Eikä tuoksua kuulu suihkuttaa niin että se haisee metrien päähän.

Vierailija
14227/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ebay.de/itm/185747372146

Löytyi, Serge Lutens Feminité du Bois

Vierailija
14228/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pesulla ja taas tuli mieleen; mistä löytyisi hajuvesi joka haisee samalta kuin XZ:n koivunmahlashampoo? Jos joku tietää niin vinkatkaa ihmeessä. En oikein tiedä mikä tuon shampoon tuoksussa niin viehättää, mutta se vaan on yhtä aikaa jotenkin raikas ja makea, olematta hedelmäinen.

Vierailija
14229/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, viestini näytteitä myyvistä eurooppalaisista parfymerioista poistatettiin. Ok, googlellakin löytää, [perfumery+country] kokeiluun. Postikuluissa on huimia eroja, onneksi valinnanvaraa riittää.

Vierailija
14230/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroit sitten kuitenkin. Aiheutit pysyvän vastenmielisen assosiaation. Koska sulla on oikeus sun mielipiteeseen.

No älä nyt viitsi!

Vierailija
14231/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Private Collection oli minunkin lempituoksuni joskus 90-luvun alussa. Erittäin tenhoava ja ainutlaatuinen. Voi jos sitä vielä saisi edes nuuhkaista. Muistan lukeneeni jostain naistenlehdestä että se oli Anne Pohtamon lempituoksu ja sitten sen ostin ja ihastuin.

Vierailija
14232/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet ostanut vintageaarteita?

Mikä on onnekkain löytösi?

Vierailija
14233/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin eilen istumassa iltaa Helsingissä La Bohemen terassilla ja siellä oli näytillä viisi suomalaista Nakuna-tuoksua. Tyylikkäät pullot ja pari tuoksuista ihan mielenkiintoisia. Ei viitsitty suihkia niitä, nuuhkittiin vain sumuttimen suuta. Musta oli kovin miehekäs ja pari muuta aika geneerisiä, mutta Ralli vaikutti kiinnostavalta! Juhannus tuoksui omaan nenääni jotenkin pahalta. Yritän etsiä niiden kahden muun nimet.

Ralli, Musta, Mittumaari, Avanto ja Iho ovat noita Nakuna tuoksuja.

Onpa typeriä nimiä.

Vierailija
14234/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se Snowdropkin tänään sitten ihanassa Malonen rusettipaketissa, joten ei moitteita Stokkalle. Pullo on kaunis! Ihanan pyöreä.

Suihkuttelin sitä jo surutta peseytymisen jälkeen, Malonet tuntien liika-annostuksesta ei ole vaaraa.

Hienoa! Tykkään myös pullon maitolasimaisuudesta, se on jotenkin hienostuneempi noin kuin jos pullo olisi kirkasta lasia.

Se toinen Snowdroppailija

Vierailija
14235/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksut ei tuoksu jokaisen iholla samalta. Olen esim itse ihastellut työkavereilla Chanel vitosta ja YSL:n Elleä. Omalle iholle suihkautettuna molempiin tulee pistävä kissanpissamainen haju, aivan jotain muuta kuin näillä toisilla daameilla. Ja olen antanut tuoksun asettua iholla, ei auta. Ja kokeillut useamminkin, eli kyse ei ole mistään eltaantuneesta näytepullosta tms. Nämä tuoksut menevät mulla kategoriaan "ihana jollain toisella mutta ei minulla." Samasta syystä testaan tuoksun aina omalle iholle, en siis tohdi ostaa "sokkona" tai luottaa siihen paperiliuskasta tuoksutteluun. 

Oman ihon pH-arvo. lämpötila ja hormonit tekevät niitä muutoksia tuoksuihin, siksi ne ei koskaan tuoksu kaikilla samalta.

Vierailija
14236/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kaihoisaa tuoksumuistoa: 80- ja 90-lukujen taitteessa tein joltain kirppikseltä löytöjä, myyjä kertoi olevansa lentoemäntä ja hänellä oli sitten reissuilta kertynyt vajaita pulloja joita myi pois edullisesti. Kaksi tuoksua on jäänyt mieleen: Estee Lauderin Private Collection, josta sittemmin luin, että alunperin se tehtiin rouva Lauderille itselleen henkilökohtaiseen käyttöön. Kuulemma tuoksua on viime vuosina muutettu jotenkin, mutta se minun ostamani lienee ollut sitä alkuperäistä sorttia, ja oli kyllä kertakaikkisen tyylikäs tuoksu, ylellinen ja jotenkin ainutlaatuinen, enpä osaa kuvailla sitä paremmin. Jokin klassisen amerikkalaisuuden vivahde siinä oli, ja tarkoitan tätä hyvässä mielessä: sen voisi kuvitella sen mantereen klassikko-tyylitaitureiden tuoksuksi, Jackie Kennedy Onassis ja Carolyn Bessette Kennedy tulee esimerkkeinä mieleen. Tuoksuna se oli verrattavissa korkealaatuiseen, ylelliseen materiaaliin vaatteissa tai asusteissa, yhtä nautinnollisen miellyttävä ja ajaton käyttää. Se myös mukautui iholle ihanasti niinkuin vain omalle iholle sopiva tuoksu tekee, jää pehmeästi leijailemaan, kuin olisi aina kuulunutkin siihen. Sain siitä kehuja aina kun käytin sitä.

Toinen löytö oli vintagepullo, sekin alkuperäisversio: kierrekorkkinen Givenchyn l'Interdit jossa ei paljoa ollut jäljellä, mutta oli vielä täysin käyttökelpoista ja totisesti senkin käytin viimeiseen pisaraan. Tämä oli se tuoksu jonka Hubert de Givenchy loi muusalleen Audrey Hepburnille, hänellekin aluksi ihan omaan käyttöön, ja jonka nykyinen versio ei minun nenäni mielestä ole sitä alkuperäistä nähnytkään... voi sitä pettymyksen määrää kun se tuli myyntiin ja innoissani ryntäsin testaamaan. Se vanha oli aivan ihana, pehmeä, puuterinen, tyylikäs.. olen säilyttänyt pullon jotta voin nostalgiapuuskan tullen vielä kaihoisana nuuhkia. :D Tämä tuoksu on kuin vanhan mantereen vastine tuolle Estee Lauderille. On hieman pehmeämpi ja jos mahdollista, vielä ajattomampi. 

Molemmat tuoksut, ehkä tuo jälkimmäinen vielä vahvemmin, oli sellaisia joista puuttuu tyystin sellainen päälleliimatun tunne mikä monessa tuoksussa häiritsee (tyyliin "laitoin hajuvettä ja sen huomaa"). Ne ikäänkuin kietoutuivat iholle ja omaan olemukseen sillä ainutlaatuisella tavalla johon parhaat tuoksut pystyvät, sillä joka saa ihmiset nuuhkimaan ihastuneena ja kysymään onko tuo hajuvettä vai sun ominaistuoksu <3 

Jackie O'sta tuli mieleen että Joy oli hänen suosikkinsa :)

"While Jackie wore several perfumes throughout her life, including Krigler Lovely Patchouli 55, a spicy, woody blend of patchouli and bergamot and leather, her favorite was the classic Joy by Jean Patou, known for years as the most expensive perfume in the world"

Carolynin suosikki oli yllättävä nimi ja kuulostaa raskaalta, mutta jos sitä verrataan TBSn White Muskiin niin sehän on tosiaan ilmava ja sellainen että sopii newyorkin kevääseen, talveen ja syksyyn, siitä tulee mieleen nainen jolla laadukkaat kasmirvaatteet ja villakankaat päällä, ja laadukas nahkalaukku kädessä :)

"Carolyn Bessette Kennedy was known for wearing Karim Abdul Egyptian Musk Oil that she would buy from NYC street vendors. The Body Shop White Musk perfume oil has that same quiet cool energy"

Vierailija
14237/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan tällaista tuoksua kuin Oscar de la Rentan Blue Velvet? Tilasin sokkona kun oli niin kaunis tummansininen pullo, ja tuoksunuoteissa oli mm. vaniljaa, karhunvatukkaa, patschoulia, iiristä. Outoa kun sitä ei löydy edes Fragranticasta. Parissa nettikaupassa on myynnissä, mutta netistäkään ei löydy tästä tuoksusta tietoa.

Odotan mielenkiinnolla millainen se on. Jo pelkän kauniin pullon takia hyvä ostos, ei ollut niin kallis että hirveästi harmittaisi jos onkin tosi huono.

Tähän äsken kirjoittamaani liittyen, olen jotenkin tässä koronatodellisuuden aikana koukuttunut tilaamaan tuoksuja kokeilematta, sokkona netistä. Siinä varmaan se jännitys, kun odottaa millainen tuoksu on.

Onneksi kuin ihmeen kaupalla kaikki ostokseni ovat olleet suht onnistuneita ja olen löytänyt ihania, uusia tuoksuja. Tosin olen tutkinut etukäteen esim. Fragranticasta millainen tuoksu on ja millaisia arvosteluja saanut.

Onko muilla tällaista innostusta tilata sokkona?

On. Vähän kuin ostaisi arvan tai veikkaisi.

Tosin paljon hauskempaa.

Vierailija
14238/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Audrey Hepburn mainosti Givenchyn L'Interditiä sekä Creedin Spring Floweria, mutta hänen todellinen suosikkituoksunsa oli:

"Tomorrow marks the actress's 92nd birthday, and, coincidentally, it's also the 102nd anniversary of her favorite floral fragrance, Krigler English Promenade 19 ($425) -3 May 2021-"

Vierailija
14239/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin LouLoun vuonna 1990, ja se oli jo silloin vaikea. Varmasti on muokattu vielä senkin jälkeen.

Vierailija
14240/19432 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin LouLoun vuonna 1990, ja se oli jo silloin vaikea. Varmasti on muokattu vielä senkin jälkeen.

Cacharel on muokannut ennen 2000-lukua lanseeratut tuoksunsa ainakin kolme tai neljä kertaa.

Testasin Lou-Loun kolme vuotta sitten hienossa pariisilaisessa tavaratalossa, ja se oli todella pistävä, pahvinen ja outo, hieman etikkaan menevä. Vaikka suihkutin ranteeseen enkä paperiin, niin siitä tuli pahvinen ja erikoinen sivuhaju.

Aiemmin se oli hedelmäinen, kukkainen, vaniljainen ja ennen kaikkea puuterinen. Entinen puuterisuus oli paperinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme