Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19304)
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs nyt mulle kun mä en ymmärrä tätä lämpötilajuttua että joku tuoksuu lämpöisellä kelillä hyvältä ja kylmällä ei. Minä en ole vaihtolämpöinen, eli ruumiinlämpö on aina n. 37, ja sisälämpö kotona n. 21-22, poikkeuksena tällaiset helteet jolloin enemmän, joten en tajua miten se lämpö vaikuttaa tuoksuun.
No mieti vaikka että viet joulukinkun ulos pakkasessa ja nuuhkaiset sitä sen oltua ulkona 19min. Ja että viet kinkun ulos +30 helteessä ja nuuhkaiset sitä 10min. kuluttua. Onhan siinä ero.
Minulle tuli kerran Hajuvesi.fi stä tuoksupullo, joka oli asianmukaisesti omassa pakkauksessaan ja avaamattoman oloisessa sellofaanissa. Pullon pohjassa oli iso särö, oli siis rikki mutta ei vuotanut. Ei ollut mennyt rikki pakkauksen sisällä. Otin kuvan pullosta ja lähetin reklamaation. Sain vastaavan tuoksun uutena ja ehjänä ja sain pitää vanhan, ei mitään palautusta tarvittu.
Rikkinäisen pullon tuoksu oli hyvässä kunnossa ja sitä pystyi käyttämään, kunhan varoi pohjaa.
Hyvin hoitivat sen mutta vieläkin ihmettelen, miten rikkinäinen pullo oli eksynyt pakkaukseen.
Pullon paksusta pohjasta oli siis jossain valmistusvaiheessa? irronnut iso pala ja jättänyt hieman terävät särmät jälkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armanin Di Giot: Mitä mieltä, ja jos tykkäätte niin mikä on suosikkinne? Millaiselle ihmiselle sopisi?
Tai naistentuoksujen puolelta Di Gioiat. Pitääkö suomalaiset naiset niistä?
En tiedä muista suomalaisista naisista :) mutta itse pidän, kaikista niistä. Vähiten ehkä Light di Gioiasta, koska on voimakkaan valkokukkainen, mutta on toki hieno ja keväinen-kesäinen kukkaistuoksu.
Oma suosikkini on Acqua di Gioia, vahva merellinen tuoksu. Ja toinen suuri rakkaus on lämmin kesäinen Terra di Gioia.
Sky di Gioia on kaunis ja helppo, sellainen, jota voi huoletta pitää töissä. Ei ehkä kovin originaali mutta kiva tuoksu silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs nyt mulle kun mä en ymmärrä tätä lämpötilajuttua että joku tuoksuu lämpöisellä kelillä hyvältä ja kylmällä ei. Minä en ole vaihtolämpöinen, eli ruumiinlämpö on aina n. 37, ja sisälämpö kotona n. 21-22, poikkeuksena tällaiset helteet jolloin enemmän, joten en tajua miten se lämpö vaikuttaa tuoksuun.
No mieti vaikka että viet joulukinkun ulos pakkasessa ja nuuhkaiset sitä sen oltua ulkona 19min. Ja että viet kinkun ulos +30 helteessä ja nuuhkaiset sitä 10min. kuluttua. Onhan siinä ero.
Kyllä. Lisäksi ilmankosteus vaikuttaa ja väitän jopa, että ilmanpaine.
Siksi en enää koskaan luovu tuoksuista vikaostoksina, koska joka tuoksulle löytyy aikansa ja paikkansa. Ajan myötä oppii vaistonvaraisesti tietämään, mikä tuoksu minäkin hetkenä toimii.
Onko muilla samanlaista ongelmaa: yritän löytää tuoksuja, jotka ei olisi liian "parfyymimäisiä". Haluan tuoksua ihanalle, mutta luoda illuusion siitä, että tuoksu ei tule hajuvedestä, vaan minusta itsestäni. Tästä syystä käytän yleensä edt:tä. Ongelmani on, että suurin osa tuoksuista tuoksuu ihollani jotenkin kemikaalimaiselle ja raskaalle. Rakastan esim monia Narciso Rodriguezin tuoksuja kun tuoksuttelen niitä näytteinä, mutta ihollani niistä tunkee usein läpi epämiellyttävä sävy.
Riippuu toki yksilöstä, mutta mitkä tuoksut ovat toimineet teillä joilla on sama ongelma? Itselläni mm Chloet ja Byredot ovat toimineet ja säilyttäneet nuotit ja raikkauden.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla samanlaista ongelmaa: yritän löytää tuoksuja, jotka ei olisi liian "parfyymimäisiä". Haluan tuoksua ihanalle, mutta luoda illuusion siitä, että tuoksu ei tule hajuvedestä, vaan minusta itsestäni. Tästä syystä käytän yleensä edt:tä. Ongelmani on, että suurin osa tuoksuista tuoksuu ihollani jotenkin kemikaalimaiselle ja raskaalle. Rakastan esim monia Narciso Rodriguezin tuoksuja kun tuoksuttelen niitä näytteinä, mutta ihollani niistä tunkee usein läpi epämiellyttävä sävy.
Riippuu toki yksilöstä, mutta mitkä tuoksut ovat toimineet teillä joilla on sama ongelma? Itselläni mm Chloet ja Byredot ovat toimineet ja säilyttäneet nuotit ja raikkauden.
Minulla on ihan samat haaveet. En edes ole ihan varma, mitä kaikkea tuo "hajuvesimäinen" tuoksu pitää sisällään, mutta on monesti käynyt niin että tuoksu, josta kemikaaliosastolla testatessa tunnistaa miellyttävät nuotit, kotiin tuotuna tuokin sen koko kemikaaliosaston tuoksumaailman kotiin hiuslakkoineen ja kosmetiikkoineen. Ilmeisesti jotkut tuoksunuotit aiheuttavat tätä ilmiötä, ainakin "ozonic" ja "aldehydit?" Vai mitä mieltä muut ovat?
Omalla kohdallani olen enemmänkin päätynyt siihen, että suosin edp-versioita. Edt:t ovat tuoksuaineiden suhteen laimeampia ja mukana on enemmän mm. sitä alkoholia, joka tuoksuu kosmetiikalta. Vahva edp suoraan iholla taas voi sisältää enemmänkin vain en itse tuoksun.
Enpä tiedä, olenko yhtään oikeilla jäljillä, mitä mieltä muut ovat?
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni Clean Reserve Skin ja Kayalin Musk 12 ovat tällaisia joo, tuoksun tältä ihan vain luonnostaan. Täytyy tietenkin olla myskin ystävä jos näitä hankkii, mutta on näissä paljon muitakin vivahteita. Olen muuten myös huomannut, että Narciso Rodriguezin tuotteet eivät tuoksu ihollani ihan parhaalta.
Tänään kun laitoin Aqua Allegorian Pamplelunea mietin, että alun vahvan sitruksen jälkeen tämä on juuri sellainen hyvältä tuoksuvan ihmisen tuoksu. Raikas, piristävä ja jotenkin kotoisa. Tästä ei tule synteettistä vaikutelmaa ja minusta sopii sekä naisille että miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartalon ja ilman lämpötila vaikuttaa siihen kuinka nopeasti tuoksumolekyylit haihtuvat, ja se vaikuttaa sitten siihen miltä hajuvesi tuoksuu. Kylmässä ilmassa tuoksulla on enemmän aikaa kehittyä ennen kuin molekyylit haihtuvat.
Tämän lisäksi tietenkin on jokaisen omat fiilikset, minkä fiiliksen tai muiston jokin tuoksu tuo mieleen. Useimmiten esim. kevyen kukkaiset, tai vesimäiset tuoksut tuovat mieleen kesän ja lämpimän ilman, jolloin tuntuisi jotenkin hassulta käyttää sellaista tuoksua talvella.
Esim. Minä kaipaan kesäisin raikkaita tuoksuja, talvisin taas lämpimiä tuoksuja. Syksyllä on kun on kuraista ja synkkää, tykkään tuoksuista jotka tuovat mieleen puhtaan pyykin tuoksumatta ihan suoraan joltain pyykinpesuaineelta.
Hyviä pointteja. Minä puolestani käytän keväisiä ja kesäisiä tuoksuja mielelläni syksyllä ja talvellakin, koska ensinnäkin ne ovat usein sen verran mietoja etteivät häiritse ihmisiä sisätiloissa, ja toisekseen siksi kun valoisia vuodenaikojahan minä kuitenkin silloin kaipaan. Varmaan moni muukin.
Toisinaan syksyisin ja talvisin laitan vaihtoehtoisesti jotain itämaistyyppistä hajuvettä, mutta kesällä en Suomessa kehtaisi koska lämpö voimistaa ne liian päällekäyviksi, eikä niiden tuoksumaailma käy yhteen pohjoismaisen luonnon kanssa.
Testissä tänään Vilhelm Parfumerien Poets of Berlin. Ensivaikutelma on varsin tymäkkä, kun suihkautin 2 kertaa toiseen käteen. Puinen vanilja, odotin pirteämpää mustikka tuoksua. Mango Skin on enemmän omaan makuuni tai sitten Berliinin runoilijat tarvitsevat viileämmän kelin.
Onko muille tapahtunut samaa kuin itselle, että jonkun tuoksun haistaminen on pilannut monen muunkin ennen miellyttävältä tuoksuneen hajuveden? Ostin Goldfield & Banks Silky Woods näytteen ja se tuoksui omaan nenäni seiniltä ja vaniljalta eli ihan hirvittävältä mönjältä, jos pitäisi veikata, niin johtunee oudin ja mokkanahan yhdistelmästä sekoitettuna vaniljaan. Tuoksui ihan yhtä pahalta paperin palalla kuin ihollakin. Ongelma on vaan, että yhdistelmä pilasi osittain muitakin vaniljatuoksujani, nyt tuntuu, että haistan niissä kaikissa hieman sienimäistä lemua. Harmittaa, että tuli nuuhkittua sitä : (
Vierailija kirjoitti:
Onko muille tapahtunut samaa kuin itselle, että jonkun tuoksun haistaminen on pilannut monen muunkin ennen miellyttävältä tuoksuneen hajuveden? Ostin Goldfield & Banks Silky Woods näytteen ja se tuoksui omaan nenäni seiniltä ja vaniljalta eli ihan hirvittävältä mönjältä, jos pitäisi veikata, niin johtunee oudin ja mokkanahan yhdistelmästä sekoitettuna vaniljaan. Tuoksui ihan yhtä pahalta paperin palalla kuin ihollakin. Ongelma on vaan, että yhdistelmä pilasi osittain muitakin vaniljatuoksujani, nyt tuntuu, että haistan niissä kaikissa hieman sienimäistä lemua. Harmittaa, että tuli nuuhkittua sitä : (
On käynyt niin, että testasin tuoksua, jossa oli voimakas sahraminuotti ja ensin se jopa oli ihan ok mielestäni. Sitten yhtäkkiä aloin syvästi inhoamaan sitä ja sen jälkeen kaikki hitusenkin sahramia sisältävät tuoksut ällöttävät ja tuovat mieleen tuon inhokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On käynyt niin, että testasin tuoksua, jossa oli voimakas sahraminuotti ja ensin se jopa oli ihan ok mielestäni. Sitten yhtäkkiä aloin syvästi inhoamaan sitä ja sen jälkeen kaikki hitusenkin sahramia sisältävät tuoksut ällöttävät ja tuovat mieleen tuon inhokin.
Voi ei, sahramia on tuossa Silky Woodsissakin, varmaan ainakin osasyyllinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuoksulakossa vakavan sairauden vuoksi. Hajuaisti on herkistynyt ja pahoinvointia ehkäistäkseni en käytä tuoksuja. Yritän myös olla tuoksumatta muiden potilaiden turvaksi (joudun käymään hoidoissa).
Juhannustuoksuni on nyt Nivean sinisen peltirasian perusvoide, joka tässä tilassa tuoksuu huumaavan voimakkaalta. Mutta ei tehnyt huonoa oloa, vaikka sitä pelkäsin :)
Voin onneksi nauttia näistä keskusteluista täällä ja teidän kuvailuistanne. Saan tosi voimakkaat mielikuvat tuoksuista vain lukemalla juttuja. Jatkakaa oi tuoksufanit!
Tuo Nivean perusvoide on ihan terveellekin tuoksuharrastajalle voimakkaan tuoksuinen, ainakin minun mielestäni. Hyvä kuitenkin, ettei aiheuta pahoinvointia.
Kaipaatko mitään tuoksua, vai aiheuttaako niiden ajatteleminenkin pahoinvointia? Tai onko tuoksumakusi nyt muuttunut?
Mielenkiintoisia nämä tuoksuasiat, ne liittyvät niin voimakkaasti elämäntilanteeseen ja kokemuksiin, kukin tuoksu kiinnittyy tiettyyn aikaan ja tunnelmaan.
Kaipaan voimakkaita, synkeitä, merellisiä, tummia ja ambraisia tuoksuja. Niitä en vaan uskalla kokeilla. Olen käyttänyt vähäisessä määrin Lushin Dirty ja Grass -tuoksuja: molemmat ovat hyvin vihreitä, Dirty enemmän minttuinen. Kumpaakaan en uskalla suihkauttaa vyötäröä ylemmäs. Yrttien tuoksut miellyttävät, kukkien tuoksu luonnossa on aavistuksen liian huumaava.
Ja testaamani Tom Fordin Lost Cherry kummittelee mielessäni. Tekisi kovasti mieli tilata se, mutta en ole varma pystynkö käyttämään sitä.
Oletko kokeillut Imaginary Authorsin Every Storm A Serenadea?
Eilen on lanseerattu Paco Rabannen Fame! Nyt löytyy tietoja ympäri nettiä, ja Fragranticassakin ei niin mairitteleva juttu tuoksusta, joka saanut jo kymmeniä kommentteja.
Tuoksulla on ollut "prelaunch" matkailu- ja tax free-kuvioissa, sen takia oli myynnissä Tallink Siljallakin. Tuoksu tulee laajemmin myyntiin Euroopassa syyskuussa, ja Jenkeissä 2023. Viimein mysteeri selvisi 😆
Aika älykästä markkinointia oikeastaan, lätkäistään tuoksu jonnekin myyntiin ilman mitään tietoja netissä/valmistajan sivuilla jne. Täälläkin pähkäiltiin pari viikkoa, että mikä juttu. Sitten kun tuoksu viimein lanseerataan niin kerää valtavan huomion, kun on jo ennakolta herättänyt kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Eilen on lanseerattu Paco Rabannen Fame! Nyt löytyy tietoja ympäri nettiä, ja Fragranticassakin ei niin mairitteleva juttu tuoksusta, joka saanut jo kymmeniä kommentteja.
Tuoksulla on ollut "prelaunch" matkailu- ja tax free-kuvioissa, sen takia oli myynnissä Tallink Siljallakin. Tuoksu tulee laajemmin myyntiin Euroopassa syyskuussa, ja Jenkeissä 2023. Viimein mysteeri selvisi 😆
Aika älykästä markkinointia oikeastaan, lätkäistään tuoksu jonnekin myyntiin ilman mitään tietoja netissä/valmistajan sivuilla jne. Täälläkin pähkäiltiin pari viikkoa, että mikä juttu. Sitten kun tuoksu viimein lanseerataan niin kerää valtavan huomion, kun on jo ennakolta herättänyt kiinnostusta.
Ai jaa! Olin viime viikolla isolla eurooppalaisella lentokentällä ja siellä oli tuo Fame hyllyssä (ja todella massiivisessa rivistössä). Poikkeuksellisen näköinen pullo, mutta testeriä ei ollut saatavilla. Mietinkin tätä palstaa kun näin ne, ajattelin että pitäisikö vahvistaa että se on ihan todellinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin Oscar de la Rentan Alibi edt. Näin sen ajat sitten Wiklundin hyllyssä, sitten se sieltä hävisi, ja seuraavaksi luinkin Fragranticasta, että sellainen tuoksu ollaan pian lanseeraamassa viimevuotisen edp:n jälkeen. Nyt en ole käynyt Wikken enkä Stockan tuoksuhyllyillä vähään aikaan, joko olisi Alibi edt palannut.
Vierailija kirjoitti:
Jo on h i r v e ä pullo. 😱
Vaikka tuoksu olisi sitten mikä, jää kyllä minulta kaupan hyllyyn. Nuoremmat ostakoot, minä jätän suosiolla väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin Oscar de la Rentan Alibi edt. Näin sen ajat sitten Wiklundin hyllyssä, sitten se sieltä hävisi, ja seuraavaksi luinkin Fragranticasta, että sellainen tuoksu ollaan pian lanseeraamassa viimevuotisen edp:n jälkeen. Nyt en ole käynyt Wikken enkä Stockan tuoksuhyllyillä vähään aikaan, joko olisi Alibi edt palannut.
Alibi on jo pitkään ollut Emotioneissakin. Ei ole enää mikään uusi tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuoksulakossa vakavan sairauden vuoksi. Hajuaisti on herkistynyt ja pahoinvointia ehkäistäkseni en käytä tuoksuja. Yritän myös olla tuoksumatta muiden potilaiden turvaksi (joudun käymään hoidoissa).
Juhannustuoksuni on nyt Nivean sinisen peltirasian perusvoide, joka tässä tilassa tuoksuu huumaavan voimakkaalta. Mutta ei tehnyt huonoa oloa, vaikka sitä pelkäsin :)
Voin onneksi nauttia näistä keskusteluista täällä ja teidän kuvailuistanne. Saan tosi voimakkaat mielikuvat tuoksuista vain lukemalla juttuja. Jatkakaa oi tuoksufanit!
Tuo Nivean perusvoide on ihan terveellekin tuoksuharrastajalle voimakkaan tuoksuinen, ainakin minun mielestäni. Hyvä kuitenkin, ettei aiheuta pahoinvointia.
Kaipaatko mitään tuoksua, vai aiheuttaako niiden ajatteleminenkin pahoinvointia? Tai onko tuoksumakusi nyt muuttunut?
Mielenkiintoisia nämä tuoksuasiat, ne liittyvät niin voimakkaasti elämäntilanteeseen ja kokemuksiin, kukin tuoksu kiinnittyy tiettyyn aikaan ja tunnelmaan.
Kaipaan voimakkaita, synkeitä, merellisiä, tummia ja ambraisia tuoksuja. Niitä en vaan uskalla kokeilla. Olen käyttänyt vähäisessä määrin Lushin Dirty ja Grass -tuoksuja: molemmat ovat hyvin vihreitä, Dirty enemmän minttuinen. Kumpaakaan en uskalla suihkauttaa vyötäröä ylemmäs. Yrttien tuoksut miellyttävät, kukkien tuoksu luonnossa on aavistuksen liian huumaava.
Ja testaamani Tom Fordin Lost Cherry kummittelee mielessäni. Tekisi kovasti mieli tilata se, mutta en ole varma pystynkö käyttämään sitä.
Oletko kokeillut Imaginary Authorsin Every Storm A Serenadea?
En ole, kiitos vinkistä! Tuossa näyttää olevan kamferia mikä on yksi lapsuuden lempituoksuistani. Siis se kamferineste, mitä sai apteekista ja mitä ennen vanhaan käytettiin vaikka mihin vaivaan lääkkeenä :) En ole ihan varma, onko tuoksunuotti juuri se sama, mutta mielenkiintoista.
Kyllä monen sydämen on vienyt Mennen parfyymi.