Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19304)

Vierailija
12181/19304 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selasin Notinoa tänään, ja tuuppasin ostoskoriin useamman näytteen. Montalet jätin nyt pois, 5 tai 6 olen kokeillut ja mikään ei vaan mun iholle istu. Nämä näytteet valitsin aika satunnaisotannalla, mikä nyt kuulosti mielenkiintoiselta tai olen jostakin kuullut hyvää merkistä. Jos jollakulla on kokemusta jostakin seuraavista, kertokaa:

Rasasi: La Yuqawam Orchid Prairie

Mancera: Roses Vanille

Mancera: Greedy Pink Roses and Chocolate

Comptoir Sud Pacifique: Aloha Tiare (tämän otin monoi de tahitin takia, jossa myös tiare)

Byredo: Infloresence

Annick Goutal: Petite Cherie

En katsonut edes Fragranticaa näiden kanssa. En ole suuri puhtaiden kukkaistuoksujen ystävä, mutta ihan sattumalta olen jokusen sellaisenkin löytänyt mistä olen pitänyt. Vanilja on yksi suosikeistani tuoksuissa, mutta yleensä sitten vasta kylmemmällä kelillä. Suosikkejani ovat yleensä tuoksut joissa yhdistyvät marjat/hedelmät, kukat, ja vanilja. Katsotaan miten näiden kanssa käy.

Montalen ja Manceran tuoksut luo sama mies Pierre Montale eli jos et Montalesta tykkää, voi olla, ettet tykkää Mancerastakaan.

Vierailija
12182/19304 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max Joachim Cosmeticsin Possessed

Lady Vähän Eau de Gaga

Diorin Sauvage

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12183/19304 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Max Joachim Cosmeticsin Possessed

Lady Vähän Eau de Gaga

Diorin Sauvage

Hemmetin autocorrect, siis Lady Gaga

Vierailija
12184/19304 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisiko joku kuvailla mulle YSL Elle tuoksua? Kiinnostaisi kovasti tilata se kun lukee muiden kokemuksia Fragranticasta. Yritän kuumeisesti etsiä jotain tummempaa, patsulista tuoksua, joka olisi kuitenkin sen verran kevyt, että voisin käyttää sitä myös arkena.

Vierailija
12185/19304 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selasin Notinoa tänään, ja tuuppasin ostoskoriin useamman näytteen. Montalet jätin nyt pois, 5 tai 6 olen kokeillut ja mikään ei vaan mun iholle istu. Nämä näytteet valitsin aika satunnaisotannalla, mikä nyt kuulosti mielenkiintoiselta tai olen jostakin kuullut hyvää merkistä. Jos jollakulla on kokemusta jostakin seuraavista, kertokaa:

Rasasi: La Yuqawam Orchid Prairie

Mancera: Roses Vanille

Mancera: Greedy Pink Roses and Chocolate

Comptoir Sud Pacifique: Aloha Tiare (tämän otin monoi de tahitin takia, jossa myös tiare)

Byredo: Infloresence

Annick Goutal: Petite Cherie

En katsonut edes Fragranticaa näiden kanssa. En ole suuri puhtaiden kukkaistuoksujen ystävä, mutta ihan sattumalta olen jokusen sellaisenkin löytänyt mistä olen pitänyt. Vanilja on yksi suosikeistani tuoksuissa, mutta yleensä sitten vasta kylmemmällä kelillä. Suosikkejani ovat yleensä tuoksut joissa yhdistyvät marjat/hedelmät, kukat, ja vanilja. Katsotaan miten näiden kanssa käy.

Tilasin Notinosta mm. Petite Cherien tuoksunäytteen joskus toissa vuonna. Olin pettynyt, tuoksu oli jotenkin aivan liian sekava ja voimakas.

Olen tylsempi tyyppi, en minä tuollaista tuoksua voisi ylleni laittaa. Jotenkin vaativa ja melkein pahaa oloa aiheuttava pläjäys.

(Ja tässä puhuu henkilö, joka pitää mm Thierry Muglerin Angelista!)

Vierailija
12186/19304 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluisiko joku kuvailla mulle YSL Elle tuoksua? Kiinnostaisi kovasti tilata se kun lukee muiden kokemuksia Fragranticasta. Yritän kuumeisesti etsiä jotain tummempaa, patsulista tuoksua, joka olisi kuitenkin sen verran kevyt, että voisin käyttää sitä myös arkena.

Mun nenään se haisee samalta kuin Gucci by Gucci. Molemmat haisee samalta kuin vanha kynsilakka kuivuessaan. En voi sietää hajua.

Vierailija
12187/19304 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mukava kuulla teidän suosituksia naisellisista santelipuutuoksuista, voi olla designer tai niche, mutta aika monet designerit on testattu. Ei siis Guerlainin Samsaraa, vaikka siitä pidänkin :D

Loewen 001 woman: vähän kukkainen, kevyehkö ja helppo santelituoksu. 

Chanelin Bois des Iles: ikään kuin Samsaran ja No.5:n lehtolapsi, ihana. 

L'Orchestre parfumin Piano Santal: santelipuu "soliflore", pidän tästä enemmän kuin Do Sonista.

Serge Lutens Santal Majuscule: talvituoksu, mutta jännä yhdistelmä jossa on ruusua ja kaakaota. Lutensilla on myös Santal de Mysore, mutta itse en välittänyt siitä. 

Diptyque Tam Dao: seetri aika vahvana santelin lisäksi. 

Roja Doven Danger: kuin luksusversio Samsarasta, tykkään tosi paljon - mutta se hinta. 

Neela Vermeiren Ashoka: upea santelipuunuotti (ja paljon muuta). 

Moni kehuu Tom Fordin Santal Blushia, itse en ole kokeillut.

Santelipuuta on hirveän monessa hajuvedessä, mutta ylläolevat nyt tulivat mieleen sellaisina, joissa se on voimakas nuotti. N50 

Vierailija
12188/19304 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemuksia Thameen tuoksuista? Sain matkalla tuoksukorttinäytteen Thameen Riviere -tuoksusta. Alkuun se tuntui liian päällekäyvän mausteiselta, mutta pitempään sitä tutkailtuani ei ollut ollenkaan hassumpi. Mietin nyt muutamien tuoksunäytteiden tilaamista ko. merkiltä. 

Vierailija
12189/19304 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testasin taas paria kiinnostavaa tuoksua. Siitä alkaa olla jo viikko, mutta yritän muistella.

Lancome La Nuit Tresor a la Folie: Tämä on monen mielestä paras Tresor-flanker, eli kovin odotuksin lähdin kokeilemaan. Kaunis tuoksu, sävyisä ja herkullinen. Tässä on nuottien yläpäässä jotain tavoittamatonta tuttua, ja kun yritin paikallistaa sen, mieleen tuli lapsuuden esineitä. Joku My Little Pony tuoksui tältä, niin luulen. Tai ehkä joku niistä tuoksukynistä, joissa oli eri värisiä teriä samassa kynässä? Luulen, että tuo lapsuuteen vievä nuotti on punaherukka. Olin miljöössä, jossa oli vähän vaikea saada kiinni hienovaraisemmista sävyistä, mutta tämä vaikutti ystävälliseltä marjaleivokselta, jossa on vähän pähkinää. Tässä ei ole mitään sellaista mikä yrittäisi tehdä vaikutuksen tai esittäisi vaikeasti tavoiteltavaa, tämä on vilpitön ja ystävällinen tuoksu. Vaikea kuvitella, että kukaan vihaisi tätä armottomasti. Voisin ottaa, mutta saman sarjan kirsikkainen Intense houkuttelee myös. Pitäisi testata näitä rinnakkain.

Hetken mielijohteesta testasin myös Paco Rabannen Olympea Legendia (joka oli kunnon alennuksessa). Se vähän yllätti. Tuoksumaailma oli intensiivinen, lähes päällekäyvä. Alkukauhistuksen jälkeen totesin että yhdistelmä oli kuitenkin omalla tavallaan kaunis ja harmoninen, joskin varsin makea ja päällekäyvä. Siinä makean vaniljais-kukkaisen keitoksen päällä leijaili aprikoosia ja tuoksu, jonka yhdistän aurinkovoiteeseen ja eteläiseen hiekkarantaan. Aurinkoinen tuoksu, siitä ei pääse mihinkään, mutta vaikea kuvitella että tätä käyttäisi hennon suomalaisen kesäluonnon keskellä. Ehkäpä tämä olisi juuri oikea seuralainen Rion karnevaaleille, jossa hiljainen ei tule kuulluksi. Tai miksi ei heinäkuun kuumina päivinä?

Vierailija
12190/19304 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin ideoita tuoksujen säilytykseen. Tiedän siis kyllä, ettei esim. auringonvalo tai kylpyhuone ole hyvä paikka. Missä te pidätte tuoksujanne? Mulla on tuoksuilleni tällä hetkellä vanha peltirasia ja pahvinen kenkälaatikko, mutta haluaisin paikan, johon saisin kaikki tuoksun samaan paikkaan. Ei ole tilaa lipastossa eikä vaatekomerossakaan. :D 

Pukeutumishuoneessa jossa pimennysverhot eli siinä on nyt kesätuoksut esillä ja muutama näyte pienessä cocktaillasissa. Ne jotka sesongin ulkopuolella, menee vierashuoneen kaappiin ja laatikoihin.

Pääasia ettei lämpötilat vaihdu että yhtäkkiä laittaa +25 huoneilmassa olleet tuoksut jääkaappiin ja otta ne vielä sieltä pois. Huonoin vaihtoehto säilytykseen on kylppäri jonka yhteydessä on sauna. Ellei kyseessä ole iso spa-osasto :)

Vierailija
12191/19304 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on Ranskassa Grassessa käyty sekoittelemassa oma parfyymi! Siellä on kolme isoa parfyymitaloa, joissa jokaisessa on ilmeisesti tämä sama workshop mahdollisuus. Valitsin näistä vierailukohteekseni Molinardin tehtaan ja ryhmämuotoisen workshopin, muistaakseni n.70e oli tällä hintaa. Varasin ja maksoin tämän etukäteen heidän sivuiltaan. Saatavilla olisi ollut myös henkilökohtainen tapaaminen ammattilaisparfymistin kanssa ja sitäkin mietin,mutta 220e oli tähän hetkeen turhan hintavaa minulle.

Homma meni niin, että isolla pyörivällä tarjottimella oli 90 erilaista tuoksunuottipulloa, joihin ensin tutustuttiin, ja kirjattiin ylös miellyttäviä tuoksuja tuoksupyramidin muotoon esim pohjatuoksuksi valittiin 4 ainesta. Jo pelkästään eri tuoksujen haistelu yksittäin oli mielestäni uskomattoman mielenkiintoista! Ihastuin ikihyviksi esimerkiksi mimosaan! Oli myös valmiita pohjia esim flowerbase, chypre, modern chypre ja powder jne.

Kun omat tuoksunuotit oli kirjattu paperille, pajan ohjaaja tuli kirjaamaan reseptiin, kuinka monta millilitraa mitäkin ainesta valmiiseen pulloon laitetaan. Kyseli vähän, kuinka makean tuoksun haluan ja sen perusteella teki laskelmat. Sitten vain reseptin mukaan otettiin pipeteillä tarvittavista purnukoista ainekset omaan parfyymipulloon.

Itse tuoksusta tuli minulla ihan ok, joskaan ei mikään mestariteos 😁 laitoin siihen ehkä liikaa erilaisia aineksia, mutta pohjatuoksu joka jää iholle pisimmäksi aikaa on minusta hyvä. Nyt jos tekisin uuden tuoksun, niin miettisin tarkemmin millaisen tuoksun teen esim kukkainen vaniljatuoksu tai vaikka raikas, minttuinen miestentuoksu.

Ostin vielä muistoksi itselleni heidän omia tuoksujaan, kun työpajan käynyt sai kaikesta -20% pois. Esimerkiksi Vanilla fruitee on minusta ihana, pehmeän hedelmäinen vaniljatuoksu.

Suosittelen kyllä kovasti tätä kokemusta parfyymifaneille jos on Nizzan suunnilla käymässä. Me liikuttiin vuokra-autolla, mutta Grasseen pääsee julkisillakin. Parfyymimuseoitakin sieltä löytyy 😊

Vierailija
12192/19304 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista kirjoittaa myös suositellun tuotteen nimi vastaukseen eikä vain liittää tubelinkkiä? Itselläni on selaimen asetuksissa videoiden automaattinäyttö pois ihan tarkoituksella, enkä näin ollen tiedä yhtään mitä suositellaan, jos vastauksena on vain linkki..

Etkö pääse edes siitä linkistä etenemään YouTubeen?

Siellä on nimittäin lueteltuna kaikki videolla olevat 16 tuoksua ja jokaisen niiden tuoksunuotit. 

Heti siis siinä videon lataajan nimen alla kun klikkaa kohdasta "Näytä lisää", näkyy kaikki tuoksut videolla olevassa järjestyksessä. 

Vierailija
12193/19304 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tuoksusta tuli minulla ihan ok, joskaan ei mikään mestariteos 😁 laitoin siihen ehkä liikaa erilaisia aineksia, mutta pohjatuoksu joka jää iholle pisimmäksi aikaa on minusta hyvä.

Nyt jos tekisin uuden tuoksun, niin miettisin tarkemmin millaisen tuoksun teen esim kukkainen vaniljatuoksu tai vaikka raikas, minttuinen miestentuoksu.

Kuulostaa ihanalta. Ja minulle kävisi varmaan ihan samalla tavalla, että tuskin siitä omasta tuoksusta mikään mestariteos tulisi, mutta olisi silti ihan kiva käydä kokeilemassa. 

: )

Vierailija
12194/19304 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna synttärit ja ajattelin ostaa jonkun tuoksun vaikka pitäisi periaatteessa käyttää kaapista vanhat ensin. Mutta mistäs sitä tuoksuhörhö muusta saa elämään piristystä. Mitä suosittelisitte? Harkinnassa ainakin Margielan Autumn vibes. Plussaa jos tuoksu myynnissä vain nettikaupassa.

Vierailija
12195/19304 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna synttärit ja ajattelin ostaa jonkun tuoksun vaikka pitäisi periaatteessa käyttää kaapista vanhat ensin. Mutta mistäs sitä tuoksuhörhö muusta saa elämään piristystä. Mitä suosittelisitte? Harkinnassa ainakin Margielan Autumn vibes. Plussaa jos tuoksu myynnissä vain nettikaupassa.

Autumn Vibes on herättänyt ristiriitaisia tunteita, mutta ainakin minä olen tuoksun vankka fani. Odottelen syksyä, että saan kaivaa sen taas esiin. 😄

Juhannusaaton tuoksuni on tähän kuumaan ilmanalaan sitruisasti sopiva Atelier Colognen Clementine California. Olen spreijjanut sitä pitkin päivää jo ainakin 15-20 kertaa, sitrukset kun häviävät niin äkkiä iholta.

Vierailija
12196/19304 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin ideoita tuoksujen säilytykseen. Tiedän siis kyllä, ettei esim. auringonvalo tai kylpyhuone ole hyvä paikka. Missä te pidätte tuoksujanne? Mulla on tuoksuilleni tällä hetkellä vanha peltirasia ja pahvinen kenkälaatikko, mutta haluaisin paikan, johon saisin kaikki tuoksun samaan paikkaan. Ei ole tilaa lipastossa eikä vaatekomerossakaan. :D 

Pukeutumishuoneessa jossa pimennysverhot eli siinä on nyt kesätuoksut esillä ja muutama näyte pienessä cocktaillasissa. Ne jotka sesongin ulkopuolella, menee vierashuoneen kaappiin ja laatikoihin.

Pääasia ettei lämpötilat vaihdu että yhtäkkiä laittaa +25 huoneilmassa olleet tuoksut jääkaappiin ja otta ne vielä sieltä pois. Huonoin vaihtoehto säilytykseen on kylppäri jonka yhteydessä on sauna. Ellei kyseessä ole iso spa-osasto :)

Pukeutumishuone jossa ikkuna ja se peitetään pimennysverholla hajuvesien takia! Eikö kannattaisi ostaa joku seinäkaappi tms. hajuvesille?

Vierailija
12197/19304 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuoksulakossa vakavan sairauden vuoksi. Hajuaisti on herkistynyt ja pahoinvointia ehkäistäkseni en käytä tuoksuja. Yritän myös olla tuoksumatta muiden potilaiden turvaksi (joudun käymään hoidoissa).

Juhannustuoksuni on nyt Nivean sinisen peltirasian perusvoide, joka tässä tilassa tuoksuu huumaavan voimakkaalta. Mutta ei tehnyt huonoa oloa, vaikka sitä pelkäsin :)

Voin onneksi nauttia näistä keskusteluista täällä ja teidän kuvailuistanne. Saan tosi voimakkaat mielikuvat tuoksuista vain lukemalla juttuja. Jatkakaa oi tuoksufanit!

Vierailija
12198/19304 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä tuoksua, joita käytän aina juhannuksen aikaan: Crabtree & Evelynin Summer Hill, Demeterin Clover ja Firefly sekä Amouagen Figment. 1. on kesäinen niitty kukkeimmillaan auringonpaisteessa, 2. on apilantäyteinen nurmikko, 3. on kesäillan vehreys ja kostea multainen maa ja 4. mystinen tumma lampi keskellä hämärää metsää kesäyönä. Rakastan noita kaikkia! 🌸🌱🌲

Vierailija
12199/19304 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autumn Vibes on herättänyt ristiriitaisia tunteita, mutta ainakin minä olen tuoksun vankka fani. Odottelen syksyä, että saan kaivaa sen taas esiin. 😄

Juhannusaaton tuoksuni on tähän kuumaan ilmanalaan sitruisasti sopiva Atelier Colognen Clementine California. Olen spreijjanut sitä pitkin päivää jo ainakin 15-20 kertaa, sitrukset kun häviävät niin äkkiä iholta.

samat mieltymykset minulla. Aion ostaa ainakin pienen pullon tuota Autumn Vibesia, ja sitruunatuoksuja rakastan. Mulla on Biothermin L'Eau de Lait Corporel ja siinä tuoksuu ihanasti sitrukset, mutta häviää iholta aika nopeasti. Vartalovoiteessa sama tuoksu. On sellainen after sauna-tuoksu mulle. :) 

Vierailija
12200/19304 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku ehdottaa korviketta lakkautetulle Ralph Lauren on Polo Sport Womanille?

Oli ihana rento ja raikas tuoksu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän