Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19545)

Vierailija
9701/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihana ketju!

En ole koko ketjua vielä lukenut, vaan pikkuhiljaa ajan kanssa.

Tuoksut ovat minullekin tärkeitä, ja onkin kiva huomata, että on paljon muita samanhenkisiä, eivätkä kaikki ole niin "tuoksuvastaisia".

Tällä hetkellä minua kiinnostaa erittäin paljon Jo Malonen tuoksut, mutta ongelmana onkin, että testaamaan ei pääse lähimainkaan mihinkään kauppaan, enkä testereitäkään  löydä mistään Suomesta.

Ebayn setitkin näyttäisivät tulevan Usasta hirmuisilla postikuluilla.

Joten osaako kukaan vinkata ulkomailta (eu)nettikauppaa, josta saa Malonen  testerisettejä tai matkakokoisia pikkupulloja? Sokkona kun ei oikein viitsisi  isoja pulloja tilata.

Jos haluaa kokeilla Jo Malonelta pientä "syrjähyppyä", niin häneltä on Suomenkin Zara-liikkeissä myynnissä nimenomaan Zaralle suunniteltuja parfyymeita. Ovat kuulemma ihan mainioita.

Vierailija
9702/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasin täältä D&G:n L’imperatricen, menin kauppaan haistelemaan, ja ostin siltä istumalta kesätuoksuksi. Nyt ainakin 3 muuta ihmistä ovat käyneet sen ostamassa haisteltuaan sitä ensin mulla. Ilmeisen onnistunut tuoksu, kun niin moni heti tykästyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9703/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs pitäisitte seksikkäinpänä tuoksuna? Mikä olisi suosituksenne deitti-iltaan, josta olisi tarkoitus päätyä sänkykamarin puolelle?

Mua on nuuskittu himokkaasti ainakin, kun Tresoria, Cliniquen Aromatics Elixiriä tai ihan mitä vain vaniljaa päällä...

Tosin se hinku pikkupöksyihin on voinut olla jo valmiiksi - ja tuoksukin on siinä sivussa kiihottanut.

Yleisesti kai kuitenkin joku hiukan röyhkeä ja lämmin tuoksu kuitenkin...

Vanilja on tutkimusten mukaan miesten nenään (ainakin heteromiesten) seksikkäin tai haluttavin tuoksu. Ja taisi se naistenkin listan kärkipäässä olla. Joku tutkija arveli, että se johtuu siitä että äidinmaidossa on pieni vaniljainen aromi -> liskoaivot yhdistävät vaniljan tuoksun lämpöön, turvallisuuteen ja mielihyvään. 

Itselläni tänään Lidlin legendaarista Hugo Boss "Orange" -kopiota, eli "Suddenly Diamonds"'ia päällä. Miellyttävä kesätuoksu.

Tämän olen myös huomannut. Ainoat tuoksut joista olen ikinä saanut miehiltä kommenttia ovat vaniljaiset tuoksut.

Vierailija
9704/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittakaa noi trollit ketjua pilaamasta.

Toimii nopeammin kun tulee monta

ilmoitusta.

Paitsi jos toi mennenhullu on yp.🙄

Vierailija
9705/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkena en käytä hajuvettä, mutta juhlissa Herbinan Paradise on mukava. Siinä on raikas hedelmäinen tuoksu.

Vierailija
9706/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bongasin täältä D&G:n L’imperatricen, menin kauppaan haistelemaan, ja ostin siltä istumalta kesätuoksuksi. Nyt ainakin 3 muuta ihmistä ovat käyneet sen ostamassa haisteltuaan sitä ensin mulla. Ilmeisen onnistunut tuoksu, kun niin moni heti tykästyy.

Hitsi kun meillä olisi jokin luotettava tuoksujen myynti- tai vaihtofoorumi. Multa olis saanut tuon Imperatricen vaikka kympillä, tai vitosella. Ostin pari kuukautta sitten Stokkalta ja vaikka pidän tuoksusta, se on hyvä, se ei sovi mun luonteelle ja iholle. Käytän nääs järkkyjä vanhojen mummujen kissanpissatuoksuja (kuulemma :-). Kuten Patoun 100 tai Joy, Chanelin Poudre, Rive Gauche.

Mielelläni edullisesti möisin täyden ja melko uuden pullon tuota tuoksua jollekin, joka sen tahtoo. Ja muitakin olisi myynnissä.

Tietty Toriin voisi laittaa myyntiin.

Vierailija
9707/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksuja on todella ihania raikkaita ja niitä ei tarvitse suihkia tolkuttomasti päälleen etteivät muut tukehdu.

Cuccilla on laatua.

Vierailija
9708/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaisin eilen Mirva Saukkolan kirjan Tuoksutarinoita. Nimenomaan lukaisin, sillä sen läpilukeminen ei vienyt vajaata kahta tuntia enempää. Ihan kiva kirja, vaikkakaan ei mikään varsinainen must-have  tuoksuentusiasteille.

Yksi juttu sentään jäi askarruttamaan mieltäni. Lainaus kirjasta sivulta 77, luvusta Parfyymi aikansa tulkkina:

"Miten tuoksut sitten reagoivat finanssimarkkinoihin? Näppituntumalla voitaisiin ehkä väittää, että taloudellisesti toiveikkaina aikoina aistikkaan eksoottiset tuoksut tekevät läpimurron. Sen sijaan huonoina aikoina turvaudutaan tuttuihin ja turvallisiin kukkaistuoksuihin. Esimerkiksi 1980-luvun viettelevien naaraspantterituoksujen jälkeen 1990-luvun lamassa tuoksuttiin turvallisesti ruusulta. Ajan suosikkiparfyymiksi nousi Lancômen ruusuinen Trésor (1990), jonka kasvona nähtiin iki-ihana malli ja filmitähti Isabella Rossellini. Tätä kirjoittaessani mietinkin kuumeisesti, mikä tuoksu tulee lunastamaan 2020-luvun alun epävarman, ilmastoahdistuksen ja koronakaaoksen vallitseman ajan suosikin aseman."

Niin, mitä veikkaatte? Itse pohdiskelin tuota luettuani tuon kappaleen, mutta en osannut valita yhtä tuoksua niin äkkiä enkä oikein vieläkään. Minkä tuoksun ihmiset yhdistävät tähän aikaan, sanotaan 10-15 vuoden kuluttua, kun aikaa muistelevat? Sanomattakin on selvää, että sen on oltava designer-tuoksu for the masses. Ideoita, ehdotuksia? Vai pitäisikö vielä odottaa vuosi tai kaksi, jos vielä jokin tuleva tuoksu olisi Se? Ainakaan uusien tuoksujen ja vanhoista julkaistavien flankereiden lanseeraustulva ei näytä laantuvan.

Vierailija
9709/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun meillä olisi jokin luotettava tuoksujen myynti- tai vaihtofoorumi. Multa olis saanut tuon Imperatricen vaikka kympillä, tai vitosella. Ostin pari kuukautta sitten Stokkalta ja vaikka pidän tuoksusta, se on hyvä, se ei sovi mun luonteelle ja iholle. Käytän nääs järkkyjä vanhojen mummujen kissanpissatuoksuja (kuulemma :-). Kuten Patoun 100 tai Joy, Chanelin Poudre, Rive Gauche.

Mielelläni edullisesti möisin täyden ja melko uuden pullon tuota tuoksua jollekin, joka sen tahtoo. Ja muitakin olisi myynnissä.

Tietty Toriin voisi laittaa myyntiin.

Facebookissa pari, kolme kotimaista ryhmää missä voi myydä ja ostaa tuoksuja. Olen ostanut monelta ja hyvin toiminut tähän asti ainakin omalla kohdalla

Vierailija
9710/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukaisin eilen Mirva Saukkolan kirjan Tuoksutarinoita. Nimenomaan lukaisin, sillä sen läpilukeminen ei vienyt vajaata kahta tuntia enempää. Ihan kiva kirja, vaikkakaan ei mikään varsinainen must-have  tuoksuentusiasteille.

Yksi juttu sentään jäi askarruttamaan mieltäni. Lainaus kirjasta sivulta 77, luvusta Parfyymi aikansa tulkkina:

"Miten tuoksut sitten reagoivat finanssimarkkinoihin? Näppituntumalla voitaisiin ehkä väittää, että taloudellisesti toiveikkaina aikoina aistikkaan eksoottiset tuoksut tekevät läpimurron. Sen sijaan huonoina aikoina turvaudutaan tuttuihin ja turvallisiin kukkaistuoksuihin. Esimerkiksi 1980-luvun viettelevien naaraspantterituoksujen jälkeen 1990-luvun lamassa tuoksuttiin turvallisesti ruusulta. Ajan suosikkiparfyymiksi nousi Lancômen ruusuinen Trésor (1990), jonka kasvona nähtiin iki-ihana malli ja filmitähti Isabella Rossellini. Tätä kirjoittaessani mietinkin kuumeisesti, mikä tuoksu tulee lunastamaan 2020-luvun alun epävarman, ilmastoahdistuksen ja koronakaaoksen vallitseman ajan suosikin aseman."

Niin, mitä veikkaatte? Itse pohdiskelin tuota luettuani tuon kappaleen, mutta en osannut valita yhtä tuoksua niin äkkiä enkä oikein vieläkään. Minkä tuoksun ihmiset yhdistävät tähän aikaan, sanotaan 10-15 vuoden kuluttua, kun aikaa muistelevat? Sanomattakin on selvää, että sen on oltava designer-tuoksu for the masses. Ideoita, ehdotuksia? Vai pitäisikö vielä odottaa vuosi tai kaksi, jos vielä jokin tuleva tuoksu olisi Se? Ainakaan uusien tuoksujen ja vanhoista julkaistavien flankereiden lanseeraustulva ei näytä laantuvan.

Minäkin olen lukenut tuon kirjan nyt. Se oli sujuvasti ja kauniisti koottu, vaikka siitä ei tällaiselle gurulle (heh heh) paljon uutta löytynytkään.

Ehkä tuo ajan tuoksu ei ole vielä ilmestynyt. Se voisi olla jotain erilaista ja radikaalia, jotain mikä kytkisi pandemian ja muuttuvan maailman aivan uudella tavalla tuoksumaailmaan. Jokin sellainen nimeltään ja imagoltaan rajuhko ja kantaa ottava, tai kuten Poison tai Angel..

Ehkä joku The Last Species mikä viittaisi viimeiseen lajin sukupolveen ja olisi jotenkin kotoisan maanläheinen. Tai sitten Black Hole (olisi muuten komea nimi parfyymille), joka olisi täysin tähtitieteellisen synteettinen ja outo.

Vierailija
9711/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan (subjektiivinen asia..) sitä ehtikin odottaa että sai kotiutettua Tallinkin erittäin hyvässä alennuksessa olleet hajuvedet.

Armanin Si-sarjasta jo muutama tullut hankittua aiemmin joista Passione Intense ollut omaan makuun jotenkin blääh, haisee niin saippualle omassa nenässä.; sen sijaan Passione Red Maestro eri luokkaa ja huomattavasti miellyttävämpi Passione Intenseen.

Tänään kotiutui Si Fiori ja kun äsken ensimmäinen kerran suihkutin käsivarteen tätä, jokin flashback lapsuuteen, 80-luvun alkuun, valloitti mielen. Nyt kun vielä yhdistäisi mikä haju lapsuudessa muistuttaa Si Fioria.

Toinen uutukaisuus mikä Tallinkilta hankin on vanha kunnon Muglerin Angel. Tätä olen silloin aikoinaan kun tuli markkinoille haistellut kaupassa mutten ole päässyt tuoksun makuun jostain syystä. Tämä tuoksu on ollut yhden ystäväni nimikkotuoksu melkein alusta asti, tosin hän säästellen käyttää tuoksujaan. Vielä en osaa sanoa onko oma maku Angelin suhteen muuttunut vai ei..

Kolmas uutukainen itselleni on Carolina Herreran Good Girl Supreme. Tämä on herkku tuoksu. Aiemmin olen ostanut Very Good Girlin ja se vasta ihana tuoksu onkin vaikka jotkut sanovat tuoksun keston olevan huono siinä. Itselläni tuoksuu vieläkin VGG aamuisesta laitosta. Alkuperäinen Good Girl sen sijaan ei ole makuuni kuten nämä 2 flankeria.

Vierailija
9712/19545 |
10.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Saukkolan kirjaa kommentoineille! On kiinnostanut tietää millainen se on, ja varsinkin onko siinä meille guruille mitään.

Yksi veikkaus 2020-luvun ajan tuoksuksi on, että olisi joku näistä ei-mulla-ole-hajuvettä-tuoksun-muuten-vain-tältä, eli joku minimalistinen ihotuoksu, unisex ehkäpä. Kunhan siis joku isoista designer-taloista vielä tekee sellaisen. Ehkä niissäkin on jotain turvallisuutta? Muilla täällä oli kyllä paljon hauskempia ideoita! 

Vierailija
9713/19545 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin hiljattain uuden hajuveden ja olin yllättynyt, Pradan La Femme oli mielenkiintoinen ja aivan erilainen mitä yleensä käytän. Aiemmin nimittäin olen käyttänyt kukkaisia, kevyitä ja pirtsakoita tuoksuja, mutta La Femmen mausteisuus ja itämainen vivahde veti puoleensa. Tuoksu on mielestäni hienostunut ja tyylikäs. La femme ei ole myöskään raskas, ei aiheuta päänsärkyä ja kestää todella pitkään.

Vierailija
9714/19545 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihana lukea parfyymeista asiantunteva ja perusteellinen teos, mutta tekstinäytteen perusteella tuo kirja on jutustelevaan, blogimaiseen sävyyn kirjoitettu. Kirjoittaja esittää kysymyksen ja vastaa siihen itse. Arvottaa Isabella Rossellinin iki-ihanaksi (naistenlehtityyli). Ja vielä tuota metatekstiä ("tätä kirjoittaessani"). Minulle ei synny tuosta asiantuntijavaikutelmaa.

Onko kukaan lukenut Luca Turinin tuoksuja käsitteleviä teoksia? Millaisia ne ovat? Tai osaatteko suositella jotain muuta luettavaa tuoksuista? Teksti saa olla vaikeaakin, kunhan on asiasisältöä.

Vierailija
9715/19545 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihana lukea parfyymeista asiantunteva ja perusteellinen teos, mutta tekstinäytteen perusteella tuo kirja on jutustelevaan, blogimaiseen sävyyn kirjoitettu. Kirjoittaja esittää kysymyksen ja vastaa siihen itse. Arvottaa Isabella Rossellinin iki-ihanaksi (naistenlehtityyli). Ja vielä tuota metatekstiä ("tätä kirjoittaessani"). Minulle ei synny tuosta asiantuntijavaikutelmaa.

Onko kukaan lukenut Luca Turinin tuoksuja käsitteleviä teoksia? Millaisia ne ovat? Tai osaatteko suositella jotain muuta luettavaa tuoksuista? Teksti saa olla vaikeaakin, kunhan on asiasisältöä.

Olen lukenut Luca Turinin ja Tania Sanchezin Perfumes The A to Z guide -kirjan ja voin todellakin suositella. Luin sitä aivan hurmiossa ja vesi kielellä. Sen parfyymikuvaukset olivat kuin viiniarvosteluja ja kirjoitin itselleni valtavan listan testattavia tuoksuja sen seurauksena. Varoituksen sana siis :)

Vierailija
9716/19545 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut Luca Turinin ja Tania Sanchezin Perfumes The A to Z guide -kirjan ja voin todellakin suositella. Luin sitä aivan hurmiossa ja vesi kielellä. Sen parfyymikuvaukset olivat kuin viiniarvosteluja ja kirjoitin itselleni valtavan listan testattavia tuoksuja sen seurauksena. Varoituksen sana siis :)

Kiitos! Kuulostaa juuri sellaiselta, mitä etsin! Täytyy tilata ihan omaksi nuo molemmat. (Ja voihan olla, että tuo Saukkolankin kirja on hyvä, täytyy selailla vaikka kirjastossa.)

Vierailija
9717/19545 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Arianan Cloud teistä ostamisen arvoinen?

Vierailija
9718/19545 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypnotic Poisonia on monessa paikassa sanottu olevan hyvin seksikäs ja viettelevä tuoksu ja sitä se on myös mun mielestä. Vaniljaa ja mantelia. Poison girl myös kerää kehuja.

Vierailija
9719/19545 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hypnotic Poisonia on monessa paikassa sanottu olevan hyvin seksikäs ja viettelevä tuoksu ja sitä se on myös mun mielestä. Vaniljaa ja mantelia. Poison girl myös kerää kehuja.

Hypnotic Poison haisee jälkiruoalle.

Vierailija
9720/19545 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Arianan Cloud teistä ostamisen arvoinen?

On, jos pidät siitä. Kaikki eivät pidä, osa tykkää tosi paljon. Sen voin sanoa, että kun mulla sitä on, saan kehuja. Käytän sitä työtuoksuna,  ja pidän siitä paljon. Hinta on edullinen, tilasin jostain Cocopandan alesta 30 ml hintaan 26 euroa viime talvena.

Minusta se on yllättävän laadukas ja elegantti tuoksu ollakseen parin kympin julkkistuoksu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi