Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vähän off topic, mutta pakko jakaa teille. Selailin tässä Notinolta kosmea ja tuoksuja, ja vastaan tuli huulikiiltotarjous "romahtavalla vaikutuksella". Tohtiikohan tuota tilata?:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matka vei pitkästä aikaa tavaratalon parfyymiosaston ohi, ja kävin testaamassa iholle peräti neljää kiinnostavaa tuoksua. Vähän kokemusten ahnehtimista ilmassa, mutta kuitenkin.
Ensimmäisenä kokeiluun Guerlainin Aqua Allegorian Nettare di Sole ja Passiflora. Ensimmäisen hunajamainen tuoksu kiinnosti, jälkimmäinen on pitkän aikaa ollut mietinnässä, mutta on tuntunut menevän liikaa päällekkäin minulla jo olevan saman sarjan kukkaistuoksun kanssa.
Kokeilin myös Acqua di Gioiaa ja ihan hetken päähänpistosta jotain muuta yhdestä pullosta, joka sattui olemaan Guerlainien vieressä ja korkin hedelmäinen tuoksu miellytti.
Menin sitten ulos tunniksi ja unohdin matkalla, mitä olin suihkuttanut mihinkin. Yksi raikas tuoksu muuttui ihollani nopeasti ikävän pistäväksi. Nettare de Sole ajautui nopeasti ihan eri suuntaan kuin Passiflora. Makeus katosi, yrttisyys lisääntyi. Passifloran kaunis tuoksu taas muistutti enemmän toista kukkais-Guerlainiani, mutta kosmetiikan tuoksu lisääntyi.
Ehkä juuri sen tunnin jälkeen aloin kiinnittää huomiota kauniiseen tuoksuun, joka tuli käsivarrestani. Lämmin vaniljan, puun ja timjamin sekoitus, joka ei ollut imelä eikä hyökkäävä. Pyöreä, lämmin, herkullinen mutta ei kovin mausteinen, siis aivan ihana. Tässä tuoksussa ei ollut mitään väkisin tehtyä, se oli vain luontevasti siinä, kutsuva ja nostattava ja kotoisa. Ja aivan täsmälleen paikallaan tällaisena kuumana päivänä ulkona. Vanilja hallitsi tuoksua, mutta eri tavalla kuin olin tottunut. Tämä ei kutsu seurakseen glitteriä eikä huulikiiltoa, vaan puuta, hiekkaa, pellavaa, matalia yrttejä ja rauhaa.
Piti oikein alkaa muistella, mitä reittiä olin kävellyt hyllyjen välissä, ja mitä minulla oli käsivarsissani. Ja näin se oli.
Acqua di Gioia ei selvästi sovi iholleni ainakaan kuumana päivänä. Vaikka se on itsessään raikas ja kaikille käyvä tuoksu, se muuttuu minulla kitkeräksi vähän ikävällä tavalla.
Ja se aivan ihana tuoksu, jonka voimalla leijuin koko illan, oli Bossin Alive. Piti mennä heti katsomaan, mitä tästä on Fragranticassa sanottu. Näköjään moni kokee sen kuten minä, mutta moni pitää sitä liian tavallisena ja kaipaisi makeutta. Nimeä ihmetellään. Minä ymmärrän nyt hyvin, miksi tämän nimi on Alive. Tämä ei ole 20-vuotias surffaamassa adrenaliinihuuruissaan ja etsimässä vaarallisia suhteita. Tämä on enemmän 40+, joka on saanut puhtaat paperit syövästä ja todella elää. Tämä on elämän mehukas keskiosa, ei ohuita päitä ja vaaraa. Tämä sopii sellaiselle, joka on samana päivänä ystävä, äiti, ammattilainen, isoäiti ja puoliso.
Menee ehdottomasti hankintaan. Haluan kokea saman puun ja vaniljan vielä näillä helteillä. Mielenkiintoista, koska en todellakaan ole koskaan etsinyt tai kaivannut tuollaista tuoksua.
Ohhoh, sattumalta itsekin kokeilin ensimmäistä kertaa Alivea kyynärtaipeeseen. Testitikulle olen laittanut aiemmin, enkä ole pitänyt tuoksusta. Johtuu varmaan osin siitä, että en pidä Bossia arvossa brändinä enkä tuoksutalonakaan muiden veroisena, mutta myös tuo vanilja tökkii. Iholla tuoksu oli kuitenkin parempi kuin paperitikulla. Tästä tuoksusta on saatavilla suihkusaippua, sen voisin ostaa ja tutustua tuoksuun varovasti lisää.
Täältä Alivea ja monia muita edukkaasti kokeiluun. https://www.tori.fi/uusimaa/Tuoksuja__yli_100_erilaista__miehille_ja_na…
Helleviikkojen suosikkejani.
Jotkut ovat yllättäneet. Luulin niitä
pikemminkin talvituoksuiksi.
BDK: Citrus Riviera
Annick Goutal: Eau du Sud
Mendittorosa: Le Mat
Serge Lutens: Borneo 1834
The Merchant of Venice: Oriental Delice
Zoologist: Hummingbird
Carthusia: Via Camerelle, Fiori di Capri
Francesca Bianchi: Tyger tyger
Orto Parisi: Seminalis
Vierailija kirjoitti:
Miltä teidän muiden oma kaikkien aikojen top10 näyttäisi?
Nykyinen:
Le Mat (Mendittorosa)
Osang (Mendittorosa)
Rose en Noir (Miller Harris)
The Original 4711
Eau du Sud (Annick Goutal)
Jungle Elephant (Kenzo)
Borneo 1834 (SL)
Seminalis (Orto Parisi)
Dilmun (Lorenzo Villoresi)
L'Attesa (Masque Milano)
Vierailija kirjoitti:
Suihkausten määrästä per ml:
Näytepullojen tilavuus tavataan yleensä ilmoittaa näyteputkilon tilavuuden, ei sisällä oikeasti olevan nesteen määrän mukaan. Täysissä pulloissa ilmoitettu ml-määrä taasen on nesteen todellinen määrä (varmaan ihan laissakin määritelty vaatimus). Siis ihan siltä varalta, jos suihkuttelee vaikka 2 ml:n näytepullosta ja laskee suihkausten määrän - oliko nestettä oikeasti se 2 ml? Hyvin usein näyteputkilot tulevat jossain määrin vajaina.
Eihän näytepulloissa ole edes mitta-asteikkoa.
Ainakin Notinon 2 ml:n näytteet voivat olla mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olisi jokin toinen sana tuoksuttelun tilalle, se kuulostaa samanlaiselta lässytykseltä kuin makustelu. Ei voi mitään, näillä mennään.
Minäkin olen tuuminut, että mitähän se tarkoittaa. Päättelin, että se on sievistelevä termi haistelemiselle.
Ehkä tuoksuttelijalla on hajuaistin sijasta tuoksuaisti.
Vierailija kirjoitti:
Päivän testi on tehty poikkeuksellisella tavalla; suihkautin lavuaarin yläpuolellä lähietäisyydeltä 0,3 suihkausta sormenpäähän, ja hipaisin sillä sormenpäällä molempia polvitaipeita ja navan seutua. Pesin lavuaarin. Mainittakoon, olen 100% hameihminen, tuoksu nousee aurana ylöspäin, ei jumi lahkeisiin.
Jep, Tyrannosaurus Rex. Näin mikrodosetettuna olen elänyt tämän kanssa nyt pari tuntia, ja alkusavu alkaa tehdä tilaa kukille, pihkalle, jopa vaniljalle. Mutta se alku...! En ole koskaan törmännyt parfyymiin, joka viestii absoluuttista valtaa, ei abstraktilla ihmismittarilla, vaan alkukantaisella, eläimellisellä tavalla. Tämän kanssa on toisessa maailmassa, ja toisessa ruumiissa, ehdottomasti ravintoketjun huipulla. Sitä on itse T-Rex, tömisköön tanner (kaatukoon aitakin) ja vapiskoot puolustuskyvyttömät pikkunisäkkäät.
En tiedä, onko parfyymin mahdollista vähentää empatiaa, mutta jos on, tämä on sen lajin mestari. Tämän kanssa voisi tehdä isoja päätöksiä täysin tunteilematta, zero f*cks given, koska voin. Putin luultavasti käytti T-Rexiä todetessaan, että Navalnyi olisi jo hengetön, jos se olisi tarkoitus. Jopa avantgardeista, tummista ja goottilaisista tuoksuista pitävälle tämä on melkoinen asennepläjäys. Ei kukkaistyypeille eikä tosiaan töihin.
Itse tuoksu...tähän mennessä savulla, kitkerällä suitsukkeella, kamferilla, tervalla, mentholilla, pippurilla, piellä, nahalla ja jollakin katajansukuisella kasvilla (cade oil), joka kestää luultavasti alusta loppuun, missä se sitten lieneekään. Yhteisvaikutelma kuumuudesta, vieraasta elämästä metsässä, tulivuoren kupeessa. Näin kahden ja puolen tunnin jälkeen myös savuisia kukkia ja suitsuketta. Alkutäräys muistuttaa A City on Firea, mutta siinä, missä se taittuu ystävälliseksi, tällä on edelleen kuuden tuuman torahampaat. Odotan mielenkiinnolla kestoa.
Wau, mikä kuvaus!
Hajuvettä tosin ei houkuta kokeilla.
Uskon, että se on ihan kamala.
Zoologistin Rhinoceros ja Elephant olivat riittävän pahoja.
ELdO: Like this
Eka tunti: Ei tuoksu miltään (mandariini, inkivääri, kurpitsa). Nichts.
Kokeilin tätä keväälläkin. Nyt helteellä keskellä tuntuu hennosti ruusu, myski ja heliotrooppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kanssa on toisessa maailmassa, ja toisessa ruumiissa ---
---vaikutelma kuumuudesta, vieraasta elämästä metsässä, tulivuoren kupeessa. ---
Uuh, tarvitsen tätä! Tuoksueskapismia!
Taitaa olla niin, että minun(kin) on tilattava pieni arkillinen näitä eläimiä.
<3
Siis miten nämä näytteet tulee? Jossain paperiarkkiin liimattuna vai miten? Mitä tuo arkillinen meinaa?
Eiköhän hän meinannut Nooan arkkia
No niinpä tietenkin. 😂 Miten tyhmä oikein olen? Ei taas tullu tuo mieleen. Kiitos!
Kun aloin lukea tätä ketjua, jouduin keskelle sisäpiirimäisiä hämäriä viittauksia. Puhuttiin eläintarhasta ja eläimistä. Zoologistit vertailivat intoutuneina havaintojaan.
Lopulta kysyin mistä on puhe.
Nyt on testattu kymmenisen eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän testi on tehty poikkeuksellisella tavalla; suihkautin lavuaarin yläpuolellä lähietäisyydeltä 0,3 suihkausta sormenpäähän, ja hipaisin sillä sormenpäällä molempia polvitaipeita ja navan seutua. Pesin lavuaarin. Mainittakoon, olen 100% hameihminen, tuoksu nousee aurana ylöspäin, ei jumi lahkeisiin.
Jep, Tyrannosaurus Rex. Näin mikrodosetettuna olen elänyt tämän kanssa nyt pari tuntia, ja alkusavu alkaa tehdä tilaa kukille, pihkalle, jopa vaniljalle. Mutta se alku...! En ole koskaan törmännyt parfyymiin, joka viestii absoluuttista valtaa, ei abstraktilla ihmismittarilla, vaan alkukantaisella, eläimellisellä tavalla. Tämän kanssa on toisessa maailmassa, ja toisessa ruumiissa, ehdottomasti ravintoketjun huipulla. Sitä on itse T-Rex, tömisköön tanner (kaatukoon aitakin) ja vapiskoot puolustuskyvyttömät pikkunisäkkäät.
En tiedä, onko parfyymin mahdollista vähentää empatiaa, mutta jos on, tämä on sen lajin mestari. Tämän kanssa voisi tehdä isoja päätöksiä täysin tunteilematta, zero f*cks given, koska voin. Putin luultavasti käytti T-Rexiä todetessaan, että Navalnyi olisi jo hengetön, jos se olisi tarkoitus. Jopa avantgardeista, tummista ja goottilaisista tuoksuista pitävälle tämä on melkoinen asennepläjäys. Ei kukkaistyypeille eikä tosiaan töihin.
Itse tuoksu...tähän mennessä savulla, kitkerällä suitsukkeella, kamferilla, tervalla, mentholilla, pippurilla, piellä, nahalla ja jollakin katajansukuisella kasvilla (cade oil), joka kestää luultavasti alusta loppuun, missä se sitten lieneekään. Yhteisvaikutelma kuumuudesta, vieraasta elämästä metsässä, tulivuoren kupeessa. Näin kahden ja puolen tunnin jälkeen myös savuisia kukkia ja suitsuketta. Alkutäräys muistuttaa A City on Firea, mutta siinä, missä se taittuu ystävälliseksi, tällä on edelleen kuuden tuuman torahampaat. Odotan mielenkiinnolla kestoa.
Mua jäi kiinnostamaan tuo "suihkautin sormenpäähän ja siitä hipaisin..."
Eikös tälläkin palstalla ole neuvottu että tuoksu pitäisi suihkauttaa suoraan kohteeseensa eikö hieroa paikasta toiseen (jolloin tuoksumolekyylit rikkoutuvat, vrt ranteiden yhteen hierominen suihkautuksen jälkeen...). Mikä se oikea tapa nyt sitten oikein on?
Oikeastiko luulet, että molekyyleja rikotaan hieromalla sormilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä tilaamanne näytteet maksavat? Ja kuinka paljon niissä on sisätöä Ovatko jossain pikkupulloissa vai miten on pakattu?
En itse tilaa mitään netistä enkä osta näytteitä vaan ostin/ostan aina pullon joko laivoilta tai kemikaliosta tai mikä nykyään lienee. .
Voiko näytteitä ostaa muualta kuin netistä?Minä haluaisin kuulla, millaisia ne pienimmät näytepullot ovat ja miten ne saa auki? Olen joskus tilannut muista kuin näistä keskustelun kaupoista näytteitä ja ihan pienin putkilo (alle 3 ml) on joskus ollut ongelmallinen, kun näytettä roiskuu helposti sormille kun korkkia ei saa helposti auki. Kuva näytepullosta olisi kyllä hieno!
Jos etsit rajojen sisäpuolelta, Torista ja Huuto.netistä löytyy jonkin verran.
Olen tilaillut sieltä ja myös Notinosta, mutta Notinoon kannattaa suhtautua varauksella. Olen saanut toistuvasti pahasti vajaita pulloja (näytepulloja täytetty 10-30%, vaikka kuvassa 80 % täynnä eli 2ml). Kauppa ei hoida reklamaatioita. Sain selitykseksi, että tavarantoimittaja on luotettava, eikä heillä ole mitään syytä epäillä. Harmittaa pirusti, kun tilasin sieltä kalliimmasta päästä ja sainkin 2ml sijaan alle 0.5ml. Virhe on tapahtunut jokaisessa tilauksessa, kymmenissä näytteissä. Vaikutta kyllä minusta järjestelmälliseltä huijaukselta.
Notino täyttää todella näytepullot miten sattuu.
Mun kuppi meni nurin, kun samassa lähetyksessä oli aivan summamutikassa täytettyjä pulloja. Joissain oli vain 0,5 ml 2 ml:n sijasta.
Otin kuvan ja lähetin meilin.
Sain viikon päästä uudet näytteet.
Ikuinen kierrättäjä kirjoitti:
Ai kamalaa, harmittelen tässä itsekseni että joku kaataa hajuveden lavuaariin.
Hei, ne on testereitä!
Kun on testi on osoittanut hajuveden huonoksi, testeri on tehnyt tehtävänsä, ja joutaa roskiin.
Karmea, täydellinen huti.
Osoittaa taas kerran, että osta näyte.
Ainesosat on juuri mieleisiä. Tämän piti olla napakymppi.
Alla muistiinpanoni:
😫Robert Piguet: Futur (green, neroli, bergamot; jasmiini, ylang, orvokki, orvokkikimppu; vetiver, seetri, patsuli)
Tympeä haju. Mikä lie, huonot raaka-aineet varmaan. Ei tuoksu yhtään sille kuin odottaa, vaan muoville, metallille ja hikiselle keinonahalle. Kesällä überhirveä!
Fragrantican raati löytää aldehydiä, galbanumia, nahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa eräänä iltana viime viikolla itseäni huvittaakseni tein listauksen tuoksuistani sen mukaan, miten tykkään niitä vuodenajoittain käyttää. Eli talvi-transitio talvesta kevääseen-kevät-kesä-transitio kesästä syksyyn-syksy-transitio syksystä talveen. Kävisi liian pitkäksi listata koko ramariikki tänne, mutta kun pian ollaan siinä vaiheessa, kun oma käsitykseni talven muutoksesta kevättä kohti alkaa (jotain helmikuun loppua-maaliskuun ihan alkua), tässä listaukseni talven ja kevään välin tuoksuistani. Ei tätä tarvitse niin vakavasti kuitenkaan ottaa, välillä käytän muitakin tuoksujani kesältä ja talvelta ihan fiiliksen mukaan, mutta pikkuisen tämä antaa osviittaa siitä, miten yhden tuoksuentusiastin satsi yhden vuodenajan osalta näyttää. Tämä "transitioaika" kestää minulla jonnekin huhtikuun loppupuolelle - vähän säänkin mukaan - ja sitten heivaan "raskaammat" tuoksut takavasemmalle ja otan mukaan keväisiä kevyempiä tuoksuja (esim. Jimmy Choo - Floral, Aerin - Lilac Path, Lanvin - A Girl In Capri jne, jne). Monet tuoksut menevät limittäin eli kuuluvat useampaan kategoriaan.
Talvesta kevääseen by me:
Zadig & Voltaire – Capsule Collection This Is Her! Edition 2019
Jo Malone – Green Almond & Redcurrant
Jo Malone – Orange Bitters
Jo Malone – Rose & Magnolia
Jo Malone – Blackberry & Bay
Atelier Cologne – Vanille Insensée
Paco Rabanne – Olympéa
Elie Saab – Le Parfum In White
Aerin – Amber Musk
Guerlain – Shalimar Souffle de Parfum
Maison Lancôme – Magnolia Rosae
Lancôme – La Nuit Trésor Musc Diamant
Lancôme – La Nuit Trésor Nude
Oscar de la Renta – Bella Blanca
Narciso Rodriguez – Narciso Rodriguez For Her Eau de Parfum
Estée Lauder – Pleasures
Avon – Today
Chanel – Chanel No.5 Eau Première
Olisiko muilla innostusta tehdä samanlaista listausta omista tuoksuistaan? Siis onko kukaan muu sellainen listafriikki kuin minä olen? :D
Merkkaan kirjanpitooni vuodenaikakommentin tarkkuudella kesä, kesähelle ja talvi, harvoin kevät.
Syksyä en ole vielä elänyt tän harrastuksen kanssa. Oletan sen täsmäävät kevääseen, voin olla väärässä.
En usko kenenkään valmiina antamia kesä-talvi-jakoja.
Tämä siksi, että aina ei käy kuten luuli.
Sen on kokemus osoittanut.
Kesähelle on näköjään myös eri juttu kuin leuto kesäpäivä.Kyllä, kyllä tämä on antoisa harrastus.
Onneksi korona ei vaurioittanut hajuaistia pysyvästi, kuten joillain kävi.
Nyt helteillä ei Magie Noire ole toiminut lainkaan, talvella toimi.
Oletko koskaan testannut Estee Lauderin Beautifulia? Mitä siitä pidit?
Entä testailetko miesten tuoksuja? Pradan L'Homme Intense Parfum, onko tuttu? Saa Stokkalta ja uskallan väittää, että laatua koko rahalla. MItäs miehet ovat mieltä, onko paikalla miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Ainesosat on juuri mieleisiä. Tämän piti olla napakymppi.Alla muistiinpanoni:
😫Robert Piguet: Futur (green, neroli, bergamot; jasmiini, ylang, orvokki, orvokkikimppu; vetiver, seetri, patsuli)
Tympeä haju. Mikä lie, huonot raaka-aineet varmaan. Ei tuoksu yhtään sille kuin odottaa, vaan muoville, metallille ja hikiselle keinonahalle. Kesällä überhirveä!
Fragrantican raati löytää aldehydiä, galbanumia, nahkaa.
Piguetin tuoksuista en ole toimivaa löytänyt, useampia olen testannut. Casbah ja Calypso nyt ensimmäisinä tulee mieleen. Ei niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fragrantican raati löytää aldehydiä, galbanumia, nahkaa.Piguetin tuoksuista en ole toimivaa löytänyt, useampia olen testannut. Casbah ja Calypso nyt ensimmäisinä tulee mieleen. Ei niin ei.
Hyvä tietää. Oli mun eka Piguet. Näemmä myös vika 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fragrantican raati löytää aldehydiä, galbanumia, nahkaa.Piguetin tuoksuista en ole toimivaa löytänyt, useampia olen testannut. Casbah ja Calypso nyt ensimmäisinä tulee mieleen. Ei niin ei.
Hyvä tietää. Oli mun eka Piguet. Näemmä myös vika 😁
Mulla toimivat V. Intense, Chai, Futur (ei kesäboksissa) ja jollain lailla Gardeniakin, mutta olen ollut huomaavinani, että tykätään eri jutuista. Ei vihreitä korsia tänne. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oakmoss on suomeksi valkohankajäkälä . Olen sille allerginen..
Alan ymmärtää kielipoliisia.Tuostahan voi aiheutua terveysriski jos villisti suoraan englannista otetaan nimityksiä.
Hauskaa jos meitä lingvistejäkin joku ymmärtää.
Emme me ole pahoja ihmisiä. Me vain kiinnitämme huomiota kielen ilmiöihin, koska se on meidän alaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli kiusallinen ajatu3s. Tuoksut on synteessisiä liemiä nykyään. Tiedetään.
Vaan entäs jos iho muuttuu vuosien huvetessa niin että tuoksut ei ole edukseen.Jos, niin onko mitään tehtävissä?😱
Terv. friidu joja ei tuoksuista luovu.
Hyvä friidu!
Et ole yksin.
Vanhetessa iho menettää rasvaisuuttaan ja kimmoisuuttaan. Sen kemia muuttuu.
Mutta löydät varmasti uusia hyviä tuoksuja, kun vain etsit.
Suihkutin aamulla 2 x Nina Riccin Bellaa, ja edelleen se tuoksuu! Siinä on kiva raparperin kirpeä aromi, sopii erinomaisesti helteiseen kesäpäivään.