Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19545)

Vierailija
8881/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt tuossa ylempänä puhutaan markettituoksuista, niin kysyn mielipidettänne Alyssa & Ashley Muskista. Se oli lempparini nuorena, lainasin sisarelta salaa. Ja silloin 80-luvulla se tuoksui hyvältä. Nyt kun kokeilin, niin on ihan hirveä. Muistuttaa toki alkuperäistä, mutta jotain halpaa ja epämiellyttävää siinä on. Ehkä sinä, joka puhuit markettituoksuista, tarkoitit juuri sitä, itselleni ainakin tulee tuosta tuoksusta mieleen halpuus. Se ei tuoksu enää niin puhtaalta ja seksikkäältä kuin ennen.

Aina se on ollut edullinen hinnaltaan, mutta varmasti entisiä ainesosia on korvattu uusilla, ja siksi tuoksu on mennyt pilalle.

Vierailija
8882/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testerit oli pitkään pois asiakaskäytöstä Sokoksella, tuoksuja sai testata vain myyjän avustuksella, ja Kicksillä taitaa olla vieläkin tuoksut lukituissa kaapeissa. Stokkalla sen sijaan on kaiken aikaa saanut itse tuoksutella, ja sieltä olenkin tuoksuni ostanut.

Pitäisikin kysyä Sokokselta, montako ihmishenkeä arvioivat pelastaneensa poistamalla testerit käytöstä.

Ja näin siis Tampereella. Helsingin Sokoksesta en tiedä, mutta S-ryhmän kyseessä ollen luulen ohjeistuksen olleen yhtenäisen, sillä tiedustelin asiaa silloin, kun testerit oli pois käytöstä.  Ainakin myyjä sanoi ohjeistuksen tulleen ketjujohdosta, eli linjaus ei olisi paikallinen.

Toki hysteerisimmät reaktiot jätettiin pois koronan toisessa aallossa, joten viime talvena tuoksuja on voinut Sokoksella testailla.

Helsingin Sokoksella on kyllä koko koronan ajan olleet hajuvesien testeripullot esillä ja käytettävissä : ) Turvallisen tuntuista on ollut käydä testaamassakin kun hyvin vähän asiakkaita. Nyt en ole pariin kk käynyt, joten ehkä nyt jo enemmän porukkaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8883/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäistä kertaa HH:sta selkeästi feikin parfyymin. Nyt selvittelen asiaa reklamaation avulla. Kerron enemmän kun tilanne selvinnyt. Useita tilauksia olen sinne tehnyt ja eka kerta kun käy näin.

Vierailija
8884/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäänsä puhua "hyvin eritasoisten tuoksuharrastajien" kommenteista??

Tuo sisältää jo melkoisen arvovarauksen.

Minusta taso ei ole oikea sana, ihmiset etsivät tuoksuilta eri asioita. Itse en etsi mitään erikoista, eksentristä, niche-tyylistä. Pidän kevyistä, luonnollisista ja raikkaista tuoksuista, suosikkimerkkini on Jo Malone, myös monista Lancomen ja Diorin tuoksuista pidän. 

Samoin designer ja celebrity tuoksujen luokittelu markettituoksuiksi on hölmöä, sillä myydäänhän monia niche-tuoksujakin marketeissa, jos Stockmann ja Sokos sellaisia ovat. 

Kun tutkii tarkemmin parfymöörit, jotka tuoksuja luovat, on saman ammattilaisen tilillä sekä julkkistuoksuja että niche-tuoksuja ja kaikkea siltä väliltä.

Huom. Otsikko kertoo, mistä tässä on kyse. Mm "mitä uutuuksia olet kokeillut". 

Mitä iloa siitä saa, että vähättelee toisen naisen tai miehen mieltymyksiä? Tuoksut ovat kiva asia, antaa kaikkien kukkien kukkia, myös niiden, joista ei itse pidä.

Ei ole kyse vähättelystä vaan siitä, että jotkut kirjoittavat Lidlin saippuoista ja jotkut parfyymeistä. Jossain vaiheessa saippuoista puhujat jättävät saippua-sanan pois ja kirjoittavat vain ko. saippuan nimellä. Jos ei ole seurannut tarkkaan, saattaa luulla että puhe on parfyymeistä.

Vähättely on vain omassa mielessäsi.

Luin edllisen viestin ja uskon kyllä, kun kirjoittaja sanoo, ettei hänen tarkoituksenaan ole vähätellä ketään. Laitan kuitenkin vielä omankin lusikkani soppaan (ensimmäistä kertaa tässä keskustelussa) ja totean, että tykkään tästä ketjusta todella paljon, koska se ei ole mikään snobirinki. Nautin chaneleista ja lidlin patsuli-palasaippuasta, ja voin kirjoittaa tänne molemmista :).

Vierailija
8885/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain ensimmäistä kertaa HH:sta selkeästi feikin parfyymin. Nyt selvittelen asiaa reklamaation avulla. Kerron enemmän kun tilanne selvinnyt. Useita tilauksia olen sinne tehnyt ja eka kerta kun käy näin.

Lisäys vielä, tärkeintähän tässä on nyt miten asia siellä hoidetaan, ratkaisee uskaltaako sieltä tilata myös jatkossa.

Vierailija
8886/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markettituoksut ovat synteettisiä niin kuin ovat kaikki muutkin tuoksut jossain määrin. markettituoksuissa ehkä vähemmän arvokkaita parfyymiöljyjä käytetty, enemmän alkoholia. Silti niidenkin joukossa on helmiä. en tosin edes tiedä, mitä merkkejä nyt tarkoitetaan :D  Kertokaa. Ehkä Betty Barclay? Jovan? 

Vierailija
8887/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä partavesi sopisi tämmöiselle tanakalle, keski-ikäiselle miehen alulle,

joka harrastaa spinningiä ja verkkokalastusta.

Teen jonkun verran firaabeli hommia mutta virallisesti olen pitkäaikaistyötön, joten haen vapaa-ajan tuoksua ja sellaista mistä naiset tykkää,  kun tulee sitä silloin tällöin naisissakin käytyä.

Vierailija
8888/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäänsä puhua "hyvin eritasoisten tuoksuharrastajien" kommenteista??

Tuo sisältää jo melkoisen arvovarauksen.

Minusta taso ei ole oikea sana, ihmiset etsivät tuoksuilta eri asioita. Itse en etsi mitään erikoista, eksentristä, niche-tyylistä. Pidän kevyistä, luonnollisista ja raikkaista tuoksuista, suosikkimerkkini on Jo Malone, myös monista Lancomen ja Diorin tuoksuista pidän. 

Samoin designer ja celebrity tuoksujen luokittelu markettituoksuiksi on hölmöä, sillä myydäänhän monia niche-tuoksujakin marketeissa, jos Stockmann ja Sokos sellaisia ovat. 

Kun tutkii tarkemmin parfymöörit, jotka tuoksuja luovat, on saman ammattilaisen tilillä sekä julkkistuoksuja että niche-tuoksuja ja kaikkea siltä väliltä.

Huom. Otsikko kertoo, mistä tässä on kyse. Mm "mitä uutuuksia olet kokeillut". 

Mitä iloa siitä saa, että vähättelee toisen naisen tai miehen mieltymyksiä? Tuoksut ovat kiva asia, antaa kaikkien kukkien kukkia, myös niiden, joista ei itse pidä.

- Niche-hajuvesissä käytetään yleensä parempia raaka-aineita kuin massatuoksuissa.

Myös niiden luomisessa käytetään usein enemmän mielikuvitusta.

- Stockmann ja Sokos eivät ole marketteja vaan tavarataloja.

Tuliko hyvä mieli kun pääsit kategorioimaan? 🙂

Terveisin eräs toinenkin niche-friikki, joka tykkää kovasti myös designertuoksuista ja on osallistunut tässä ketjussa myös Lidlin palasaippuakeskusteluun.

Ps. Meilläkin se oranssi saippua muuttui miedommaksi loppua kohden. Vaaleanpunainen taas ei.

Vierailija
8889/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peronpuo kirjoitti:

Teen jonkun verran firaabeli hommia mutta virallisesti olen pitkäaikaistyötön, joten haen vapaa-ajan tuoksua ja sellaista mistä naiset tykkää,  kun tulee sitä silloin tällöin naisissakin käytyä.

Periaatteessa sama tuoksu, pienellä variaatiolla. Raikas signature luokan tuoksu joka peittää alleen särjen hajun kun menet illalla lavatansseihin.

Järjestyksessä halvimmasta kalleimpaan, kauppa Notino.fi:

https://www.fragrantica.com/perfume/Missoni/Missoni-Wave-61329.html

https://www.fragrantica.com/perfume/Versace/Versace-Pour-Homme-2318.html

https://www.fragrantica.com/perfume/Chanel/Allure-Homme-Sport-607.html

Sotd: Azzaro Chrome Aqva

https://www.fragrantica.com/perfume/Azzaro/Azzaro-Chrome-Aqua-55454.html

Vierailija
8890/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonchalance, saako sitä enää mistään?

Vierailija
8891/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peronpuo kirjoitti:

Versace Eros 

Davidoff Cool Water, jos pidät raikkaista tuoksuista

Versace Dylan Blue

Armanin tuoksuista moni on todella hyvä

Käyhän testaamassa!

Tuo Eros voisi olla kiva, deodorantilla voi aloittaa.

Vierailija
8892/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä parfyymi kyseessä? Juuri eilen illalla selailin hhn sivuja ja haaveilin, että mitä tilaan.

Vierailija
8893/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peronpuo kirjoitti:

Suosittelen kaikille miehille Lushin Dirty-tuoksua. Käy liikkeessä testaamassa, jos olet Helsingissä. Se on raikas ja monen mieleen.

Vierailija
8894/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki parfyymit ovat nykyään pääosin synteettisiä. 

Synteettisyydellä ja laadulla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ei myöskään kestolla. Itse asiassa tietyt ainesosat kuten ambroxan ovat suosittuja siksi, että ne tekevät tuoksusta hyvin kestävän, mikä on joillekin merkki sen "laadusta".  

Kuluttajan on mahdoton tunnistaa, mitä ainesosia hajuvedessä on käytetty, tai erottaa synteettinen luonnollisesta. 

Laatu on muutenkin hajuvesissä veteen piirretty viiva: yhden mielestä "laadukas" hajuvesti on toisen mielestä "halvan tuoksuinen." Minulle itselleni laatu tarkoittaa sitä, millaisen tuoksuelämyksen saan, mutta kyse on vain henkilökohtaisista mieltymyksistä. 

Vierailija
8895/19545 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuo pahuksen viruskin yrittää vielä riehua niin useamman päivän testituoksuksi on valikoitunut Library of Fragrancen / Demeterin Pure Soap. Saippuatuoksulla pöpöjä vastaan!

Tämä tuoksu on juuri sitä mitä nimi lupaa. Puhdas, selkeä saippua. Ei mikään hieno saippua, mutta ei mäntysuopaakaan. Vaan perussaippua. Hyvin puhdas, selkeä ja lineaarinen. Omaan nenääni hieman, vain hieman liian kukkainen ja makea.

Yllättävää miten sinänsä kevyt tuoksu voi olla helposti liikaa, jos suihkaisee liian monta kertaa. Olen varma, että vaatteissa yliannostettuna tästä tulee sellainen "on täti käyttänyt vähän huuhteluainetta" -mielikuva. Sitä en halua, vain vienon kukkaisen puhtaan saippuaisen hajujäljen ilmaan hetkeksi, ja sitten.. puh.. se on kadonnut. Aurinko paistaa jälleen, kaikki on puhdasta.

Vierailija
8896/19545 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nyt tuossa ylempänä puhutaan markettituoksuista, niin kysyn mielipidettänne Alyssa & Ashley Muskista. Se oli lempparini nuorena, lainasin sisarelta salaa. Ja silloin 80-luvulla se tuoksui hyvältä. Nyt kun kokeilin, niin on ihan hirveä. Muistuttaa toki alkuperäistä, mutta jotain halpaa ja epämiellyttävää siinä on. Ehkä sinä, joka puhuit markettituoksuista, tarkoitit juuri sitä, itselleni ainakin tulee tuosta tuoksusta mieleen halpuus. Se ei tuoksu enää niin puhtaalta ja seksikkäältä kuin ennen.

Aina se on ollut edullinen hinnaltaan, mutta varmasti entisiä ainesosia on korvattu uusilla, ja siksi tuoksu on mennyt pilalle.

Luulen, että hajumieltymys ja hajuaisti kasvaa ja kehittyy ihmisen mukana. Vähän samalla tavalla kuin se lapsena katsottu "hirveän jännittävä" Safiiri ja Teräs on aikuisena lähinnä nolostunutta hihittelyä ja nostalgiaa aiheuttava. Tai jokin todella suosittu hittibiisi, josta ei ollut klassikoksi. Tai ne ratsastushousut, joissa reitesi näyttivät kerrankin hyvältä (:D) ja ajattelit pukeutua loppuelämäsi kyseiseen malliin.

Teininä olin sitä mieltä, että voisin lopettaa ruuan syömisen ja elää pirtelöllä ja irtokarkeilla. Juokseminen oli kamalaa hommaa. Vanhat ihmiset tyhmiä fossiileja.

Nyt olen vanha ja fossiili enkä enää kestä Poisonia, Balachea, Parisia. En kestä työuran alussa käyttämiäni tuoksujakaan. Elämä kulkee, ihminen muuttuu.

Vierailija
8897/19545 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauski kirjoitti:

Minä olen hajusteyliherkkä.

Miettikää onko hajusteiden käyttö itsekästä, minusta se on itsekästä.

Ei ollenkaan, päin vastoin. Jos kaikki tupakoitsijat lopettaisivat löyhkäharrastuksensa ja siirtyisivät ihanien tuoksujen käyttäjiksi, miten onnellinen maailma olisikaan!

Vierailija
8898/19545 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ei osaa annostella oikein hajuvesiä.

Hajuveden ei tule tuoksua metrien päähän vaan sen tulisi olla vieno tuoksu kun on henkilön vieressä. Ja hajuvesillä on myös käyttöikä.

En itse käytä enää hajuvesiä, koska niin moni on herkkä vahvoille tuoksulle. En tajua miksi kukaan laittaisi hajusteita mennessään julkisille paikoille, muualle kuin baariin mennessään.

Terveyskeskuksessa sairaana käydessä pahinta on kun joku kärpänpissalle haisevat rouva tulee viereen löhkäämään.

Vierailija
8899/19545 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just saying kirjoitti:

Hajuveden ei tule tuoksua metrien päähän vaan sen tulisi olla vieno tuoksu kun on henkilön vieressä. Ja hajuvesillä on myös käyttöikä.

En itse käytä enää hajuvesiä, koska niin moni on herkkä vahvoille tuoksulle. En tajua miksi kukaan laittaisi hajusteita mennessään julkisille paikoille, muualle kuin baariin mennessään.

Terveyskeskuksessa sairaana käydessä pahinta on kun joku kärpänpissalle haisevat rouva tulee viereen löhkäämään.

Samaa mieltä. Olen varsin konservatiivinen kun laitan jotain tuoksua. Yksi reilu painallus niskaan molempien korvien taakse, yksi-kolme kaulalle ja kahdesta neljään molemmille käsille.

Jos tiedän tuoksun olevan heikko kestoltaan niin silloin on paikallaan suhauttaa muutaman kerran vaatteelle.

Sotd: 

https://www.fragrantica.com/perfume/Alfred-Dunhill/Icon-29229.html

Vierailija
8900/19545 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sissy_sprayer kirjoitti:

Just saying kirjoitti:

Samaa mieltä. Olen varsin konservatiivinen kun laitan jotain tuoksua. Yksi reilu painallus niskaan molempien korvien taakse, yksi-kolme kaulalle ja kahdesta neljään molemmille käsille.

Jos tiedän tuoksun olevan heikko kestoltaan niin silloin on paikallaan suhauttaa muutaman kerran vaatteelle.

Sotd: 

https://www.fragrantica.com/perfume/Alfred-Dunhill/Icon-29229.html

Pidin itseäni konservatiivisena supsuttelijana, mutta lähenenkin nihilistiä... Tuoksusta riippuen 1-2 suihkausta keholle, siinä kaikki. Kohtuus on huomaavaisuutta perheenjäseniä kohtaan, muut eivät pääse nuuhkintaetäisyydelle.

SOTD Sospiron Accento, uusintatesti. Tämä meni aiemmassa testissä partavaahtoisen puolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi