Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Yksi nuotti, mikä voi aiheuttaa sen kissanpissan hajun ja mikä pilaa multa ainakin Guerlainin Aqua Allegoria Pamplelune-tuoksun, on greippi. On myös tuoksuja, joissa greippinuotti toimii ja on raikas, kirpeä ja sitruksinen, siis sellainen kuin se oikeastikin on. Mutta ehkä se on kiinni siitä, minkä kanssa se yhdistetään.
Joskus myös mustaherukan lehti on sellainen nuotti, joka tuo tuota aromia.
*
Mulle Chloe Nomade on mysteeri. Ostin pienen pullon. Mutta en käytä sitä, koska se kiinnittää mun huomion itseensä koko ajan. Toisaalta se on mun mielestäni upea, iholla kehittyvä ja tyylikäs tuoksu, jossa on vivahteita. Mutta parikin suihkausta ja ympäristö kyselee, että mitä ihmeen hajuvettä sulla on. Tästä tulee mieleen joku 70-luvun lopun naisten suosikkituoksu,, mutta mikä..?
Vierailija kirjoitti:
Tämä liittyy varmasti jotenkin ihotyyppiin, ph:n tai johonkin. Koitan kovasti selvitellä mikä on kyseinen ainesosa joka reagoi näin, jotta osaan vältellä jatkossa. Tuoksu on ihana parin tunnin jälkeen, mutta tuon alkutuoksun vuoksi en käytä kovin usein. Joku chloelle tyypillinen elementti, on iseassa heidän tuoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on vuorossa Chloen rose tangerine. Sopii ihanasti keväiseen lomapäivään jonka aion viettää kesään heräävässä puutarhassa kukkia istuttaen.
Monissa Chloen tuoksuissa on aluksi joku sellainen nuotti joka tuntuu aiheuttavan ikävän tunteen vatsassa / päänsärkyä.. Se kuitenkin häviää tuoksun kehittyessä ja muuttuessa hienostuneen kukkaiseksi ja puuteriseksi. Ovatko muut parfyymifanit huomanneet tätä?
Olen huomannut häiritsevän nuotin, mutta ei se koskaan ole testilapulta haihtunut tuntienkaan kuluessa. Toiminee siis iholla eri tavalla, ainakin sinun ihollasi. Täytyypä testata iholle itsekin.
Tuo on joissakin uusissa eli 2010-luvun jälkeisissä tuoksuissa nykyään, ensin sellainen hyvin päällekäyvä pintahaju joka ottaa joskus jopa henkeen tai tuntuu mahan pohjassa asti, ja tunnin päästä huomaat sellaisen ihoon sulautuvan vauvapuuterimaisen kivan vivahteen, eli ihan kuin eri tuoksu jonka aiemmin suihkutit. En tiedä onko mikään erityinen puu, kukka, marja tai hedelmä, lienee valmistajan tisleessä, jokin kemiallinen reaktio kun tuoksu tulee kosketuksiin ilman ja ihon kanssa. Joissakin tuoksuissa tuo tulee esiin jopa sellaisena terävänä inkiväärisenä vivahteena vaikkei tuoksussa olisi mitään inkivääriin viittaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuotti, mikä voi aiheuttaa sen kissanpissan hajun ja mikä pilaa multa ainakin Guerlainin Aqua Allegoria Pamplelune-tuoksun, on greippi. On myös tuoksuja, joissa greippinuotti toimii ja on raikas, kirpeä ja sitruksinen, siis sellainen kuin se oikeastikin on. Mutta ehkä se on kiinni siitä, minkä kanssa se yhdistetään.
*
Mulle Chloe Nomade on mysteeri. Ostin pienen pullon. Mutta en käytä sitä, koska se kiinnittää mun huomion itseensä koko ajan. Toisaalta se on mun mielestäni upea, iholla kehittyvä ja tyylikäs tuoksu, jossa on vivahteita. Mutta parikin suihkausta ja ympäristö kyselee, että mitä ihmeen hajuvettä sulla on. Tästä tulee mieleen joku 70-luvun lopun naisten suosikkituoksu,, mutta mikä..?
Voisiko olla Giorgio Beverly Hills vuodelta 1981?
Tuli sellainen mieleen että minulla tuoksut muuttuu semmoisiksi ummentuneen ja miesmäisen hajuisiksi iholla yleensä jos niissä on jotain luumuaromeja, oli se sitten litsi, mirabelle, lila luumu y.m. Joskus mustaherukka tekee tuota samaa. Noissa vissiin jokin happo joka hajottaa, ja härskiinnyttää sen muuten harmonisen koostumuksen. Ihan kuin haistaisin muillakin naisilla sitä luumua tuoksuissa miesmäisinä, en ainoastaan itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kysyi Diorin tuoksusta jonka oli tilannut netistä. En tiedä siitä, mutta kaikki omat Diorin tuoksuni ovat pilaantuneet todella nopeasti. Ne pitää siis käyttää parissa vuodessa loppuun, ja joihinkin on tullut jopa jo muutamassa kuukaudessa avaamisen jälkeen hieman eltaantunut tuoksu. Kukaan muu huomannut samaa? Kun katson omia Dioreitani, ne ovat kaikki muuttuneet tummiksi väriltään kolmessa vuodessa. Eli en siis ihmettelisi, jos tuoksu olisi mennyt pilalle vaikka sitä olisi säilytetty huonosti edes vähänkään aikaa.
Olen myös huomannut joissakin netistä tilaamissani tuoksuissa eroja siihen mitä olen kaupassa haistellut. En usko olevan feikkejä, mutta voisivatko ne olla jotain 2-laatua? Esim. Notinolta tilaamassani tarjous Oscar de la Rentan Bella Blancassa oli hieman alkoholinen haju. Mutta en tiedä, huomasinko sen vain nyt paremmin, kun haistelin sitä kotona tarkemmin.
Minä olen huomannut saman Dolce & Gabbanan tuoksuissa, ne menee huonoiksi jopa alle vuodessa. Osassa alkanut haista home.
Kannattaa muuten muistaa että kauppojen testerituoksut on muhineet aikansa lämpimien valojen alla lasihyllyissä jotka kuumenee. Yleensä nettikauppojen tuoksut tulee viileämmistä varastoista.
Huomasin aikoinani eroja tavaratalosta ja laivasta ostamissa tuoksuissa, laivan tuoksut pysyivät hyvänä kauemmin, jopa 20 vuotta muutama jotka minulla yhä. Tietysti ne pullot saattoivat seistä lämpimissä hyllyissä tavarataloissa, kun taas laivalla tuskin seisoivat tax free hyllyissä kovin montaa päivää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*
Voisiko olla Giorgio Beverly Hills vuodelta 1981?
Tuli sellainen mieleen että minulla tuoksut muuttuu semmoisiksi ummentuneen ja miesmäisen hajuisiksi iholla yleensä jos niissä on jotain luumuaromeja, oli se sitten litsi, mirabelle, lila luumu y.m. Joskus mustaherukka tekee tuota samaa. Noissa vissiin jokin happo joka hajottaa, ja härskiinnyttää sen muuten harmonisen koostumuksen. Ihan kuin haistaisin muillakin naisilla sitä luumua tuoksuissa miesmäisinä, en ainoastaan itselläni.
Ruusutuoksuissa käytetään usein lycheetä ja mustaherukkaa. Sietämätön yhdistelmä!
Ostin aikanaan Chloen ruusun, jossa oli nämä.
Roskiin meni.
Kokeilin eilen Jimmy Choon I want JS -tuoksua. Tulipas siitä nopeasti halvan partaveden löyhkä.
Ostin vanhan suosikkini Little Black Dress by Guerlain. Ihana!
Vierailija kirjoitti:
Osaisitteko auttaa minua löytämään tuoksun, joka muistuttaisi mahdollisimman aidosti appelsiininkukan tuoksua? Olen googletellut aiheesta englanniksi ja löytänyt muutamia vaihtoehtoja (vaikuttaisi siltä, että Serge Lutensin Fleurs d’Oranger olisi ehkä potentiaalisin), mutta jos täältä löytyisi omakohtaisia kokemuksia, niin todella mielelläni kuulisin niitä ennen kuin tilaan mitään.
Jo Malonen Orange Blossom tuoksui aluksi melko aidolta appelsiininkukalta, mutta sitten tuoksu jotenkin muuttui ja alkoi muistuttaa hyvin vahvasti Shanghai Tang -merkin Ginger Flower -huonetuoksua.
Lorenzo Villoresi, Dilmun
Kuinka paljon teillä on näytteitä?
Laskin omani, 90 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Laskin omani, 90 kpl.
Niitä tuubeja? Puolet tuosta eli 45 kpl :D
Minipulloja on 12 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Laskin omani, 90 kpl.
Tällä hetkellä 260 kpl. Mulla ei muita olekaan. Osa tietty loppumassa. Poistoja viime vuoden aikana 15 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä puhua "hyvin eritasoisten tuoksuharrastajien" kommenteista??
Tuo sisältää jo melkoisen arvovarauksen.
Minusta taso ei ole oikea sana, ihmiset etsivät tuoksuilta eri asioita. Itse en etsi mitään erikoista, eksentristä, niche-tyylistä. Pidän kevyistä, luonnollisista ja raikkaista tuoksuista, suosikkimerkkini on Jo Malone, myös monista Lancomen ja Diorin tuoksuista pidän.
Samoin designer ja celebrity tuoksujen luokittelu markettituoksuiksi on hölmöä, sillä myydäänhän monia niche-tuoksujakin marketeissa, jos Stockmann ja Sokos sellaisia ovat.
Kun tutkii tarkemmin parfymöörit, jotka tuoksuja luovat, on saman ammattilaisen tilillä sekä julkkistuoksuja että niche-tuoksuja ja kaikkea siltä väliltä.
Huom. Otsikko kertoo, mistä tässä on kyse. Mm "mitä uutuuksia olet kokeillut".
Mitä iloa siitä saa, että vähättelee toisen naisen tai miehen mieltymyksiä? Tuoksut ovat kiva asia, antaa kaikkien kukkien kukkia, myös niiden, joista ei itse pidä.
Ei ole kyse vähättelystä vaan siitä, että jotkut kirjoittavat Lidlin saippuoista ja jotkut parfyymeistä. Jossain vaiheessa saippuoista puhujat jättävät saippua-sanan pois ja kirjoittavat vain ko. saippuan nimellä. Jos ei ole seurannut tarkkaan, saattaa luulla että puhe on parfyymeistä.
Vähättely on vain omassa mielessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä puhua "hyvin eritasoisten tuoksuharrastajien" kommenteista??
Tuo sisältää jo melkoisen arvovarauksen.
Minusta taso ei ole oikea sana, ihmiset etsivät tuoksuilta eri asioita. Itse en etsi mitään erikoista, eksentristä, niche-tyylistä. Pidän kevyistä, luonnollisista ja raikkaista tuoksuista, suosikkimerkkini on Jo Malone, myös monista Lancomen ja Diorin tuoksuista pidän.
Samoin designer ja celebrity tuoksujen luokittelu markettituoksuiksi on hölmöä, sillä myydäänhän monia niche-tuoksujakin marketeissa, jos Stockmann ja Sokos sellaisia ovat.
Kun tutkii tarkemmin parfymöörit, jotka tuoksuja luovat, on saman ammattilaisen tilillä sekä julkkistuoksuja että niche-tuoksuja ja kaikkea siltä väliltä.
Huom. Otsikko kertoo, mistä tässä on kyse. Mm "mitä uutuuksia olet kokeillut".
Mitä iloa siitä saa, että vähättelee toisen naisen tai miehen mieltymyksiä? Tuoksut ovat kiva asia, antaa kaikkien kukkien kukkia, myös niiden, joista ei itse pidä.
Ei ole kyse vähättelystä vaan siitä, että jotkut kirjoittavat Lidlin saippuoista ja jotkut parfyymeistä. Jossain vaiheessa saippuoista puhujat jättävät saippua-sanan pois ja kirjoittavat vain ko. saippuan nimellä. Jos ei ole seurannut tarkkaan, saattaa luulla että puhe on parfyymeistä.
Vähättely on vain omassa mielessäsi.
Amen.
Parfyymifanien joukkoon mahtuvat kaikki tuoksujen fanit (IMHO). Kevyistä hiustuoksuista pitävät. Suihkugeeleistä hajunautintonsa saavat. Parfyyminenät. Ahkerat testaajat. Lonkeromajavasudenkorentofanittajat. Julkkistuoksujen käyttäjät. TOP10-hajuvesiä käyttävät. Lineaariset. Monimutkaiset. Vintaget. Itse seoksiaan keittelevät noidat. Puita ja kukkia puutarhoissa halailevat keijut. Tuoksuvia saippuoita rakastavat. Ja ne joissa nämä kaikki yhdistyvät :)
Vierailija kirjoitti:
Parfyymifanien joukkoon mahtuvat kaikki tuoksujen fanit (IMHO). Kevyistä hiustuoksuista pitävät. Suihkugeeleistä hajunautintonsa saavat. Parfyyminenät. Ahkerat testaajat. Lonkeromajavasudenkorentofanittajat. Julkkistuoksujen käyttäjät. TOP10-hajuvesiä käyttävät. Lineaariset. Monimutkaiset. Vintaget. Itse seoksiaan keittelevät noidat. Puita ja kukkia puutarhoissa halailevat keijut. Tuoksuvia saippuoita rakastavat. Ja ne joissa nämä kaikki yhdistyvät :)
Saippuoista puheenollen olin Kreetalla.
Siellä oli kauppa, jossa myytiin paikallisia saippuoita. Niitä oli isolla pöydällä eri värisiä suuria pyöreitä kakkuja. Ne oli oliiviöljypohjaisia ja tuoksuja oli kaikkea mitä kuvitella saattaa: kukkia, hedelmiä, yrttejä, puita, mausteita, kahvia, kaakaota... Niistä leikattiin asiakkaalle sopiva pala kuin juustokaupassa ikään.
Kunpa olisin tajunnut ostaa enemmän!
Ne oli ihanimpia saippuoita mitä olen käyttänyt. Huumaavan tuoksun lisäksi iho jäi ihanan pehmeäksi.
Ehkä joskus vielää pääsee Kreetalle.
Olen nähnyt ja kuullut valitettavan, ettei tuoksuja pääse nyt korona-aikana testaamaan, testerit olisi viety pois.
Kävin Helsingin keskustassa pari kertaa muilla asioilla talvella ja nyt keväällä, samalla piipahdin Sokokselle ja Stockalle. Kummassakin oli runsaasti ja ihan normaalisti testeripullot ja paperiliuskat tarjolla. Myyjiä vähemmän höösäämässä, joten sai rauhassa testailla :D
Jo Malone-tuoksutiski on Stockmannilla tosi kiva, koska tuoksuilla on omat testerikortit, joissa lukee tuoksun nimi ja päänuotit. Ei mene testerit sekaisin, kun ne on valmiiksi nimikoitu.
Tämä oli yksi mun pieni arjen ilo, mennä työpäivän jälkeen Stockalle testaamaan tuoksuja. Korona-aikana jäi väliin, koska teen töitä etänä.
Testerit oli pitkään pois asiakaskäytöstä Sokoksella, tuoksuja sai testata vain myyjän avustuksella, ja Kicksillä taitaa olla vieläkin tuoksut lukituissa kaapeissa. Stokkalla sen sijaan on kaiken aikaa saanut itse tuoksutella, ja sieltä olenkin tuoksuni ostanut.
Pitäisikin kysyä Sokokselta, montako ihmishenkeä arvioivat pelastaneensa poistamalla testerit käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Testerit oli pitkään pois asiakaskäytöstä Sokoksella, tuoksuja sai testata vain myyjän avustuksella, ja Kicksillä taitaa olla vieläkin tuoksut lukituissa kaapeissa. Stokkalla sen sijaan on kaiken aikaa saanut itse tuoksutella, ja sieltä olenkin tuoksuni ostanut.
Pitäisikin kysyä Sokokselta, montako ihmishenkeä arvioivat pelastaneensa poistamalla testerit käytöstä.
Ja näin siis Tampereella. Helsingin Sokoksesta en tiedä, mutta S-ryhmän kyseessä ollen luulen ohjeistuksen olleen yhtenäisen, sillä tiedustelin asiaa silloin, kun testerit oli pois käytöstä. Ainakin myyjä sanoi ohjeistuksen tulleen ketjujohdosta, eli linjaus ei olisi paikallinen.
Toki hysteerisimmät reaktiot jätettiin pois koronan toisessa aallossa, joten viime talvena tuoksuja on voinut Sokoksella testailla.
Tällä hetkellä käytän Lancômen Idôle:a ja Chloén Nomade:a. Nuorempana, kun aloin tuoksuihin tutustumaan (12-20v) tykkäsin lähinnä mm. Escadan ja Mochinon tuoksuista, nykyisin ne on liian makeita itselle. 18v mulla oli tosin vaihe, jolloin käytin lähinnä Calvin Kleinin One:a (sitä alkuperäistä versiota). Sen, mitä olen käynyt sitä ohimennen taistelemassa, niin omaan nenään se on kiva tuoksu edelleen. Testeripulloina löytyy
Bossin The Scent Pure Accord, Karl Lagerfeldin Paris 21 Rue Saint-Guillaume ja Yves Saint Laurentin Libre ja Valentinon Voce Viva ja Born in Rome, joka on aika jännä, en oikein tiedä pidänkö vai en. Nyt kun aloin tätä miettimään, en oo tainnut sitä sen kummemmin kokeilla, joten pääsi testiin tänään 😀
Vanhoja suosikkeja, joista edelleen pidän on mm. Hermèsin Jour d'Hermes, Guccin Bamboo, Chanelin Chance eau Fraîche,
ja Versacen Bright Crystal (ainakin muistaakseni, siitä on jotain 7-8 vuotta, kun sitä käytin 😀)
Näistä ainakin kolmea ensimmäistä pitäisi ostaa lisää.
Clean-tuoksuista pidän myös ja Armanin Acqua di Gioia-tuoksuista, ainakin suurimmasta osasta niitä.
Itse en voi sietää ns. ”markettituoksuja.” Halvat ja synteettiset ainesosat huomaa helposti eikä ne nyt vaan miellytä itseäni. Ostan mielummin 1 laadukkaan tuoksun, kuin 3 halpaa.
Laadukkaat tuoksut eivät mielestäni ole kovin kalliita, koska niiden käyttöikä on pitkä, 1 suihkaus tuoksua riittää koko päiväksi. Jos tuoksua laittaa liikaa, ei tuoksu ainakaan omaan nenään yhtään paremmalta, päinvastoin. Itse suihkautan kerran tuoksuaa lantion korkeudelta ilmaan ylöspäin ja astun tuoksun läpi, monesti ainakin ilman yläosaa, usein ihan vaatteetta. Näin se tuoksu jakautuu tasaisesti ja jää vienoksi tuoksahdukseksi eikä hajusta esim. koko ruuhkabussia ja laita kaikkia 10 metrin etäisyydellä kakomaan. Tuoksut on suunniteltu käytettäväksi iholla, ei vaatteissa.
Ikinä ei kannata ostaa tuoksua kokeilematta sitä ensin omalle iholle, vasta silloin tietää, sopiiko ko. tuoksu juuri itselle.
Miesten tuoksuista Diorin Fahrenheit ja Sauvage ja Armanin Acqua di Gió Uomo on omia ikisuosikkeja. Toki miehillekin sopii esim. CK:n unisex-tuoksut.
*haistelemassa (autocorrect 😁)
Minäkin olen huomannut pistävän nuotin. Sain kerran lahjaksi Chloen Love Storyn, ja olisin halunnut pitää siitä. Vaan ei. Nimitän itse sitä terävyyttä "kissanpissaksi" (siis omassa mielessäni vain), vaikka se ei varmaan täytä The Kissanpissan nuotin virallista määritelmää.
Mutta sitten, kun tuoksu ihollani asettuu, siitä tosiaan tulee lempeä ihotuoksu, puhdas ja epäterävä. Ihan ok. Mutta alkutuoksun takia en minäkään tuoksua ole juuri käyttänyt. Saan siitä lähes päänsäryn.
Moni on tätä tuoksua kehunut raikkaaksi ja ihanaksi. Harmi, ettei se minulla toimi siten.