Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vierailija kirjoitti:
Tilasin pari Francesca Bianchia.
Kuinka sattuikaan, valitsin kaksi aika samanlaista tuoksua.Tyger Tyger.
Hunajainen, makea kukkaistuoksu. Makeutta lisää persikkahillo. Puita en haista juurikaan, nahkaa en lainkaan.Lost In Heaven.
Alku on jyräyttävä, olisiko castoreum. Tunnin kuluttua muut sävyt alkavat nousta esiin. Tämä on minusta juhlatuoksu. Se on niin hienosti rakennettu, että se ansaitsee huomiota. Päällisin puolin siinäkin hallitsevat hunaja ja kukat, mutta jos on tarkkana aistii esimerkiksi korianterin ja jeeran. Kohtuullisen kestävä, ainakin 6 tuntia.
Kiitos näistä. Olen miettinyt, pitäisikö kokeilla jotain ko. merkin tuoksua. N50
Vierailija kirjoitti:
Osaisitteko auttaa minua löytämään tuoksun, joka muistuttaisi mahdollisimman aidosti appelsiininkukan tuoksua? Olen googletellut aiheesta englanniksi ja löytänyt muutamia vaihtoehtoja (vaikuttaisi siltä, että Serge Lutensin Fleurs d’Oranger olisi ehkä potentiaalisin), mutta jos täältä löytyisi omakohtaisia kokemuksia, niin todella mielelläni kuulisin niitä ennen kuin tilaan mitään.
Jo Malonen Orange Blossom tuoksui aluksi melko aidolta appelsiininkukalta, mutta sitten tuoksu jotenkin muuttui ja alkoi muistuttaa hyvin vahvasti Shanghai Tang -merkin Ginger Flower -huonetuoksua.
Fleurs d'oranger on kyllä ihana. En tunne kyseessäolevaa Jo Malonea, mutta merkin tuntien se on varmaankin kevyempi. Sergen appelsiininkukka on täyteläinen, ei raskas mutta makeutta on sopivasti. N50
Vierailija kirjoitti:
Lorenzo Villoresi: Alamut
Tuhti tuoksu, joka tuntuu ihollani tukehduttavalta. Ei mahda mitään. Nuottien perusteella uskoin että tämä olisi hyvä.Lorenzo Villoresi: Dilmun
Ihastuttavin kokeilemani appelsiininkukka.
Säkenöivä ja kestävä.Lorenzo Villoresi Vintage Collection: Tropicana
Jotain ihan muuta kuin tavalliset yksiulotteiset tropiikkimehut. Osmanthus ryhdistää tuoksun alusta lähtien. En tunne maitoa ja suklaata erillisinä, mutta epäilemättä ne ovat mukana rakennusaineina. Lopussa tuberoosa ja myski sulautuvat yhteen.
Dilmun on minustakin ihana, säkenöivä on hyvä sana. Täytyykin laittaa sitä tänään. :)
Muita mainitsemiasi en ole kokeillut, mutta muistan vuosien takaa Donnan ja Teint de neigen. TdN oli erittäin puuterinen. Donna oli vintage-tyylinen mausteinen kukkaistuoksu, jossa oli neilikkaa. Villoresin tuoksut ovat aina olleet mielenkiintoisia ja hyvin tehtyjä. N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin pari Francesca Bianchia.
Kuinka sattuikaan, valitsin kaksi aika samanlaista tuoksua.Tyger Tyger.
Hunajainen, makea kukkaistuoksu. Makeutta lisää persikkahillo. Puita en haista juurikaan, nahkaa en lainkaan.Lost In Heaven.
Alku on jyräyttävä, olisiko castoreum. Tunnin kuluttua muut sävyt alkavat nousta esiin. Tämä on minusta juhlatuoksu. Se on niin hienosti rakennettu, että se ansaitsee huomiota. Päällisin puolin siinäkin hallitsevat hunaja ja kukat, mutta jos on tarkkana aistii esimerkiksi korianterin ja jeeran. Kohtuullisen kestävä, ainakin 6 tuntia.Kiitos näistä. Olen miettinyt, pitäisikö kokeilla jotain ko. merkin tuoksua. N50
Francesca Bianchilla näkyy olevan tapana
käyttää hunajaa ja tiettyjä kukkia. Molemmat on musta ihan ok, mutta en ole kiinnostunut kokeilemaan enempiä.
Parfum Loundgella on hyvä valikoima ja palvelu, mutta postikulu on kova: 17,50€ semmosesta maksikirjeen kokoisesta paketista. Ja oli nuo näytteetkin aika kalliita. Mitään extralahjoja ei tippunut.
Vierailija kirjoitti:
Sissy_sprayer kirjoitti:
Just saying kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei osaa annostella oikein hajuvesiä.
Hajuveden ei tule tuoksua metrien päähän vaan sen tulisi olla vieno tuoksu kun on henkilön vieressä. Ja hajuvesillä on myös käyttöikä.
En itse käytä enää hajuvesiä, koska niin moni on herkkä vahvoille tuoksulle. En tajua miksi kukaan laittaisi hajusteita mennessään julkisille paikoille, muualle kuin baariin mennessään.
Terveyskeskuksessa sairaana käydessä pahinta on kun joku kärpänpissalle haisevat rouva tulee viereen löhkäämään.Samaa mieltä. Olen varsin konservatiivinen kun laitan jotain tuoksua. Yksi reilu painallus niskaan molempien korvien taakse, yksi-kolme kaulalle ja kahdesta neljään molemmille käsille.
Jos tiedän tuoksun olevan heikko kestoltaan niin silloin on paikallaan suhauttaa muutaman kerran vaatteelle.
Sotd:
https://www.fragrantica.com/perfume/Alfred-Dunhill/Icon-29229.html
Pidin itseäni konservatiivisena supsuttelijana, mutta lähenenkin nihilistiä... Tuoksusta riippuen 1-2 suihkausta keholle, siinä kaikki.
Sama. En ole kiinnostunut niin heikoista
tuoksuista, että niitä tarvii spreijata itseensä puoli pulloa.
Löysin sattumalta Clas Ohlsonilta ison pullon nestesaippuaa, jossa raikas vihreän omenan tuoksu. Pullo on tosi kaunis. Meillä koko perhe pesee innolla käsiä, kun vessaan jää niin hyvä tuoksu! (on toki pesty käsiä ennenkin, mutta nyt jokainen on maininnut, että onpa ihana tuoksu)
Sissy_sprayer kirjoitti:
Just saying kirjoitti:
Hajuveden ei tule tuoksua metrien päähän vaan sen tulisi olla vieno tuoksu kun on henkilön vieressä. Ja hajuvesillä on myös käyttöikä.
En itse käytä enää hajuvesiä, koska niin moni on herkkä vahvoille tuoksulle. En tajua miksi kukaan laittaisi hajusteita mennessään julkisille paikoille, muualle kuin baariin mennessään.
Terveyskeskuksessa sairaana käydessä pahinta on kun joku kärpänpissalle haisevat rouva tulee viereen löhkäämään.Samaa mieltä. Olen varsin konservatiivinen kun laitan jotain tuoksua. Yksi reilu painallus niskaan molempien korvien taakse, yksi-kolme kaulalle ja kahdesta neljään molemmille käsille.
Jos tiedän tuoksun olevan heikko kestoltaan niin silloin on paikallaan suhauttaa muutaman kerran vaatteelle.
Sotd:
Luulen, että tässä vastauksessa oli aavistus trollausta mukana ;)
Vierailija kirjoitti:
Sissy_sprayer kirjoitti:
Just saying kirjoitti:
Sotd:
Voi olla. Toisaalta, Franticin (pun intended) foorumeilla törmää ketjuihin, joissa monet kertovat suihkuttavansa 8-10 suihkausta, ihan normimeininkinä. Toki yhteisö on kansainvälinen, ja kulttuurierojakin löytyy. Pistää miettimään niiden annostelua, jotka julistavat olevansa oversprayereita. :)
Tuli mieleen nuoruuteni Angel, 8-10 suihkausta sitä olisi tappanut talossa ja puutarhassa. :/
Ei partavaahtoa tänään! Viileänä päivänä sateessa liotettu Accento on pysynyt nuottiensa (rosepippuri, jasmiini) mukaisena, höyryäminen töissä ei sopinut sille lainkaan. Ananas valitettavasti katosi jo alkumetreillä, pidän siitä.
KYLLÄ!! Juuri tämä! Minulla oli tosi pitkä tauko hajuvesien käytössä. En ole huomannut tätä ominaisuutta silloin aikoinaan kun käytin paljon tuoksuja (Opium! Poison! Organza! Loulou! ’Muistaako joku vielä? ) Ajattelin että ehkä oma iho tms on muuttunut tai sitten olen vaan tullut tarkemmaksi kun käytän nykyisin vähemmän ja kevyempiä tuoksuja. Mutta ehkä ne ovatkin tuoksut jotka ovat muuttuneet. 🧐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä liittyy varmasti jotenkin ihotyyppiin, ph:n tai johonkin. Koitan kovasti selvitellä mikä on kyseinen ainesosa joka reagoi näin, jotta osaan vältellä jatkossa. Tuoksu on ihana parin tunnin jälkeen, mutta tuon alkutuoksun vuoksi en käytä kovin usein. Joku chloelle tyypillinen elementti, on iseassa heidän tuoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on vuorossa Chloen rose tangerine. Sopii ihanasti keväiseen lomapäivään jonka aion viettää kesään heräävässä puutarhassa kukkia istuttaen.
Monissa Chloen tuoksuissa on aluksi joku sellainen nuotti joka tuntuu aiheuttavan ikävän tunteen vatsassa / päänsärkyä.. Se kuitenkin häviää tuoksun kehittyessä ja muuttuessa hienostuneen kukkaiseksi ja puuteriseksi. Ovatko muut parfyymifanit huomanneet tätä?
Olen huomannut häiritsevän nuotin, mutta ei se koskaan ole testilapulta haihtunut tuntienkaan kuluessa. Toiminee siis iholla eri tavalla, ainakin sinun ihollasi. Täytyypä testata iholle itsekin.
Tuo on joissakin uusissa eli 2010-luvun jälkeisissä tuoksuissa nykyään, ensin sellainen hyvin päällekäyvä pintahaju joka ottaa joskus jopa henkeen tai tuntuu mahan pohjassa asti, ja tunnin päästä huomaat sellaisen ihoon sulautuvan vauvapuuterimaisen kivan vivahteen, eli ihan kuin eri tuoksu jonka aiemmin suihkutit. En tiedä onko mikään erityinen puu, kukka, marja tai hedelmä, lienee valmistajan tisleessä, jokin kemiallinen reaktio kun tuoksu tulee kosketuksiin ilman ja ihon kanssa. Joissakin tuoksuissa tuo tulee esiin jopa sellaisena terävänä inkiväärisenä vivahteena vaikkei tuoksussa olisi mitään inkivääriin viittaavaa.
Tismalleen! Ah, löysin hengenheimolaisen tästä ketjusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä liittyy varmasti jotenkin ihotyyppiin, ph:n tai johonkin. Koitan kovasti selvitellä mikä on kyseinen ainesosa joka reagoi näin, jotta osaan vältellä jatkossa. Tuoksu on ihana parin tunnin jälkeen, mutta tuon alkutuoksun vuoksi en käytä kovin usein. Joku chloelle tyypillinen elementti, on iseassa heidän tuoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on vuorossa Chloen rose tangerine. Sopii ihanasti keväiseen lomapäivään jonka aion viettää kesään heräävässä puutarhassa kukkia istuttaen.
Monissa Chloen tuoksuissa on aluksi joku sellainen nuotti joka tuntuu aiheuttavan ikävän tunteen vatsassa / päänsärkyä.. Se kuitenkin häviää tuoksun kehittyessä ja muuttuessa hienostuneen kukkaiseksi ja puuteriseksi. Ovatko muut parfyymifanit huomanneet tätä?
Olen huomannut häiritsevän nuotin, mutta ei se koskaan ole testilapulta haihtunut tuntienkaan kuluessa. Toiminee siis iholla eri tavalla, ainakin sinun ihollasi. Täytyypä testata iholle itsekin.
Minäkin olen huomannut pistävän nuotin. Sain kerran lahjaksi Chloen Love Storyn, ja olisin halunnut pitää siitä. Vaan ei. Nimitän itse sitä terävyyttä "kissanpissaksi" (siis omassa mielessäni vain), vaikka se ei varmaan täytä The Kissanpissan nuotin virallista määritelmää.
Mutta sitten, kun tuoksu ihollani asettuu, siitä tosiaan tulee lempeä ihotuoksu, puhdas ja epäterävä. Ihan ok. Mutta alkutuoksun takia en minäkään tuoksua ole juuri käyttänyt. Saan siitä lähes päänsäryn.
Moni on tätä tuoksua kehunut raikkaaksi ja ihanaksi. Harmi, ettei se minulla toimi siten.
Täällä toinen exPoison-käyttäjä! En voisi kuvitellakaan nykyisin niin tymäköitä tuoksuja kuin aikanaan! Niin se nenä muuttuu. Nyt taitaa olla makeiden tuoksujen valtakausi. Itse pidän edelleen kevyistä vesituoksuista vaikka ovatkin jo ihan so last season.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt tuossa ylempänä puhutaan markettituoksuista, niin kysyn mielipidettänne Alyssa & Ashley Muskista. Se oli lempparini nuorena, lainasin sisarelta salaa. Ja silloin 80-luvulla se tuoksui hyvältä. Nyt kun kokeilin, niin on ihan hirveä. Muistuttaa toki alkuperäistä, mutta jotain halpaa ja epämiellyttävää siinä on. Ehkä sinä, joka puhuit markettituoksuista, tarkoitit juuri sitä, itselleni ainakin tulee tuosta tuoksusta mieleen halpuus. Se ei tuoksu enää niin puhtaalta ja seksikkäältä kuin ennen.
Aina se on ollut edullinen hinnaltaan, mutta varmasti entisiä ainesosia on korvattu uusilla, ja siksi tuoksu on mennyt pilalle.
Luulen, että hajumieltymys ja hajuaisti kasvaa ja kehittyy ihmisen mukana. Vähän samalla tavalla kuin se lapsena katsottu "hirveän jännittävä" Safiiri ja Teräs on aikuisena lähinnä nolostunutta hihittelyä ja nostalgiaa aiheuttava. Tai jokin todella suosittu hittibiisi, josta ei ollut klassikoksi. Tai ne ratsastushousut, joissa reitesi näyttivät kerrankin hyvältä (:D) ja ajattelit pukeutua loppuelämäsi kyseiseen malliin.
Teininä olin sitä mieltä, että voisin lopettaa ruuan syömisen ja elää pirtelöllä ja irtokarkeilla. Juokseminen oli kamalaa hommaa. Vanhat ihmiset tyhmiä fossiileja.
Nyt olen vanha ja fossiili enkä enää kestä Poisonia, Balachea, Parisia. En kestä työuran alussa käyttämiäni tuoksujakaan. Elämä kulkee, ihminen muuttuu.
Onneksi tuli hankittua Florabotanica.
Nyt kesän kynnyksellä se alkaa näyttäytyä parhaimmillaan.
Mulle tämä on raikas sateen virvoittama vehreä nurmi, vihreä tuoksu. Kasvitieteellinen puutarha kaikkine jalostettuine kukkineen ja puineen on makean eksoottinen.
Sokko-osto on aina riski, mutta tällä kertaa tuli napakymppi.
Vierailija kirjoitti:
Sissy_sprayer kirjoitti:
Just saying kirjoitti:
Sotd:
En usko. Niskaan suihkuttaminen on sen verran erikoinen valinta, että täytyy olla todellinen henkilö.
Miten kävi sinun jonka MoodScentBar-paketti hävisi, saitko rahojasi?
Seuraan tukka tiedonantoja omasta paketistani. Joka toinen päivä näkyy sama, informatiivinen tiedotus: "Lähetti on saanut paketin." No hauskaa. Toivottavasti se myös liikkuu ja mielellään tänne päin.
Tilauksen tein kuukausi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miten kävi sinun jonka MoodScentBar-paketti hävisi, saitko rahojasi?
Seuraan tukka tiedonantoja omasta paketistani. Joka toinen päivä näkyy sama, informatiivinen tiedotus: "Lähetti on saanut paketin." No hauskaa. Toivottavasti se myös liikkuu ja mielellään tänne päin.
Tilauksen tein kuukausi sitten.
*tukka pystyssä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne Yves Rocherin ihan ekat tuoksut oli mitä Suomeen tuli joskus? Kun kaikki YR:n valikoiman tuoksut joita netissä on, eivät mielestäni tulleet Suomeen asti myyntiin?
Muistan Magnolian, Clea:n ja Ispahanin. Nehän oli tosi laadukkaita ja pysyivät yllättävän hyvin.
Magnolia kevyt kukkaisromanttinen joka muistutti Anais Anaisia, Cleá klassinen ja naisellinen eli parempi kuin Chanel 5, tai Caleche ja Ispahan tosi tuju itämainen, tais olla vastine jollekin Opiumille?
Mulla oli joku Yves Rocherin Orchidee tjs. 80-luvun lopulla. Pyöreä, kellertävä pullo ja oli voimakas tuoksu teini-ikäiselle.
Murkkuna noita yvesrokkereita tilailtiin.
Kun ei mitään vielä tajunnut, niin ne kelpasi. Niihin oli varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne Yves Rocherin ihan ekat tuoksut oli mitä Suomeen tuli joskus? Kun kaikki YR:n valikoiman tuoksut joita netissä on, eivät mielestäni tulleet Suomeen asti myyntiin?
Muistan Magnolian, Clea:n ja Ispahanin. Nehän oli tosi laadukkaita ja pysyivät yllättävän hyvin.
Magnolia kevyt kukkaisromanttinen joka muistutti Anais Anaisia, Cleá klassinen ja naisellinen eli parempi kuin Chanel 5, tai Caleche ja Ispahan tosi tuju itämainen, tais olla vastine jollekin Opiumille?
Mulla oli joku Yves Rocherin Orchidee tjs. 80-luvun lopulla. Pyöreä, kellertävä pullo ja oli voimakas tuoksu teini-ikäiselle.
7
Mä kaipaan vieläkin kahta, Ispahania ja Veniceä. Hyvät muistot molemmista.
Suurinta osaa tuoksua en voi kyllä laittaa kahta suihkusta enempää. Ehkä iltamenoihin joskus kolme. Niskaan muuten suihkautan minäkin, pitkien hiusten alle. Joskus paidan kaula-aukosta sisään toinen suihkaus. Huiviin tykkään laittaa myös joskus tuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs hauku Yvesin tuoksuja, niistä löytyy helmiä - vieläkin!
Clean tuoksut kuuluu mun valikoimaan. Kevyitä eikä ärsytä omaakaan nokkaa. Kaapissa tällä hetkellä viis eri tuoksua kyseisestä sarjasta.