Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Minuakin kiinnostaa L'ombre dans l'eau, kauniin nimen ja pullon takia. Katselin nuotteja ja arvosteluja Fragranticasta ja mua arveluttaa se sen takia, että pelkään sen olevan sellainen pistävä tuoksu, jota en siedä. Mielelläni kuulisin kokemuksia. Do Son taisi sisältää tuberosaa, jota en siedä, mutta sekin on kuulemma tosi pidetty.
Kyllä nykyäänkin tehdään tuoksuja, jotka ovat kestoltaan erittäin hyviä, vahvoja, ja joita pitää varoen laittaa, ettei tule liikaa. Tässä muutama:
La Vie est Belle
Nomade.
Scandal
Chance
etc
ja monet niche-tuoksut, esim Parfums de Marlyn Delina ,.
Mulla oli LVEB suihkugeelikin niin tuoksuva, että kun sitä käytti, jäi iholle pitkäksi aikaa tuoksu. Pelkästä suihkugeelistä.
Nomaden suhteen pitää olle erityisen varovainen, se tuoksuu todella vahvana.
Tuoksumuodithan muuttuvat vuosikymmenten saatossa. Itse en kaipaa niitä kasarin pommeja, vaikka niistä aikoinaan nautinkin.
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruuden suosikkituoksuni oli Guccin Accenti. Nuotit (kopioitu) Raspberry, Jasmine, Lily of the valley, Peach, Rose, Sandalwood, Tangerine, Tonka bean, Vanilla. Tämä oli makeahko myskituoksu. En ole enää aikoihin käyttänyt mitään tämän tyyppistä. Mutta selvästi nuottien perusteella tuoksunenä on ollut sama jo silloin.
Accenti oli elegantti ja persoonallinen tuoksu. Itse en kuvailisi sitä makeahkoksi myskituoksuksi lainkaan, myskiähän siinä ei ole. Puumaisuutta ja mausteisuutta kyllä, mutta mikään itämainen maustetuoksukaan se ei ollut. Minusta se oli sopivan särmä ja naisellinen yhtä aikaa. Yksi parhaista Guccin tuoksuista, ellei paras.
Jos olette tilanneet EU:n ulkopuolelta tavaraa niin ne seisoo tullipostissa, minä tilasin kohta 4 viikkoa sitten ja editiedot paketille oli tulleet ennen pääsiäistä mutta mitään ei tapahdu. Syyttävät tästä tullia tietenkin.
Postin sivu ilmoittaa vaan että pakettien säilytysaikaa pidennetty. Montakohan viikkoa?!?!?!
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuoksuna tietysti Maison Margielan Lazy Sunday Morning. Kuin lämmin, hidas, tuoksuva aamu valkoisissa lakanoissa ja puiden läpi siivilöityvässä autingonvalossa.
Entä muilla?
Maison Margielan Flower Market joka replikoi Pariisin kukkaistoreja, käytin tätä viime keväänäkin kun en ole päässyt matkustamaan Pariisiin jossa käyn lähes vuosittain keväisin maaliskuun lopulta vappuun mennessä, tuttuja moikkaamassa. Koronatilanteen takia en matkusta toistaiseksi. Tämä vie silti niihin keväisiin torien tunnelmaan :) Sisältää mm. freesiaa, ruusua ja vähän persikkaa antamaan pienen pientä makeutta, mutta saan tästä selkeästi sellaista pionivivahdetta vaikkei sisällä sitä. Tämä on sellainen keväisen kukkainen minkä toivoin joskus Acqua di Parman Peonia Nobilen olevan. Se oli aivan liian pistävä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tuoksutellut Guerlainin Terracottaa sen lanseeramisvuonna ja muistoissani se oli aivan ihana tuoksu. Puhuin siitä miehelleni ja hän yllätti minut antamalla sen viime viikolla syntymäpäivälahjaksi.
Mutta nyt minulla on ongelma, kun en saa siitä enää sitä aiempaa fiilistä. (Joku varmaan nyt sanoo, että onpa ”raskas” ongelma 👀😳🙄.) Mielestäni tuoksussa on jotain liian imelää, joka aiheuttaa pahoinvointia. Ainesosat ovat kuitenkin sellaisia, mistä pidän muissa tuoksuissa. Onko tuoksu niin sidoksissa lämpöiseen ilmaan, että tuoksuu silloin kuin Karibialla, vai mikä tässä tökkii?Mielenkiintoista. Olisikohan tässä taas reformulointi kyseessä. Nyt myynnissä oleva mustakorkkinen versio on ainakin uusi juhlavuosiversio, onkohan samalla muutettu tuoksua. Juuri katselin Notinosta että olisi hyvässä tarjouksessa siellä, 50 eur 100 ml pullo. Houkuttaisi tilata, itse olen tuoksutellut tätä liikkeessä ja ihastuin, ylellinen aurinkolomatuoksu, tykkäsin tiaresta ja muista kukista yhdistettynä vähän kookoksisiin nuotteihin. Olisikohan juuri tuo tiare joka aiheuttaa liikaa makeutta mielestäsi? Vastustan nyt houkutusta kuitenkin kun olen ostolakossa.
Terracotta on taidettu muokata pariin otteeseen jo, eli kolmas versio menossa. Se muinainen eka oli sellainen josta tuli lämmin lomafiilis jossain Hawaijin lomaparatiisissa. Sellainen hetki kun tilaamasi kookoksinen Pina colada juoma tuoksuu baarissa nenäsi alla samalla kun henkäiset terassin reunalla olevia tiarekukkia ja mereltä puhaltaa raikas tuulahdus joka viilentää hieman lämmintä trooppisen tuoksuista ihoasi. Tarjoilija kulkee ohitsesi vieden tuoksuvaa vaniljajäätelöannosta ja viereisessä pöydässä kippistellään pirteän tuoksusilla sitrusjuomilla joissa limelohkot kiinni.
Nykyinen tuoksu on sellainen pikainen ohimenevä että "Lähdetään lomalle....... juu eipäs lähdetäkään, meni ohi jo, matkalaukku pois ja tervetuloa arkeen vaan!" Ihan kuin se makeus olisi keinotekoinen, äitelä valkaistu vaniljasokeri eikä enää aito tumma vaniljatanko joka jää ihoon. Aiemmassa oli sitä syvyyttä ja kerroksia.
Samoin Yvresse edt oli laimennettu ja muutettu huonommaksi, minulla oli siitä vielä perfumea pikkupullon pohjalla ja aiemman version edt:ssa vähän vielä jäljellä myös, ja menin tilaamaan sen uuden ruman neliöpullon jonka sain viikko sitten. Siitä puuttuu selkeästi se alkuperäisen mehukas nektariini, ja iiriksen puuterisuus kun vertaa vanhaa shampanjapullokorkkituoksua ja uutta neliöpullotuoksua eri ranteissa. Uuden nimi on tosin La Collection Yvresse joten ehkä sen on tarkoitus olla riisuttu uudeleentulkinta siitä lopetetusta, mutta se tuo ehkä enemmän mieleen Yvresse Legeren eli muinaisen kevytversion, joten jos piditte joskus siitä niin tämä on aika lähellä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia Diptyquesta (erityisesti L’ombre dans l’eau, Do Son)? Harkitsen sokko-ostosta..
Minulla on! Do Son edt, Do Son edp ja Eau Duelle edt.
Do Sonit on molemmat aika samanlaisia. Tosi voimakkaita ja kukkaistuoksuiksi makeita tuberosaisia tuoksuja. Näissä on myös enemmän tuberosan kermaista ja täyteläistä puolta esillä eli eivät ole vihreitä tuberosatuoksuja. Päädyin ostamaan näistä kahdesta eau de parfumin, koin että se on vähän voimakkaampi ja kestää iholla vähän paremmin. (n. 7 tuntia, edt ehkä 5?) Näissä tuberosa on tosiaan selkeästi pääosassa eli varoituksen sana heille jotka eivät tästä kukasta niin välitä.
Eau Duelle taas on savuinen ja mausteinen vaniljatuoksu, joka ei ole kovinkaan makea. Pidän kyllä tuoksusta, mutta kesto ihollani on todella huono, vain noin parin tunnin luokkaa. Ensimmäisen puolen tunnin ajan tässä on myös aika voimakas katajanmarjan tuoksu mistä itselle tulee mieleen Gin & Tonic...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tuoksutellut Guerlainin Terracottaa sen lanseeramisvuonna ja muistoissani se oli aivan ihana tuoksu. Puhuin siitä miehelleni ja hän yllätti minut antamalla sen viime viikolla syntymäpäivälahjaksi.
Mutta nyt minulla on ongelma, kun en saa siitä enää sitä aiempaa fiilistä. (Joku varmaan nyt sanoo, että onpa ”raskas” ongelma 👀😳🙄.) Mielestäni tuoksussa on jotain liian imelää, joka aiheuttaa pahoinvointia. Ainesosat ovat kuitenkin sellaisia, mistä pidän muissa tuoksuissa. Onko tuoksu niin sidoksissa lämpöiseen ilmaan, että tuoksuu silloin kuin Karibialla, vai mikä tässä tökkii?Mielenkiintoista. Olisikohan tässä taas reformulointi kyseessä. Nyt myynnissä oleva mustakorkkinen versio on ainakin uusi juhlavuosiversio, onkohan samalla muutettu tuoksua. Juuri katselin Notinosta että olisi hyvässä tarjouksessa siellä, 50 eur 100 ml pullo. Houkuttaisi tilata, itse olen tuoksutellut tätä liikkeessä ja ihastuin, ylellinen aurinkolomatuoksu, tykkäsin tiaresta ja muista kukista yhdistettynä vähän kookoksisiin nuotteihin. Olisikohan juuri tuo tiare joka aiheuttaa liikaa makeutta mielestäsi? Vastustan nyt houkutusta kuitenkin kun olen ostolakossa.
Terracotta on taidettu muokata pariin otteeseen jo, eli kolmas versio menossa. Se muinainen eka oli sellainen josta tuli lämmin lomafiilis jossain Hawaijin lomaparatiisissa. Sellainen hetki kun tilaamasi kookoksinen Pina colada juoma tuoksuu baarissa nenäsi alla samalla kun henkäiset terassin reunalla olevia tiarekukkia ja mereltä puhaltaa raikas tuulahdus joka viilentää hieman lämmintä trooppisen tuoksuista ihoasi. Tarjoilija kulkee ohitsesi vieden tuoksuvaa vaniljajäätelöannosta ja viereisessä pöydässä kippistellään pirteän tuoksusilla sitrusjuomilla joissa limelohkot kiinni.
Nykyinen tuoksu on sellainen pikainen ohimenevä että "Lähdetään lomalle....... juu eipäs lähdetäkään, meni ohi jo, matkalaukku pois ja tervetuloa arkeen vaan!" Ihan kuin se makeus olisi keinotekoinen, äitelä valkaistu vaniljasokeri eikä enää aito tumma vaniljatanko joka jää ihoon. Aiemmassa oli sitä syvyyttä ja kerroksia.
Samoin Yvresse edt oli laimennettu ja muutettu huonommaksi, minulla oli siitä vielä perfumea pikkupullon pohjalla ja aiemman version edt:ssa vähän vielä jäljellä myös, ja menin tilaamaan sen uuden ruman neliöpullon jonka sain viikko sitten. Siitä puuttuu selkeästi se alkuperäisen mehukas nektariini, ja iiriksen puuterisuus kun vertaa vanhaa shampanjapullokorkkituoksua ja uutta neliöpullotuoksua eri ranteissa. Uuden nimi on tosin La Collection Yvresse joten ehkä sen on tarkoitus olla riisuttu uudeleentulkinta siitä lopetetusta, mutta se tuo ehkä enemmän mieleen Yvresse Legeren eli muinaisen kevytversion, joten jos piditte joskus siitä niin tämä on aika lähellä sitä.
No, mut kyllä kai kaikki jo tietää, että designereiden vetisiin liruihin ei kannata haaskata rahojaan? Ne on mitä on, vain nimi on sama.
Kuvailit kyllä hyvin miltä ne tuntuvat.
Katse nicheisiin päin! Niistä löytyy hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia Diptyquesta (erityisesti L’ombre dans l’eau, Do Son)? Harkitsen sokko-ostosta..
L’ombre dans l’eau on riskiostos jos sokkona meinaa hankkia. Aiheuttaa monelle pahoinvointia eikä todellakaan ole neutraali työpaikkatuoksu. Tulee mieleen vahva siivouskemikaali. Mustaherukkaa ei ole säästelty.
Tykkäisin makeista gourmandeista, mutta ne alkavat väsyttää.
Tosin nyt olen kokeillut kerrostamista. Esim. pohjalle kevyesti jälkkäriherkkua ja sen päälle reilusti appelsiininkukkaa.
Tuntuu toimivan.
Rauski kirjoitti:
Olen hajusteyliherkkä, miettikää sitä kun seuraavan kerran
laitatte parfyymiä.
Ei kiinnosta millään lailla.
Trollaat turhaan. Jokainen meistä elää omien rajoitustensa kanssa. En minäkään inise muille, että älkää syökö chiliä, se ei sovi mulle!
Käytän parfyymia joka päivä suuresti nauttien.
Vierailija kirjoitti:
Rauski kirjoitti:
laitatte parfyymiä.
Trollaat turhaan. Jokainen meistä elää omien rajoitustensa kanssa. En minäkään inise muille, että älkää syökö chiliä, se ei sovi mulle!
Taidat olla joku tänne eksynyt 9-vuotias tai palstapeikko itsekin.
Apua, juuri hain Florabotanican! Jännittää!
Vierailija kirjoitti:
Rauski kirjoitti:
laitatte parfyymiä.
Nämä tuoksuallergisten tietoiskut on kieltämättä jo nähty mutta ei ruoka-aine- ja tuoksuyliherkkyyttä voi rinnastaa keskenään.
Etkö muuttaisi käytöstäsi jos vaikka lapsesi kärsisi tuoksuista?
Entä jos mukava työkaverisi pyytäisi vähentämään tai jos töissä julistettaisiin tuoksukielto?
Vierailija kirjoitti:
Apua, juuri hain Florabotanican! Jännittää!
Mä sain tekstarin, että saa hakea!
Kyllä, jännittää. Se voi sittenkin olla ihan
kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauski kirjoitti:
laitatte parfyymiä.
Käytän parfyymia joka päivä suuresti nauttien.Nämä tuoksuallergisten tietoiskut on kieltämättä jo nähty mutta ei ruoka-aine- ja tuoksuyliherkkyyttä voi rinnastaa keskenään.
Etkö muuttaisi käytöstäsi jos vaikka lapsesi kärsisi tuoksuista?
Entä jos mukava työkaverisi pyytäisi vähentämään tai jos töissä julistettaisiin tuoksukielto?
1) Chilin kypsennyshuurut jo ärsyttää. Eli ei riitä, että sitä ei syö, vaan joutuu varomaan muutenkin
2) ns hajusteita on ympärillämme kaikkialla.
Ärtymystä aiheuttavat vain parfyymit, joita ihmiset käyttävät silkan nautinnon vuoksi. Oikeasti parfyymit ovat turvallisempia kuin kaiken maailman lemuavat pesuaineet ja myrkyt mitä on nykyään kaikessa materiassa.
Se on se vihreä kateus, joka hiertää "yliherkkien" kengässä kivenä.
Työpaikan hajustekielto on kuolleena syntynyt idea. Jokainen käyttää tasan sitä shampoota, saippuaa ja pesuainetta kuin haluaa.
Vai aikooko työpaikka maksaa natusanit koko porukalle?
Olen lisännyt 12 putelia ja parikymmentä näytettä kokoelmaani tällä viikolla. Tämä on kamala kun KAIKKIA tahtoisi kokeilla heti ja nyt.
Florabotanicasta ensimmäisiä ajatuksia: tuoksuu todellakin raikkaalle, vihreälle ruoholle tai puutarhalle. Kannabis tai ruusu ei erotu omalla ihollani selkeästi, mikä on hyvä sillä en yleensä tulee toimeen kukkaisten tuoksujen kanssa. Täydellinen kevättuoksu, onneksi tilasin.
Nyt lähden joogaamaan, saa nähdä muuttuuko tämä ihon lämmetessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on! Do Son edt, Do Son edp ja Eau Duelle edt.
Do Sonit on molemmat aika samanlaisia. Tosi voimakkaita ja kukkaistuoksuiksi makeita tuberosaisia tuoksuja. Näissä on myös enemmän tuberosan kermaista ja täyteläistä puolta esillä eli eivät ole vihreitä tuberosatuoksuja. Päädyin ostamaan näistä kahdesta eau de parfumin, koin että se on vähän voimakkaampi ja kestää iholla vähän paremmin. (n. 7 tuntia, edt ehkä 5?) Näissä tuberosa on tosiaan selkeästi pääosassa eli varoituksen sana heille jotka eivät tästä kukasta niin välitä.
Eau Duelle taas on savuinen ja mausteinen vaniljatuoksu, joka ei ole kovinkaan makea. Pidän kyllä tuoksusta, mutta kesto ihollani on todella huono, vain noin parin tunnin luokkaa. Ensimmäisen puolen tunnin ajan tässä on myös aika voimakas katajanmarjan tuoksu mistä itselle tulee mieleen Gin & Tonic...
Kiitos! Pidän tuberosasta, siksi se tuntuu turvallisemmalta sokko-ostokselta kuin L'ombre. Diptyquelta saisi hyvän ja kauniisti pakatun näytesetin, mutta se tuntuu nyt olevan lopussa kaikkialta, mistä katsoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L’ombre dans l’eau on riskiostos jos sokkona meinaa hankkia. Aiheuttaa monelle pahoinvointia eikä todellakaan ole neutraali työpaikkatuoksu. Tulee mieleen vahva siivouskemikaali. Mustaherukkaa ei ole säästelty.
Joo, juuri noin ajattelin. Ruusu epäilyttää - ja toisaalta 'vihreä ruusu', josta arvosteluissa puhutaan, kuulostaa aika kiehtovalta. L'ombren kiinnostavuutta lisää silmissäni myös Bois de Jasminin sille suomat viisi tähteä.