Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, juuri hain Florabotanican! Jännittää!
Mä sain tekstarin, että saa hakea!
Kyllä, jännittää. Se voi sittenkin olla ihan
kamala.Mitää, mulle ei ole tullut vielä Florabotanica ja tilasin ehkä päivää teitä ennen 😂 Täytyypä varmaan tsekata sieltä appsista missä paketti huitelee.
Pitäiskö perustaa kerho "Florabotanicalaiset"?
Montako meitä nyt on, jotka on just oman botanicansa saamassa, kolmeko?Se voisi tosiaan olla Parfymistien alalahko.
Parfymistis Florabotanicus - kuulostaa oikein pätevältä.
Toinen alalahko vois olla Joogaa Pullossa, meitäkin on jo aika monta. 🙂No voi hitsi :D Alan miettiä, pitäisikö minunkin yrittää hankkiutua Parfymistis Florabotanicukseksi... voisitteko kokeilleet sanoa, onko tarhaneilikan tuoksu siinä minkätyylinen /kuinka voimakas? Minulle on joskus sellaiset terävän mausteiset tuoksut hiukan hankalia. Mutta raikas puutarhamainen tuoksu houkuttaisi kyllä kovastikin :)
Eihän tossa ole mausteita yhtään. Erikoinen kokoonpano. Kannabis varmaan epäilyttää monia. Ei ole iloinen asia jos hajuvesi tuoksahtaa pössyttelijälle.
Eihän tupakkakukkaa sisältävät hajuvedetkään millekään röökaajalle haise :D
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisin makeista gourmandeista, mutta ne alkavat väsyttää.
Tosin nyt olen kokeillut kerrostamista. Esim. pohjalle kevyesti jälkkäriherkkua ja sen päälle reilusti appelsiininkukkaa.
Tuntuu toimivan.
Minä pistin gourmandit kaappiin ja otin tarjottimelle esiin kaikki kesäiset joissa sitrusta ja ruusua, jottei ötökät käy kimppuun sillä ne vihaa sitrusta ja ruusua.
Hei näytteiden tilaajat, oletteko saaneet testaamistanne tuoksuista kutiavia ihottumia tai polttavia laikkuja????
Minulle tuli jostain tuoksusta iso punainen kutiava kohonnut laikku ranteen yläpuolelle 3 päivää sitten! : / Nyt en vaan muista mitä siihen ohimennen ajatuksissani laitoin koska minulla on niitä näytteitä 19 kpl rasiassa mutta oli jotkin joka ei kovin kauaa tuoksunut eli ei ollut mikään vahva tai mieleenpainuva. Notinolta tai Ausliebezumduftista oli, niitä mitä ne laittaa itse pikkutestereihin.
Kortisonivoidetta olen laittanut pari krt päivässä ja jouduin ottaa antihistamiinin kutinan takia sen jälkeen kun laitoin, vasta nyt on himmennyt se laikku, palautunut lähes ihon väriseksi.
En ole koskaan ollut iho-allerginen millekään, siksi tämä hämmästyttää kovasti. Mietityttää myös että uskallanko enää kokeilla niistä mitään vai käytänkö vessanraikastimina ilman ihokontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Hei näytteiden tilaajat, oletteko saaneet testaamistanne tuoksuista kutiavia ihottumia tai polttavia laikkuja????
Minulle tuli jostain tuoksusta iso punainen kutiava kohonnut laikku ranteen yläpuolelle 3 päivää sitten! : / Nyt en vaan muista mitä siihen ohimennen ajatuksissani laitoin koska minulla on niitä näytteitä 19 kpl rasiassa mutta oli jotkin joka ei kovin kauaa tuoksunut eli ei ollut mikään vahva tai mieleenpainuva. Notinolta tai Ausliebezumduftista oli, niitä mitä ne laittaa itse pikkutestereihin.
Kortisonivoidetta olen laittanut pari krt päivässä ja jouduin ottaa antihistamiinin kutinan takia sen jälkeen kun laitoin, vasta nyt on himmennyt se laikku, palautunut lähes ihon väriseksi.
En ole koskaan ollut iho-allerginen millekään, siksi tämä hämmästyttää kovasti. Mietityttää myös että uskallanko enää kokeilla niistä mitään vai käytänkö vessanraikastimina ilman ihokontaktia.
Jestas. Sadoista vuosien varrella läpikäymistäni (myös Notinon ja ALzD:n) näytteistä mikään ei ole tehnyt tuota, vaikka iho- ja kosketusallergia ovatkin muualta tuttuja. En siis usko, että vika on parfyymeissa tai näytteissäsi yleensä, vaan jossakin yksittäisen parfyymin raaka-aineessa. Olisi tietysti hyvä saada syyllinen kiinni, jotta sitä osaa vältellä jatkossa, mutta haluatko jatkaa poissulkutestejä, on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä IFRA oli kuitenkin oikealla asialla, kun kielsi joitain kemikaaleja.. Yliherkkyydethän heillä taisi olla, ainakin muun muassa, mielessä. Toivottavasti vaiva taittuu ja pääset taas kokeilemaan.
Täällä alkaa kevät olla niin pitkällä, että parfyymiharrastus ei enää ole se ykkönen (kunnes taas...). Työt loppuvat ja reissut alkavat, valmistelut vievät aikaa tuoksutteluilta.
Viime aikoina on tehty joukko testejä vailla erityisen mieleenpainuvia lopputulemia, joukossa mm. partavaahtoinen Sospiropettymys, Accento. Myöskään tämänaamuinen kukkaisklassikko Joy (Patou) ei todellakaan mennyt hyvin. Tämä on sen kolmas ja viimeinen testikerta, nyt luovutan. Kaksi edellistä oli aavistus kyynärtaipeeseen, totuttelun vuoksi, ja aamulla suihkautin kerran keskivartalolle. Tunnin voimakkaan sivetti- ja tuberosakurimuksen jälkeen se lauhtui jasmiiniksi ja ruusuksi, joista kumpikaan ei ole minun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas. Sadoista vuosien varrella läpikäymistäni (myös Notinon ja ALzD:n) näytteistä mikään ei ole tehnyt tuota, vaikka iho- ja kosketusallergia ovatkin muualta tuttuja. En siis usko, että vika on parfyymeissa tai näytteissäsi yleensä, vaan jossakin yksittäisen parfyymin raaka-aineessa. Olisi tietysti hyvä saada syyllinen kiinni, jotta sitä osaa vältellä jatkossa, mutta haluatko jatkaa poissulkutestejä, on toinen juttu.
Sitä mietin että oliko tuoksun raaka-aineissa jokin toksiini, oliko vanhentunut ja sinne on päätynyt bakteeri jos korkki vuotanut tms. Minulla oli joskus Dolce & Gabbanan tuoksu joka oli yllättäen noin vuoden jälkeen alkanut vuotaa korkista ja siinä spraysuuttimen ympärillä oli sinivihreää homeen näköistä, en käyttänyt vaan heitin roskiin. Tuoksu ei ollut lämpimässä saunatilassa tai kosteassa tilassa vaan pimeässä huoneenlämmössä.
Omistan lähes 100 tuoksua, ja testailen kaikkea tavarataloissa, matkoilla, ja olen tilaillut näytteitä enkä koskaan ole kokenut mitään tuollaista. Sain muuten päänsärkykohtauksenkin samana iltana, sellainen sekava olo tuli päähän, ennen antihistamiinia mutta kun otin sen niin alkoi väsyttää tietty enemmän.
Onneksi en suihkuttanut sitä niskaan tai kaulaan! :o
Tiedättekö sitä alkaa ajattelemaan ja kuvittelemaan (liikaa) että onko maailmalla jotain hulluja jotka kävisivät tavarataloissa tai erikoisliikkeissä ja vaihtaisivat jonkin aiemmin varastamansa pullon testeriksi ja jonka olisivat "maustaneet" jollain hitsin rotanmyrkyillä tai vastaavalla, koska vihaavat hajustekäyttäjiä. Onhan niitä Suomessakin ollut jotka sujauttaneet paistopisteen leipiin neuloja ja nauloja ja muita sadistisia sairaita huomionhakuisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin että oliko tuoksun raaka-aineissa jokin toksiini, oliko vanhentunut ja sinne on päätynyt bakteeri jos korkki vuotanut tms. Minulla oli joskus Dolce & Gabbanan tuoksu joka oli yllättäen noin vuoden jälkeen alkanut vuotaa korkista ja siinä spraysuuttimen ympärillä oli sinivihreää homeen näköistä, en käyttänyt vaan heitin roskiin. Tuoksu ei ollut lämpimässä saunatilassa tai kosteassa tilassa vaan pimeässä huoneenlämmössä.
Omistan lähes 100 tuoksua, ja testailen kaikkea tavarataloissa, matkoilla, ja olen tilaillut näytteitä enkä koskaan ole kokenut mitään tuollaista. Sain muuten päänsärkykohtauksenkin samana iltana, sellainen sekava olo tuli päähän, ennen antihistamiinia mutta kun otin sen niin alkoi väsyttää tietty enemmän.
Onneksi en suihkuttanut sitä niskaan tai kaulaan! :o
Tiedättekö sitä alkaa ajattelemaan ja kuvittelemaan (liikaa) että onko maailmalla jotain hulluja jotka kävisivät tavarataloissa tai erikoisliikkeissä ja vaihtaisivat jonkin aiemmin varastamansa pullon testeriksi ja jonka olisivat "maustaneet" jollain hitsin rotanmyrkyillä tai vastaavalla, koska vihaavat hajustekäyttäjiä. Onhan niitä Suomessakin ollut jotka sujauttaneet paistopisteen leipiin neuloja ja nauloja ja muita sadistisia sairaita huomionhakuisia ihmisiä.
Aika vainoharhainen pitää olla jos kuvittelee
että liikkeiden varastoissa missä tuoksut pakataan näyteputkiin sitä mukaa kun tulee tilauksia häärisi jotain sabotöörejä.
Mutta en kyllä säilyttelisi hajuvesiä vuositolkulla noissa alkeellisissa muoviputkissa.
Eikös näytteen idea ole se että sen voi käyttää suht nopeasti?
Kirsikat
Minulla piti olla Narciso Rodriguez-kokeiluviikko, mutta sitten oikukas nenä halusikin ihan muuta - kirsikkaa, ehkä siksi, että kevät on niin pitkällä että gourmandit on pian aika laittaa naftaliiniin. Minun on pitkään pitänyt käydä läpi kaikki kirsikkapulloni ja -näytteeni, joten kas tässä. Testailin kaikkia yhden kokonaisen päivän.
Lost Cherry / Tom Ford. Tätä oli tilkka pienessä putkilossa jäljellä, joten käytin sen ja tosiaan nautin. Syvä kirsikka, manteli - alku oli kuin paksua kirsikkalikööriä tai yskänlääkettä. Jotkut ei pidä siitä, mutta minä kyllä pidin. Jatkossa tuoksu muuttuu hieman vähemmän kirsikkaiseksi, ambraiseksi, ja kesti minulla hyvin (lisäilin kyllä hieman lounaan jälkeen). Lopputuoksu luumua, ambraa, kanelia, ja oikein kaunis. Tässä viihtyi, tuli onnellinen, pehmeä ja aika seksikäs olo. Tykkään myös Tom Fordin nimihuumorista.
Le Petite Robe Noire Black Perfecto / Guerlain. Tämä on se noin kahdeksan miljoonan flankkerin LPRN-rivistön kaunis, kokonaan musta pullo. Kirsikkaa on syvennetty nahalla, hyvin toimi. Kirsikka-manteli -kombo on samanlainen kuin Lost Cherryssä, ja tämä on mielestäni sille ihan toimiva vaihtoehto, jos tahtoo syvän ja makean, aidontuoksuisen kirsikan eikä halua pistää siihen ihan koko säätiönsä tuottoja. Guerlain-laatua, kestää hyvin ja voimakkuus on juuri sopiva.
La Petite Robe Noire edp / Guerlain. Tämä olisi jäänyt minulta kokonaan kokeilematta, ellei se olisi tullut näytteenä tuon Black Perfecton mukana - epäilin sen olevan vihoviimeinen geneerinen fruitschuli. Turhaan epäilin - tämä oli itse asiassa kelpo kirsikka, kestävä, kaunis ja hyvä. Sellaiselle, joka etsii aitoa ja kevyttä kirsikkaa, kevääseenkin sopivaa. Ei siis sellainen syvä ja tumma kirsikka kuin Lost Cherry ja Black Perfecto, vaan kevyempi ja hymyilevämpi. Helpompi, mutta ei välttämättä huonolla tavalla. Tälle tuoksui päivän oikein mielellään.
Dark Cherry and Amber / Banana Republic. Tämän tuoksun kohdalla huomasin, että nenälle on opettavaista kokeilla jotain tuoksunuottia monen tuoksun sarjassa. Olin aiemmin pitänyt tästä tuoksusta (minulla on sitä 5 ml putki, jota olin muutaman kerran talven mittaan tuoksutellut), mutta tässä seurassa se ei pärjännyt. Se ei ollut syötävän ihana kuten musta Guerlain ja Ford, mutta ei myöskään kevyen elegantti kuten LPRN ja Fendi. Muuhun porukkaan verrattuna keskisarjaa.
L'Acquarossa Elixir / Fendi. Tällainen kaunis 4 ml kuutiomainen, burgundinpunainen mini oli tarttunut mukaani johonkin FragranceX-tilaukseen. Kirsikkaa, vaniljaa, tuberosaa. Jos Lost Cherryssä ja Black Perfectossa oli gourmandin piirteitä, niin Fendi oli hajuvesimäisempi, 'ei-syötävä'. Kaunis ja elegantti, mutta ei kestänyt minun ihollani. Käytän kyllä tuon pikkupullon mielelläni loppuun, sehän on kokonsa puolesta helppo nakata taskuun ja lisäillä tarvittaessa.
Lopputulema? Lost Cherry toimi mulla ihanasti, ja kun löysin netistä hieman normaalia siedettävämmän hinnan sille, päätin laittaa tilauksen menemään, hieman hammasta kiristellen :).
Moodscentbarin lähetys näkyy lähteneen Puolasta eikä ole liikkunut viiteen päivään.
MSB ei tosiaan vaivaudu vastaamaan posteihin. Täytyy vaan kirjata tämä lähetys sitten tappioihin jos sitä ei tule.
Onneksi vaisto varoitti ettei kannata tilata isoa lähetystä jostain puolalaispuljusta.
Vierailija kirjoitti:
Moodscentbarin lähetys näkyy lähteneen Puolasta eikä ole liikkunut viiteen päivään.
MSB ei tosiaan vaivaudu vastaamaan posteihin. Täytyy vaan kirjata tämä lähetys sitten tappioihin jos sitä ei tule.
Onneksi vaisto varoitti ettei kannata tilata isoa lähetystä jostain puolalaispuljusta.
Etkai ole niin tyhmä että maksoit jollain muulla kuin paypalilla?
SOTD Maison Lancomen Pivoines Printemps. Iso kasa kukkia (ruusuja, pioneja) ja pinkkiä pippuria. On tässä aavistus ehkä jotain hedelmääkin varsinkin alussa, mutta enimmäkseen kukkaisvaltakuntaa. Maison Lancomen sarjan kevyintä kaartia, ja hyvä niin. Ihastuttava tuoksu minun nenääni.
Vierailija kirjoitti:
Rohkeutta ja kärsivällisyyttä, ystävä hyvä. Näinä aikoina postin kulku saattaa takkuilla vähän joka puolella. Olen ihan varma, että lähetyksesi tulee perille :)
Tälläkin palstalla on useampi Mood Scent Barista tilannut enkä muista kenenkään ilmoittaneen tulleensa huijatuksi tai petetyksi. Sen sijaan englannin taito voi siellä olla puutteellista - jos osaisimme puolaa, niin kommunikointi voisi sujua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vaisto varoitti ettei kannata tilata isoa lähetystä jostain puolalaispuljusta.Rohkeutta ja kärsivällisyyttä, ystävä hyvä. Näinä aikoina postin kulku saattaa takkuilla vähän joka puolella. Olen ihan varma, että lähetyksesi tulee perille :)
Tälläkin palstalla on useampi Mood Scent Barista tilannut enkä muista kenenkään ilmoittaneen tulleensa huijatuksi tai petetyksi. Sen sijaan englannin taito voi siellä olla puutteellista - jos osaisimme puolaa, niin kommunikointi voisi sujua paremmin.
Kiitoksia ystävällisestä vastauksestasi! Joo, meilit ovat tosiaan puolaa mitä sieltä tulee, eikä tiedusteluihin vastata.
Mikäli pakettia ei tule, teen kantelun Euroopan kuluttajapalvelulle.
Vierailija kirjoitti:
No en yhtään ihmettele, jos jatkuvasti läträä kemikaalien kanssa, että jossain vaiheessa tulee ihoreaktio. Joillekin tulee ihoreaktioita käsidesistä. Samaa alkoholia näissä kaikissa.
Kiva kirsikkatuoksujen analyysi tuolla ylhäällä, kiitos siitä!
Lisään muutaman oman huomioni aiheesta kirsikka:
La Petite Robe Noire EdT on hieman raikkaampi ja kevyempi versio tuosta EdP:sta, sopii hyvin kevääseen ja kesään. Käytin sitä kyllä keskitalven kylmyyttä piristämäänkin. Tämä Guerlainin tuoksusarja on tosi upea ja aika ainutlaatuinekin. Tämä on mulle ihan rakkaustuoksu. Haluaisin testata vielä sitä sinistä, en muista sen nimeä.
Paris Hilton: Dazzle. Ostin tämän vuosia sitten Prismasta - saa nauraa. Se oli niin ihanan iloinen ja pirtsakka, todella kirsikantuoksuinen, pirskahteleva tuoksu. Käytin puolet ja sitten laitoin jo kiertoon, niin teen kyllä monille tuoksuille, koska kyllästyn ja haluan niille uuden, hyvän kodin. :D
tätä voin suositella nuorille ja ennakkoluulottomille aikuisille, jotka haluavat edullisen, pirteän kirsikkatuoksun.
Escadan Cherry in the Air oli tosi kiva kirsikkatuoksu, ei sellainen ylimakea hedelmäpommi kuin Escadan kausituoksut yleensä, kevyempi, raikkaampi. Mutta sitä ei tahdo saada enää mistään.
Vierailija kirjoitti:
La Petite Robe Noire EdT on hieman raikkaampi ja kevyempi versio tuosta EdP:sta, sopii hyvin kevääseen ja kesään. Käytin sitä kyllä keskitalven kylmyyttä piristämäänkin. Tämä Guerlainin tuoksusarja on tosi upea ja aika ainutlaatuinekin. Tämä on mulle ihan rakkaustuoksu. Haluaisin testata vielä sitä sinistä, en muista sen nimeä.
Paris Hilton: Dazzle. Ostin tämän vuosia sitten Prismasta - saa nauraa. Se oli niin ihanan iloinen ja pirtsakka, todella kirsikantuoksuinen, pirskahteleva tuoksu. Käytin puolet ja sitten laitoin jo kiertoon, niin teen kyllä monille tuoksuille, koska kyllästyn ja haluan niille uuden, hyvän kodin. :D
tätä voin suositella nuorille ja ennakkoluulottomille aikuisille, jotka haluavat edullisen, pirteän kirsikkatuoksun.
Escadan Cherry in the Air oli tosi kiva kirsikkatuoksu, ei sellainen ylimakea hedelmäpommi kuin Escadan kausituoksut yleensä, kevyempi, raikkaampi. Mutta sitä ei tahdo saada enää mistään.
Kiitos näistä lisäyksistä. Meillähän alkaa olla suorastaan jonkinlainen kirsikka-opintopiiri koolla :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä lisäyksistä. Meillähän alkaa olla suorastaan jonkinlainen kirsikka-opintopiiri koolla :).
Lisäyksenä Pradan Candy Gloss, ihana makean kirpeä kirsikka. Mukana tuoksussa myös ns. meikin/huulipunan tuoksua. Hieno yhdistelmä, ja yllätyin että kirsikka on tässä niin vahva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, juuri hain Florabotanican! Jännittää!
Mä sain tekstarin, että saa hakea!
Kyllä, jännittää. Se voi sittenkin olla ihan
kamala.Mitää, mulle ei ole tullut vielä Florabotanica ja tilasin ehkä päivää teitä ennen 😂 Täytyypä varmaan tsekata sieltä appsista missä paketti huitelee.
Jiihuu🙌🏻 Nyt on viimein minunkin Florabotanica postissa, heti töiden jälkeen hakemaan, en malta odottaa!
Se on sama Notino, eri kielillä vaan lanseerattu ja siksi se .fi pääte url:ssa. Saksalais-tsekkiläisfirmako oli.