Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19320)
Vierailija kirjoitti:
L'Artisan Parfumeur: Nuit de Tubereuse. Lahjanäyte. Nyt taidan tietää miltä tuberoosa tuoksuu. Tulee tunne rikkaruohosta ojan pientareella, suttuinen vaikutelma. Mutta ymmärrän, miksi tätä käytetään täytteenä tuoksuissa. Vähän kuin peruna lautasella: ei se ylellistä ole, mutta maha tulee täyteen.
Tuberosa-absoluutti ei ole nykyäänkään halpaa, ennen se oli kallein parfyymien absoluuteista. Tässä lisää. https://www.quinessence.com/blog/tuberose-absolute
SOTD on Montalen Chypre Fruite, jäkäläiset 10 h nyt takana, edelleen voimissaan.
Tammikuusta 2019 - jolloin tämä hulluus alkoi - tähän päivään saakka on mennyt ehkä jotain 1100 euroa tuoksuihin. Ihan tarkkaan en tiedä, en ole kirjannut paperille tai exeltaulukoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L'Artisan Parfumeur: Nuit de Tubereuse. Lahjanäyte. Nyt taidan tietää miltä tuberoosa tuoksuu. Tulee tunne rikkaruohosta ojan pientareella, suttuinen vaikutelma. Mutta ymmärrän, miksi tätä käytetään täytteenä tuoksuissa. Vähän kuin peruna lautasella: ei se ylellistä ole, mutta maha tulee täyteen.
Tuberosa-absoluutti ei ole nykyäänkään halpaa, ennen se oli kallein parfyymien absoluuteista. Tässä lisää. https://www.quinessence.com/blog/tuberose-absolute
SOTD on Montalen Chypre Fruite, jäkäläiset 10 h nyt takana, edelleen voimissaan.
Korjaus, p.o. kalleimpia.
Ei mullakaan rahapuoli ole taulukoitu, mutta noin 300-500 euroa vuodessa, riippuen siitä, paljonko edellisiä on jäljellä. En osta mitään touko-syys/lokakuussa, joten hankinnat eivät mene tasaisesti.
Loewe: Agua de Loewe Ella. Mehevä Amalfin sitruuna, bergamotti, appelsiini tuoksuvat ihanasti. Niche-friikin sitruunatuoksun epätoivoinen etsintä loppui tähän.
Tuoksuu ylellisemmältä kuin hinnan perusteella arvaisi. Nyt kun saa pullosta kunnon annoksen, ihana hedelmätuoksu näyttäytyy vielä parempana kuin pienestä näyteputkesta. Totta puhuen en muista onko espanjalainen Loewe niche, mutta sama se. Ihana herkullinen sitrus. Aromatilta ostin tarjoushintaan.
Hehkutan, koska olen niin iloinen.🍋
Vierailija kirjoitti:
Loewe: Agua de Loewe Ella. Mehevä Amalfin sitruuna, bergamotti, appelsiini tuoksuvat ihanasti. Niche-friikin sitruunatuoksun epätoivoinen etsintä loppui tähän.
Tuoksuu ylellisemmältä kuin hinnan perusteella arvaisi. Nyt kun saa pullosta kunnon annoksen, ihana hedelmätuoksu näyttäytyy vielä parempana kuin pienestä näyteputkesta. Totta puhuen en muista onko espanjalainen Loewe niche, mutta sama se. Ihana herkullinen sitrus. Aromatilta ostin tarjoushintaan.
Hehkutan, koska olen niin iloinen.🍋
Designer on, loistoesimerkki siitä, ettei laatu ole rajoittunut vain nicheihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kiintoisaa, kiitos linkistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kiintoisaa, kiitos linkistä!
Eipä kestä :) Tuo jäi mieleen jostain, sen kanssa tosiaan hipostellaan samalla tavoilla kuin teelaatujen. Tuottaminen on kimuranttia, mutta toisaalta uute niin tymäkkää, että pieni annos riittää pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämellä, paljonko kulutatte rahaa vuodessa tuoksuihin?
Hetken aikaa harrastanut tätä. Notinon tilaukseni poimin profiilisivultani (tilaukset). Tästä puuttuu Parfym Dreams, Origes ja Carethy, joita on noin kymmenen tilausta :P Pyöristetään 800.. ja kivijalkakaupat sanotaan samat kymmenkunta ostosta eli toiset 800.
Notino kuitenkin pääasiallinen ostopaikka. Hauska ja kiva harrastus.
31.3.2021
98,35 €
9.2.2021
100,01 €
22.11.2020
54,00 €
10.11.2020
97,27 €
18.9.2020
111,30 €
10.8.2020
111,74 €
3.8.2020
69,35 €
23.7.2020
80,25 €
5.7.2020
179,65 €
16.6.2020
115,35 €
22.5.2020
93,25 €
7.5.2020
116,45 €
4.5.2020
113,65 €
19.4.2020
74,80 €
15.4.2020
92,44 €
7.4.2020
92,36 €
26.3.2020
83,85 €
22.2.2020
108,15 €
12.2.2020
133,45 €
16.1.2020
49,95 €
2.1.2020
101,05 €
24.12.2019
113,05 €
24.11.2019
66,00 €
9.11.2019
74,75 €
11.10.2019
49,90 €
10.10.2019
111,65 €
23.9.2019
48,25 €
18.9.2019
79,25 €
4.9.2019
66,85 €
1.8.2019
93,75 €
12.7.2019
87,55 €
27.6.2019
109,15 €
4.6.2019
55,35 €
13.5.2019
80,75 €
1.3.2019
78,25 €
30.1.2019
61,25 €
13.12.2018
114,60 €
Pyöreesti 3360 + 800 + 800 + ehkä vielä jotain. Kahdessa ja puolessa vuodessa noin viis tonnia.
Juliette has a Gun, Mmmmm.
Onnittelen itseäni molemmin käsin, että torjuin kiusauksen sokko-ostaa pullon. Otin näytteen. En muista tarkkaan mitä tässä piti olla. Haistellaan. Kookosta, vaniljaa, jälkiruokaa nyt ainakin. Kukka, mutta mikä? Ei tää ole niin hyvä kuin veikeä punainen pullo ja brändin haastava nimi antaa olettaa. Ai ei ole?
Sitä paitsi en erityisemmin pidä kookoksesta. En ainakaan näin tyrkystä. Miksi sitten nenu on koko ajan ihossa kiinni nuuskimassa uteliaana, mitä pöllähtää seuraavaksi ilmoille? Tää on sittenkin kai ihana, keimaileva tuoksu, tämä on teini joka kertoo suloisesti hassuja juttujaan, nuori joka ei ole enää lapsi mutta ei vielä aikuinenkaan. Väistelevä teini, joka murahtaa, mutta antaa kuitenkin halata.
Tämän tuoksun kanssa on kiva olla. Mieli ilahtuu. Tämä on skumppaa sielulle, joko mennään tanssimaan? Ja hei, mulla on sentään masennusdiagnoosi! Miten iloiseksi tästä mahtaa tulla jos on terve? Voiko tämä tehdä mut terveeksi? Ehkä. Mmmm....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2020 huhtikuusta tähän päivään, mennyt noin öö 300 euroa. Luultavasti vähän alakanttiin arvio. Mutta kaikki ollut sen arvoista. Se on harrastus, joka tuo iloa.
Niinpä. Mä luulen, että me ollaan keksitty itsellemme keino selvitä hymy huulilla koronarajoitusten tuomasta aistiärsyketyhjiöstä.
Päivät eivät tunnu pitkästyttävän samanlaisilta, kun melkein joka päivä voi tuoksua uudelta.
Niin ollaan. Sama keino on keksitty joka puolella maailmaa. Keskusteluryhmät facessa pullistelee tuoreita scent enthusiasteja. Tämä on aikuisten leikkiä, leikkiminen on kivaa.
Tänään toistamiseen Floris Limes menossa ja kyllä tätä on pakko hankkia iso pullo. Iholla viipyilevä tuoksu pysyttelee niin lähellä, ei häiritse muita ja tuoksu on jotenkin niin ..aristokraattinen sitruuna :)
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämellä, paljonko kulutatte rahaa vuodessa tuoksuihin?
Harrastan merkkilaukkuja. Niihin on uponnut paljon enemmän rahaa kuin tuoksuihin.
Kauneudenhoitoon (mm. meikit, ihonhoitotuotteet, kosmetologikäynnit, hieronnat ym.) meni ennen koronaa n. 120 €/kk kolmen viimeisen vuoden aikana. Tuoksujen osuus on keskimäärin n. 10 €/kk. Laukkuihin ja vaatteisiin paloi useampi tonni per vuosi. Olen todella monta vuotta yrittänyt katkaista muotikierre, mutta nyt korona mahdollisti sen. :) Säästöpossuni kiittää koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalaiset ostaneet kaikki Lidlin tuoksuvat palasaippuat? :D Koska en niitä täällä Länsi-Helsingissä Lidlissä nähnyt.
Kampin Lidlissä on kattavin valikoima ja suuremmat eräkoot. Näitä oli ainakin kasa vielä jäljellä, kun kävin viime viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Notino kuitenkin pääasiallinen ostopaikka. Hauska ja kiva harrastus.
31.3.2021
98,35 €
9.2.2021
100,01 €
Oletko saanut mitään VIP-etuja tai ylipäätään mitään etuja ostosten keskittämisestä?
Laskeskelin tossa. Kuukauden oon tätä harrastanut. Mennyt n. 400-500€. Vaikea sanoa tarkkaan, Notinolta kun kannattaa ostaa paljon muutakin kuin hajuvesiä.
Lähti tarpeesta. Hajuvedet loppu, uudet entisten suosikkien reformulaatiot ei enää kelpaa. Emotionin ja Stockkan valikoimat on naurettavat, hinnat tyrmäävät. Matkalle ei pääse. Mitä teen? Alan tutkia Hobby Hallia. Vastustan ehdottomasti sokko-ostamista. Lopputulos? Ostan HH:sta sokkona neljä pulloa pikkutarkan etäanalyysin perusteella. Saan yhden napakympin, yhden hintaluokassaan hyvän (maksoi kympin) ja kaksi jotka olisivat saaneet jäädä ostamatta. 180€ meni. On rahaa pantu turhempaankin. Esim. kenkiin joita ei voinutkaan käyttää.
Samalla olen tutkinut hartaasti teoriaa. Kun ensimmäiset millin ja kahden putket saapuvat, mullekin alkaa valjeta miksi ihmiset tohottavat nichestä. Hyviä hajuvesiä valmistetaan yhä.
Kuukaudessa olen jo oppinut valitsemaan näytteet niin huolella, että hävikkiä ei juuri tule. Tämä on vähän kuin pörssikauppa tai kalastus. Pitää valmistautua, odottaa kärsivällisesti ja iskeä kiinni kun tilaisuus tulee.
Nyt lipastossani on kymmeniä näytteitä. Parikymmentä on vielä tulossa. Mutta olen jo painanut jarrua. En tarvitse enempää. Tietenkin jos ohi ui se iso hauki olen valmis nappaamaan sen, kuten kuka hyvänsä kalastaja. Tai jos taivaalla lentää harvinainen lintu lähden bongaamaan, tietysti. Mutta en tartte enempää hajuvesiä. Saan ostaa näytteiden perusteella vielä 2 tai 3 pulloa, mikäli tilaisuus tulee. Niin olen päättänyt. Sen jälkeen mulla on niin paljon mieleisiä hajuvesiä, että ne riittävät kymmeneksi vuodeksi. Designerit saavat jatkaa reformuloimistaan. Se ei haittaa enää mua.
M Micallefin tuoksut tuttuja teistä kellekään? Kiinnostaisi kuulla. Heiltä voi tilata näytteitä ja ajattelin niin tehdä. Kiinnostaa erityisesti Royal Muska.
Kovin kehuttu ja ylistetty suorastaan on tuo Ylang in Gold, mutta siinä on ylang-ylangia josta en pidä. se on jotenkin liian 'kirkuva' nuotti. Toiset tykkäävät.
On muuten jännä, että Fragonard ei postaa Suomeen, mutta Ruotsiin ja Viroon kyllä! Halusin sieltä Etoile-tuoksua, Mikähän mahtaa olla syynä, että Suomeen ei toimiteta??
Olin myös kiinnostunut tilaamaan KKW-tuoksuja mulle ja tyttärelle Amerikasta, mutta Kardashian-Jennerit eivät postita tänne asti.
Heeley Oranges and Lemons Say The Bells of St. Clements
Ensifiilikset: Vau, no nyt on todella aitoja sitruksia! Pirteää hapokkuutta.
Raikas ja virkistävä, hieman kölninvesimäinen.
Latvatuoksu katoaa niin nopeasti, että kaikki muu päällä oleva kosmetiikka tulee valita huolella,
jotta tämä ei katoa niiden alle.
Pari tuntia myöhemmin: Ihotuoksu, noin 10 cm päästä ihosta en haista juuri mitään.
Tässä on hieman samaa kuin Sel Marinissa, mutta merilevä puuttuu, sitruksia on laajempi valikoima. Nyt ei olla merellä vaan maalla, sitruspuiden ympäröimänä.
Kun nuuskin läheltä ihoa niin aistin, että alun happoisten sitruunan ja bergamotin jälkeen esille on noussut neroli joka on hyvin aito. Haistat sen tällaisena, kun kävelet kukassa olevan puun vierestä tai pienemmän sitruksen ollessa kyseessä haistat suoraan kukkaa. Tai eteeristä neroli absoluuttia. Indolisuutta on kevennetty muilla tuoksuaineksilla, mutta silti neroli on läsnä.
Oranges and Lemons Say The Bells of St. Clements on puhdas, ihana, aavistuksen suolainen.
Voisin hyvin kuvitella, että toinen ihminen nuuhkisi tätä mielellään rakkaansa iholta.
Voi olla, että monella jää kokonaisen pullon ostopäätös tuoksun keveyden ja hinnan vuoksi tekemättä.
Toisaalta jos nimenomaan nauttii siitä, että tuoksu asettuu pian ihotuoksuksi, hyväksi sellaiseksi,
niin tämä on juuri nappiostos.
Äärettömän hienovarainen ja kevyt, alun sitruspläjäyksen jälkeen ei pidä meteliä itsestään, mutta on aito ja elegantti.
Kuvittelisin, että sopii kaikkiin vuodenaikoihin, mutta parhaiten kevääseen ja kesään. Myös hikisiin oloihin.
Matka on ollut tähän asti hillitty ja miellyttävä.
En odota mitään tajunnan räjäyttävää yllätystä pohjatuoksulta, mutta odotan sitä silti mielenkiinnolla. Vaimeneeko vain vai tuleeko vielä jotain uutta esille.
🍋
Minulla on kokemusta M. Micallefin tuoksuista! Juurikin tuosta Royal Muskasta, Mon Parfumista ja Mon Parfum Cristalista.
Royal Muska on todella puhdas ja pehmeä, vähän saippuainen myskituoksu jossa on vähän sellaista "trooppisuutta" myös mukana. Ja täytyy sanoa että tässäkin tuoksussa on kyllä mielestäni aika voimakas ylang ylangin tuoksu. En ole itse kokeillut tuota Ylang in Goldia niin en osaa tätä tuoksua valitettavasti siihen verrata.
Mon Parfum tuoksuu appelsiininkukalle, sokeriselle karamellille ja hedelmäiselle (ainakin passionhedelmä, mutta myös jotain sitrusta...) ja tässä tuoksussa on myös todella voimakas patsulin tuoksu, ja on hankala kuvitella että joku, joka ei ollenkaan pidä patsulista pitäisi tästä. Samanhenkinen tuoksu monen muunkin modernin makean ja hedelmäisen patsulituoksun kanssa, ja minulle ainakin tulee vähän myös mieleen Muglerin Angel.
Mon Parfum Cristal taas on pippurinen, makean mausteinen ruusutuoksu. Siis ihan todella makea gourmandtuoksu, tahmeaa sokerista vaniljatoffeeta ja ruusuja kanelin ja pippurin kera. Tässä tuoksussa eniten ärsyttää se, että se on kirkkaan punaoranssia ja värjää valkoiset vaatteet... Mutta näin ruusun ja gourmand-tuoksujen ystävänä tämä on kyllä muuten ihana tuoksu!
Miettikää ja pohtikaa tätä mielessänne hiljaa ja kuvitelkaa olevanne hajusteyliherkkä: Istun täpötäydessä bussissa, jossa vierustoveri on suihkauttanut hajuvettä ja takana istuva vähän partavettä, minun hajusteyliherkän ihmisen hengitys vaikeutuu.
Töihin päästessä ääneni saattaa olla jo käheä ja sortua, olenhan hajusteyliherkkä ihminen.
Minä hajusteyliherkkänä joudun käyttämään nopeampaa junaa bussin sijaan. Joskus lähes tunnin bussimatkalla olen joutunut käyttämään hengityssuojainta. (hengityssuojain jo siis ennen korona aikaa)
Me hajusteita käyttävät olemme niin tottuneita tuoksuihin, ettemme itse enää edes tajua tuoksuvamme niin voimakkaasti, voisimmeko ottaa huomioon hajusteyliherkät kanssaeläjämme vai jatkanko itsekkäästi hajusteiden käyttöä.
Toivottavasti tämä herätti ajatuksia.
Niinpä. Mä luulen, että me ollaan keksitty itsellemme keino selvitä hymy huulilla koronarajoitusten tuomasta aistiärsyketyhjiöstä.
Päivät eivät tunnu pitkästyttävän samanlaisilta, kun melkein joka päivä voi tuoksua uudelta.