Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19317)

Vierailija
7621/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuin taannoin sokkona ostamaani EA:n Green Tea Figiä. Joku innostui hehkutuksestani ja arveli että jos hänkin sitten.

Pakitan hieman. Fig on perin yksinkertainen tuoksu. Se on viikuna isolla V:llä. Viikunaa alusta loppuun. Hyvältähän viikuna tuoksuu, vesi herahtaa kielelle, mutta haluaako joku olla kuin pää viikunapussissa neljä tuntia?

Viikuna nimittäin hukuttaa muut sävyt alleen.

Ihailen edelleen Green Tea Figin luomaa realistista illuusiota viikunan läsnäolosta, mutta tuskin ostan toista pulloa.

Vierailija
7622/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun teksteissäni on alapeukkuja. Olen itsekin joskus niitä antanut, mutta lähinnä jos en ole pitänyt viestistä (se on loukkaava, asiaton, ei liity aiheeseen tai solvaa toista keskustelijaa tms). Olen kuitenkin huomannut, että näitä alapeikkuja tulee säännöllisesti ihan tavallisiin postauksiin. Esim. joku arvioi tuoksua tai kertoo päivän tuoksusta, rips raps, alapeukku tai pari.

Kuvittelen silloin, että kyseinen peukuttaja ei pidä tai arvosta näitä kyseisiä tuoksuja tai merkkejä. Tai (mikä on outo ajatus) että hän on mielestään kirjoittanut juuri jotain parempaa, ja alapeukuttaa 'kilpailijoita'. Tai hän ei pidä arvostelun tyylistä, sanoista tai ties mistä. Ehkä tähdet ovat huonossa asennossa ;)

Aina se vähän kirpaisee. Joten veikkaan vielä, että joskus joku kimpaantuu omista saamistaan alanuolista ja antaa koston palaa ja tökkii niitä muillekin.

Siinäpä sitä tavoitetta, että hermot pysyisivät yhtä hyvin kuin tuoksu!

Itse muutaman alapeukun saaneena joita ihmetellyt hetken, tulin osittain sellaiseen lopputulokseen että alapeukku toimii kommunikointina jos kirjoittajalla ollut esim huono kokemus siinä kirjoituksessa eli myötäeletään. Esim jos jokin tuoksu ei ollutkaan odotetun kaltainen, joku antaa alapeukun koska harmissaan kirjoittajan puolesta. Täällä kun ei ole muutoin mahdollista myötäelää kuin kirjoittamalla/kommentoimalla, peukuttamalla tai alapeukuttamalla. Mutta kuten tähänkin asiaan (alapeukutukseen), meillä on erilaiset tulkinnat näihin. Off-topicina vielä että joskus kirjoitustapa voi vääristää kirjoittajaaa; muutama sana väärässä kohdassa tekstiä/lausetta ja teksti muuttuu negatiiviseksi. Kiireessä saatan itse siihen syyllistyä ..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7623/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti testerit kierrätykseen! Lempparituoksun miniversio on kätevä reissussa/työpaikalla/käsilaukussa. Ja vaikka testerit ovat monen mielestä halpoja (muutama euro/kpl) niin jollekin sekin voi olla liikaa, ihmiset ovat tiukoilla. Itse ainakin mielelläni mahdollistan jonkun testihetket ihan ilmaiseksi, mieluimmin kuin heitän roskiin.

Mä en kauheasti lähde näihin väittelyihin. Tähänkin sanon vain tän yhden kommentin.

Huomattava osa kavereistani ei käytä hajuvesiä ollenkaan. Lopuilla on oma vakiotuoksu. Omasta puolestani mulla ei ole intoa eikä voimia lähteä etsiä kontakteja jostain torista tai nettikirppiksistä joita en edes itse käytä, ja lähteä lahjoittelemaan saati myyskentelemään puoliksi käytettyä hajuvesinäytettä. Ja tämä on täysin oma asiani. Henkilökohtaisesti en tunne ainuttakaan hajuvesientusiastia, joka olisi kiinnostunut näytteistä. Juttelin hiljattain yhden ystävän kanssa aiheesta. Hän oli muun nettitilauksen mukana saanut lahjana pari tuoksunäytettä, nuuhkaissut niitä ja heittänyt roskiin. Ei käytä hajuvesiä, tulee päänsärkyä.

Eläinihmiset käyttävät harvoin parfyymeja; eläimet aivastelevat moisille myrkyille, ja arvostavat että oma ihminen tuoksuu itselleen.

Tee sinä kuten sulle sopii. Mutta harkitse, voitko pitää kriittiset näkemyksesi niistä jotka menettelevät toisin, omana tietonasi. Heillä on omat syynsä, joita sinä et tiedä. Lisäksi heillä on yhtäläinen oikeus - kuten sinullakin - toimia kuten parhaaksi näkevät.

Moitiskelusta ja sormi pystyssä kasvattamisesta ei tunnelma parane, eikä sillä myöskään muuteta toisten käyttäytymistapoja.

Taisit lainata väärä tekstiä? Tuossahan oli vain minun mielipiteeni, ei moitetta ei kritiikkiä muille :)

Vierailija
7624/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun teksteissäni on alapeukkuja. Olen itsekin joskus niitä antanut, mutta lähinnä jos en ole pitänyt viestistä (se on loukkaava, asiaton, ei liity aiheeseen tai solvaa toista keskustelijaa tms). Olen kuitenkin huomannut, että näitä alapeikkuja tulee säännöllisesti ihan tavallisiin postauksiin. Esim. joku arvioi tuoksua tai kertoo päivän tuoksusta, rips raps, alapeukku tai pari.

Kuvittelen silloin, että kyseinen peukuttaja ei pidä tai arvosta näitä kyseisiä tuoksuja tai merkkejä. Tai (mikä on outo ajatus) että hän on mielestään kirjoittanut juuri jotain parempaa, ja alapeukuttaa 'kilpailijoita'. Tai hän ei pidä arvostelun tyylistä, sanoista tai ties mistä. Ehkä tähdet ovat huonossa asennossa ;)

Aina se vähän kirpaisee. Joten veikkaan vielä, että joskus joku kimpaantuu omista saamistaan alanuolista ja antaa koston palaa ja tökkii niitä muillekin.

Mä olen ajatellut niitä yksinkertaisimmillaan samaa mieltä/eri mieltä -jakona, vailla mitään draamaa. Oppia ikä kaikki.

Ai miten ärsyttävän yksinkertainen ja selkeä spekulaatio ;)

Toisaalta, jos minä arvioin tuoksua x epäonnistuneeksi tekeleeksi ja se on sinun elämäsi (tai ainakin nenäsi) rakkaus, niin annatko silloin siis alanuolen? Jotenkin se on mielestäni epäloogista. Olemme eri mieltä tuoksusta, joten miten se on alanuolen arvoista?

Mun täytyy tunnustaa, että käytän paljon Jodelia. Voi olla, että olen alkanut ajatella täälläkin alanuolia samaan tapaan eli "en pidä tästä viestistä, alanuoli" mikä ei ehkä ole ihan palstan tapa.

Voisin varmaan antaa? En tiedä, en harrasta muuta somea kuin tätä palstaa, joten käytännöt ovat outoja. Ei minua millään lailla harmita, jos et pidä rakastamastani tuoksusta, nämähän ovat hajuasioita. Monet suosikeistani jakavat rajusti mielipiteitä (The Tuoksu on Squid...) En tiedä, onko kaikkien mieleen -tuoksua edes olemassa, sellainen kuulostaa kamalan tylsältä. Fragrantican kategoria "meh". :D

(Ohispohdintaa, sorry.)

Annoin ylänuolen Squidin takia ;)

Se on ihana!

Vierailija
7625/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut niitä yksinkertaisimmillaan samaa mieltä/eri mieltä -jakona, vailla mitään draamaa. Oppia ikä kaikki.

Toisaalta, jos minä arvioin tuoksua x epäonnistuneeksi tekeleeksi ja se on sinun elämäsi (tai ainakin nenäsi) rakkaus, niin annatko silloin siis alanuolen? Jotenkin se on mielestäni epäloogista. Olemme eri mieltä tuoksusta, joten miten se on alanuolen arvoista?

Mun täytyy tunnustaa, että käytän paljon Jodelia. Voi olla, että olen alkanut ajatella täälläkin alanuolia samaan tapaan eli "en pidä tästä viestistä, alanuoli" mikä ei ehkä ole ihan palstan tapa.

Voisin varmaan antaa? En tiedä, en harrasta muuta somea kuin tätä palstaa, joten käytännöt ovat outoja. Ei minua millään lailla harmita, jos et pidä rakastamastani tuoksusta, nämähän ovat hajuasioita. Monet suosikeistani jakavat rajusti mielipiteitä (The Tuoksu on Squid...) En tiedä, onko kaikkien mieleen -tuoksua edes olemassa, sellainen kuulostaa kamalan tylsältä. Fragrantican kategoria "meh". :D

(Ohispohdintaa, sorry.)

Se on ihana!

Muistan, että joku toinenkin rakastui siihen. :) Hankitko koko pullon?

Vierailija
7626/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksuna Guerlainin Aqua Allegoria Herba Fresca. Tämä on kesäinen aamupäivä, kaunis ja erittäin minttuinen tuoksu. Minttu on keskinuoteissa, mutta minun nenässäni se on mukana aloituksessa, keskellä ja lopussa.

Minulla olisi haussa minttuinen mutta naisellinen tuoksu. Tuo ”kesäinen aamupäivä” voisi olla juuri se mitä tavoittelen. Miten unisex tämä on mielestäsi? Onko miehekästä vivahdetta ?

Olen huono sukupuolittamaan tuoksuja ja varsinkin tällainen enimmäkseen yrttinen tuoksu on juuri siinä keskellä l. unisex. Tuoksu ei ole kovin, mutta ei myöskään miehinen. Tuntien aikana minttuisuus vähenee ja teenuotti nousee enemmän esille.

Kuulostaa ihanalta. Kerrotko myöhemmin kestosta. -eri

Kesto on heikko, koko päiväksi tästä ei riitä. Tuoksu löytyy kyllä aivan iholta, mutta verrattuina keskivertokestävyyteen niin hyvin kevyt & kestävyydeltään vähäisempi.

Teenuotti nousi tosi voimakkaasti esille loppuvaiheessa ja itselläni se vähän himmensi viehätystä. Pidin enemmän minttuisuudesta.

Vierailija
7627/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Ohispohdintaa, sorry.)

Se on ihana!

Muistan, että joku toinenkin rakastui siihen. :) Hankitko koko pullon?

On suunnitelmissa, mutta se on nyt loppunut kaupasta josta ajattelin tehdä tilauksen. Ja melkoinen kasa näytteitä testattavana. Ostoslistalla siis vielä toistaiseksi.

Vierailija
7628/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes seuraa, onko kirjoitukseni saaneet peukkuja kumpaankaan suuntaan. Jotkut varmasti antavat alapeukkuja, jos ovat erimieltä, vähän samaan tyyliin kun fragranticassa voi antaa tai vähennellä niitä palloja. Tuskinpa näistä kannattaa kenenkään hernettä nenään vetää.

Vierailija
7629/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse muutaman alapeukun saaneena joita ihmetellyt hetken, tulin osittain sellaiseen lopputulokseen että alapeukku toimii kommunikointina jos kirjoittajalla ollut esim huono kokemus siinä kirjoituksessa eli myötäeletään. Esim jos jokin tuoksu ei ollutkaan odotetun kaltainen, joku antaa alapeukun koska harmissaan kirjoittajan puolesta. Täällä kun ei ole muutoin mahdollista myötäelää kuin kirjoittamalla/kommentoimalla, peukuttamalla tai alapeukuttamalla. Mutta kuten tähänkin asiaan (alapeukutukseen), meillä on erilaiset tulkinnat näihin. Off-topicina vielä että joskus kirjoitustapa voi vääristää kirjoittajaaa; muutama sana väärässä kohdassa tekstiä/lausetta ja teksti muuttuu negatiiviseksi. Kiireessä saatan itse siihen syyllistyä ..

Tässä ketjussa alapeukutan melko harvoin mutta jos jostain kirjoituksesta huokuu ylimielisyys ja besserwisserasenne niin silloin on pakko laittaa peukku alas.

Osaa ihmisiä myös ärsyttää tällainen ”tuoksufanaatikkojen” ( joihin itsekin kuulun) ketju.

Vierailija
7630/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kasa niche-näytteitä tulossa, mutta silti blind buy sormea houkuttelis tilata pari uutta tuoksua parfumdreamsin alesta...

Onko kellään kokemusta seuraavista:

Valentino - Donna Born in Roma

Armani - Si Fiori

Dolce & Gabbana - The Only One Intense

Guerlain - Shalimar Philtre de Parfum

Olisin kiitollinen!

Vierailija
7631/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa alapeukutan melko harvoin mutta jos jostain kirjoituksesta huokuu ylimielisyys ja besserwisserasenne niin silloin on pakko laittaa peukku alas.

Osaa ihmisiä myös ärsyttää tällainen ”tuoksufanaatikkojen” ( joihin itsekin kuulun) ketju.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että millaista ylimielisyyttä olet ketjussa havainnut?

Vierailija
7632/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti testerit kierrätykseen! Lempparituoksun miniversio on kätevä reissussa/työpaikalla/käsilaukussa. Ja vaikka testerit ovat monen mielestä halpoja (muutama euro/kpl) niin jollekin sekin voi olla liikaa, ihmiset ovat tiukoilla. Itse ainakin mielelläni mahdollistan jonkun testihetket ihan ilmaiseksi, mieluimmin kuin heitän roskiin.

Minä olen jopa ostanut tyhjiä näytepulloja, joihin voin suihkutella omia suosikkeja matkakokoisiksi, ja yleensä jos myyn hajuvesipullon, laitan ostajalle minitesterin kaupanpäälle jostain valitsemastaan tuoksusta. Joten minä voisin jopa ostaakin niitä tyhjiä spray-pulloja jos niitä torilla tai huutonetissä kaupataan.

Vierailija
7633/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksuna Guerlainin Aqua Allegoria Herba Fresca. Tämä on kesäinen aamupäivä, kaunis ja erittäin minttuinen tuoksu. Minttu on keskinuoteissa, mutta minun nenässäni se on mukana aloituksessa, keskellä ja lopussa.

Minulla olisi haussa minttuinen mutta naisellinen tuoksu. Tuo ”kesäinen aamupäivä” voisi olla juuri se mitä tavoittelen. Miten unisex tämä on mielestäsi? Onko miehekästä vivahdetta ?

Minun suosikkini minttutuoksuista on Armanin Acqua di gioia, onko tuttu? Epäillään että uusi pullo olisi reformuloitu, joten kannattaa ostaa se alkuperäinen pullo. On edp ja kestää pitkään.

Vierailija
7634/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun suosikkini minttutuoksuista on Armanin Acqua di gioia, onko tuttu? Epäillään että uusi pullo olisi reformuloitu, joten kannattaa ostaa se alkuperäinen pullo. On edp ja kestää pitkään.

Olen testannut tätä mutta ei toimi ihollani eikä nenäni havaitse minttua? Olenkohan koittanut tuota uutta versiota.

Vierailija
7635/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen testannut tätä mutta ei toimi ihollani eikä nenäni havaitse minttua? Olenkohan koittanut tuota uutta versiota.

Oliko se tämä uusi pullo:

https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Acqua-di-Gioia-8442…

Alkuperäisessä versiossa tuoksuu minttu tosi voimakkaasti, on raikas mutta naisellinen tuoksu.

Vierailija
7636/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uuden pullon Acqua di Gioiassa tuoksuu minttu voimakkaasti, ensituoksussa varsinkin. Tai ei se nyt kovin uusi pullo enää ole.

Vierailija
7637/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se pitää olla tämän näköinen pullo jossa minttu tuoksuu:

https://www.tori.fi/uusimaa/Giorgio_armani_hajuvesi_82716157.htm?ca=11&…

Minulla on menossa ties monesko pullo ja tuo vartalovoidekin löytyy. Harvemmin ostan voidetta kun niitä ei tule paljoa käytettyä, mutta tuosta se piti saada.

Vierailija
7638/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on kommentoinut että sitrustuoksujen sitrukset haihtuvat nopeasti. Suihkutin viikko sitten lapulle Mon Guerlain intenseä, jonka sitrus tuoksuu edelleen.

Vierailija
7639/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Giorgio Armani: Emporio Armani In Love With You (vadelma, hapankirsikka, mustaherukka; wormwood, ruusu, jasmiini; Patsuli)

Alan ymmärtää, miksi monet enthusiastit hylkäävät designerit ja lähtevät seikkailemaan niche-maailmaan.

Designerit ovat kadottaneet kunnianhimonsa.

Tämäkin. Joo-o. Ihan kiva alkusoitto, makea ja miellyttävä. Mutta alkupölähdyksen jälkeen kaikki alkaa hiipua. Wormwood (artemisia) on outo, kukat eivät oikein jaksa tuoksua. Lopun hento patsuli ei saa tätä pysymään kasassa. Heikko esitys.

YSL: Black Opium (päärynä, rosepippuri, appelsiininkukka; Kahvi, jasmiini, karvasmanteli, lakritsi; Vanilja, patsuli, seetri, kasmir)

En olisi ostanut, mutta ilmaiseksi sain. Liityn kuoroon, joka sanoo Black Opiumia makeaksi kahviksi. Tarkemmin sanottuna styrox-mukissa myytäväksi kalliiksi latteksi, jossa on reilu tujaus puistattavaa esanssia.

Haluaako joku tuoksua lastenkahville? Tuskin. Näitä on kaupitellaan jatkuvasti nettikirppiksillä näin: "Yhden kerran suihkautettu. Makea kahvituoksu, pullo kaunis, glitteriä. Tarjoa!"

Ottaisi aivoon jos olisin maksanut edes näytteen hinnan.

Minäkin palaan reppu selässä nicheiden pariin tutkimusmatkailijan into silmissä. Säälin viimeisiä kivijalkamyyjiä. Tuoksut ovat heikkoja, geneerisiä ja tolkuttoman kalliita, vaikea se on niissä oloissa onnistua myyjänä.

Käyn silti mielelläni vaihtamassa muutaman sanan heidän kanssaan. Joskus voi sitä paitsi vieläkin löytää ihastuttavan designerin.

Kyllä monet tuosta Black Opiumista pitävät. Ystäväni ei ole ostanut 15 vuoteen parfyymiä, ihastui tähän ja hankki pullollisen. Joku siinä ihmisiä kiehtoo, on tainnut olla viime vuosina yksi myydyimmistä tuoksuista.

Enkä ottanut nokkiini tästä suorasukaisesta mielipiteestä kun itselläni ei ole tarvetta tämäntyyppiselle tuoksulle mutta en ihmettelisi jos joku närkästyisi.

Vierailija
7640/19317 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso kasa niche-näytteitä tulossa, mutta silti blind buy sormea houkuttelis tilata pari uutta tuoksua parfumdreamsin alesta...

Onko kellään kokemusta seuraavista:

Valentino - Donna Born in Roma

Armani - Si Fiori

Dolce & Gabbana - The Only One Intense

Guerlain - Shalimar Philtre de Parfum

Olisin kiitollinen!

Moi, en tunne noita muita, mutta Shalimar philtre minulla on. Jos pidät Shalimarista, pidät varmasti tästä versiosta. Minusta siinä on voimakkaampi sitruunan tuoksu alussa (tarkemmin sanoen siinä tuoksuu ranskalainen tarte au citron), nahkaiset ja savuiset elementit tulevat myös esiin, mutta philtren pohjatuoksu on pehmeän vaniljainen. Philtre on siis jonkin verran "valoisampi" kuin Shalimar edp, vaikkei varsinaisesti kevyt tuoksu olekaan. Kesto on kohtuullinen. Pidän tästä kovasti.  N50

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän