Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita ikinä hävettänyt että on tykännyt jostain ”tietyn” tyylisistä tuoksuista? Eli vaikka sellaisista jotka koetaan jotenkin chliceksi/halvaksi/ennalta-arvattavaksi/tylsiksi jne.
Itse yritän päästä eroon tästä ajatusmallista, sillä nyt huomaan kuinka sitä on vuosia kuluttanut välillä rahaa tuoksuihin, joista ei sitten loppupelissä nautikkaan. Niitä vain tuli ostettua koska niistä nyt kuului pitää.
Oma ”syntini” on pitää vanilijaisista ja makeista tuoksuista ja nyt viimein myönnän sen, että nämä nuotit ovat minun omani. Tiedän että tässä ei ole oikeasti mitään hävettävää mutta olen vain jotenkin niin juurtunut käsitykseen, että pitäisi pitää jostain ”oikeanlaisista” tuoksuista.
Anteeksi sekavasta sepustuksesta 🙈
Mä pidän monista kauniista ja arvokkaista klassikoista ja käytän niitä usein, mutta olen myös mieltynyt Calvin Kleineihini, ja omistan niitä kattavan (ja rakastetun!) valikoiman. Tiedän kyllä, ettei Calvin ole Guerlain, mutta nenäni pitää myös siitä amerikkalaisesta helppoudesta ja helposti-lähestyttävyydestä, joka niistä huokuu. On koko joukko tilanteita, joissa haluan edes yrittää vaikuttaa kevyeltä ja ystävälliseltä - ja miettikää itse, kumman kanssa on helpompi aloittaa jutustelu, CK one -naisen vai Mitsouko-naisen? Tai nyt kun ajattelen tuota, niin mitenköhän se on..
Miten teillä?
Höh... 🥺
t. Mitsouko-nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oivaltavaa kysyä täältä neuvoa kirjaa kirjoittaessa. Niinhän kaikki muutkin kysyy eikä niille kettuilla. Tiedä mikä pääsiäismuna on henkästy nenuun mutta kiukuttelua on ketjussa viime aikoina esiintynyt 🤭
Mutta kuten sanottiin pitäisi tietää jotain hlöstä, koska monella on vahvoja mielikuvia erityyppisten tuoksujen käyttäjistä.
Antaa kirjan henkilöstä erilaisen vaikutelman onko Coco Mademoiselle, Delicious, vai Diorissimo. Tai joku Kilian.Luin ketjun joutessani ihan alusta saakka, (hyvien) muistojen verestämiseksi. Mennen-aktivismi alkoi tammikuun viimeisellä viikolla, ja säännöllisen epäsäännöllisen kiukuttelun esiintyminen helmikuun alusta. Joko alkupäätä on siivottu, tai sitten ilmapiiri on tosiaan muuttunut sittemmin...vaikka väliäkö tuolla, karavaani kulkee joka tapauksessa.
Hyvää pääsiäistä itse kullekin. :) 2/4 State of Mindista testattu, Aesthetic Turbulence ja L'Ame Slave. Molemmat ihania.
Luit 364 sivua? Nyt on kova suoritus. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oivaltavaa kysyä täältä neuvoa kirjaa kirjoittaessa. Niinhän kaikki muutkin kysyy eikä niille kettuilla. Tiedä mikä pääsiäismuna on henkästy nenuun mutta kiukuttelua on ketjussa viime aikoina esiintynyt 🤭
Mutta kuten sanottiin pitäisi tietää jotain hlöstä, koska monella on vahvoja mielikuvia erityyppisten tuoksujen käyttäjistä.
Antaa kirjan henkilöstä erilaisen vaikutelman onko Coco Mademoiselle, Delicious, vai Diorissimo. Tai joku Kilian.Luin ketjun joutessani ihan alusta saakka, (hyvien) muistojen verestämiseksi. Mennen-aktivismi alkoi tammikuun viimeisellä viikolla, ja säännöllisen epäsäännöllisen kiukuttelun esiintyminen helmikuun alusta. Joko alkupäätä on siivottu, tai sitten ilmapiiri on tosiaan muuttunut sittemmin...vaikka väliäkö tuolla, karavaani kulkee joka tapauksessa.
Hyvää pääsiäistä itse kullekin. :) 2/4 State of Mindista testattu, Aesthetic Turbulence ja L'Ame Slave. Molemmat ihania.
Luit 364 sivua? Nyt on kova suoritus. 👍
:) Aloitin jokunen päivä sitten. En sentään ole kirjoittanut ihan jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita ikinä hävettänyt että on tykännyt jostain ”tietyn” tyylisistä tuoksuista? Eli vaikka sellaisista jotka koetaan jotenkin chliceksi/halvaksi/ennalta-arvattavaksi/tylsiksi jne.
Itse yritän päästä eroon tästä ajatusmallista, sillä nyt huomaan kuinka sitä on vuosia kuluttanut välillä rahaa tuoksuihin, joista ei sitten loppupelissä nautikkaan. Niitä vain tuli ostettua koska niistä nyt kuului pitää.
Oma ”syntini” on pitää vanilijaisista ja makeista tuoksuista ja nyt viimein myönnän sen, että nämä nuotit ovat minun omani. Tiedän että tässä ei ole oikeasti mitään hävettävää mutta olen vain jotenkin niin juurtunut käsitykseen, että pitäisi pitää jostain ”oikeanlaisista” tuoksuista.
Mä pidän monista kauniista ja arvokkaista klassikoista ja käytän niitä usein, mutta olen myös mieltynyt Calvin Kleineihini, ja omistan niitä kattavan (ja rakastetun!) valikoiman. Tiedän kyllä, ettei Calvin ole Guerlain, mutta nenäni pitää myös siitä amerikkalaisesta helppoudesta ja helposti-lähestyttävyydestä, joka niistä huokuu. On koko joukko tilanteita, joissa haluan edes yrittää vaikuttaa kevyeltä ja ystävälliseltä - ja miettikää itse, kumman kanssa on helpompi aloittaa jutustelu, CK one -naisen vai Mitsouko-naisen? Tai nyt kun ajattelen tuota, niin mitenköhän se on..
Miten teillä?
Höh... 🥺
t. Mitsouko-nainen
Älä loukkaannu, mä olen myös Mitsouko-nainen! Ja CK-nainen! Mutta välillä siis huomaan miettiväni, miten muut havaitsevat mut (vaikka mieluiten tuoksun siltä, mitä oma nenä sillä hetkellä tahtoo nuuhkia). Ja tavoitat varmaan tuon Stockmannin minkkimuuri-mitsouko-chanel 5 -stereotypian.. Mä olen työkseni tekemisissä ihmisten kanssa, joiden on tarkoitus kokea mulle puhuminen helpoksi, ja se saa myös miettimään näitä tuoksuviestejä.
Ylipäätään, mun nenäni taipuu aika moneen. Mitä enemmän tuoksuttelen, sitä vähemmän on genrejä, joita en lainkaan siedä.
Hyi olkoon näitä epämääräisiä, paksuja Amouageja!!
On piirre, joka ei kuulu merkin ilmaisuarsenaaliin lainkaan: raikkaus.
Jos tuoksun seassa kulkeekiin jokunen puhdas rantu, se tukehdutetaan nopeasti ja tehokkaasti oikealta ja vasemmalta uhoaviin tukehduttaviin pilviin.
Onkohan tuoksuja väsäilty niin pahanhajuisissa tehtaissa, että niiden täytyy tyrmäävyydessään lyödä laudalta ympäristön löyhkä? Kukat dunkkaavat siltä kuin ne olisivat mädäntyneet maljakoihin.
Kiitän onnentähtiäni että olen vertaillut ja kokeillut ja ymmärtänyt mikä ero on tuoksulla jota vain yrittää sietää ja sellaisella jossa on hyvä rentoutunut olo.
Tätä miettiessäni fb lähetti mulle tiedonannon, jossa joku svetlana halusi myydä Amouagea hintaan 200€. svetlana tiesi uuden maksavan 300€. Lähetin hänelle viestin kysyen viattomasti missä kaupassa pullo maksaa 300€. svetlanalta tuli vastaus jossa kuvassa oli teksti, hänen oma tekemänsä, jossa oli tuoksun nimi, hinta 300€. Kaupan nimeä tai osoitetta ei kuvassa tietenkään näkynyt, koska kuva oli tekaistu!
Kuukkeli kertoi kyseisen tuoksun olevan juuri nyt tarjouksessa hintaan 175€. Siis uusi pullo.
Ilmoitin tämän svetlanalle, joka laittoi mulle välittömästi eston. 😁😂😂
Itärajan takaa tulee pelottavaa ammattirikollisuutta, mutta näemmä myös daamit ovat mukana, eivätkä ihan niin taitavia. Mutta yrittävät parhaansa.
Fasen markkinamainontaa tovin seuranneena totean, että jos myyjän nimi on natalia, olga tms ja hän myy pulloa ja ilmoittaa hihasta vedetyn ovh.n niin älkää hyvät ihmiset menkö halpaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä?
Höh... 🥺
t. Mitsouko-nainen
Mä olen sun kaveri!
t. toinen Mitsouko
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnistan tämän! Pidän myös vaniljaisista ja makeista tuoksuista, joistain hyvin karkkimaisistakin. Ja jotenkin joku osa minusta pitää niitä noloina. Pitäisi muka tykätä jostain tyylikkäämmistä ja vakavammista vain. Oikeasti kyllä pidän monenlaisista tuoksuista, enkä haluaisi arvottaa tuoksuja tällä tavalla. Jostain nämä fiilikset kuitenkin kumpuavat. Vuosi vuodelta on kyllä helpottanut, ehkä korreloi yleisen itsevarmuuden kanssa tämä juttu (minun kohdallani siis ainakin)?
Muistan vieläkin, kun aika monta vuotta sitten Escadalla oli mielestäni ihana kirsikkatuoksu, olisikohan sen nimi ollut Cherry In The Air... ja minä en kehdannut ostaa sitä, vaikka olisin halunnut, koska se oli mielestäni jotenkin nolo... Harmittaa vieläkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnistan tämän! Pidän myös vaniljaisista ja makeista tuoksuista, joistain hyvin karkkimaisistakin. Ja jotenkin joku osa minusta pitää niitä noloina. Pitäisi muka tykätä jostain tyylikkäämmistä ja vakavammista vain. Oikeasti kyllä pidän monenlaisista tuoksuista, enkä haluaisi arvottaa tuoksuja tällä tavalla. Jostain nämä fiilikset kuitenkin kumpuavat. Vuosi vuodelta on kyllä helpottanut, ehkä korreloi yleisen itsevarmuuden kanssa tämä juttu (minun kohdallani siis ainakin)?
Muistan vieläkin, kun aika monta vuotta sitten Escadalla oli mielestäni ihana kirsikkatuoksu, olisikohan sen nimi ollut Cherry In The Air... ja minä en kehdannut ostaa sitä, vaikka olisin halunnut, koska se oli mielestäni jotenkin nolo... Harmittaa vieläkin!
Täällä myös yksi, joka on vaniljaisten, makeisten, sekä karkkisten(?) tuoksujen ystävä! Minulla on juuri tuo Cherry In The Air, sain kaverilta sen, sillä hän ei tuoksuista oikein perusta. Minulla on myös mm. Charmmy Kitty -hajuvesi. ;)
Minä pidän aika metsäisistä ja "miehisistä" tuoksuista, mutta myös vaniljasta, ruususta ja myskistä. Esim. Body Shopin vanha kunnon White Musk on ihana. Minä ehkä vähän nolostelen näitä myös. Jostain syystä "pidän ruususta" kuulostaa siltä kuin sanoisin "pidän vaniljajäätelöstä" kun tarjolla olisi myös viinirypäle-sakejäätelöä lattekastikkeella ja kurpitsavodkaströsselillä.
Mutta se on tyhmää, tajuan sen. Vaniljajäätelökin on ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on selvästi osaajia paikalla, tarvitsisin apua. Kirjoitan kirjaa ja siinä hajuvedellä on olennainen merkitys.
Voisitteko vinkata hajuveden,
1) jota sai jo 2011 (eli joku klassikko tai sellainen minkä vuosituoksut melko samanlaisia)
2) nuorelle naiselle sopiva (ehkä kukkainen tai candy?)
3) sen verran voimakas, että tuoksu jää huoneeseen/vaatteisiin pitkäksi aikaaOlen itse tuoksuherkkä joten en voi itse käydä tuoksuttamassa kuin 1-2 kerrallaan. Kiitos avusta!
Shalimar. Sopii kaikenikäisille, on naisellinen ja seksikäs, tuoksuu leijuu huoneessa. On kyllä sitrus-vaniljainen.
Vierailija kirjoitti:
Kirjan kirjoittajalle, joka haluaa, että joku muu tekee taustatyön: Löydät itse vastauksen kysymyksiisi Fragranticasta. Hyvin nopeasti.
Mulla tämän kauniin kevätpäivän tuoksuna on Oscarin Bella Blanca.
Onko täällä sen kullanvärisen Bellan (Essenza?) omistajia? Miltä tuoksuu?
Ihana makea vadelmatuoksu, mutta kestävyys on aika heikko. Jos haluaa ihanan pitkäkestoisen vadelmatuoksun, niin suosittelen Armanin Because it´s youta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tämä! Minulla on Escada Celebrate Now, joka on ensimmäinen pafryymi jonka ostin itse, kun muutin Helsinkiin. Rakastan tätä tuoksua ja saan siitä usein kehuja mutta aina jotenkin hävettää sanoa mikä tuoksun nimi on. Jostain kumpuaa asenne että Escada olisi ”teinien” parfyymi vaikka näin ei ole.
Toinen uusi rakkauteni on Montale Intense Cafe, niin sokerinen ja suklainen kuin voi olla, mutta ah niin ihana😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on selvästi osaajia paikalla, tarvitsisin apua. Kirjoitan kirjaa ja siinä hajuvedellä on olennainen merkitys.
1) jota sai jo 2011 (eli joku klassikko tai sellainen minkä vuosituoksut melko samanlaisia)
3) sen verran voimakas, että tuoksu jää huoneeseen/vaatteisiin pitkäksi aikaaOlen itse tuoksuherkkä joten en voi itse käydä tuoksuttamassa kuin 1-2 kerrallaan. Kiitos avusta!
Mun ehdotukset (ja tosiaan Fragranticasta voit vaikka kurkistaa millaisesta tuoksusta kyse ja katsoa vastaisiko vaikka joku arvostelija luomaasi roolihahmoa!)
- Marc Jacobs Daisy- Gucci Guilty
- Chanel Coco Mademoiselle
- Chanel Chance
Nämä ovat kaikki tunnettuja ja aika tavallisia, myös suosittuja. Kukkaisin tuo Guilty ja Gucci on merkkinä sellainen nuoren naisen suosima, myös MJ. Chanelit ehkä hieman vanhemman tai tietyn tyylisen nuoremman naisen tuoksuja. Tietysti voisi olla jännittävää jos etsisit jonkin niche-tuoksun, joka mätsäisi kuvaukseltaan ja nuoteiltaan kyseistä henkilöä. Minusta se olisi paljon mielenkiintoisempi idea.
Niche tuoksu on sama kuin ei mainitsisi tuoksua ollenkaan, koska tuskin monikaan lukija tunnistaisi tuoksua. Joku kuuluisia designer-tuoksu olisi parempi, sen tunnistaisi varmasti useakin lukija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään testissä viimein Shalimar edt. Tilasin Hobby hallilta n. 2kk sitten ja nyt viimein tuntui mieli testata.
Alkuvaikutelma on tosi savuinen. Tunnin jälkeen muuttunut vähän pehmeämmäksi. En tiedä haistanko vaniljaa ja sitruunaa, ainakaan vielä. Edp muuttui mun takissa aivan huumaavaksi vaniljaksi kun kerran Sokoksella sitä suihkautin. Toivon, että tääkin tuoksuisi vaatteissa samantapaiselta.
Meistä ei tullut ystäviä. Päätä alkoi särkeä. Menen suihkuun pesemään pois.
En ihmettele yhtään. Minäkin sain kerran tuliaisiksi laivalta edt-version, vaikkak pyysin edp:n. Ero oli kuin olisi eri tuoksu, enkä tykännyt yhtään vaikka rakastan edp:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjan kirjoittajalle, joka haluaa, että joku muu tekee taustatyön: Löydät itse vastauksen kysymyksiisi Fragranticasta. Hyvin nopeasti.
Melkein tekisi mieli sanoa, että katso Fragranticasta... 😘
(Ei tuo kirjailija)Joo, olen Fragrantican jäsen ja katsonut sieltä jo aikaa sitten, mutta ajattelin kysäistä täälläkin, kun kaikki tänne kirjoittavat eivät välttämättä ole siellä jäseniä. En tee taustatyötä, kysyin vain mielipidettä.
Siihen just on mahdoton vastata, kun et kerro mitään oleellista.
Muutenkin. Jos et itse edes siedä oikein hajuvesiä, liikut vaarallisilla vesillä poimien umpimähkään tuoksun - niin,minkä perusteella?- sellainen joka on kiinnostunut tuoksuista huomaa sattumanvaraisen valinnan ja harmistuu.Miksi et kirjoittaisi aiheesta jonka tunnet?
Mitä ihmettä, tuo kirjoittaja kysyi mielipiteitä Bella Essenzasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shalimar. Sopii kaikenikäisille, on naisellinen ja seksikäs, tuoksuu leijuu huoneessa. On kyllä sitrus-vaniljainen.
Ainakin jos päähenkilö on teatraalinen ja suutelee kuin Tosca.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana makea vadelmatuoksu, mutta kestävyys on aika heikko. Jos haluaa ihanan pitkäkestoisen vadelmatuoksun, niin suosittelen Armanin Because it´s youta.
Voi että, kiinnostuin jo tästä, mutta alkunuottien jälkeen tuoksussa on ruusua, jota en voi käyttää kuin parissa tuoksussa. Vadelmatuoksut kyllä kiinnostavat.
t. JHAG Mmmm-addikti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ehdotukset (ja tosiaan Fragranticasta voit vaikka kurkistaa millaisesta tuoksusta kyse ja katsoa vastaisiko vaikka joku arvostelija luomaasi roolihahmoa!)
- Marc Jacobs Daisy- Gucci Guilty
- Chanel Coco Mademoiselle
- Chanel Chance
Nämä ovat kaikki tunnettuja ja aika tavallisia, myös suosittuja. Kukkaisin tuo Guilty ja Gucci on merkkinä sellainen nuoren naisen suosima, myös MJ. Chanelit ehkä hieman vanhemman tai tietyn tyylisen nuoremman naisen tuoksuja. Tietysti voisi olla jännittävää jos etsisit jonkin niche-tuoksun, joka mätsäisi kuvaukseltaan ja nuoteiltaan kyseistä henkilöä. Minusta se olisi paljon mielenkiintoisempi idea.
Niche tuoksu on sama kuin ei mainitsisi tuoksua ollenkaan, koska tuskin monikaan lukija tunnistaisi tuoksua. Joku kuuluisia designer-tuoksu olisi parempi, sen tunnistaisi varmasti useakin lukija.
En nyt menisi vannomaan.
Vaikka termi niche ei sano mitään, niin ei se silti tarkoita että nimi olisi tuntematon.
Sen sijaan tämä kirjankirjoitusstoori ei vakuuta mua. Ensinnäkään yksikään kirjailija ei kuuluta vauvalla kirjoittavansa "kirjaa".
Kirjailija tietää suunnittelevansa novellia, romaania tms. Mutta edes julkaissut kirjailija ei ole varma kustannussopimuksen saamisesta.
Jos sepittelee mielessään tarinaa on aika juhlavaa nimittää sitä kirjaksi. Kummallinen fiksaatio takertua johonkin hajuveteen jonka pitäisi olla nuoren naisen oliko se klassikkotuoksu vuodelta 2010? Kirjaa ollaan kirjoittamassa mutta netissä kysellään että sanokaa joku hajuvesi.
Kuulostaa siltä että tuosta ei nyt synny edes ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kiinnostuin jo tästä, mutta alkunuottien jälkeen tuoksussa on ruusua, jota en voi käyttää kuin parissa tuoksussa. Vadelmatuoksut kyllä kiinnostavat.
t. JHAG Mmmm-addikti
Minun nenä ei siinä ruusua tunnista, ehkä se on niin vähäinen. Toinen ihana vadelmatuoksu on tämä:
https://www.fragrantica.com/perfume/Marc-Jacobs/Daisy-Love-Eau-So-Sweet…
Harvoin ostan edt-vahvuuksia, mutta tämä on todella kestävä. Harvinaisen seksikäs tuoksu ollakseen Jacobs, yleensähän ne on aika raikkaita ja kevyitä.
Myös kasari-ysäriteini täällä! Mulla oli ehkä onnea, ettei kukaan tuntemani turkisdaami käyttänyt Chanelin vitosta, joten mulle ei jäänyt siitä traumoja. Olen aina tykännyt siitä, mutta vasta hiljan rupesin itse käyttämään sitä. Ehkä se on keski-iän merkki ;) L'air du temps mulla oli joskus 25 vuotta sitten. En ehkä enää käyttäisi sitä.
p.s. Millainen tuoksu on Nahema? Tuntuu, että pitäisin siitä koska rakastan Guerlainin klassikkoja ja olen lukenut kuvauksia. Tiedän, että Nahema on ruusu, muttei mikään simppeli ruusu ilmeisesti. Rakastan "suuria" tuoksuja. N50