Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19315)
Täällä on selvästi osaajia paikalla, tarvitsisin apua. Kirjoitan kirjaa ja siinä hajuvedellä on olennainen merkitys.
Voisitteko vinkata hajuveden,
1) jota sai jo 2011 (eli joku klassikko tai sellainen minkä vuosituoksut melko samanlaisia)
2) nuorelle naiselle sopiva (ehkä kukkainen tai candy?)
3) sen verran voimakas, että tuoksu jää huoneeseen/vaatteisiin pitkäksi aikaa
Olen itse tuoksuherkkä joten en voi itse käydä tuoksuttamassa kuin 1-2 kerrallaan. Kiitos avusta!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on selvästi osaajia paikalla, tarvitsisin apua. Kirjoitan kirjaa ja siinä hajuvedellä on olennainen merkitys.
1) jota sai jo 2011 (eli joku klassikko tai sellainen minkä vuosituoksut melko samanlaisia)
3) sen verran voimakas, että tuoksu jää huoneeseen/vaatteisiin pitkäksi aikaaOlen itse tuoksuherkkä joten en voi itse käydä tuoksuttamassa kuin 1-2 kerrallaan. Kiitos avusta!
No kirjan kirjoittamisessa kuten sanot, oleellinen osa työstä on puuduttavaa tylsää taustatyötä.
Ts. Etsit sen hajuveden ihan isse. Varmaan hajuvedellä on kirjassasi jokin muukin merkitys, symboliarvo, nimi, osa juonenkulussa, ja vain sinä tiedät mikä se on.
Jos googlaat löydät sekunnissa vastauksia.
Jos et osaa googlata, niin ennuste kirjasi toteutumiselle ei ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään lähden ulkoilemaan Majavan kanssa :)
Zoologistin Beaver ja sen perskarvat siis testissä. Yllättävän kevyt tunnelma kahden suihkauksen jälkeen. Ensituoksu oli pakokaasumainen, hieman savuinen. Nyt jonkinlainen myskisyys puskee läpi. Toistaiseksi miellyttävä tuttavuus. Saa nähdä tulevatko linnut, koirat ja saukot yms eläimet ympärilleni vinkumaan.
Voi kamala.
Tänään testissä viimein Shalimar edt. Tilasin Hobby hallilta n. 2kk sitten ja nyt viimein tuntui mieli testata.
Alkuvaikutelma on tosi savuinen. Tunnin jälkeen muuttunut vähän pehmeämmäksi. En tiedä haistanko vaniljaa ja sitruunaa, ainakaan vielä. Edp muuttui mun takissa aivan huumaavaksi vaniljaksi kun kerran Sokoksella sitä suihkautin. Toivon, että tääkin tuoksuisi vaatteissa samantapaiselta.
Luin tän ketjun avauksen ja nauroin ääneen!!
Miten joku voi olla huomionhakuinen anonyymipalstalla???
Kirjan kirjoittajalle, joka haluaa, että joku muu tekee taustatyön: Löydät itse vastauksen kysymyksiisi Fragranticasta. Hyvin nopeasti.
Mulla tämän kauniin kevätpäivän tuoksuna on Oscarin Bella Blanca.
Onko täällä sen kullanvärisen Bellan (Essenza?) omistajia? Miltä tuoksuu?
Klassikko ja vuosi 2011 ei liity mun maailmankuvassa yhteen.
Kysyjä yrittää iästä päätelleen teettää läksynsä Vauvaparfymöörien tädeillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei näköjään kannatakaan tilata hirveää läjää
saman firman tuoksuja, paitsi jos on syytä olettaa tai on varma.Kävi niin että innostuin Amouageista. Tilasin niitä 5. Nyt olen kokeillut parempia, mutta ikävä kyllä ehdin jo intona tilata lisää Amouageja jotka tullevat ensi viikolla. Tai sitä seuraavalla.
Nyt musta Amouaget tuntuvat tunkkaisilta. Kolme oli niin pahoja, että heitin pois. Loput on siedettäviä. Mutta haluaako kukaan hajuvettä, joka on siedettävä?
Mietin kyllä että onko mitään käyttöä hajuvedelle mikä haisee pahalle. En keksinyt.
Sen oppi, että en tilaa miltään firmalta 10 putken kokeilusettiä. Oppirahat pitää täskin hommassa näemmä maksaa.
Sympatiseeraan, ja luulen tunnistavani tunteesi! Tein itse samantyyppisen liikkeen joskus korona-ajan alussa. Tilasin massiivisen Franck Boclet -tutustumispaketin - montakohan niitä oli, yli 20? - kun sellainen tuli jostain vastaan. Jotkut hyviä, jotkut eivät niinkään, eikä tämän parfymöörin perus-dna:ssa ollut mitään, mihin olisin valtavasti ihastunut. Niitä on siis edelleenkin iso määrä kokeilematta :). Boclet'ssa oli se hyvä puoli, että tuoksut olivat yksinkertaisia, ja yleensä nimetty jonkun nuotin mukaan - esim. kahvi, ambra, patsuli - joten tuon paketin myötä pääsin jyvälle, mitä tietyt perustuoksut suurin piirtein ovat, ja miellyttävätkö ne nenääni.
Mutta nyt siis, tuosta kokemuksesta oppineena, hajautan kiinnostuksia ja ostan kiinnostavan näytteen sieltä ja toisen täältä.
Vierailija kirjoitti:
3) sen verran voimakas, että tuoksu jää huoneeseen/vaatteisiin pitkäksi aikaaOlen itse tuoksuherkkä joten en voi itse käydä tuoksuttamassa kuin 1-2 kerrallaan. Kiitos avusta!
Minua ei haittaa, vaikka kyselet. Olisi helpompaa antaa osuvia vinkkejä, jos kerrot jotain tuosta sankarittarestasi - varsinkin vakituoksun nainen valitsee kovastikin persoonallisuutensa mukaan. Herkkä, voimakastahtoinen, älykäs, erikoinen?
Tai mene Fragranticaan, kuten 'tätikollega' ehdotti - luultavasti teet osuvan löydön omalla muutaman tunnin tutkimisella, ja opit samalla uutta mielenkiintoisesta ja oudosta pienestä ekologisesta lokerosta.
Vierailija kirjoitti:
Tänään testissä viimein Shalimar edt. Tilasin Hobby hallilta n. 2kk sitten ja nyt viimein tuntui mieli testata.
Alkuvaikutelma on tosi savuinen. Tunnin jälkeen muuttunut vähän pehmeämmäksi. En tiedä haistanko vaniljaa ja sitruunaa, ainakaan vielä. Edp muuttui mun takissa aivan huumaavaksi vaniljaksi kun kerran Sokoksella sitä suihkautin. Toivon, että tääkin tuoksuisi vaatteissa samantapaiselta.
Meistä ei tullut ystäviä. Päätä alkoi särkeä. Menen suihkuun pesemään pois.
Vierailija kirjoitti:
Zoologistin Beaver ja sen perskarvat siis testissä. Yllättävän kevyt tunnelma kahden suihkauksen jälkeen. Ensituoksu oli pakokaasumainen, hieman savuinen. Nyt jonkinlainen myskisyys puskee läpi. Toistaiseksi miellyttävä tuttavuus. Saa nähdä tulevatko linnut, koirat ja saukot yms eläimet ympärilleni vinkumaan.
Majava on palannut kotiin. Tämä tuoksu yllätti minut, sillä noiden tiettyjen nuottien takia odotin jotain voimakkaan eläimellistä ja jännittävää. Beaver on loppujen lopuksi yllättävän klassinen, hienostunut, hieman tätimäisen kiltti myskinen kukkaistuoksu. Naisellinen ehdottomasti ja helppo. Ei voimakas, ei pelottava. Kukat pysyvät kiltisti kurissa ja alun pakokaasusavut ovat haihtuneet.
Tämä ei ollut kamala, eikä ihana, vaan sellainen turvallinen ja tavallinen hieman vanhemman leidin parfyymi.
Vierailija kirjoitti:
Mun ehdotukset (ja tosiaan Fragranticasta voit vaikka kurkistaa millaisesta tuoksusta kyse ja katsoa vastaisiko vaikka joku arvostelija luomaasi roolihahmoa!)
- Marc Jacobs Daisy
- Gucci Guilty
- Chanel Coco Mademoiselle
- Chanel Chance
Nämä ovat kaikki tunnettuja ja aika tavallisia, myös suosittuja. Kukkaisin tuo Guilty ja Gucci on merkkinä sellainen nuoren naisen suosima, myös MJ. Chanelit ehkä hieman vanhemman tai tietyn tyylisen nuoremman naisen tuoksuja. Tietysti voisi olla jännittävää jos etsisit jonkin niche-tuoksun, joka mätsäisi kuvaukseltaan ja nuoteiltaan kyseistä henkilöä. Minusta se olisi paljon mielenkiintoisempi idea.
Vierailija kirjoitti:
Kirjan kirjoittajalle, joka haluaa, että joku muu tekee taustatyön: Löydät itse vastauksen kysymyksiisi Fragranticasta. Hyvin nopeasti.
Mulla tämän kauniin kevätpäivän tuoksuna on Oscarin Bella Blanca.
Onko täällä sen kullanvärisen Bellan (Essenza?) omistajia? Miltä tuoksuu?
Melkein tekisi mieli sanoa, että katso Fragranticasta... 😘
(Ei tuo kirjailija)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ehdotukset (ja tosiaan Fragranticasta voit vaikka kurkistaa millaisesta tuoksusta kyse ja katsoa vastaisiko vaikka joku arvostelija luomaasi roolihahmoa!)
- Marc Jacobs Daisy- Gucci Guilty
- Chanel Chance
Nämä ovat kaikki tunnettuja ja aika tavallisia, myös suosittuja. Kukkaisin tuo Guilty ja Gucci on merkkinä sellainen nuoren naisen suosima, myös MJ. Chanelit ehkä hieman vanhemman tai tietyn tyylisen nuoremman naisen tuoksuja. Tietysti voisi olla jännittävää jos etsisit jonkin niche-tuoksun, joka mätsäisi kuvaukseltaan ja nuoteiltaan kyseistä henkilöä. Minusta se olisi paljon mielenkiintoisempi idea.
Tosin jos kirjoitat dekkaria ja kyseinen henkilö on syyllinen niin Guilty on vähän huono ehdotus ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Marc Jacobs Daisy- Gucci Guilty
- Chanel Chance
Tosin jos kirjoitat dekkaria ja kyseinen henkilö on syyllinen niin Guilty on vähän huono ehdotus ;D
En voi lakata pohtimasta millaista kirjaa kysyjä on kirjoittamassa.. tarkoitan, että JOS hahmo on syyllinen johonkin, niin tuosta tuoksusta saisi todella hienon loppuhuipennuksen. Kun kaikki on paljastunut, tutkijalle selviää naisen käyttämä tuoksu. Esim. hän kävelee kadulla ja tunnistaa saman tuoksun, tuon murhaajattaren jälkeensä jättämän kukkaisen pilven ja kysyy naiselta, mitä tuoksua hän käyttää. "Guilty", nainen vastaa "tämä on Guccin Guilty". Hermanni Poirottilainen jää katsomaan hänen peräänsä. Murhaajattaren tuoksu oli Guilty. The End.
Ai että tästä pitää tehdä elokuvakin! Loppukrediitteihin aihe vapaan parfymistat!
On oivaltavaa kysyä täältä neuvoa kirjaa kirjoittaessa. Niinhän kaikki muutkin kysyy eikä niille kettuilla. Tiedä mikä pääsiäismuna on henkästy nenuun mutta kiukuttelua on ketjussa viime aikoina esiintynyt 🤭
Mutta kuten sanottiin pitäisi tietää jotain hlöstä, koska monella on vahvoja mielikuvia erityyppisten tuoksujen käyttäjistä.
Antaa kirjan henkilöstä erilaisen vaikutelman onko Coco Mademoiselle, Delicious, vai Diorissimo. Tai joku Kilian.
Humminbird on ottanut mut sylkkyyn.
Tämä homma alkaa hahmottua vähitellen.
Pitää kokeilla monta kertaa. Ekana on odotuksia. Eka kokeilu yllättää, hyvässä tai pahassa. Nää on vahvasti tunnejuttuja. Turha sitä on kieltää. Aluksi Hummingbird oli kuin liian heikko. Nyt kun tiedän mitä odottaa, se onkin aika vahva.
Tässä kohtaa pitää yrittää olla rehellinen itselleen. Okei se on vahva. Mutta onko sen kanssa hyvä olla? Jos tulee tukala olo tai päänsärkyä pienestäkin suihkauksesta, niin....
On se makea. Mulle tulee mieleen monivärinen jalokivi, jota ei voi olla huomaamatta. Ts. jos haluaa hukkua massaan, niin Kolibri ei ole oikea valinta. Jos pelkää ärsyttävänsä muiden neniä, niin ei sittenkään.
Mutta jos haluat että sinut huomataan etkä pelkää muiden mielipiteitä, tämä voi olla oikea. Kunhan ensin varmistat, että se ei nujerra sinua itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
On oivaltavaa kysyä täältä neuvoa kirjaa kirjoittaessa. Niinhän kaikki muutkin kysyy eikä niille kettuilla. Tiedä mikä pääsiäismuna on henkästy nenuun mutta kiukuttelua on ketjussa viime aikoina esiintynyt 🤭
Mutta kuten sanottiin pitäisi tietää jotain hlöstä, koska monella on vahvoja mielikuvia erityyppisten tuoksujen käyttäjistä.
Antaa kirjan henkilöstä erilaisen vaikutelman onko Coco Mademoiselle, Delicious, vai Diorissimo. Tai joku Kilian.
Mutta tietty meidän pitää ottaa huomioon et ihan tätä ketjua lukemalla ollaan opittu paljon tuoksuista jos ei jo tiedetty etukäteen. Muille hajuvedet on "vaan hajuvesiä", niitä nättejä pulloja jotka vaihtuvat vuosittain ja mitä joku julkkis mainostaa ja jota suihkaistaan jonnekin kun lähdetään iltaa viettämään. Ei he välttämättä näe tuoksuja persoonan jatkeena kuten me, tai miten meidän mielikuvituksessa tietyn tuoksun käyttäjä eroaa toisen tuoksun käyttäjästä.
Joten ollaan kilttejä ja kivoja, vastataan kysyjille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Escadan Especially ja Signature, Diorin Pure Poison, Lancomen Tresor Midnight Rose