Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19314)
Alapeukku = ape
Alapeukutus = apetus
Vierailija kirjoitti:
Mitä nimekkeitä 'Juliette has a gun'ista oot
kokeillut?Any good?
Nuokaan ei oikein meinaa pysyä iholla, valittaa kaikki tutut jotka on ulkomailla noita kokeilleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Notino ei toimitakaan lähetystä kotiin
näemmä. Aspa väitti myös kivenkovaan että
sellaista ei ole ollut aikoihin "normaalipalveluna".Ensin kauhea härdelli lähetyksen seurannasta ja puolen tunnin selvityksen jälkeen maininta
ohimennen, että "posti sitten ilmoittaa mistä noutopisteestä voit hakea paketin".Notinon mukaan Notinon paketit eivät koskaan tule postiluukusta, vaikka koko olisi maksikirjeen mitoissa.
Näin se on. Notinon normaaleilla postikuluilla tuleva paketti menee aina lähimpään postitoimipaikkaan. Kyllähän se harmittaa, kun mullakin olisi useampi pakettiautomaatti 100 metrin säteellä ja Notinot menee aina useamman kilometrin päähän K-markettiin.
OmaPostissa pystyy valitsemaan oman noutopisteen. Toki jos valittu pakettiautomaatti on sillä hetkellä täynnä, niin paketti viedään lähimpään postitoimipaikkaan.
Minulla Notinot ei mene pakettiautomaattiin, vaikka olen valinnut Oma Postista ja sovelluksesta ns. vakionoutopisteeksi erään ostarilla olevan automaatin eli siihen pitäisi ohjata. Syy lienee se että paketti tulee ulkomailta, harvemmin ne laittaa niitä automaattiin, voisiko syy olla se etteivät tarkalleen tiedä mitä ne sisältää ja montako ml tai dl, ettei ne syty palamaan siellä automaatissa jos räjähdysherkkkää ainetta (tuoksuja)? Ne firmat joilla on Suomessa jotkut ainesertifikaatit pakettien ohessa, esimerkiksi jos tilaan Stockalta tuoksuja ja kuivashampoota aerosolipullossa, niin ne menee automaattiin mutta niissä paketeissa on seurannan mukaan aina joku tuollainen erityinen kemikaali-aineserti.
Kellekään tuttu amerikkalainen merkki House of Sillage? Katsoin erästä Real Housewives of Beverly Hillsin jaksoa ja siinä esittelivät näitä jonkun kotona kun siellä oli hyväntekeväisyystilaisuus.
Todella upeat pullot, kuin taideteoksia, etenkin näissä limited editioneissa:
https://i.pinimg.com/originals/ef/4e/ba/ef4ebac02517c27e35fd37037b7d6fc…
https://i.pinimg.com/originals/47/96/d4/4796d4befcecd16fe78043b505c0741…
https://i.pinimg.com/originals/d5/e6/b8/d5e6b80ede0ebb1508c76ef21c2cff0…
https://i.pinimg.com/originals/58/7a/e6/587ae6a6d8823c9ae61d06cb0c5c846…
https://i.pinimg.com/474x/30/d0/90/30d0900fadbf5ea929b6b00a4a405abe.jpg
https://i.pinimg.com/originals/0e/3a/88/0e3a8862ac7a09351c392ce5379241f…
Kokoelmat näyttää tältä:
https://i.pinimg.com/originals/35/64/ba/3564baeb2127c66dd71950fd6a3565d…
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku = ape
Alapeukutus = apetus
Ape on jo olemassa olevaa kieltä ja viittaa ruokaan :) Jos joku sanoo, että haluan apetta, niin hän on nälkäinen eikä suinkaan kaipaa netissä joukkolynkkausta
Eeva-lehden välissä tuli näyte Giorgio Armanin Si-tuoksusta. Ei edes aivastuta, vaikka on aika voimakas.
Itse olen kokeillut Juliette has a Gunin tuoksuista vain sitä punaisessa pullossa olevaa "Mmmm..."-nimistä tuoksua. :)
Kiva arkituoksu, muttei mitenkään kovin erikoinen. Sellainen vinkki, että Notinosta tätä saa hieman edullisemmin, ja sen hinnan maksaisin itse mielelläni tästä.
Itse tuoksu on todella makea ja todella puuterinen tuoksu jossa vähän marjaisuutta/hedelmäisyyttä. Muistuttaa ainakin omasta mielestäni todella paljon Diorin Hypnotic Poisonia (EdT), Mmmm on vaan vähän hedelmäisempi.
Kuvailisin itse tuoksua gourmandiksi, jos se pitäisi lokeroida.
Parhaiten erotan itse tuoksusta vaniljan, tuberosan, santelipuun ja vadelman.
Mun iholla aika monella tuoksulla on huono pysyvyys, mutta tää kesti n. 6 tuntia.
Tää kyseinen merkki on myöskin julkaissut juuri myös päärynätuoksun (Pear Inc.), joka kiinnostaa ainakin itseäni kovasti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä Montalen vaniljoista on ylellisen vaniljainen, eikä halpismakea:
Dark Vanilla, Vanilla Cake, Day Dreams, Sweet Vanilla, Vanille Absolu, Vanilla Extasy?
Mikä tässäkin herätti alapeukuttamistarpeen?
PS voisi sanakolho "alapeukulle" pikkuhiljaa keksiä nasevan ja lyhyen nimen?
"Paheksua" on yksi vaihtoehto, se ei ole juurikaan lyhyempi, mutta ehkä luontevampaa kieltä (ja olisi sitten myös vastinparina "hyväksyä" tarkoittamaan yläpeukkua). Tosin en ole varma, ymmärtäisikö sen viittaavan alapeukuttamiseen.
Paheksumisessa on moralistinen sävy, ei sovi tähän tarkoitukseen, jossa joku alanuolittaa vaikkapa siksi, että viestissä on väärää tietoa tai on itse eri mieltä. Itse en ainakaan koe paheksuvani ketään ihmistä tai minkään viestin sisältöä, vaikka olisin eri mieltä. Sopimatonta toimintaa paheksutaan, vaikkapa itsensäpaljastelua.
Alapeukutus tai alanuolitus ei ole mielestäni mitenkään erityisen pitkä sana. En oikein ymmärrä, miksi pitäisi väen vängällä saada lyhyempi muoto aikaiseksi. Eikö täällä tarkoitus ole kirjoitella? Kirjoittamiseen tarvitaan kirjaimia.
Kauanko parfum-zentrumilta tilanneilla on kestänyt toimitus?
Vierailija kirjoitti:
Kauanko parfum-zentrumilta tilanneilla on kestänyt toimitus?
Parhaimmillaan viikon, pahimmillaan ehkä puolitoista viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kokeillut Juliette has a Gunin tuoksuista vain sitä punaisessa pullossa olevaa "Mmmm..."-nimistä tuoksua. :)
Kiva arkituoksu, muttei mitenkään kovin erikoinen. Sellainen vinkki, että Notinosta tätä saa hieman edullisemmin, ja sen hinnan maksaisin itse mielelläni tästä.
Itse tuoksu on todella makea ja todella puuterinen tuoksu jossa vähän marjaisuutta/hedelmäisyyttä. Muistuttaa ainakin omasta mielestäni todella paljon Diorin Hypnotic Poisonia (EdT), Mmmm on vaan vähän hedelmäisempi.
Kuvailisin itse tuoksua gourmandiksi, jos se pitäisi lokeroida.
Parhaiten erotan itse tuoksusta vaniljan, tuberosan, santelipuun ja vadelman.
Mun iholla aika monella tuoksulla on huono pysyvyys, mutta tää kesti n. 6 tuntia.
Tää kyseinen merkki on myöskin julkaissut juuri myös päärynätuoksun (Pear Inc.), joka kiinnostaa ainakin itseäni kovasti :)
Sain tuosta Mmmm tuoksusta järkyttävän migreenikohtauksen, tilasin näytteen joitakin viikkoja sitten.
Ilmeisesti halvemmat ainesosat kuin Hypnoticissa ja paljon keinotekoisemmat?
Anyway, tuo on talvinen tuoksu, nyt pitää suunnata mieli keväisempiin :))
Te muut joilla on valitettavasti myös migreeni mutta pidätte tuoksuista, mitä lääkityksiä teillä on? Kun äsken mainitsin tuon järkyttävän migreenikohtauksen tuon Juliette Mmmm tuoksun kohdalla, niin triptaanit eivät tietenkään enää auttaneet joten Burana 800:lla mentiin melkein kaksi vuorokautta, eli tuon pituista migreenikohtausta voi todellakin jo sanoa järkyttäväksi ja kun ei ruoka maistu kahteen päivään ja oksettaa vaan :( Siitä voi vaan päätellä miten "fuskattuja" ainesosat ovat eli eivät kovin laadukkaita. Kolmisen nelisen kertaa saan tuollaisen vuodessa, välttämättä en aina hajuista.
Olen sellainen, että haluan haistella ihan konkreettisesti hajuveden ennenkuin ostan. Se tuoksuttelu on yksi osa nautintoa. Voin ostaa myös parikin erilaista jos löytyy hyvä tuoksu. Tiedän sillloin heti mistä maksan. Toisaalta sitten tiedän, että jos en osaa heti päättää voin miettiä ja tulla uudelleen vaikka seuraavana päivänä.
En osaisi ostaa tai siis nauttia samoin tilaamalla netistä. En muutenkaan tilaa mitään netistä, ostan tarvittavat asiat niin, että näen tuotteen itse ensin ostopäätöstä.
Minulle riittää esim. hajuvesistä ihan hyvin se tarjonta joka on liikkeissä tai laivoilla normaaliin aikaan.
Olen ihan peruskäyttäjä joten ei tietysti voi verrata innokkaisiin keräilijöihin.
Kenzon Amour on miellyttävän naisellinen josta tykkään, siihen ei kyllästy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nimekkeitä 'Juliette has a gun'ista oot
kokeillut?Any good?
Olen kokeillut Not a Perfume -tuoksua ja en tykännyt. Kyllä se vaan tuntui parfyymilta ja aika voimakkaaltakin mun nenään. Tavallaan hyvinkin raikas, mutta siinä oli jotain hyvin ärsyttävää, joka ei vaan sopinut mun kemiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Ötökät rakastaa vaniljaisia ja hedelmäisiä tuoksuja, etenkin persikkaisia ja nektariinisia, sekä valkoiset kukat kuten jasmiini ja tuberoosa vetää niitä myös puoleensa. Etenkin ampiaisia! :o Varsinkin nektariinissa on se "lähes mädäntynyt viinietikkaan viittaava" hedelmähaju jota me ihmiset ei välttämättä haisteta. Myös niissä uutteissa joita laitetaan tuoksuihin on tuota aidon tuntuista hajua.---
:D
Ötökät - erityisesti ampiaiset - eivät jättäneet minua rauhaan, kun käytin yhtenä kesänä Pradan Candyä, sitä versiota, jossa tuoksuu hunaja :)
Testissä tänään Outrecuidant. Todella lohdullinen tuoksu. Tuoksuu vanhanaikaiselle, mutta ei sinänsä vanhanaikaselle hajuvedelle vaan ainoastaan vanhanaikaiselle. Saattaa olla tuo tupakka siinä. Se ei haise niinkään savukkeelle, kuin piipputupakalle tai jopa kuivumassa olevalle tupakkalehdille. Se ei kuitenkaan ole koko se “vanhanaikaisuus”. Pehmeys tulee olobaanihartsista ja ruususta, muotoa vähän oudista.
Tänään nilkoissa vanha kunnon luottotuoksu Mitsouko. Ja juu, nilkoissa, koska olen viime aikoina saanut päänsärkyä milloin mistäkin. Veikkaan tuota kevätaurinkoa yhdeksi syylliseksi.
Mitsouko on yksi mun lemppareista ja muistan vieläkin kuinka hehkutin sitä jossain iloisena ja sain kommentteja tyyliin "kissanpissaa" ja "se nykyinen versio on kammottava, vain vintage-versio on hyvä". Aika kylmäävää, mutta ei se poistanut rakkaussuhdettani M:oon.
Tämä on mun mielestä selvä "vintagetuoksu", olipa kyse sitten vanhasta tai uudesta formulasta. Lanseerauskin tapahtui jo 1919 eli voi kuvitella tuoksuvansa samalle kuin joku just hiuksensa leikannut ja kureliivit nurkkaan viskannut flapper-tyttö. Tai vaikka Charlie Chaplin.. koska internetin ihmemaa väittää hänen olleen yksi tuoksun käyttäjistä :o Pelko kuitenkin pois, Mitsouko on ehtaa naisellisuutta. Tämä ei ole yhtään miehinen tuoksu, vaikka itsevarma mieskin voi tähän rakastua. Alun sitrusta ei kannata säikähtää. Jos tuoksu sopii niin Ingrid Bergmanille kuin Wallis Simpsonillekin niin jotain siinä on oltava.
SOTD: Chanel No. 5 Eau Première. Vähän uudelleen tulkittua klassikkoa tähän harmaaseen ja kylmään kevätpäivään.
"Paheksua" on yksi vaihtoehto, se ei ole juurikaan lyhyempi, mutta ehkä luontevampaa kieltä (ja olisi sitten myös vastinparina "hyväksyä" tarkoittamaan yläpeukkua). Tosin en ole varma, ymmärtäisikö sen viittaavan alapeukuttamiseen.