Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millesime kirjoitti:
Voin lämpimästi suositella ranskalaista origines-parfums.com sivustoa. Hinnoittelu erittäin hyvä ja toimitus nopeaa. Saapui viikossa perille Suomeen.
Viikossa, Ranskasta?! Ihan huippunopeaa. Itse tilasin tuolta 3 viikkoa sitten, ei ole vieläkään paketti perillä.
Kuriirilla tulee nopeasti, postilla kuukaudessa.
Okei, itse en edes tainnut huomata tuollaista toimitusvaihtoehtoa. Mutta eiköhän kohta täälläkin perillä, kun 3 vkoa jo mennyt 😅 Mitä tilasit ja oletko jo testaillut?
Olen eri :) Yleensä toimitustapa näissä on lähettäjän päätös, siksi et nähnyt valintaa. La Poste ei ole kovin reipas, ja lakkoilee joka kevät, mutta kyllä ne sieltä tulevat. Jos saat seurantakoodin, se laahaa yleensä jäljessä, paketti voi olla jo aiemmin Suomessa.
Joo sinun kanssa ollaan varmaan aiemminkin näistä juteltu. Huomasin tuon kuljetuksen epämääräisyyden Ranskasta kun tilasin Micallefilta, ei tullut mitään ilmoitusta paketin perilläolosta, ovikello vaan soi eräänä päivänä, onneksi olin kotona 😁
Yllätysparfyymit :D Tavallaan ärsyttävää, mutta toisaalta, mikä ihana yllätys!
Vierailija kirjoitti:
Elie Saabin tuoksuja tunteville kysymys: ovatko Le parfum ja Le parfum in white sen verran erilaisia että kannattaisi ostaa molemmat. Ostin In whiten ja tykkään, mutta poistuivat sokkarilta enkä pääse testailemaan.
Entä Girl of now shine, jonka ostin ja tykkään ja mietin myös alkuperäisen ostamista, eroaako tarpeeksi shine-versiosta?
Kyllä eroavat, mutta niissä nousee esiin eliesaabimaisuus: appelsiinikukat. Le Parfumissa ilmenee kaikkein vahviten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tom Ford kuulemma käyttää hyviä raaka-aineita. Jos se selittää kovan hinnan.
Ihan noin btw.
Mulle on tulossa Lost Cherrystä näyte, jota odotan vesi kielellä. Palaan tähän kun saan sen ja olen testannut.
Täällä odotetaan vesi kielellä sitä että palaat asiaan :D Kaipaan elämääni jotain hyvää kirsikkatuoksua ja kokemukset Lost Cherrystä kiinnostavat tosi paljon!
Mistä tilasit? Mulla alkaa tulla kiusaantunut olo että jossain vaiheessa Tom Ford otetaan tarkasteluun.
Fragnant Worldistä. Kyseinen näyte on "private blend" eli onko se nyt jonkun sortin flankkeri, pitää perehtyä. Tässä tulee nyt paineita analyysiin, kun mainostin täällä etukäteen :) En ole koskaan edes ollut mikään kirsikan ystävä, mutta tässä kohden pullo, väri, nimi, kuvaus ja kaikki vain kolahti omaan persoonaan. Saa nähdä on huti vai osuma..
Madly Kenzo on myös sellainen "hidden gem", johon olen aivan ihastunut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on selvitettävä: miltä patsuli oikein tuoksuu?
Helpoimmalla ja halvimmalla pääset kun käyt hakemassa Lidlistä mustan palasaippuan. Se tuoksuu patsulille ja itselleni ainakin tuli sellainen ahaa-fiilis siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on niin positiivinen vire ja kaikenlaiset parfymistat ovat mukana <3 On niche-intoilijoita, kuvailuissaan sfääreissä leijuvia verbaalikkoja, vintagen ystäviä, vanhoja suosikkeja muistelevia, moderneja bestsellereitä kokeilevia, flanker-mestareita, tyylikkäitä, pelottomia, edullisia dupettajia..
Toivon, että kaikki kiinnostuneet uskaltavat osallistua! Vaikka joku sanoisi, että "yök nää nykyajan tuoksut on niin geneerisiä kun vuonna 1745 sävellettiin se 127,5 nuottia sisältävä taideteos" ja olet juuri ostanut uusimman hypetetyn ja mainostetun julkkisparfyymin, niin silti, tule mukaan!
Hyvä puheemvuoro!
Mä toivoisin keskusteluun enemmän rohkeutta, ja vähemmän yletöntä herkkänahkaisuutta.
Tarkoitan sitä, että jos joku sanoo että ei voi sietää sitä tai tätä, tai vaikka että joku on toivotonta moskaa, niin muut antaisivat hänen purkaa tunteitaan vapaasti. Vaikka itse tykkäisi.
Mä täällä vain odottelen postituksia. Laskin että rahaa meni semmoset 280.
Tilasin neljästä paikasta. Neljä pulloa ja näytteitä aika kasa.
On rahaa tullut törsättyä turhempaankin.
Toivon tietty, että näytteistä löytyy jotain mitä haluaa koko pullon. Tykkään luottotuoksuista. Ne on kuin vanhoja ystäviä, joiden kanssa voi olla oma itsensä sen enempää miettimättä.
Mulla ei dammit reformulointien takia ole nyt kuin yksi "vanha hyvä ystävä".
Uusille luottotuoksuille on siis tilaa.
Kun seuraavan kerran tilaan, otan jotain Christina Aguileiraa, ehkä pari pikkupulloa.
Ne on halpoja mutta kehuttuja. Postissa tulee yksi E. Arden. Todella kiinnostaa. Jos se on hyvä, se voi olla edullinen napakymppi.
Päivän tuoksuna kaapin perältä kaivettu Body Shopin White Musk parfyymiöljy-versiona. En ole varmaan vuosiin avannut pulloa ja luulin, ettei minulla enää ole tätä. On varmaan öljymäisyyden ansiota, että tuoksu on yhä voimissaan ja juuri sellainen kuin muistelin.
Onhan tämä ihana yhä. En yhtään ihmettele suosiota. Sellainen sopivasti reunalla taiteileva, ei liian tunkeileva, ei liian raskas, ei överin seksikäs. Melkein kiltti, melkein puhdas. Myskinen ja puuterinen niin herkällä tavalla. Tuntuu kuin olisin taas jossain kasarilla ja ysärillä, mutta tämä on sellainen kaunis, aurinkoinen pyykkipäivä, jolloin kaikki on mahdollista.
Tämän hetken suosikkituoksuni ovat Lancomen La vie est belle ja Hugo Bossin The scent.
Ihana runsas appelsiininkukka?
Huom. Pitää olla myös joku mauste, animaalista ym. antamassa särmää ja ryhtiä.
Mikähän se voisi olla?
Mitä eroa on nerolilla ja appkukalla?
Vierailija kirjoitti:
Huom. Pitää olla myös joku mauste, animaalista ym. antamassa särmää ja ryhtiä.Mikähän se voisi olla?
"Myös appelsiinikukkana tunnettu neroli..."
Voisiko hajuvesiä hyödyntää kodinpuhdistusaineissa? Minulla on yksi mieto ja raikas tuoksu, joka sopisi ihanasti huonetuoksuksi mutta en viitsi ihan sellaisenaan töräyttää esimerkiksi mattoon. Niinpä sain idean, josko hajuvettä voisi suihkuttaa hajustamattomaan yleispuhdistusaineeseen, jolla tulee miltei päivittäin pestyä kodin pintoja. Mitä luulette, onko ihan katastrofi?
Ajat sitten tilaamani Secret Obsession (Calvin Klein) saapui viimein. Arvostamani Luca Turin haukkui tämän oikein värikkäästi lyttyyn ja antoi yhden tähden, mutta ei voi mitään, mun orientaali-nenää se miellyttää. Lämmin, mausteinen, erilainen orientaalituoksu - olen yllättynyt ja ihastunut siitä, että joku löytää vielä uuden kulman tähänkin tuoksujen joukkoon. Se on tosiaan 'raikkaan mausteinen' ja puinen, kuten fragranticassa raportoidaan. Täytyy pitää luumusta ja tuborosasta, jotta pitää tästä - ne ovat ihan luonnerooleissa.
Pidin tästä ihan sellaisenaan, mutta sitten lisäsin päähänpistosta päälle Magie Noirea, ja tapahtui ihme: vähän tylsästä nyky-MN:stä tuli taas kiinnostava ja kerroksellinen hajuvesi, jota tahdon tuoksutella nenä ranteessa kiinni. Tää on mulle arvokas asia, koska MN on ensimmäisiä tuoksumuistojani: originaali MN parfyymimuodossa oli tyylikkään mummoni tuoksu ja olennainen osa hänen karismaansa. Pystyin vieläkin tuntemaan sen tuoksun nenässäni (tai aivoissani) kuin hurmaantunut pikkutyttö ja olin pahoillani, kun hiljattain ostamani uusi MN oli niin meh. Mutta nyt siis pelastettu - ei samanlainen, mutta uudestaan kiintoisa! Tottahan salainen pakkomielle ja musta magia menevät somasti yhteen :).
Mulla on tuo Tom Fordin Lost Cherry.
Mausteinen, liköörinen ja makea kirsikkatuoksu, tuon itse kirsikan lisäksi ainakin itse erotan tonkapapua, vaniljaa, mantelia, mausteita (ilmeisesti neilikka ja kaneli) ja sitten tosiaan sellaisia liköörisiä vivahteita. Jos etsii jotain raikasta kirsikkaa, niin tämä ei ole ollenkaan sellainen, vaan tämä on mausteinen ja tumma "iltatuoksu". Kannattaa ehdottomasti testata iholle jos vaan on mahdollisuus, en tiedä onko se tuo pullo vai mikä, mutta suoraan pullosta tuoksuteltuna haisee ihan muoville. :D
Vinkkinä muuten että Stockalle on välillä -20% alekuponkeja, ja itse käytin sellaisen tähän Lost Cherryyn. Hinnasta lähti yli 50 euroa pois. Tätä tuoksua en itse ainakaan löytänyt oikein mistään halvemmalla.
Monet tuntuvat harmittelevan että tämä tuoksu pysyy huonosti iholla, mutta itse en ainakaan ole sellaista huomannut. 8 tuntia pysyy minulla, jolla tuoksut ei kovin hyvin tunnu muuten pysyvän.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko hajuvesiä hyödyntää kodinpuhdistusaineissa? Minulla on yksi mieto ja raikas tuoksu, joka sopisi ihanasti huonetuoksuksi mutta en viitsi ihan sellaisenaan töräyttää esimerkiksi mattoon. Niinpä sain idean, josko hajuvettä voisi suihkuttaa hajustamattomaan yleispuhdistusaineeseen, jolla tulee miltei päivittäin pestyä kodin pintoja. Mitä luulette, onko ihan katastrofi?
En usko, että tulee katastrofia, nimittäin eteeriset ja tuoksuöljyt käyvät samaan tarkoitukseen (ja pyykkiin). Parfyymin tuoksu ei luultavasti kestä pinnoilla kauaa, ja se voisi toimia myös tekstiilien raikastamiseen. Pintojen puolesta ei tarvitse pelätä, tuskin olet pyyhkimässä raa'alla parfyymilla. :)
Onko tavallista, että naiset viehättyy jostain miesten tuoksusta niin, että alkavat käyttää sitä itse? Kuulin, että Ralph Laurenin Polo Blue on joidenkin mielestä niin viehättävä, että ovat ottaneet sen itselleen. Siinähän on hedelmäisiä nuotteja yhdistettynä puisiin ja nahkaisiin, eli vähän niin kuin naistenkin tuoksuissa, joissa on kukkaisia ja hedelmäisiä ja pohjalla jotain myskimäistä. Entä mitkä on parhaimpia molemmille sukupuolille sopivia tuoksuja, siis sellaisia, joista ei oikeasti tule vaikutelmaa, että käyttää "väärää" hajuvettä?
Vierailija kirjoitti:
Ajat sitten tilaamani Secret Obsession (Calvin Klein) saapui viimein. Arvostamani Luca Turin haukkui tämän oikein värikkäästi lyttyyn ja antoi yhden tähden, mutta ei voi mitään, mun orientaali-nenää se miellyttää. Lämmin, mausteinen, erilainen orientaalituoksu - olen yllättynyt ja ihastunut siitä, että joku löytää vielä uuden kulman tähänkin tuoksujen joukkoon. Se on tosiaan 'raikkaan mausteinen' ja puinen, kuten fragranticassa raportoidaan. Täytyy pitää luumusta ja tuborosasta, jotta pitää tästä - ne ovat ihan luonnerooleissa.
Pidin tästä ihan sellaisenaan, mutta sitten lisäsin päähänpistosta päälle Magie Noirea, ja tapahtui ihme: vähän tylsästä nyky-MN:stä tuli taas kiinnostava ja kerroksellinen hajuvesi, jota tahdon tuoksutella nenä ranteessa kiinni. Tää on mulle arvokas asia, koska MN on ensimmäisiä tuoksumuistojani: originaali MN parfyymimuodossa oli tyylikkään mummoni tuoksu ja olennainen osa hänen karismaansa. Pystyin vieläkin tuntemaan sen tuoksun nenässäni (tai aivoissani) kuin hurmaantunut pikkutyttö ja olin pahoillani, kun hiljattain ostamani uusi MN oli niin meh. Mutta nyt siis pelastettu - ei samanlainen, mutta uudestaan kiintoisa! Tottahan salainen pakkomielle ja musta magia menevät somasti yhteen :).
Minulla on nuo samat tuoksut, ja tykkään tosi paljon nykyisestäkin Magie Noiresta. Täytyypä kokeilla tuota kerrostamista, kuulostaa hyvältä!
Secret Obsessionista tulee minulle mieleen jokin arabialainen kylpylä faaraoiden aikaan, kaikki ylelliset, hyvältä tuoksuvat kylpyvedet, voiteet, suitsukkeet. Alkusuihkaus on vahva, mutta aika äkkiä se tasaantuu miellyttäväksi ja sitä voi omasta mielestäni käyttää melkein missä vaan, jopa töissä. Ei ole sellainen "orientaalipommi" mitä voisi kuvitella, johtuneekohan sitten reformulaatiosta, en tiedä. Minulla ei ole muistikuvaa millainen se oli ilmestyessään. Ihana tuoksu joka tapauksessa, ja uniikki, kuten ylempi kirjoittaja mainitsi.
Vierailija kirjoitti:
Huom. Pitää olla myös joku mauste, animaalista ym. antamassa särmää ja ryhtiä.Mikähän se voisi olla?
Appelsiininkukan ja nerolin ero on minun käsittääkseni se että vaikka tuo neroli on appelsiininkukkaa myöskin, niiden valmistusmetodit ovat erilaisia ja siitä johtuen tuo neroli on vihreämmän, kitkerämmän tuoksuista kuin appelsiininkukka joka yleensä on kukkaisempaa ja on usein myös makeampaa. Appelsiinipuun lehdistä ja nuorista oksista valmistetaan myös petitgrainia. :)
Nerolia tuntuu olevan aika paljon raikkaissa tuoksuissa, mutta esimerkiksi Kilianin Love Don't Be Shy-tuoksussa on tosi voimakas nerolin tuoksu, ja aluksi vieroksuin sitä hieman juuri sen takia että yhdistin sen tuoksun niin voimakkaasti raikkaisiin kesätuoksuihin ja tuo Love on muutoin todella, todella makea gourmand-tuoksu.
Serge Lutensin Fleurs d'Oranger-tuoksuun kannattaa tutustua, se on appelsiininkukkatuoksu jossa on kuminaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Onko tavallista, että naiset viehättyy jostain miesten tuoksusta niin, että alkavat käyttää sitä itse? Kuulin, että Ralph Laurenin Polo Blue on joidenkin mielestä niin viehättävä, että ovat ottaneet sen itselleen. Siinähän on hedelmäisiä nuotteja yhdistettynä puisiin ja nahkaisiin, eli vähän niin kuin naistenkin tuoksuissa, joissa on kukkaisia ja hedelmäisiä ja pohjalla jotain myskimäistä. Entä mitkä on parhaimpia molemmille sukupuolille sopivia tuoksuja, siis sellaisia, joista ei oikeasti tule vaikutelmaa, että käyttää "väärää" hajuvettä?
Mielestäni tuoksu ei voi olla väärä, jos oma nenä pitää siitä. Itse käytän esim. Pradan Infusion d'Homme -tuoksua miehille, muitakin löytyy. Sanoisin, että rohkeasti vaan suihkauttamaan pari tuoksunäytettä "miesten puolelta".
Vastaavasti on myös miehiä, joille käyvät "naisten tuoksut".
Vierailija kirjoitti:
Dior Homme Original edt (2011) ! sitä markkinoidaan miehille mutta on enemmän androgyyni ja metroseksuaalinen ja siinä on näkyvä iiris nuotti joka tuo monelle mieleen huulipunan/meikki pussin ja siksi monien mielestä naisellinen. Mutta pohjassa on vetiver, nahka ja patsuli jotka sitten mielletään enemmän maskuliiniseksi. Todella hieno tuoksu on tuo ja naisetkin sitä tykkää käyttää.
Tässä ketjussa on niin positiivinen vire ja kaikenlaiset parfymistat ovat mukana <3 On niche-intoilijoita, kuvailuissaan sfääreissä leijuvia verbaalikkoja, vintagen ystäviä, vanhoja suosikkeja muistelevia, moderneja bestsellereitä kokeilevia, flanker-mestareita, tyylikkäitä, pelottomia, edullisia dupettajia..
Toivon, että kaikki kiinnostuneet uskaltavat osallistua! Vaikka joku sanoisi, että "yök nää nykyajan tuoksut on niin geneerisiä kun vuonna 1745 sävellettiin se 127,5 nuottia sisältävä taideteos" ja olet juuri ostanut uusimman hypetetyn ja mainostetun julkkisparfyymin, niin silti, tule mukaan!