Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19302)

Vierailija
6341/19302 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen hakemassa postilokerosta 7 eri blind buy -hajuvesiostoa, jotka olin tilannut Notinosta ja tänään sitten avasin kaikki paketit. Mukana oli niin niche- kuin designer-tuoksuja. Kaikkia yhdisti se, ettei niitä ainakaan Helsingin kaupoista ole löytynyt tuoksuteltaviksi.  Siksi siis blind buyt. Ja ehkä näin korona-aikaan sitä jännitystä on haettava edes jostain, heh heh... :)

Yhtään tuoksuista en ole vielä iholla testannut, mutta ensivaikutelma ilmaan ja pahvilapuille sprayattuna on todella hyvä kaikista paitsi yhdestä, joka ei sekään missään nimessä ollut huono. Ainoastaan vähän tavallinen eikä siksi niin sykäyttävä. Kaipaan tuoksuilta sitä, että eivät ole kovin geneerisiä vaan jollain tapaa mielenkiintoisia, yllättäviä, kompleksisia ja koukuttavia. Ja moneen eri tilanteeseen ja mielialaan sopivia! 

Mahtava huomata että n. vuoden kestäneen intensiivisemmän tuoksuharrastuksen myötä on harjaantunut tunnistamaan suurella todennäköisyydellä sellaisia tuoksuja, jotka tuntee heti omakseen. Tässä on ollut avuksi lukuisten hajuvesien tuoksuttaminen, nuottien "opiskelu" mm. Fragrantican ja You Tuben avulla, jolloin on oppinut huomaamaan ne nuotit, jotka usein löytyvät lempituoksuista (mm. ruusu, sahrami, oud, pähkinäiset tuoksut, amber, myrrh, "suolaisuus", kirpeät ja happamat marjat & hedelmät) ja ne, jotka eivät nappaa  (valkoiset kukat, erityisesti tuberose). Senkin olen oppinut, että aiemmin migreenin takia karttamani vanilja ja kookos eivät olekaan välttämättä "pahoja", vaan kokonaisuus ja etenkin pidemmäksi aikaa vaatteisiin ja iholle jäävä lopputuoksu ratkaisee.

Moni kuulemma huomaa preferoivansa yhden tai muutaman tietyn tuoksuperheen tuoksuja esim. cyphre, gourmand, oriental, mutta oma maku on vissiin aika skitsofreeninen, kun lemppareita löytyy niin monesta eri ryhmästä. Ja vaikka patchouli on niin tavallinen nuotti, en edelleenkää sitä osaa tunnistaa. Opettelua riittää, koska toki muitakin mysteerejä on. En tiedä miten te muut olette oppineet tunnistamaan sellaisia yksittäisiä tuoksuja, joista ei vaan ole mitään referenssiä hajuvesimaailman ulkopuolelta. Vinkkejä anyone? 

Muakin viehättä tässä ketjussa sen positiivisuus ja pääasiallisesti hyväntahtoiset viestit muiden samanhenkisten tuoksuista nauttivien kanssa! 

Vierailija
6342/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisunäätä kirjoitti:

Muistakaa hajusteille yliherkät. Kiitos

Hajusteita ja tuoksuja on ollut ihmiskunnalla käytössä jo tuhansia vuosia. Tätä perinnettä niin vain katkaista, sanoivat yliherkät (tai "yliherkät") mitä tahansa ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6343/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko olette valinneet huomisen tuoksun? Minä tarvitsen jotain vahvaa ja tummaa, ensin kahvia, sitten todennäköisesti jotain ambraa sisältävää suihkaus.

Mietin miten joiltain onnistuu aamu- ja iltatuoksuttelu? Tunnistan yhä aamulla suihkauttamani tuoksun ranteista. Iltaisin suihkin joskus tyynnylle niitä laventelisia "good sleep" unituoksuja. Nyt olen niin väsynyt, etten muista minkä nimisiä ne ovat. Täältä löytyy varmaan muitakin, joilla niistä mielipiteitä. Tai ihan vaan huonetuoksuista.

Mä valitsen tuoksun vasta aamulla, fiiliksen mukaan. Nyt on jotenkin "krapulainen" olo, väsyttää, tuntuu että aivot on tukossa, niskat jumissa, järki ei kulje. Ysiltä on eka aamuteams. Oon tehnyt 12 tunnin päiviä tämän viikon.

Taidan turvautua kevättalven energia-valo-piristystuoksuuni , kirpeään ja iloiseen Moschinon Cheap And ChicinI Love Loveen jälleen kerran. Jos tällä tuoksulla olisi väri, se olisi kirkkaankeltainen. Se, mikä tässä on kivaa myös, että simppelin oloiseksi sitrustuoksuksi se kuitenkin muuttuu iholla päivän mittaan pehmeämmäksi "ihotuoksuksi" ja kestääkin.

Vierailija
6344/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa odottaa pakettia.

Vierailija
6345/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin eilen hakemassa postilokerosta 7 eri blind buy -hajuvesiostoa, jotka olin tilannut Notinosta ja tänään sitten avasin kaikki paketit. Mukana oli niin niche- kuin designer-tuoksuja. Kaikkia yhdisti se, ettei niitä ainakaan Helsingin kaupoista ole löytynyt tuoksuteltaviksi.  Siksi siis blind buyt. Ja ehkä näin korona-aikaan sitä jännitystä on haettava edes jostain, heh heh... :)

Yhtään tuoksuista en ole vielä iholla testannut, mutta ensivaikutelma ilmaan ja pahvilapuille sprayattuna on todella hyvä kaikista paitsi yhdestä, joka ei sekään missään nimessä ollut huono. Ainoastaan vähän tavallinen eikä siksi niin sykäyttävä. Kaipaan tuoksuilta sitä, että eivät ole kovin geneerisiä vaan jollain tapaa mielenkiintoisia, yllättäviä, kompleksisia ja koukuttavia. Ja moneen eri tilanteeseen ja mielialaan sopivia! 

Mahtava huomata että n. vuoden kestäneen intensiivisemmän tuoksuharrastuksen myötä on harjaantunut tunnistamaan suurella todennäköisyydellä sellaisia tuoksuja, jotka tuntee heti omakseen. Tässä on ollut avuksi lukuisten hajuvesien tuoksuttaminen, nuottien "opiskelu" mm. Fragrantican ja You Tuben avulla, jolloin on oppinut huomaamaan ne nuotit, jotka usein löytyvät lempituoksuista (mm. ruusu, sahrami, oud, pähkinäiset tuoksut, amber, myrrh, "suolaisuus", kirpeät ja happamat marjat & hedelmät) ja ne, jotka eivät nappaa  (valkoiset kukat, erityisesti tuberose). Senkin olen oppinut, että aiemmin migreenin takia karttamani vanilja ja kookos eivät olekaan välttämättä "pahoja", vaan kokonaisuus ja etenkin pidemmäksi aikaa vaatteisiin ja iholle jäävä lopputuoksu ratkaisee.

Moni kuulemma huomaa preferoivansa yhden tai muutaman tietyn tuoksuperheen tuoksuja esim. cyphre, gourmand, oriental, mutta oma maku on vissiin aika skitsofreeninen, kun lemppareita löytyy niin monesta eri ryhmästä. Ja vaikka patchouli on niin tavallinen nuotti, en edelleenkää sitä osaa tunnistaa. Opettelua riittää, koska toki muitakin mysteerejä on. En tiedä miten te muut olette oppineet tunnistamaan sellaisia yksittäisiä tuoksuja, joista ei vaan ole mitään referenssiä hajuvesimaailman ulkopuolelta. Vinkkejä anyone? 

Muakin viehättä tässä ketjussa sen positiivisuus ja pääasiallisesti hyväntahtoiset viestit muiden samanhenkisten tuoksuista nauttivien kanssa! 

Eteeriset tuoksuöljyt! Niissä on usein vain yhtä "tehoainetta" ja niiden avulla voi opetella. Joskus tulee yllätyksiä, kun huomaakin inhoavansa jotain tuoksua. Suosin suomalaista ja linkitän tämän kotimaisen Frantsilan sivun, jossa alussa on hyvä ohjeistus näiden käytöstä ja sitten alla listaa. Sieltä löytyy niin pelargoniaa, santelipuuta, patsulia kuin ylang ylangiakin.

Huom, näitä ei saa laittaa suoraan iholle vaan pitää ensin laimentaa.

Vierailija
6346/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eteeriset tuoksuöljyt! Niissä on usein vain yhtä "tehoainetta" ja niiden avulla voi opetella. Joskus tulee yllätyksiä, kun huomaakin inhoavansa jotain tuoksua. Suosin suomalaista ja linkitän tämän kotimaisen Frantsilan sivun, jossa alussa on hyvä ohjeistus näiden käytöstä ja sitten alla listaa. Sieltä löytyy niin pelargoniaa, santelipuuta, patsulia kuin ylang ylangiakin.

https://frantsila.com/hoitotuote-2019/

Vierailija
6347/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin oli tuo Samba -90-luvulla. Katsoin nyt sen nuotit, en muistanut että se olisi noin sitruunainen, jotenkin jäi mieleen että olisi ollut enimmäkseen makean karkkinen tuoksu, oikein sopiva teinille. En ole nähnyt sitä missään vuosiin, olin itse asiassa unohtanut koko tuotteen.

Juu, taitaa Hobby Hall olla kuitenkin virolainen yritys nykyisin...

Samba oli ensimmäinen ikioma hajuveteni, sain sen kasiluokkalaisena teininä joululahjaksi. Pullo oli hauskan muotoinen ja värinen ja pidin kyllä itse tuoksustakin. Sambaa myytiin joku vuosi takaperin Tokmannilla ja Minimanissa jos oikein muistan. Nostalgiasyistä sitä tuli nuuhkaistua ja tuoksu tuntui omaan nenään marjaisen ja juustokakkumaisen makealta. Ihan kuin olisi astellut sisään konditoriaan. Boum ja Victoria's secret sekä erilaiset edulliset julkkistuoksut taitavat olla 2000-luvun teinien versiot sambailusta, olettaisin.

Vierailija
6348/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisen päivän tuoksu, jonka käyttöä jatkan tänään, koska se osoittautui addiktoivaksi: Oolang Infini / Atelier Cologne. Meditatiivinen, keskittynyt tuoksu, joka oli hyvin sopiva ajattelua vaativaan työhön. Aito oolong-teen tuoksu, jota ei usein tuoksuttele hajuvesissä; ripaus puuta, vetiveriä, sitrusta. Kun sen teho loppui, jatkoin Terre d'Hermesillä, jota löytyi pieni pullo työhuoneelta, ja huomasin, että ne ovat kuin sisaruksia (sama vetiverin, vihreän ja mineraalien tuoksumaailma). Olen yleensä varsin rikkaiden ja bysanttisten tuoksujen ystävä (Coromandel, Coco, Shalimar, Mitsouko, Obsession, nuoruuden Balahet jne), enkä ole lainkaan perustanut esim. vesituoksuista (vaikka nyt vanhemmiten saattaisin tarkistaa kantaani). Oolang Infinin rauhassa on kuitenkin jotain niin puoleensavetävää, että sitä täytyy saada toinenkin päivä. Mukavaa torstaita!

Vierailija
6349/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko olette valinneet huomisen tuoksun? Minä tarvitsen jotain vahvaa ja tummaa, ensin kahvia, sitten todennäköisesti jotain ambraa sisältävää suihkaus.

Mietin miten joiltain onnistuu aamu- ja iltatuoksuttelu? Tunnistan yhä aamulla suihkauttamani tuoksun ranteista. Iltaisin suihkin joskus tyynnylle niitä laventelisia "good sleep" unituoksuja. Nyt olen niin väsynyt, etten muista minkä nimisiä ne ovat. Täältä löytyy varmaan muitakin, joilla niistä mielipiteitä. Tai ihan vaan huonetuoksuista.[/quote/]

Ambra= kaskelotti suolen erite.

Vierailija
6350/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä mitä nämä hankkimasi tuoksut ovat, kiinnostaa tietää :)

Vierailija
6351/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://frantsila.com/hoitotuote-2019/

Kiitos vastauksesta! Todella hyvä vinkki! 

Aurinkoista tuoksupäivää kaikille!

Vierailija
6352/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vinkkejä suht edullisista gourmand-tuoksuista?

Britney Spearsin Fantasy-linjalla flankereineen on paljon ystäviä. 

https://www.fragrantica.com/perfume/Britney-Spears/Fantasy-600.html

Täällä on tosiaan kehuttu Britney-tuoksuja niin paljon, että minuakin on alkanut kiinnostaa. Hinnatkin ovat edullisia. Ja pullot söpöjä! Jos olet näiden ystävä niin kerro mikä on suosikkisi? Ovatko kaikki hyvin makeita?

Mun suosikkeja Fantasy-sarjasta on Midnight Fantasy (marjainen, makea, vaniljainen) ja Fantasy The Naughty Remix (puinen, valkosuklainen, myskinen), voisin pitää myös Hidden Fantasy - ja Rocker Femme Fantasy -tuoksuista (en ole päässyt testaamaan). Noista löytää hyvin Midnight Fantasy - ja Hidden Fantasy -tuoksuja. Lisäksi pidän paljon Prerogativesta (Black Opiumin tyylinen, paitsi mielestäni parempi, goji-marjaa, aprikoosia, kahvia, sahramia, liljaa mm.) Prerogative on suunniteltu unisex-tuoksuksi, mutta mielestäni se on naisellinen selkeästi.

Vierailija
6353/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elie Saabin tuoksuja tunteville kysymys: ovatko Le parfum ja Le parfum in white sen verran erilaisia että kannattaisi ostaa molemmat. Ostin In whiten ja tykkään, mutta poistuivat sokkarilta enkä pääse testailemaan.

Entä Girl of now shine, jonka ostin ja tykkään ja mietin myös alkuperäisen ostamista, eroaako tarpeeksi shine-versiosta?

Vierailija
6354/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette Fredric Mallen tuoksuista? Entäs Le Labo?

Vierailija
6355/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin miten joiltain onnistuu aamu- ja iltatuoksuttelu? Tunnistan yhä aamulla suihkauttamani tuoksun ranteista. Iltaisin suihkin joskus tyynnylle niitä laventelisia "good sleep" unituoksuja. Nyt olen niin väsynyt, etten muista minkä nimisiä ne ovat. Täältä löytyy varmaan muitakin, joilla niistä mielipiteitä. Tai ihan vaan huonetuoksuista.[/quote/]

amber suomennetaan hajuvesikuvauksissa virheellisesti meripihkaksi.

Vierailija
6356/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että ambra olisi jotain sappikivien tapaista tai kovettunutta oksennusta, eli ei niinkään suolesta vaan vatsasta peräisin.

Vierailija
6357/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narciso Rodriguez: For her. Tämä on suosikkini, nimenomaan vaaleanpunaisessa pullossa. Hurmaava kerrassaan. Escadan punaisessa pakkauksessa aikoinaan myyty sydämenmuotoinen pullo on myös tuoksu, joka ei ikinä unohdu. Sitä on vielä yksi avaamaton pakkaus hyllyssäni, vaikka sitä ei ole myyty enää aikoihin.

Lancomen Tresor meni piloille, kun sitä muutettiin. Nykyään aiheuttaa vain päänsäryn.

Oon huomannut saman Tresorista.

Sitä ei tee mieli käyttää, se on keinotekoisen makeaa, ei enää ihana tyylikäs.

Vierailija
6358/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beyoncen Heat ja Christina Aguileran Girl on kanssa ihania! Oli melkein unohtunut tonne kaapin perukoille. Tänään laitoin aurinkoisen päivän kunniaksi tuota Beyoncen Heatia 🥰

Vierailija
6359/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että ambra olisi jotain sappikivien tapaista tai kovettunutta oksennusta, eli ei niinkään suolesta vaan vatsasta peräisin.

Voi olla. Joku animaalinen aines se on. Nykyisin synteettinen. Notinon tuoksukuvaukset on muuten tarkistamattomia konekäännöksiä. Esim. orvokki on 'violetti'.

Vierailija
6360/19302 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainiin: Versace- Bright Crystal! 💖

Todella raikas ja riittoisa.