Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19301)
Mulla on pieni pullo Chloé Nomade-tuoksua, joka on moderni chypre-tuoksu. Siitä tuli heti, ensinuuhkaisulla, mieleeni joku varmaankin 70-luvulla paljon käytetty tuoksu. Sehän oli chypre-tuoksujen kulta-aikaa. OSaako kukaan sanoa, mikä se voisi olla? Joku, mitä käytettiin Suomessa paljon silloin 70-luvulla, jolloin olin lapsi.
Muuten tuo on jännä tuoksu. Pidän siitä, se on hyvin erikoinen ja erilainen kuin monet mainstream tuoksut, MUTTA: kukaan muu ei siitä pidä, ei perhe, ei työtoverit. Se on myös melkoinen pommi, jota varovastikin laittaessa tulee voimakas tuoksu. Se on välillä kuiva, välillä vähän hedelmäinen, sitä on vaikea kuvailla.
Onko muilla kokemuksia Nomadesta?
Musta Nomade on todella hieno tuoksu. Tykkään muutenkin näistä uusista chypre -tuoksuista. 70-luvulla vastaava oisi voinut olla Diorella. Kuulostaako tutulta? Tai Eau de Rochas, mutta en ole varma miten paljon sitä Suomessa käytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni pullo Chloé Nomade-tuoksua, joka on moderni chypre-tuoksu. Siitä tuli heti, ensinuuhkaisulla, mieleeni joku varmaankin 70-luvulla paljon käytetty tuoksu. Sehän oli chypre-tuoksujen kulta-aikaa. OSaako kukaan sanoa, mikä se voisi olla? Joku, mitä käytettiin Suomessa paljon silloin 70-luvulla, jolloin olin lapsi.
Muuten tuo on jännä tuoksu. Pidän siitä, se on hyvin erikoinen ja erilainen kuin monet mainstream tuoksut, MUTTA: kukaan muu ei siitä pidä, ei perhe, ei työtoverit. Se on myös melkoinen pommi, jota varovastikin laittaessa tulee voimakas tuoksu. Se on välillä kuiva, välillä vähän hedelmäinen, sitä on vaikea kuvailla.
Oho, onpa erikoista. Itse en ole havainnut tuollaista ilmiötä, olen saanut jopa pari kehua Nomadesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko suositella hyviä hajuvesiaiheisia youtube-kanavia?
Soki London on ihan kiva. Miellyttävän oloinen ja innostunut asiastaan. Inhokkini on Mila Le Blanc. Olen katsonut pari hänen postaustaan mutta en pidä ylimielisestä olemuksesta. Mielummin kuuntelen Sokin brittienglantia kun Milan mongerrusta vahvalla aksentilla.
Itse taas pidän Milasta älyttömästi. Hän on hauska, aidon oloinen ja mahtava :D Tunnen paljon venäläisiä mieheni töiden vuoksi, joten ehkä se vaatii hiukan venäläisen luonteenlaadun tuntemista (ja sietämistä)? Mila käy hajuvesien suhteen tylsäksi koska hänellä on oma vankka makunsa joka on aika muuttumaton ja hyvin erilainen kuin omani.
Soki on minusta hyvin mitäänsanomaton ja itselläni menee puistatus joka kerran kun hän lispaa sitä ässää. Jeremy Fragrance on, hmm, mielenkiintoinen koska tyypillä selvästi heittää isompi pyörä... Osassa videoistaan hän on ihan asiallinen, pukeutunut siististi ja viimeisen päälle laitettu, puhuu ihan asiaakin, sitten on videoita joissa Tom Cruisen sohvahyppelyt Oprahissa jäävät kakkoseksi. Hänellä on omasta mielestäni hyvin samankaltaiset mielipiteet hajuvesistä, naisille aina makeaa (mielellään tietysti Juicy Couturen Goldia). Näistä kolmesta Soki on ehdottomasti se monipuolisin ja asiallisin, mutta tosiaan kuten sanoin, omasta mielestäni hyvin mitäänsanomaton.Vaikea sanoa Milan aitoudesta kun kasvot on pistelty ja täytetty ihan ilmeettömäksi.
Itse katson lähinnä niitä, joilla on yhtenevä maku omani kanssa. En usko, että tämä Mila on ihan niin hauska, että menisi viihteestä.Eloon herännyt pumpattu barbara kertoo raastavalla englanilla omista tymäköistä hajuvesimieltymiksistään.
Onhan Mila hyvin leikelty ja pistelty, mutta se on hänen tyylinsä eikä hän sitä piilottele. Englanti ei ole hänen äidinkielensä, hän puhuu mm ranskaa huomattavasti sujuvammin. Mieltymykset ovat kieltämättä äärimmäisen tymäköitä, mutta oikein viihdyttävä hän on pieninä annoksina, vähän kuin tymäkät hajuvedetkin.
Itse en ole löytänyt vielä sellaista hajuvesivloggaajaa jota jaksaisin seurailla enemmän, ilmeisesti harrastuksen kalleuden vuoksi näitä ei ole lähellekään niin paljon kuin muita kosmetiikkavloggaajia.
Mitä itse toivoisin hajuvesivloggaajalta olisi:
- ammattimainen ja neutraali ote (tyyliin Jeremy parempina päivinään)
- ei näytteitä vaan ihan oikeat pullot joista kerrottaisiin myös tuntuma ja näytettäisiin kunnolla, koska monelle kiinnostuneelle myös sillä pullolla on merkitystä (itseni mukaanlukien)
- suihkaus näytettäisiin (koska joissain on todella surkeat ruiskaukset ja haluan nähdä mistä se aukeaa, esim Carolina Herreran Good Girl aukeaa pienissä koossa siten että se kanta irrotetaan ja sitten suihkautetaan, House of Oudin munissa se muna on se säiliö ja se pullo on kuin väärinpäin siellä metallisen jalan sisällä ja näillä on ainakin itselleni merkitystä)
- koitettaisiin analysoida tuoksu kunnolla ensisuihkauksesta drydowniin (lopputuoksuun?)
- kerrottaisiin mihin oma nenä sitä vertaisi
- millainen fiilis siitä tulee
- missä sitä voisi kuvitella ihmisen käyttävän
- kuinka pitkäkestoinen tuoksu on
- millainen projektio sillä on
- videot min kerta viikkoon
- laaja valikoima, eli ei vain niitä omia mieltymyksiä (kuten Jeremy Juicy Couturen kanssa tai Mila ja Muglierit)
- eri hintaluokan hajuvesiä niin marketteja, designereita kuin kalliimpia nichejäkin
- kokoelmavideoita tyyliin viisi parasta gaalatuoksua, viisi miestensyöjää, viisi naistenkaatajaa, mutta ei aina niitä samoja iänikuisia lemppareita
Kaipa tämä on samanlaista haaveilua kuin ikuisesti valmistuksessa/samanlaisena pysyvät omat lempparituoksut tai unelmasäilytystilat hajuvesille?
Apua, off topic. Olen nyt yli puoli vuotta pyöritellyt ajatusta ASMR-videokanavan perustamisesta ja tuoksujen ystävänä olen ajatellut sisällyttää hajuvedet juttuihin. Nyt tuli hiki otsalle, et joku keskustelun guru eksyy katsomaan lasipullon kilkuttelua ja kuiskuttelua, tiputtaa raivoissaan rakkaimman vintagepullonsa lattialle, kiroaa ja kirjoittaa vihaisen tekstin vauvapalstalle :D
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihmiset rakkaat olko niin herkkänahkaisia! Mulle eräs hyvin suosittu tuoksu tuoksuu yleiseltä vessalta,jossa on pissattu ohi pöntönkin. En voi sille mitään, se on se mielikuva. Joku toinen kokee saman tuoksun puhtaana. Yhtä vaikea mun on sitä ymmärtää, kuin hänen minulle nousevaa assiosiaatiota. Ei näistä kannata loukkaantua.
Ylang-ylang on hyvin voimakas, pistävä ja kuten aiemmin kirjoitin, "kirkuva" tuoksu. Vertaan tuoksuja joskus ääniin. Me haistamme eri tavalla ja mielikuvat voivat olla voimakkaita, ja niistä on kiinnostavaa lukea.
olen siis 6095 kommentin kirjoittaja.
Onko kenties Chanel Coco Mademoiselle? Sille voisin kuvitella tuon kuvauksen, ja siinä on ylang-ylangia. En erityisemmin ihastunut tuoksuun vaikka ostinkin, myin pian pois, mutta Cocosta tykkään todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Joku näistä 70-luvun chypreistä? YSL Y, YSL Rive Gauche, Guerlain Mitsouko tai Diorin Diorella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihmiset rakkaat olko niin herkkänahkaisia! Mulle eräs hyvin suosittu tuoksu tuoksuu yleiseltä vessalta,jossa on pissattu ohi pöntönkin. En voi sille mitään, se on se mielikuva. Joku toinen kokee saman tuoksun puhtaana. Yhtä vaikea mun on sitä ymmärtää, kuin hänen minulle nousevaa assiosiaatiota. Ei näistä kannata loukkaantua.
Ylang-ylang on hyvin voimakas, pistävä ja kuten aiemmin kirjoitin, "kirkuva" tuoksu. Vertaan tuoksuja joskus ääniin. Me haistamme eri tavalla ja mielikuvat voivat olla voimakkaita, ja niistä on kiinnostavaa lukea.
olen siis 6095 kommentin kirjoittaja.
Onko kenties Chanel Coco Mademoiselle? Sille voisin kuvitella tuon kuvauksen, ja siinä on ylang-ylangia. En erityisemmin ihastunut tuoksuun vaikka ostinkin, myin pian pois, mutta Cocosta tykkään todella paljon.
Diorin Dune-tuoksussa oleva ylang ylang haiskahtaa härskiintyneelle pissalle, eli minun arvaus on se! :D
Vierailija kirjoitti:
Samoin jotkut tuoksut, kuten Chanel No 19 ja Ralph Lauren Romance, muuttuivat pistävän tuoksuiksiksi, jopa kissanpissamaisiksi.
Testaa Chanel No. 19 Poudre -versio, se on upea versio tuosta vihreästä 19:sta. Minullakaan nuo kaksi tuoksua ei toimi, eikä Chanelin Cristalle.
Siinä 19 Poudressa on muuten jotain samaa kuin vanhassa lopetetussa vihreässä Gucci Envyssä. Joku täällä kyseli aiemmin Gucci Envylle vastinetta.
Mistä saisi ostettua pieniä, sample-kokoisia hajuvesipulloja?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi ebay. Hakusanaksi perfume samples.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku näistä 70-luvun chypreistä? YSL Y, YSL Rive Gauche, Guerlain Mitsouko tai Diorin Diorella?
Rive Gauche ei ole chypre ja se on muutenkin täysin erilainen tuoksu kuin Nomade.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin jotkut tuoksut, kuten Chanel No 19 ja Ralph Lauren Romance, muuttuivat pistävän tuoksuiksiksi, jopa kissanpissamaisiksi.
Testaa Chanel No. 19 Poudre -versio, se on upea versio tuosta vihreästä 19:sta. Minullakaan nuo kaksi tuoksua ei toimi, eikä Chanelin Cristalle.
Siinä 19 Poudressa on muuten jotain samaa kuin vanhassa lopetetussa vihreässä Gucci Envyssä. Joku täällä kyseli aiemmin Gucci Envylle vastinetta.
Voi olla aluksi, koska ensin se tuoksuu vihreältä tuoksulta. Kannattaa testata huolella omalle iholle. Lopulta 19 Poudre muuttuu aika raskaaksi, jopa maskuliinisen gillettemäiseksi. Keveys ja vihreys on tiessään. Ja siitä Envyä rakastavat tuskin nauttivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kuinka erilaisia ruiskuvehkeitä noissa hajuvesipulloissa on! Esim Hugo Bossin The Scent Absolute for Her se ruiskaus on pehmeä, täyteläinen ja ylipäätään loistava. Mutta sitten esim Versacen Bright Crystalissa se tulee samalla tavalla kuin suihkupullossa, äkäisenä ja kovana ja roiskivana. Luulisi että siihen kannattaisi panostaa kunnolla?
Minulla on vintagetuoku, jonka ruiskaus näyttäisi lentävän melkein metrin päähän. Siis ihan huikea suihku. Sitten on jokin toinen tuoksu, josta vain pieni pisararivi tirahtaa.
Avokonttorin kauhu 😁 En voi mitään mielikuvalle, jossa kaikkien "rakastama" parfyymiharrastaja lisää hieman tuoksua lounastauolta palattuaan ja ampuu kollegaa silmään jollain Dirty Sexy Tyrannosauruksella.
..mistä puhuen, MIKÄ on sen tyrannosaurus-tuoksun koko nimi? Ahmin keskustelua läpi, mutta tässä 300 viestin seassa menee jo pyörälle päästä. Pari kertaa on mainittu hurja ja pelottava dinosaurus, ja olen alkanut pohtia, että pitäisikö minun testata sitä. Pidän kummallisista tuoksuista. Olen puolessa välissä ketjua ja olen alkanut kirjata hyvältä kuulostavia ehdokkaita exceliin. Selkeästi hulluutta ilmassa siis.
Keräilin yhdessä välissä näitä vanhoja parfyymimainoksia. Tämä Halson-mainos sai ökyjuppibileillään minut pohtimaan, millaisesta tuoksusta olisi kyse :D
Vierailija kirjoitti:
..mistä puhuen, MIKÄ on sen tyrannosaurus-tuoksun koko nimi? Ahmin keskustelua läpi, mutta tässä 300 viestin seassa menee jo pyörälle päästä. Pari kertaa on mainittu hurja ja pelottava dinosaurus, ja olen alkanut pohtia, että pitäisikö minun testata sitä. Pidän kummallisista tuoksuista. Olen puolessa välissä ketjua ja olen alkanut kirjata hyvältä kuulostavia ehdokkaita exceliin. Selkeästi hulluutta ilmassa siis.
Zoologist: Tyrannosaurus Rex. On kieltämättä nimensä veroinen. Testasin suihkauttamalla 0,5 suihkausta sormeen lavuaarin päällä, töpäyttämällä polvitaipeisiin, pesemällä lavuaarin (ja sormen monta kertaa), ja silti tuoksu oli vähintään riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi ebay. Hakusanaksi perfume samples.
Kurkkaa myös FragranceX. Paljon minipulloja (4-10 ml) ja näytteitä (1-2 ml). Edulliset hinnat, nopea toimitus (ovat ainakin minulle tulleet kuriiripostina jopa 3-4 päivässä).
Vierailija kirjoitti:
Pakko muuten tulla mainitsemaan kun kirjoitin aiemmin, että en haistanut melonia Cleanin Rainissa kun omistin sen. No... minulla olikin Shower Fresh eikä Rain :D Nyt muuten se Shower Fresh haisi aika oudolta, ihmeellinen nurmikkoinen sivutuoksu. Illalla tuli melkein sellainen lievä märän koiran hajukin esiin. Ei se tuollainen mielestäni ollut silloin 10 vuotta sitten, kun minulla oli kyseinen tuoksu.
Nostan korvani ja kuononi ilmaan kun luen sanat outo ja nurmikkoinen. Tuokaa minulle kukkamultaa ja ruohoa pienessä kauniissa pullossa ❤️
Tämä dinosaurus (64 v.) muistaa tuon kölninvesi+ pumpulilappu -virityksen. Olihan se hienoa, varsinkin kuumana kesäpäivänä, raikastaa itsensä ennen sovitusta. Mikään ei ole enää kuin ennen. Ja se on tietysti suurimmalta osin ihan hyvä. ;-)