Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19301)
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en pidä voimakkaasta ylang-ylangista. Se on minusta sanoilla kuvailtuna jotenkin räikeä, "kirkuva" tuoksu, ja ottaa nenään.
Tuberosa taas on tunkkainen ja saan voimakkaasta tuberosasta, varsinkin jos on vielä gardeniaa mukana, päänsäryn. Vältän tuberosa-tuoksua. Ymmärrän kyllä, että toisille ne on kaunis nuotti.
Micallefin Ylang in Gold on hyvin ylistetty ja pidetty niche-tuoksu. Mitenkähän siinä tuo ylang-ylangin nuotti toimii?
Minulla on tästä Ylang in Goldista näyte ja kävin tekemässä testisuihkauksen. Tämähän on todella kehuttu ja YouTuben videoissa melkein pudotaan tuolilta ihastuksesta kun tätä tuoksutellaan. Minusta tämä on juhlallinen, mausteinen ja jouluinen tuoksu. En erota mitään kirkuvaa nuottia. Mikään ei tunnu epämiellyttävältä nenään mutta en tiedä missä tällaista käyttäisi. Ei sovi töihin enkä välttämättä valitsisi tätä juhlaankaan. Tuoksuu lähes samalta kuin Chopardin Casmir jota kaapista löytyy lähes käyttämätön pullo. Jouluna taisin kerran käyttää. Sama homma kuin Maison Margielan By The Fireplacessa. Hienosti tehty,tuoksu mutta en tiedä mikä olisi sellainen tilaisuus jossa haluaisin tuoksua palavalta, nokiselta takalta.
Muistaako kukaan muu (dinosaurus) niitä aikoja, kun vaatekaupan sovituskopissa oli vielä pullollinen kölninvettä ja puuvillalappuja (tosin silloin niitä sanottiin yleisesi pumpulilapuiksi) sitä varten, että edustavaa asua sovittava leidi saattoi raikastaa itseään ennen kokeilua?
Jostain syystä olen alkanut himota myös kölninvesiä. Sitä 4711:stä ja kaikkia muita. Minulla kulkee parfyymihulluuden rinnalla huonetuoksujen ja "vesimäisten ruohotuoksujen" mania.
Tuoksu josta olisin halunnut pitää: Nina Riccin L'air du temps. Sain sitä lahjaksi ja sen pullo on niin kaunis, kuin sulaa runoutta. Heti ensimmäisellä käyttökerralla tunsin sen migreenin minkä saan joistain tuoksuista. En koskaan pystynyt käyttämään tätä :( Epäilen syyllisiksi neilikkaa, jasmiinia ja orvokkia.
Nykyisin on kätevä kun voi netin avulla pohtia, että mitkä ne itselle sopimattomat nuotit ovat. Silloin kun sain tuon, netti oli vielä scifiä.
Joskus lueskelin fragranticassa ylistäviä kommentteja Rochas Madame Rochas tuoksusta. Oli jotain ylimaalisen ihanaa, verrattiin Hermesin Calache-tuoksuun jne. Omalla iholla siinä tuoksahti pistävä urea/miehen hiki vivahde. Aivan järkyttävä. Kyseessä oli reformulointi, eli ylistys pätee ehkä siihen harvinaiseen vintage-versioon.
Toinen Rochas kokeilu oli Tocade. Sekin jotain aivan järkkyä. Tämän jälkeen kyllä olen lukenut fragrantican arvosteluja hyvinkin kriittisesti. Kuka tahansa voi väittää hajuvedestä miltein mitä tahansa. Jos listauksessa parfyymi muistuttaa jotain toista - se on vain jokin keskivertoarvio kaikkien sivuston postaajien kommenteista. Inhokkiarviointi tuoksusta on "yummy" - siitä heti tietää, että kyseessä on jokin toffee-vanilija-patsulioksennus potenssiin 100.
Mikä on Kölnin veden idea?
Tuoksu ei ole ainakaan minun mieleeni. Käytetäänkö sitä hajuveden sijasta vai miten?
Nuorena ostin joka kesäksi uusimman Escadan. Sexy graffiti taisi olla ensimmäinen. Sen voisin ottaa vieläkin...V&R flowerpomb tuli juuri sokko-ostona cocopandalta muiden ostosten yhteydessä, kuuluisuudestaan huolimatta en ollut ollut sitä koskaan haistellut ja pieni pullo oli halpa niin päätin testata. Ihan on nimensä mukainen kukkaispläjäys, ei huono mutta ei mitenkään erityinenkään minun nenään.
Testissä tänään Sarah Jessica Parkerin Covet. Tämä on kyllä yksi erikoisimmista tuoksuista joita olen kokeillut. Aluksi tulee sitrusta ja laventelia, johon sekoittuu seuraavassa vaiheessa tummaa suklaata. Lopulta mukaan tulee myös ambra. Koko ajan taustalla häilyvät myös kukkaiset nuotit, kaikissa vaiheissa, ja tietty kevyt mausteisuus. Hyvin ristiriitaisia tuoksunuotteja yhdistettynä, mutta jotenkin niistä tulee kuitenkin kiehtova sekoitus. Ainakaan tylsä tuoksu ei ole, se muuttuu koko ajan, ja noita yksittäisiä nuotteja pystyy erottamaan. Kestävyys on erittäin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kiihkeällä seiskyt luvulla minulla hajosi joku Yves Rocherin hajuvesipullo käsiveskaan. Huh sitä löyhkää. Laukku piti heittää roskiin. Ihan kissanpissan haju.
Ei tuo mitään. Minulla kaatui sellainen huonetuoksupullo (johon laitetaan niitä tuoksutikkuja nostamaan huuruja pullosta) joulukoristelaatikkoon. Päätä särkee tämän kirjoittaminenkin.. osa koristeista meni roskiin ja tuo ainakin 5 vuotta sitten tapahtunut onnettomuus tuoksahtaa yhä vienosti kerran vuodessa ja irvistelen tuskissani. Tuoksua ei tunnu koristeissa, mutta se on imetytynyt jonnekin laatikoiden ytimeen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiihkeällä seiskyt luvulla minulla hajosi joku Yves Rocherin hajuvesipullo käsiveskaan. Huh sitä löyhkää. Laukku piti heittää roskiin. Ihan kissanpissan haju.
Ei tuo mitään. Minulla kaatui sellainen huonetuoksupullo (johon laitetaan niitä tuoksutikkuja nostamaan huuruja pullosta) joulukoristelaatikkoon. Päätä särkee tämän kirjoittaminenkin.. osa koristeista meni roskiin ja tuo ainakin 5 vuotta sitten tapahtunut onnettomuus tuoksahtaa yhä vienosti kerran vuodessa ja irvistelen tuskissani. Tuoksua ei tunnu koristeissa, mutta se on imetytynyt jonnekin laatikoiden ytimeen..
Jaan tuskan, olen imeyttänyt klaffilipastoni laatikkoon Eksentrisiä Molekyylejä. Puu imee hyvin. >:( Nyt, kun ko. laatikon pohjalla on ollut puoli vuotta silicarakeita (niitä kosteudenimijöitä), sen pystyy taas avaamaan. En tiedä, toimisiko riisi tai kissanhiekka enkä sitäkään, mitä paniikkiratkaisu tekee puulle pidemmällä aikavälillä, mutta hyvin on laatikko toistaiseksi kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihmiset rakkaat olko niin herkkänahkaisia! Mulle eräs hyvin suosittu tuoksu tuoksuu yleiseltä vessalta,jossa on pissattu ohi pöntönkin. En voi sille mitään, se on se mielikuva. Joku toinen kokee saman tuoksun puhtaana. Yhtä vaikea mun on sitä ymmärtää, kuin hänen minulle nousevaa assiosiaatiota. Ei näistä kannata loukkaantua.
Ylang-ylang on hyvin voimakas, pistävä ja kuten aiemmin kirjoitin, "kirkuva" tuoksu. Vertaan tuoksuja joskus ääniin. Me haistamme eri tavalla ja mielikuvat voivat olla voimakkaita, ja niistä on kiinnostavaa lukea.
olen siis 6095 kommentin kirjoittaja.
Tässä listataan kaikenlaisia mielenkiintoisia ainesosia ja nuotteja. Joku mainitsikin härskin voin. Täältä löytyy navetat, haisevat jalat ja kissanpissat...
http://perfumeshrine.blogspot.com/2011/02/mapping-vocabulary-of-scent-w…
Minulla itselläni ongelmia aiheuttaa usein kumina, ihan tavallinen mauste joka hajuvedessä saattaa saada aikaan "hikisen kainalon" nuotin. Ihmiset reagoivat eri tavalla. N50
Vierailija kirjoitti:
Tuoksu ei ole ainakaan minun mieleeni. Käytetäänkö sitä hajuveden sijasta vai miten?
Kölninvettä on tietääkseni käytetty paitsi hajustamiseen myös itsensä raikastamiseen ja puhdistamiseen siihen aikaan kun ei ollut deodorantteja eikä jokapäiväisiä kylpyjä. Koska siinä on paljon alkoholia ja vähän tuoksuöljyjä, se sopii hyvin siihen tarkoitukseen. Rikkaat ihmiset hajustivat 1700-luvulla paitsi itsensä, myös vaatteensa, nahkakäsineensä, ja jopa talonsa (esim. tapetit saatettiin käsitellä hajuvedellä.)
Hienompien vaateliikkeiden pukuhuoneissa oli vielä joku 30 vuotta sitten usein pullo eau de colognea siksi, että asiakas voisi virkistää itseään (ja pyyhkiä kaulansa puhtaaksi liasta ja rasvasta ennen kuin sovitti kallista silkkihuivia tai puseroa). N50
p.s. En muuten ole vuosikausiin haistanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksu ei ole ainakaan minun mieleeni. Käytetäänkö sitä hajuveden sijasta vai miten?Kölninvettä on tietääkseni käytetty paitsi hajustamiseen myös itsensä raikastamiseen ja puhdistamiseen siihen aikaan kun ei ollut deodorantteja eikä jokapäiväisiä kylpyjä. Koska siinä on paljon alkoholia ja vähän tuoksuöljyjä, se sopii hyvin siihen tarkoitukseen. Rikkaat ihmiset hajustivat 1700-luvulla paitsi itsensä, myös vaatteensa, nahkakäsineensä, ja jopa talonsa (esim. tapetit saatettiin käsitellä hajuvedellä.)
Hienompien vaateliikkeiden pukuhuoneissa oli vielä joku 30 vuotta sitten usein pullo eau de colognea siksi, että asiakas voisi virkistää itseään (ja pyyhkiä kaulansa puhtaaksi liasta ja rasvasta ennen kuin sovitti kallista silkkihuivia tai puseroa). N50
p.s. En muuten ole vuosikausiin haistanut
Minä käytin sitä 70-80-lukujen taitteessa finnien kuivatusaineena, koska se sisälsi alkoholia. Äidin neuvo ja äiti mulle sen pullonkin osti. Äidin teiniaikoina kölninvesi oli tavanomainen finnien torjunta-aine, kun juuri muuta ei ollut.
Minä muistan nähneeni Kölninvesi + pumpulirasia-combon Stockan sovituskopissa. N57
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan muu (dinosaurus) niitä aikoja, kun vaatekaupan sovituskopissa oli vielä pullollinen kölninvettä ja puuvillalappuja (tosin silloin niitä sanottiin yleisesi pumpulilapuiksi) sitä varten, että edustavaa asua sovittava leidi saattoi raikastaa itseään ennen kokeilua?
Muistan. Ja muistan senkin miten positiivisesti yllättynyt olin silloin lapsena/varhaisteininä kun ensimmäisen kerran havaitsin ne sovituskopissa. Tuntui huomaavaiselta asiakasta kohtaan ja myös siltä, että nyt ollaan astetta laadukkaammassa vaateliikkeessä.
Pidän etenkin 4711:sta, mutta tuoksun kesto on niin lyhyt, että en ole ostanut omaksi.
Minulla on juuri parhaillaan Penhaligonsin Juniper Sling päällä
ja vaikka tämä ei olekkaan kölninvesi, niin tässä on silti samaa raikkautta.
Helmeilevän viileä ja katajanmarjainen.
https://www.fragrantica.com/perfume/Penhaligon-s/Juniper-Sling-13266.ht…
: )
Vierailija kirjoitti:
Käytetään ikään kuin kosteuspyyhkeenä, raikastamaan, poistamaan iholta rasvaisuutta ja desinfiointiin esimerkiksi parranajon jälkeen. Etenkin lämpimillä kesäkeleillä viilentävä vaikutus iholla.
Vierailija kirjoitti:
Escada-friikki kirjoitti:
Oon tänne joskus kirjoittanutkin. Olen se Escada-fani... uusin suosikki on Escadan Flor del sol! Aivan ihana, raikas ja pelkkä pakkaus saa fiilikset meksikoon tai ainakin lämpöseen kesäpäivän.
Vakiona myös aina ysl black opium, ja body shopin tuoksut on ihania kanssa välillä:)Mä olin aikanaan Escadan kausituoksujen vakkarikäyttäjä. Lempparini oli Moon Sparkle. Ja Rockin' Rio.
Tätä Flor Del Solia olen verkkokaupoista katsellut, mutta vielä en ole tohtinut ostaa. Mutta jos sekin on tuttua ja turvallista "etelän lämpöiset illat"-tyyliä, niin varmaan uskaltaisi sokkona ostaa.
Itse ostin Sokokselta ton Flor del Solin, suosittelen lämpimästi! Se on just sellainen "etelän lämpimät"-fiilis. Omia lemppareita on kanssa tuo Rocki'n Rio. Harmi että kohta loppuu...
Muita ihania on aqua del, born in paradis ja celebrate menoa. Pari noista oon ostanu perus tallinnanreissulta kun en täältä löytänyt. Mutta Escada on 👌
^aqua del sol, siis se tuoksu:) taisi olla kausituoksu sekin, muutaman vuoden takaa...
Nina ricci- eau de toilette spray.
Se omenannäköinen pinkki pullo ja kultainen korkki. <3
Vierailija kirjoitti:
Tuoksu josta olisin halunnut pitää: Nina Riccin L'air du temps. Sain sitä lahjaksi ja sen pullo on niin kaunis, kuin sulaa runoutta. Heti ensimmäisellä käyttökerralla tunsin sen migreenin minkä saan joistain tuoksuista. En koskaan pystynyt käyttämään tätä :( Epäilen syyllisiksi neilikkaa, jasmiinia ja orvokkia.
Nykyisin on kätevä kun voi netin avulla pohtia, että mitkä ne itselle sopimattomat nuotit ovat. Silloin kun sain tuon, netti oli vielä scifiä.
"Temps" on valitettavasti pilattu uudistamalla sen koostumus (vai miten reformulation nyt sitten sanotaankaan suomeksi). Se on vain varjo siitä mitä se oli vielä esim. 80-luvulla.
Muistan kun äitini käytti tätä lapsuudessani, ja assosioin sen tuoksun aina häneen. Joitakin vuosia sitten olisin halunnut ostaa hänelle pullollisen sitä lahjaksi, mutta tuoksu oli niin erilainen, ettei sitä ollut tunnistaa.
Todella sääli, sillä alkuperäinen oli upea, ja pullo yksi 1900-luvun kauneimmista. Tuoksun tarinakin on ihana; se lanseerattiin toisen maailmansodan päätyttyä ja sen ajateltiin edustavan uutta aikaa ja toivoa nuorille ihmisille.
Mulla on tämä peittämisongelma tuberosan kanssa. Niin vähäistä annosta ei ole, etteikö se hallitsisi kaikkea ja johtaisi lopulta suihkuun. Tuoksu tuntuu epätasapainoiselta ja jopa pahalta (ei tosin vaipoilta, vaan härskiltä voilta). Olen epäillyt, että aistivirheen taustalla on jonkintasoinen yliherkkyys ko. ainesosalle, mikä sitten vääristää sen osuutta suhteessa muihin. Olisi hienoa päästä joskus nuuhkaisemaan aitoa tuberosankukkaa, siis jos sitä ylipäätään pystyisi lähestymään muuten kuin tuulen yläpuolelta. Saisi varmuuden.
Tänäänkin The Different Company: I miss Violet, orvokkeja, puuteria ja nahkaa. Kuin kiltti versio Putainista; ei hikeä eikä afterglowta. Hentoinen tuoksupilvi, kesto jokusen tunnin (<5).