Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19300)
Vierailija kirjoitti:
Luulen vihdoinkin löytäneeni sen "nuotin", joka pilaa hajuvedet minulle. Tunnistan sen hajun, mutten tiedä mikä se on. Tutkin mikä tuoksu on kaikissa inhoamissani, jotka tuoksuvat nenääni siltä samalta( kuin vanhus vaipoissa, ei mitään vanhuksia vastaan, en vain halua sitä tuoksua hajuvesiini), moni näistä on todella arvostettu ja kehuttu. Se haju siis peittää minulle hajuveden kaikki muut tuoksut aina alleen. Ja tutkin samalla mikä tuoksu ei ole missään niistä hajuvesistä mitä rakastan. Ainoa yksittäinen yhdistävä tekijä pahoissa tuoksuissa ja mikä puuttuu niistä hyvistä on ylang ylang.
Nyt kun vielä jossain pääsisi haistamaan sitä yksinään, jotta voin olla varma. Tähän on mennyt tuntikausia ja uskomaton määrä hajuvesien haistelua vuosien varrella. Kyllä tosiaan googlettelun perusteella en ole ainoa jonka nenään ylang ylang tuoksuu pahalta. Todella pahalta.
Täytyy sanoa, että en tiedä miltä tuo ylang ylang tuoksuu. Sitä on monessa omistamassani pullossa mutta en koe, että mistään tulisi käytetyn vaipan lemahdusta.
Oletko huomannut, että joku muu tuoksuu tältä vanhalta vaipalta vai onko se vain, että omalla iholla tuoksuu tuolta.
Terveisin
Huolestunut
Saa kritisoida ja kertoa kokemuksiaan. Esitän silti toivomuksen, koska kritiikki ja allöttävien assosiaatioiden jakaminen muillekin on eri asiat. Rumat ja ällöttävät assosiaatiot voi jättää pois. Se ei itsessään palvele mitään. Mutta voi pilata joltakulta jonkun tuoksun kokonaan. Kerran joku kertoi haistavansa eräässä tuoksussa "pilaantuneen rintamaidon." Voitte arvata että tuo tuli mieleen joka ainoa kerta sen jälkeen. Ja se oli loppu sille hajuvedelle mun käytössä. Pilasi sen täysin.
Noita "vanhus vaipoissa" vertauksia ei ole välttämätöntä esittää. Toivottavasti unohdan tuon ja pystyn jatkossakin nauttimaan ylang-ylangista.
Ylang-ylangia myydään usein tuoksuöljynä, joten sitä voi kokeilla. Se on mielestäni "tumma ja raskas", itämainen, herkullinen, orientaalikukkainen. Hyvin vaikea kyllä kuvitella siinä mitään noin epämiellyttävää kuin tuossa kuvailtiin.
Ei kun nimenomaan tuoksua pitää kuvailla mahdollisimman värikkäästi! Ei sensuuria vaan suorat sanat! Itse porskutan silti menemään pissavaippatuoksuissani!
Oma tyttäreni puhuu pissatuoksuista ja hyttysmyrkkytuoksuista, mutta hän onkin nuori. Hänellä on vähäisempi tuoksukokemus ja hän pitää tuoksuista, joista taas minun mielestäni puuttuu särmää ja jotka eivät muutu ja kehity iholla tuntien kuluessa. Latkuista ja makeist, joissa ei ole mitään raikasta tai kulmikasta, mutta kylläkin hieman tunkkainen häivähdys juuri sen särmän puuttumisen vuoksi. Myös e-pillerit voivat vaikuttaa hajujen aistimiseen ja myös siihen, miten tuoksu iholla käyttäytyy.
Ällöttäviä assosiaatioita ei ole pakko esittää. Se on valinta.
Vierailija kirjoitti:
No tämä on tätä nykyistä loukkaantumiskulttuuria. En halua edistää sitä, koska ilmaisun alan kapeneminen ei pysähdy siihen, vaan vaatimukset vain lisääntyvät, mitä enemmän saadaan vaatimuksia läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on tätä nykyistä loukkaantumiskulttuuria. En halua edistää sitä, koska ilmaisun alan kapeneminen ei pysähdy siihen, vaan vaatimukset vain lisääntyvät, mitä enemmän saadaan vaatimuksia läpi.
Kohta alat kertoa sananvapaudesta ja miten sulla on oikeus kertoa mielipiteesi.
Minäkään en pidä voimakkaasta ylang-ylangista. Se on minusta sanoilla kuvailtuna jotenkin räikeä, "kirkuva" tuoksu, ja ottaa nenään.
Tuberosa taas on tunkkainen ja saan voimakkaasta tuberosasta, varsinkin jos on vielä gardeniaa mukana, päänsäryn. Vältän tuberosa-tuoksua. Ymmärrän kyllä, että toisille ne on kaunis nuotti.
Micallefin Ylang in Gold on hyvin ylistetty ja pidetty niche-tuoksu. Mitenkähän siinä tuo ylang-ylangin nuotti toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näyttää siltä, että joku tuli tänne taas räyhäämään, tällä kertaa kohteenaan ilmaisurikas kieli (aiemmin anglismit, mitä milloinkin). Ohitetaanko hänet ja jatketaan puhetta tuoksuista, ihan millä hyvänsä tavoilla ja vivahteilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näyttää siltä, että joku tuli tänne taas räyhäämään, tällä kertaa kohteenaan ilmaisurikas kieli (aiemmin anglismit, mitä milloinkin). Ohitetaanko hänet ja jatketaan puhetta tuoksuista, ihan millä hyvänsä tavoilla ja vivahteilla?
Ja edellinen siis sivusta, eli en ollut vaippatuoksu-loukkaantumisen alkuperäinen kohde.
Jatketaan vaan. Ja uudet tulokkaat, ei kannata vetää herneitä nenään, muuten ei enää haista mitään :) Itsekin olen joskus rypistellyt täällä otsaani kun omia lemppareita on haukuttu, mutta kohta olen ihan "bygones" ja jatkan eteenpäin. Onhan täällä ihania suosittelujakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on ollut testissä Amouagen Journey woman. Tykkään. Pehmeä, sopivasti makea muttei liian, naisellinen muttei tyttömäinen. Ei niin bombastinen kuin jotkut muut Amouagen tuoksut. En oikein osaa eritellä Journeyn nuotteja, mutta aistin tässä ainakin kevyen hedelmäisyyden ja mausteisuuden. Fragrantican listaama aprikoosi ja tupakka eivät ole niin selkeästi esillä kuin Sunshinessa, mutta tiettyä samankaltaisuutta on. Hunaja on minulle usein ongelmallinen nuotti hajuvesissä, mutta tässä ei ollenkaan. Journey menee harkintalistalle.
Kuten monet Amouaget, tämä kestää! Laitoin aamulla suihkaukset molempiin ranteisiin sekä kaulan/rinnan seutuun, ja tuoksuu vieläkin todella hyvälle. N50
Mitä muita Amouageja sulla on, kuvaile hieman. Jos siis ehdit ja jaksat.
Jos selaat joitain sivuja taaksepäin, löydät muutamia lyhyitä kuvailuja. :) N50
Älkää ihmiset rakkaat olko niin herkkänahkaisia! Mulle eräs hyvin suosittu tuoksu tuoksuu yleiseltä vessalta,jossa on pissattu ohi pöntönkin. En voi sille mitään, se on se mielikuva. Joku toinen kokee saman tuoksun puhtaana. Yhtä vaikea mun on sitä ymmärtää, kuin hänen minulle nousevaa assiosiaatiota. Ei näistä kannata loukkaantua.
Ylang-ylang on hyvin voimakas, pistävä ja kuten aiemmin kirjoitin, "kirkuva" tuoksu. Vertaan tuoksuja joskus ääniin. Me haistamme eri tavalla ja mielikuvat voivat olla voimakkaita, ja niistä on kiinnostavaa lukea.
olen siis 6095 kommentin kirjoittaja.
Oon tänne joskus kirjoittanutkin. Olen se Escada-fani... uusin suosikki on Escadan Flor del sol! Aivan ihana, raikas ja pelkkä pakkaus saa fiilikset meksikoon tai ainakin lämpöseen kesäpäivän.
Vakiona myös aina ysl black opium, ja body shopin tuoksut on ihania kanssa välillä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaperäinen kommentti.
Escada-friikki kirjoitti:
Oon tänne joskus kirjoittanutkin. Olen se Escada-fani... uusin suosikki on Escadan Flor del sol! Aivan ihana, raikas ja pelkkä pakkaus saa fiilikset meksikoon tai ainakin lämpöseen kesäpäivän.
Vakiona myös aina ysl black opium, ja body shopin tuoksut on ihania kanssa välillä:)
Mä olin aikanaan Escadan kausituoksujen vakkarikäyttäjä. Lempparini oli Moon Sparkle. Ja Rockin' Rio.
Tätä Flor Del Solia olen verkkokaupoista katsellut, mutta vielä en ole tohtinut ostaa. Mutta jos sekin on tuttua ja turvallista "etelän lämpöiset illat"-tyyliä, niin varmaan uskaltaisi sokkona ostaa.
Escadan kausituoksut ovat elämäniloisia, kesäisiä.
Mieleeni on jäänyt, kun onnellisen loman jälkeen lensimme Sharm-el-Sheikistä kohti Suomea, ja ostin tyttäreni pyynnöstä Escadan Marine Groove-tuoksun lennolla. Muistan se raikkaan tuoksun vieläkin, ja miten liitän siihen sen onnellisen perheloman aikana, jolloin matkusteltiin kerran-pari vuodessa. *alan kohta parkua*
Ompas keskustelun sävy mennyt taas ikäväksi nälvimisksi. Pidetään ketju positiivisena!!! 💜💜💜💪😊😊💕👍
Ironian taju falskaa :-) Seuraus kapeasta ajattelusta ja kaipuusta sensuuriin. Huumorintajuton kuin kansallissosialisti.
Luulen vihdoinkin löytäneeni sen "nuotin", joka pilaa hajuvedet minulle. Tunnistan sen hajun, mutten tiedä mikä se on. Tutkin mikä tuoksu on kaikissa inhoamissani, jotka tuoksuvat nenääni siltä samalta( kuin vanhus vaipoissa, ei mitään vanhuksia vastaan, en vain halua sitä tuoksua hajuvesiini), moni näistä on todella arvostettu ja kehuttu. Se haju siis peittää minulle hajuveden kaikki muut tuoksut aina alleen. Ja tutkin samalla mikä tuoksu ei ole missään niistä hajuvesistä mitä rakastan. Ainoa yksittäinen yhdistävä tekijä pahoissa tuoksuissa ja mikä puuttuu niistä hyvistä on ylang ylang.
Nyt kun vielä jossain pääsisi haistamaan sitä yksinään, jotta voin olla varma. Tähän on mennyt tuntikausia ja uskomaton määrä hajuvesien haistelua vuosien varrella. Kyllä tosiaan googlettelun perusteella en ole ainoa jonka nenään ylang ylang tuoksuu pahalta. Todella pahalta.