Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin Manceran Velvet Vanillan, kun löytyi hyvä tarjous, 50 eur halvemmalla kuin Notinon korkea hinta 140 eur. Tämä on upea tuoksu, karkkimaista tuberosaa, vaniljaa, kesto tosi hyvä, max 2 suihkausta riittää. Olen katsellut tätä pitkään, ei meinannut löytyä mistään, aina loppu, ja tuota Notinon hintaa en ollut valmis maksamaan.
Toinen tuoksu jonka tilasin on Azzarron Twin, se valkoinen s**silelun näköinen pullo, jonka joku linkkasi tänne, kun juteltiin omituisen näköisistä hajuvesipulloista. Tämä tuli vastaan, ja nuotit vaikuttivat niin kivoilta että päätin ostaa sokkona; Manteli, myski, persikka, iiris, ruusu. Pitäisi kuvausten perusteella tuoksua manteliselta, persikkaiselta kosteusvoiteelta. Tällaista tuoksua ei kokoelmassa vielä olekaan, joten kiva päästä testaamaan.
Kuulostaa hyvältä. Tuo tuberosa vaikuttaa olevan sellainen ainesosa, josta pidän. Zoologistin Civetissä sitä oli myös ja alkutuoksu taisi sen takia olla aivan ihana. Olisi mukavaa testata lisää tuoksuja, joissa tuota kukkaa on.
Minäkin tykkään tuberosasta, ja uskalsin tilata Velvet Vanillan, kun olin testaillut ensin näytteestä. Noita Manceroja mun mielestä pakko testata, voi olla iso hitti tai täysi huti. Ainoa mitä voisin suositella hankkimaan testaamatta on Holidays, kookos/tiaretuoksu.
Tuberosaa on mielestäni niin monenlaista tuoksuissa, että jos ei tykkää yhdentyyppisestä tuberosasta, voi hyvinkin tykätä toisentyyppisestä. On karkkimaista, makeaa tuberosaa, on kukkaisempaa tuberosaa, on hyvin syvää ja tummaa tuberosaa. Oikeastaan vain kokeilemalla selviää millainen miellyttää omia aisteja. Tuossa Velvet Vanillassa se tuberosa on karkkimaista, ja sellaisesta tuberosasta itse tykkään paljon. Atelier Colognen Cafe Tuberosassa se taas on hyvin erilaista, tummaa, ja saa jopa tumman suklaan vivahteita. Sekin on oikein miellyttävä tuberosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu kiitos tarkennuksesta, niin se muuten onkin että ne pensaat on jasmiketta! Tuoksu kai on hyvin samanlainen. Jollei ole niin mä joudun palaamaan alkujuurille kyvyttömyydessäni tunnistaa jasmiinin tuoksu LOL :D
Ole hyvä!
Harrastajapuutarhurina sekoitan pakkaa vielä lisää: eri jasmikkeet tuoksuvat erilaiselle. Tunnetko esim. pikkujasmiketta? Se tuoksuu aivan metsämansikalle.
En tunne yhtään mutta tarkoitus on perehtyä noihin jasmikkeisiin enemmän. Hankin jotain uusia ensi kesäksi, tuo meni justiinsa listalle, kiitos .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta enää yhtään diorit, lauderit, armanit ja lancomet. Jos haluaa sovinnaista kuraa, ostetaan sitten reilusti Revlonia ja Ardenia. Ne on ainakin halpoja.
Herkutteluun sitten oikeat herkut.
Alanko mäkin olla friikki? Missä on anonyymien parfymistien vertaistukiryhmä?
Nyt, äkkiä, kerro, mikä vei pikkusormen...! Kehitän porttiteoriaa parfyymien suhteen. Oma lopullinen käännekohta, jonka jälkeen ei ole paluuta, taisi olla kamferinen luumuchutney, Archives 69. "The Giant Electric Prune of Death is raining mentholated strawberries on your pitiful city, with the priests deploying the incense cannons from the churches to fend it off." Avantgardien kanssa on aina ollut hauskaa, jopa mongolisotureiden, bioroskiksen ja alkumetsäpalon kanssa. Herkut ja haasteet löytyvät usein samasta reunasta. Nyt olen iskenyt silmäni Salomeen, mutta ei vielä, ei vielä.
Zoologist, Penhaligon, Jo Malone, Miller Harris nyt ainakin. Loewe, Carthusia. Suorastaan itkettää, etten viimeksi Italiassa käydessäni ymmärtänyt kallistaa nenääni paikallisten tuottajien suuntaan. Mutta en tiennyt vielä.
Lisäksi olen törmännyt niin harvinaisiin mutta hyvin kiinnostaviin pikkutuottajiin, että edes fragrantican kommentoijilla ei ole sanottavaa. Ja tuoksuja saattaa olla vain jotain 5 tarjolla. Kyllä tuoksut ovat kiinnostavia ja vaikuttavat tunteisiin ja hyvinvointiin.
White Moss kirjoitti:
Acca Kappan White Moss on aivan ihana tuoksu sekä parfyymina että eau de toilettena. Sitäkin saa taas Suomesta muutamilta jälleenmyyjiltä ja maahantuojalta Velourmet Oy:ltä.
Ahaa! Mäkin löysin Acca Kappan, ja ajattelin että tätä ei saa varmana mistään.
Uusi paketti tuli tänään ovelle, ja uusia sokkona ostettuja tuoksututtavuuksia. Ihan mieletön halpislöytö, Manila Grace Eau Fraiche. Sisältää greippiä, inkivääriä, appelsiinia, sorbettia, mangoa, jasmiinia, liljaa, vaniljaa, puunuotteja ja myskiä. Aluksi tulee kirpakka greipin tuoksu, joka muuttuu pian mangosorbetiksi, johon yhdistyy lopuksi vanilja. Tuoksuu kirpeälle, hedelmäiselle jäätelölle, jossa ripaus jotain vihreää mukana. Upea kesätuoksu.
Toinen tuttavuus Just Jackin Tobacco Leaf ja hiphei, odotukset täyttyivät, on 98% samanlainen kuin Tom Fordin Tobacco Vanille. TV on on ollut ostoslistalla, mahtava tuoksuluomus, mutta kun testasin nykyversiota, havaitsin että kestävyys aivan mitätön, ehkä n. 1h, sitä on todennäköisesti reformuloitu, on haalea muisto siitä mitä se on ollut joskus muutama vuosi sitten. Aloin etsimään korvaavia vaihtoeehtoja, tämä tuli vastaan. Ihana, makea tupakka, vanilja mausteet. Testasin vasta paperilapulle, mutta tuoksuu hyvin vahvana vielä 5 h jälkeen. Olen niin iloinen, koska tykkään tästä tuoksusta tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta enää yhtään diorit, lauderit, armanit ja lancomet. Jos haluaa sovinnaista kuraa, ostetaan sitten reilusti Revlonia ja Ardenia. Ne on ainakin halpoja.
Nyt, äkkiä, kerro, mikä vei pikkusormen...! Kehitän porttiteoriaa parfyymien suhteen. Oma lopullinen käännekohta, jonka jälkeen ei ole paluuta, taisi olla kamferinen luumuchutney, Archives 69. "The Giant Electric Prune of Death is raining mentholated strawberries on your pitiful city, with the priests deploying the incense cannons from the churches to fend it off." Avantgardien kanssa on aina ollut hauskaa, jopa mongolisotureiden, bioroskiksen ja alkumetsäpalon kanssa. Herkut ja haasteet löytyvät usein samasta reunasta. Nyt olen iskenyt silmäni Salomeen, mutta ei vielä, ei vielä.
Zoologist, Penhaligon, Jo Malone, Miller Harris nyt ainakin. Loewe, Carthusia. Suorastaan itkettää, etten viimeksi Italiassa käydessäni ymmärtänyt kallistaa nenääni paikallisten tuottajien suuntaan. Mutta en tiennyt vielä.
Lisäksi olen törmännyt niin harvinaisiin mutta hyvin kiinnostaviin pikkutuottajiin, että edes fragrantican kommentoijilla ei ole sanottavaa. Ja tuoksuja saattaa olla vain jotain 5 tarjolla. Kyllä tuoksut ovat kiinnostavia ja vaikuttavat tunteisiin ja hyvinvointiin.
Näinä epäsosiaalisen eristäytymisen aikoina on sentään tilaisuus tuoksua, vaikkei missään pääse matkustelemaan. Posti ja kuriirit kulkevat. On hyvä pitää kiinni jostakin normaalista - ja kun aikaa on, voi uppoutua vaikka tuoksuharrastukseen. :)
Noista mainitsemistasi olen intoillut Zoologisteista jo niin paljon, että vaikenen, mutta toteanpa vain, että Nose Paris myy ainakin Carthusian näytteitä 3 €/kpl. Olen ostolakossa, mutta ehkä sinulle olisi niistä iloa? (Add sample to cart on tuotteissa normaalin mustan ostoskoripainikkeen alla.) https://noseparis.com/en/brands/carthusia
Vierailija kirjoitti:
Uusi paketti tuli tänään ovelle, ja uusia sokkona ostettuja tuoksututtavuuksia. Ihan mieletön halpislöytö, Manila Grace Eau Fraiche. Sisältää greippiä, inkivääriä, appelsiinia, sorbettia, mangoa, jasmiinia, liljaa, vaniljaa, puunuotteja ja myskiä. Aluksi tulee kirpakka greipin tuoksu, joka muuttuu pian mangosorbetiksi, johon yhdistyy lopuksi vanilja. Tuoksuu kirpeälle, hedelmäiselle jäätelölle, jossa ripaus jotain vihreää mukana. Upea kesätuoksu.
Toinen tuttavuus Just Jackin Tobacco Leaf ja hiphei, odotukset täyttyivät, on 98% samanlainen kuin Tom Fordin Tobacco Vanille. TV on on ollut ostoslistalla, mahtava tuoksuluomus, mutta kun testasin nykyversiota, havaitsin että kestävyys aivan mitätön, ehkä n. 1h, sitä on todennäköisesti reformuloitu, on haalea muisto siitä mitä se on ollut joskus muutama vuosi sitten. Aloin etsimään korvaavia vaihtoeehtoja, tämä tuli vastaan. Ihana, makea tupakka, vanilja mausteet. Testasin vasta paperilapulle, mutta tuoksuu hyvin vahvana vielä 5 h jälkeen. Olen niin iloinen, koska tykkään tästä tuoksusta tosi paljon.
Paketissa tuli lisäksi Oscar de la Rentan Oscar Lavender ja Gresin Lumiere Noire, arvostelen ne myöhemmin.
Sukupuolista ja tuoksuista.
Olen tässä porukassa aloittelijatasoa, mutta osallistun silti keskusteluun. Saatan tässä sanoa seikan joka on jo muille itsestäänselvä, mutta sanonpa silti ☺️.
Kuulun siihen ihmisryhmään, jolle miehiset tuoksunvivahteet eivät tuppaa sopimaan. Ne ovat varmaan tiettyjä aineksia, mutta kokemattomuuttani en vielä tiedä mitä. Tiedän vain, että maskuliininen tuoksu saa tuntemaan kuin olisin huonosti istuvassa miehen puvussa, päätäkin voi alkaa särkeä.
Unisexmerkintä ärsyttää, koska aikaa tärvääntyy klikkaillessa loputtomiin auki turhia tuoksuja, jotka osoittautuvat jälleen kerran "partavesiksi".
Mutta huomasin, että "female" voikin olla varsin "masc". Jonkun tuottajan "unisex" voi olla ihan "masc" ja "masc" puolestaan feminiininen "unisex".
Niin että rohkeasti vain tilaamaan "male"tuoksua, jos se vaikuttaa hyvältä! Ei siitä sakoteta.
Nyt varmaan moni nauraa makeasti, että eikös tuo undu (= noviisi) ole moista ennen tajunnut? No ei ole! Ja saa nauraa, nauru pidentää ikää. 😁😆
Huvittaa muuten, että pari yötä sitten kömmin kumppanini viereen unille, ja olin juuri suihkauttanut huvikseni Jenny Glow:n Peonyä kyynärtaipeisiini. Kumppani mutisee, että haisee pahalle..., ja nukahtaa uudelleen. Mukavaa tämä arki myös parfyymifriikin kanssaeläjille!:D
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tuo uudistettu Hypnotic on keinotekoinen ja tunkkainen ja jotenkin kärähtäneen muovinen haju, ei ole enää se herkullinen marsipaaninen vaniljainen sikarinen tuoksu mitä se oli joskus :(
Kerrankin joku muukin kuvailee näin!
Ihmettelin mielessäni (en sentään ääneen), kun ystäväni kertoi ihastuneensa ikihyviksi Hypnotic Poisoniin ja hän oli ostanut saman tien ison pullon, kun oli niin ihana tuoksu.
Ihmettelin siksi, kun minusta se tuoksuu juurikin tuolta kärynneeltä muovilta. En inhonnut, mutta en pitänytkään.
Tuoksuu vähän samalle kuin ompelukone, petrokemian tuotteita ja kärynnyttä elektroniikkapölyä.
Saan samoja viboja myös Burberryn Bodystä ja sen kohdalla Fragranticassa näkyy olevan maininta,
että People who like this also like Hypnotic Poison Christian Dior.
:D
No nyt odotan kyllä vähän masentuneena tuota Hypnoottista Myrkkyäni näiden viimeisten sivujen kommenttien perusteella. No, jää nähtäväksi kannattiko sokko-ostelu tälläkään kertaa, vaikka toisaalta oma maku kallistuu sovinnaisen kuran puolelle enemmän kuin kokeilemieni niche-tuoksujen eli ehkä tuo kärynnyt muovi toimiikin minulle ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet jo vertaistukiryhmässä. Mutta hani, älä nyt hauku meidän aarteita sentään kuraksi :)
Ei kun mä olen vaan suivaantunut, kun mun ihana Tresor lässähtää parissa tunnissa vaniljaiseksi persikkahilloksi. Se oli ennen särmikäs ja aistillinen ja kesti aamusta pitkälle yöhön.
Olen myös tuijottanut silmäni puuduksiin Laura Tenderin nuotteja. Pidän niistä kaikista. Miksi tuoksu ei sitten ole ihana vaan luonteetonta perussettiä? Sekin haihtuu kolmessa tunnissa jäljettömiin.
Todella harmillista, jos tuoksujen kestot ovat nykyään niin lyhyitä ja jos tuoksut ovat pliisumpia versioita aiemmasta. :( Ja hintalappu edelleen sama...
Mites Montalen tuoksut? Olisi monta erilaista vaniljaa mitä olisi kiva haistella.
En kyllä haista Hypnotic Poisonissa yhtään muovia paitsi ehkä ihan aavistus muovailuvahaa tjsp.
Kenzo amour kirjoitti:
No nyt odotan kyllä vähän masentuneena tuota Hypnoottista Myrkkyäni näiden viimeisten sivujen kommenttien perusteella. No, jää nähtäväksi kannattiko sokko-ostelu tälläkään kertaa, vaikka toisaalta oma maku kallistuu sovinnaisen kuran puolelle enemmän kuin kokeilemieni niche-tuoksujen eli ehkä tuo kärynnyt muovi toimiikin minulle ;)
Mulla on yksi niche, joka tuoksuu kärynneelle muoville, Lutensin Le Participe Passé. Siihen se sopii ainakin oikein hyvin. Kuulostaa mielipuoliselta, tiedän. Avoimin mielin ja nenin, joskus menee syteen, joskus saveen. Siksihän tämä on niin mielenkiintoista, eikö?
Sovinnaisessa ei mielestäni ole mitään huonoa. Kuraan en ole törmännyt, vaikea sellaista on kuvitellakaan näin subjektiivisen aiheen kohdalla. Jopa tuoksuja, joita inhoaa oikein tunteella (ne ruusut, ne ruusut...) voi arvostaa hyvin tehtyinä.
Silti, pettymys on karvas, jos todellisuus ei täsmää tuoksumuistoon. Itsellä se realisoitui ankeimmin toisen Diorin, Addictin kohdalla; hartaasti odottamani vuoden 2014 narkkari ei sisältänyt himppaakaan karhunvatukkaa, mikä teki alkuperäisestä niin mehukkaan aikanaan. Jos muistan oikein aiemmasta keskustelusta, niin Dior antaa parfymööreilleen valtuudet muokata ja päivittää tuoksuja, ehkä siksi muutokset ovat mahdollisia. Toivottavasti myös parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites Montalen tuoksut? Olisi monta erilaista vaniljaa mitä olisi kiva haistella.
Saat edullisesti discovery setin Montalen omilta sivuilta, 5 x 2 vapaavalintaista näytettä 18 €. Ovat pitkäkestoisten ja intensiivisten tuoksujen maineessa. Itselläni on vain yksi, Chypre Fruité, vielä testaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on testattu nämä viimeisen viikon aikana:
- Robert Piquet Petit Fracas: Oikein hyvä vaihtoehto perinteiselle Fracasille joka muuttuu "vanhemman rouvan hajuksi" minun iholla (vaikka olen 40v). Tämä oli nuorekkaampi, ehkä mandariini ja kaakao tekevät sen ja Fracasin överiä tuberoosaa on peitetty tai tasapainoitettu gardenialla. Kestoltaan ei silti mikään hyvä.
- Byredo Bal d'Afrique: Bergamotti, samettikukka, orvokki sekä syklaami tuoksuvat niin kertakaikkisen UPEILTA muutamilla muilla ihmisillä, olen kerran jopa kysynyt tuntemattomalta naiselta Ruotsissa että mitä tuoksua hänellä on ja oli tätä, mutta miksi tämä ei tuoksu yhtä hyvältä minulla kuin kaikilla muilla?
:(( Täytynee kokeilla tätä uudestaan joku toinen päivä.
- Tom Ford Eau de Soleil Blanc: Ensin keveä sitrus, sitten halvahko aurinkovoidemainen haju, joka hävisi iholta aika nopeasti, haistoin kookoksen hetken ajan siinä välissä kunnes muuttui rasvaisen hajuiseksi. Mikä tässä oikeasti maksaa? Designermerkki, eikä raaka-aineet?
- Annick Goutal Petite Cherie: Vetinen sokerinen päärynä, jonka jälkeen joku kumma pakasteherneinen haju, ja tunnin päästä jäljelle jää märän sanomalehden haju. Tiedättehän sellainen "ontto kuiva jälkihaju" josta ei enää ota selvää mitä iholle laitettiin, joka monissa uudemmissa tuoksuissa myös on? Huono, odotin Goutalilta enemmän.
- Comptoir Sud Pacifique Vanille Passion. Kaipasin aitoa vaniljatuoksua, tämä on ensin hyvä pari ekaa minuuttia mutta siitä jää jokin kummallinen teennäinen jälkihaju, lähes eltaantunut siirappimainen. Pullot oli aiemmin metallisia, nyt näen että ne ovat hopeista lasia, ehkä ovat uusineet nämä sisällöt? Koska olen testannut tätä Jenkeissä vuosia sitten. Alyssa Ashleyn tai Body Shopin vanillat paljon laadukkaamman tuoksuisia muuten. Tai sellainen Yves Rocherin joka oli joskus 20 vuotta sitten ehkä? :)
- by Kilian Good Girl Gone Bad. Kallis yli 200€ tuoksu jossa yksinkertainen ruusuinen, narsissinen ja jasmiininen laimea haju jossa jokin säilykepersikka käväisee hetken ajan näyttäytymässä, ei siis mitään erikoista ja voisi kuvitella että tämä maksaisi alle 40€ ja kyljessä lukisi jokin Hugo Boss. Paitsi että Bossikin voisi kestää kauemmin kuin 30 minuuttia.
Hmm. Unohdinkohan jonkun, siinä tapauksessa tuoksu ei tainnut edes jäädä mieleen :D
Hauskat kuvaukset :D
Tom Fordin Soleil Blanc - ei Eau versio - on hyvä ja hyvin pysyvä. Mielestäni tuoksuu vähän kalliimmalle aurinkovoiteelle, mutta ei kovin vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat edullisesti discovery setin Montalen omilta sivuilta, 5 x 2 vapaavalintaista näytettä 18 €. Ovat pitkäkestoisten ja intensiivisten tuoksujen maineessa. Itselläni on vain yksi, Chypre Fruité, vielä testaamatta.
Anteeksi, sössin. 5 x 2 ml.
Kenzo amour kirjoitti:
Voi aivan hyvin olla, että sinäkin aistit sen samaan tapaan kuin ystäväni - todella ihana tuoksu!
Jokainen meistä aistii ja tulkitsee tuoksuja yksilöllisesti.
Siihen vielä lisäksi kaikki vuosien varrella kertyneet ainutlaatuiset tuoksumuistot ja mielikuvat...
Kokeile avoimin mielin ja anna sille aikaa kehittyä.
Ja kerro sitten meillekin, oliko se sinulle hypnoottinen, myrkky, kumpaakin edellä mainittua vai jotain aivan muuta!
: )
Ole hyvä!
Harrastajapuutarhurina sekoitan pakkaa vielä lisää: eri jasmikkeet tuoksuvat erilaiselle. Tunnetko esim. pikkujasmiketta? Se tuoksuu aivan metsämansikalle.