Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19277)
Vierailija kirjoitti:
Tuli yhtäkkiä saunassa mieleen, että olisi aivan ihanaa tuoksua sikruunalle ja lakritsille. Kuten on se jäätelömaku ja toffeekin olemassa. Taidanpa etsiskellä netistä, olisiko tällaista tuoksua kehitelty. :)
Nyt ollaan oikeilla jäljillä, nimittäin kerran söin Viking Line Gabriellan ravintolan a la cartessa sitruuna-creme bryleetä lakritsikastikkeella! Oi oi, sen kun saisi pullotettua! Ihana tuoksu ja maku!!!
Kenzo Amour kirjoitti:
Lupasin pyhästi, etten osta enää sokkona yhtään mitään koskaan. Kauanhan sitä kesti, eilen lähti naistenpäivätarjouksesta kaksi täysin ennalta testaamatonta tuoksua, kiitos vaan tälle ketjulla inspiraatiosta. Mutkun mutkun... Oli niin hyvät tarjoukset ja toisen tuoksun suhteen olen melko varma, että tykkään siitä tuoksuNUOTTIEN ja tuoksukommenttien perusteella. Lisäksi olen tehnyt muutaman päivän aikana laajaa empiiristä tutkimusta omista hajuvesistäni kautta aikojen ja melkein kaikki, sanotaan että yli 80 % eniten tykkäämistäni tuoksuista koko hajuvesihistoriani ajalta on itämaisia, joko kukkaisia tai vaniljaisia. Eli selvästi pidän eniten itämaisista, pehmeistä amberisista (miten tuo nyt käännetään kun se ei ole mikään ainesosa vaan tuoksun tyyppi enemmänkin?) tuoksuista.
Niinpä tilasin sokkona Diorin Hypnotic Poison edt:n, joka on ilmeisesti The itämainen vaniljatuoksu. Ja moni on verrannut tuota Kenzo Amouriin, joka on ykköstuoksuni. Voiko mennä vikaan? Toivottavasti ei. Hintaa jäi tälle noin 38 euroa eli ei paha.
Toinen valintani oli taas ihan muuta ja siitä kiitos tämän ketjun hehkutukselle. Tilasin Elizabeth Ardenin White Tean, jolle jäi hintaa vain 12 euroa eli ei kamala tappio jos en pidäkään ja toisaalta olen avoimin mielin sen suhteen, että tuoksu ei ole minulle tyypillinen vaan keveä tunnelmatuoksu.
Puolustukseksi sanon, että myin taas pari hajuvettä pois kuleksimasta ja sain niistä enemmän myydessä kuin mitä meni noihin kahteen uuteen. Eli käytännössähän vain säästin tässä rahaa!
Valitettavasti tuo uudistettu Hypnotic on keinotekoinen ja tunkkainen ja jotenkin kärähtäneen muovinen haju, ei ole enää se herkullinen marsipaaninen vaniljainen sikarinen tuoksu mitä se oli joskus :(
Minua harmittaa kun se Diorin vihreä Tendre Poison lopetettiin!!! :( Sitrusta, vihreyttä mutta silti pehmeitä makeita kukkia täydellisessä tasapainossa ja alusta loppuun saakka tyylikäs, kestikin pitkään. Ei aiheuttanut päänsärkyä kellekään tutulle, ilmeisesti raaka-aineet olivat hyvin puhtaat.
Valkoinen Pure Poison ei iske, siinä on joku outo terävä sivuhaju joka ottaa minullakin ohimoon. Onko teillä muilla samaa tämän suhteen?
Punainen Hypnotic Poison ei mielestäni enää tuoksunut sille hyvälle itämaiselle mitä 10 v sitten.
Mustanpunainen Hypnotic Poison Sensuelle liian "Angel-mainen" voimakas, suitsukemainen.
Poison Girl tuoksuu aivan liian geneeriselle 2000-2010 lukujen massatuotantolitkulle, sellaiselle "YSL Black Opium-Lancome La Vie Est Belle-Guerlain Insolence-V&R Flowerbomb" tyyliselle, oletteko huomanneet näitä joita on edelleen 11 tusinassa tänä päivänä?????
Alkuperäinen lila Poison oli aikamoinen "kemiallinen ase" joskus, sitä kun laittoi kun meni markettiin, niin väki lähti kiireen vilkkaa alta pois. Onko se pysynyt alkuperäisenä? Siinä oli jotain hyviä marjoja tuoksuna niiden väkevien kukkien alla. Olisin yllättynyt jos olisi pysynyt samana "pommina" :D
Siis tästä Diorin Poisonista ollut Midnight, Poison Girl Unexpected, Hypnotic Eau Secrete, Hypnotic Diable jne. siis hitsit vieköön Poisoneja on yhtä paljon versioita kuin Guerlainin La Petite Robe Noireja ja Diorin J'adoreja!!!
Minulla on se originaali lila Poison 80-luvulta tuolla vitriinissä. Luulin nuorena, että saan migreenin/krapulan 2-3 illan aikana juodusta cocktailista. Sanonko mistä se tuli.. POISONISTA :D
Kuvitelkaa, että menette aikakoneella 80-luvun diskoon, vedätte keuhkot täyteen tupakansavua ja Poisonia, Parisia, Balechea ja muuta. Sitten hoiputte äkkiä takaisin aikakoneelle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se originaali lila Poison 80-luvulta tuolla vitriinissä. Luulin nuorena, että saan migreenin/krapulan 2-3 illan aikana juodusta cocktailista. Sanonko mistä se tuli.. POISONISTA :D
Kuvitelkaa, että menette aikakoneella 80-luvun diskoon, vedätte keuhkot täyteen tupakansavua ja Poisonia, Parisia, Balechea ja muuta. Sitten hoiputte äkkiä takaisin aikakoneelle.
Mutta Poison peitti tupakan ja hien hajut ravintolassa! Ainakin samassa pöydässä istuvilta! :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Muistan! Ne BAARItuoksut 80 ja 90 luvuilla oli; Poison, Balahe, Paris, Oscar, Loulou, Anais Anais, Giorgio Beverly Hills, Beverly Hills Red, Gio, Tresor, Chloé (se Karl L:n eka versio), Sun Moon Stars, Obsession, Ysatis, Amarige, Opium, Coco, Shalimar, Samsara, Jungle, Joop!, Vanderbilt, White Diamonds, Charlie, Paloma Picasso, JP Gaultier, Angel, Red Jeans, Tresor, Poeme......
Monet osti laivoilta niitä settejä joissa oli 5-6 sen hetken hittituoksua pienoiskoossa, niissä ei ollut suihkeita joten niitä lorautti helposti vahingossa sen kokonaisen 5 ml pullon niskaan tai rinnuksille ennen baariin lähtöä! :D
Muistan että tyylikkäät, elegantit naiset jotka työskentelivät pankeissa tai toimitusjohtajien sihteereinä, käyttivät tuohon aikaan hillitysti Estee Lauderin White Linenia ja Knowingia, YSL:n Y:tä ja Rive Gauchea sekä Hermes Calechea, Chanelin No 19 ja Gucci no 3:a. Kuten muutama sukulaistäti ja serkku sekä kaverin äiti. Tuoksuivat aina hyvin kalliille ja puhtaille, eikä krapulaisille cocktailtuoksuille kuten minä ja muut :D
Sitten alkoi se kevyempien sportti ja vesituoksujen aikakausi 90 lopulla. Vaikka siihen 1998-2000 väliin mahtui vielä jokunen huumaavan voimakas tuoksu.
N50 lupasi olla tilaamatta lisää näytteitä ennen kesää. Kuinkas kävikään...?
Tuli sitten tilattua vielä muutamia Amouageja, ja lisäksi kaksi Grossmith Londonin tuoksua: Hasu-no-Hana ja Shem-el-Nessim sekä kaksi Papillon Artisan Perfumesia: Anubis ja Dryad. En uskaltanut tilata Salomea, vaikka uteliaisuus kutittelikin. Kuvaukset siitä ovat varsin hurjia, ja pelästyin "hikistä kuminaa". Olisi ehkä sittenkin pitänyt...
p.s. Testauksessa eilen Serge Lutensin Santal majuscule. Suihkin näytteestä reippaanlaisesti koska ollin kotona etätöissä. Erilainen kuin odotin: tässä on toki santelipuuta, mutta myös ruusua ja kaakaota. Epätavallinen tuoksuprofiili. Tämä ei ole gourmand eikä erityisen makea, vaan pehmeä ja "cozy" tuoksu, pitkäkestoinen. Todella hyvä, kokeilisin uudelleen ensi talvena. Nyt on nokka suunnattu jo keväisempään tarjontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan! Ne BAARItuoksut 80 ja 90 luvuilla oli; Poison, Balahe, Paris, Oscar, Loulou, Anais Anais, Giorgio Beverly Hills, Beverly Hills Red, Gio, Tresor, Chloé (se Karl L:n eka versio), Sun Moon Stars, Obsession, Ysatis, Amarige, Opium, Coco, Shalimar, Samsara, Jungle, Joop!, Vanderbilt, White Diamonds, Charlie, Paloma Picasso, JP Gaultier, Angel, Red Jeans, Tresor, Poeme......
Monet osti laivoilta niitä settejä joissa oli 5-6 sen hetken hittituoksua pienoiskoossa, niissä ei ollut suihkeita joten niitä lorautti helposti vahingossa sen kokonaisen 5 ml pullon niskaan tai rinnuksille ennen baariin lähtöä! :D
Muistan että tyylikkäät, elegantit naiset jotka työskentelivät pankeissa tai toimitusjohtajien sihteereinä, käyttivät tuohon aikaan hillitysti Estee Lauderin White Linenia ja Knowingia, YSL:n Y:tä ja Rive Gauchea sekä Hermes Calechea, Chanelin No 19 ja Gucci no 3:a. Kuten muutama sukulaistäti ja serkku sekä kaverin äiti. Tuoksuivat aina hyvin kalliille ja puhtaille, eikä krapulaisille cocktailtuoksuille kuten minä ja muut :D
Sitten alkoi se kevyempien sportti ja vesituoksujen aikakausi 90 lopulla. Vaikka siihen 1998-2000 väliin mahtui vielä jokunen huumaavan voimakas tuoksu.
^ ja ^^
Siis niin kuvailette nuoruuteni discovuodet Tampereella. Poison-överit!
pakasteherneet ja märkä sanomalehti.... c´est bon!
Vierailija kirjoitti:
Oui, c´est la vie. :)
Hei tuossa tuli mainittua kaksi tuoksua Lancome Ô Oui! ja C. Lacroixin C´est la vie =D
Sekin Lacroix oli muuten suosittu biletuoksu 1990 alk! Muistan sen pullon jossa sellainen jännä juurakko korkin päässä, punainen.
Monesti käy niin että joku tuoksu on ihana, mutta kun haistan sen jollain muulla tajuan, etten halua tuoksua siltä. Kerran kävi näin Deep Redin kanssa, joku tuli bussiin tuoksujen siltä ja se tuoksu tuli sinne ennen häntä. Jollain tapaa muutenkin häiritsevää haistaa joku oma hajuvesi muilla.
Onko muilla kokemuksia tästä?
Niille jotka odottaa Zoologist Snowy Owlia, ja haluavat ehkä haistaa itse ennenkuin lukevat muiden kokemuksista niin tässä spoilerivaroitus. Tuli postissa eilen ja tässä melko ihastuneet vaikutelmani:
Tämä on niitä tuoksuja jotka luovat paljon mielikuvia. Heti ensi nuuhkaisu toi mieleen tuoksuja ja paikkoja, ja drydown muutaman tuoksun vuosien takaa. Ensinuuhkaisu: puhdas minttuinen linnunpesä viileässä maakellarissa jonka ulkopuolella kukkii varhaiskevään enimmäiset krookukset, kielot tms. Useamman tunnin jälkeen tuoksu muistutti vähän Diorissimoa mutta sellaisella lämpimällä pohjalla kuin Ormond Jayne Woman. Viimeisin makeahko vieno tuoksu iholla toi mieleen Armani Onde Mysteren tai Extasen (en muista kumpi, melkein 10 vuotta kun käytin niitä).
Kunnollinen parfyymi koska alku, -keski- ja pohjatuoksu kehittyvät ja tuoksun kaari tuo uusia vivahteita tuntien ajan. On todella kevyt ollakseen Eau de Parfum, tuoksu ei ole lainkaan vahva. Tuo linnunpesämielikuva ei tullut vain nimestä ja kuvasta, vaan olen noita linnunpesiä luonnossa haistanut ja niissä on omanlaisensa aivan ihana maanläheinen tuoksu. Toinen aika erilainen tuoksu joka minusta tuoksui linnunpesälle on Annick Goutalin Heure Exquise. Näissä kummassakin on iiris ja galbanum, Heure Exquisessa muut kukat on hyasintti ja ruusu, Snowy Owlissa kielo, ruusu ja "snowdrop".
Snowy Owl on kyllä kokemuksena ihastuttava. Oli hienoa kun se mitä haistoi herätti mielenkiinnon mutta ei heti varsinaista mielipidettä tuoksun "hyvyydestä". Sitä jäi vain kummastelemaan että mitäs tämä nyt on ja mihin tämä vielä kehittyykään.
Täällä se, joka tilasi Gucci Rushin! Lähetti toi eilen paketin ja nuuskuttelin eilen purkista, kun oli iholla toista hajuvettä. Tuoksui aika vahvalta ja ei yhtään minun tyyliseltä se pullosta tuleva tuoksu.
Noh, tänään suihkin varovasti ranteeseen kylppärissä. Alkureaktio oli APUA. Patsuli(?) hyppäsi naamalle ihan täysiä ja oli virhe nuuhkia rannetta läheltä, tuli oikeasti huono olo :D noh, jätin ranteen nuuskuttelut ja päätin antaa tälle aikaa kehittyä. Nyt 2,5h päästä huomaan palaavani nuuskuttamaan rannetta uudelleen ja uudelleen. Haistan vaniljaa, ja jotain mitä en osaa nimetä (olen tosi huono erottelemaan ja tunnistamaan eri nuotteja). Pidän tästä, mutta tämä ei tuoksu yhtään minulta :D enkä tiedä, koenko tätä seksikkääksi tuoksuksi niin kuin netissä sanotaan. Mutta mielenkiintoinen tuttavuus tämä on, jatkan tutustumista. En inhoa, mutta en rakastakaan. Jotain kiehtovaa tässä kuitenkin on.
Juu, en tykkää yhtään jos huomaan jonkun tutun käyttävän samaa tuoksua. Se on silloin pilalla ja jätän omasta valikoimasta pois. Parasta on, jos ei liikennevaloissakaan törmää "omaan" tuoksuun.
Käsi ylös te muutkin jotka joskus ostitte laivalta tai lentokentältä tällaisia minipullosettejä? :D :D :D
Muistan että ne pisti usein noihin Paloman kun se pullo on niin erikoisen mallinen, ja LouLoun koska se oli erikoisen värinen, ja Anais Anaisin koska se oli suosittu.
https://cdn11.bigcommerce.com/s-a2kjkhxoz2/images/stencil/1280x1280/pro…
https://i.pinimg.com/originals/07/cc/96/07cc96642eab31622ea0f27e5fcffc6…
https://i.pinimg.com/originals/a2/b9/eb/a2b9eb8db19cbc6e7028a81e86557f4…
https://webimg.secondhandapp.com/w-i-mgl/56d1bc5a68450b4159a2147b
https://i.pinimg.com/originals/80/70/9b/80709be6db27b74c45c8fa5cdc1a779…
https://i.pinimg.com/736x/03/f5/d1/03f5d1d9ac624457875eecbeb4f1cb7d.jpg
PS. Tätä Chanelin en ole koskaan missään nähnyt, vaikka olen kierrellyt maailmaa eri lentokentilläkin
https://i.pinimg.com/originals/2d/c4/89/2dc489626ec53c11a23b9cd234d31f4…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on testattu nämä viimeisen viikon aikana:
- Robert Piquet Petit Fracas: Oikein hyvä vaihtoehto perinteiselle Fracasille joka muuttuu "vanhemman rouvan hajuksi" minun iholla (vaikka olen 40v). Tämä oli nuorekkaampi, ehkä mandariini ja kaakao tekevät sen ja Fracasin överiä tuberoosaa on peitetty tai tasapainoitettu gardenialla. Kestoltaan ei silti mikään hyvä.
- Byredo Bal d'Afrique: Bergamotti, samettikukka, orvokki sekä syklaami tuoksuvat niin kertakaikkisen UPEILTA muutamilla muilla ihmisillä, olen kerran jopa kysynyt tuntemattomalta naiselta Ruotsissa että mitä tuoksua hänellä on ja oli tätä, mutta miksi tämä ei tuoksu yhtä hyvältä minulla kuin kaikilla muilla?
:(( Täytynee kokeilla tätä uudestaan joku toinen päivä.
- Tom Ford Eau de Soleil Blanc: Ensin keveä sitrus, sitten halvahko aurinkovoidemainen haju, joka hävisi iholta aika nopeasti, haistoin kookoksen hetken ajan siinä välissä kunnes muuttui rasvaisen hajuiseksi. Mikä tässä oikeasti maksaa? Designermerkki, eikä raaka-aineet?
- Annick Goutal Petite Cherie: Vetinen sokerinen päärynä, jonka jälkeen joku kumma pakasteherneinen haju, ja tunnin päästä jäljelle jää märän sanomalehden haju. Tiedättehän sellainen "ontto kuiva jälkihaju" josta ei enää ota selvää mitä iholle laitettiin, joka monissa uudemmissa tuoksuissa myös on? Huono, odotin Goutalilta enemmän.
- Comptoir Sud Pacifique Vanille Passion. Kaipasin aitoa vaniljatuoksua, tämä on ensin hyvä pari ekaa minuuttia mutta siitä jää jokin kummallinen teennäinen jälkihaju, lähes eltaantunut siirappimainen. Pullot oli aiemmin metallisia, nyt näen että ne ovat hopeista lasia, ehkä ovat uusineet nämä sisällöt? Koska olen testannut tätä Jenkeissä vuosia sitten. Alyssa Ashleyn tai Body Shopin vanillat paljon laadukkaamman tuoksuisia muuten. Tai sellainen Yves Rocherin joka oli joskus 20 vuotta sitten ehkä? :)
- by Kilian Good Girl Gone Bad. Kallis yli 200€ tuoksu jossa yksinkertainen ruusuinen, narsissinen ja jasmiininen laimea haju jossa jokin säilykepersikka käväisee hetken ajan näyttäytymässä, ei siis mitään erikoista ja voisi kuvitella että tämä maksaisi alle 40€ ja kyljessä lukisi jokin Hugo Boss. Paitsi että Bossikin voisi kestää kauemmin kuin 30 minuuttia.
Hmm. Unohdinkohan jonkun, siinä tapauksessa tuoksu ei tainnut edes jäädä mieleen :D
Höh! Just tilasin Notinolta viime perjantaina näytteitä ja mm. Petite Cherie hyppäsi ostoskoriin mukaan. Katsotaan, löydänkö minä pakasteherneitä! 😁
Joku täällä haukkui Tom Fordin niin vakuuttavasti maan rakoon, että tutkin hieman listaani. Okei, jos haluan törsätä, menköön tosiaan mieluummin Penhaligoniin tai Jo Maloneen. Tai Miller Harrisiin.
Kuten valinnoista näkee, olen löytänyt sisäisen brittini.🇬🇧Tom Fordilla on hyvä Santal Blush 215 eur 50 ml, mutta kuulemma Adam Levine for Women on sen kopio koska sama tuoksunenä on sen luonut, Yann Vasnier. Adamin (Maroon 5 laulaja) tuoksun saa Notinolta 100 ml 13.90 eur.
Santal Blushista löytyy myös esim. Notinosta Just Jackin dupe "Santal Bloom" joka on tosi saman tuoksuinen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko täällä jollain kokemuksia noista Library of fragrancen tuoksuista? Olisin kiinnostunut kookoksesta, baby powderista, vanilla ice creamista ja almondista.
Eiks ne ole aika halpoja, voi käyttää huonetuoksuina tai suikuttaa petivaatteisiin jos ei toimi iholla :D
Ne ei toki kestä kauaa iholla, mutta ne on tarkoitettukin olevan sellaisia pikatuoksuja eri fiiliksen nostattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tuossa tuli mainittua kaksi tuoksua Lancome Ô Oui! ja C. Lacroixin C´est la vie =D
Sekin Lacroix oli muuten suosittu biletuoksu 1990 alk! Muistan sen pullon jossa sellainen jännä juurakko korkin päässä, punainen.
Pullohan on kuin sydän. Juurakko on kimppu suonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tulee Lacroixista ikuisesti mieleen Todella Upeeta ihana naiskaksikko Patsy ja Edina! Voin kuvitella heidän tuoksuneen upealta, ja paljon!
Tom Fordilla on hyvä Santal Blush 215 eur 50 ml, mutta kuulemma Adam Levine for Women on sen kopio koska sama tuoksunenä on sen luonut, Yann Vasnier. Adamin (Maroon 5 laulaja) tuoksun saa Notinolta 100 ml 13.90 eur.