Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19276)
Kenzo Amour kirjoitti:
...Puolustukseksi sanon, että myin taas pari hajuvettä pois kuleksimasta ja sain niistä enemmän myydessä kuin mitä meni noihin kahteen uuteen. Eli käytännössähän vain säästin tässä rahaa!
On kuin rahaa laittaisi pankkiin... :)
Löysin kaappeja siivotessani ylittävän tuoksulöydön: olen pari vuotta sitten Marokon reissulta ostanut metallipurkissa olevan kiinteän parfyymipalan nimeltään Amber musk jamid. Tämä tuoksuu oikein pehmeältä ja hyvältä! Ilmeisesti palaa pitäisi liottaa esim öljyyn ( voisin kokeilla samalla reissulla ostettuun arganöljyyn)
Ja jopa Fraganticasta löytyi tästä arvostelu. U
Ilmeisesti ihan laatutuote lähes ilmaisesta hinnasta huolimatta. Ainesosina vain musk ambrette, musk xylol, vanaline, rose powder ja essential oil. Sanovatko nämä aineksetcteulle mitään? Airoa vau keinotekoista? Onko tällainen kiinteä tuoksupala kovinkin tyypillinen itämaissa/Afrikan alueella?
Tilasin sunnuntaina Sokoksen 20% tuoksu-alesta Miss Dior Absolutely Bloomingin - ja tänään se oli jo pakettiautomaatissa! Paketissa oli myös näytteet Lumenen naamavoiteesta ja Dolce & Gabbanan The Only One Intensestä. Rupeekohan noita tuoksunäytteitä taas saamaan höllemmin, se onkin ihmetyttänyt, että tällaisena aikana niitä pantataan...
Vierailija kirjoitti:
Löysin kaappeja siivotessani ylittävän tuoksulöydön: olen pari vuotta sitten Marokon reissulta ostanut metallipurkissa olevan kiinteän parfyymipalan nimeltään Amber musk jamid. Tämä tuoksuu oikein pehmeältä ja hyvältä! Ilmeisesti palaa pitäisi liottaa esim öljyyn ( voisin kokeilla samalla reissulla ostettuun arganöljyyn)
Ja jopa Fraganticasta löytyi tästä arvostelu. U
Ilmeisesti ihan laatutuote lähes ilmaisesta hinnasta huolimatta. Ainesosina vain musk ambrette, musk xylol, vanaline, rose powder ja essential oil. Sanovatko nämä aineksetcteulle mitään? Airoa vau keinotekoista? Onko tällainen kiinteä tuoksupala kovinkin tyypillinen itämaissa/Afrikan alueella?
Ainekset eivät ole tuttuja, mutta jos päädyt uuttamaan, arganöljy ei voimakastuoksuisena ole välttämättä paras vaihtoehto, ellet nimenomaan toivo myös sen tuoksua mukaan.
No niin, tuli tilattua vähän näytteitä:
Mood Scent Barista tilasin Zoologisteja: Squid, Hummingbird, Rhinoceros, Moth, Elephant ja Camel.
Histoires de Parfumsiltä: 1740 (kuuluisa Marquis de Sade!), 1804, 1876, Ambre 114, Outrecuidant ja This is not a blue bottle 1.6
Googlettelin tuon parfyymipalan aineita ja nuo myskit ovat teollisia, ja ilmeisesti myös karsinogeenisia eikä niitä saa myydä Eu:n alueella. En taida uskaltaa käyttää...Olin ostanut myös pari santelipuun palaa, ne tuoksuvat myös hyvälle ja ilmeisesti sitä onkin käytetty tuhansia vuosia erilaisissa hajusteissa. Kaikkeen sitä sortuu lomamatkoilla 😁
Onko glamma.fi kenellekään tuttu nettikauppa? Vaikuttaisi olevan dermastore.se:n tytäryhtiö, mutta sivut ovat niin huonosti tehdyt, että pohdin uskaltaako tuolta tilata mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onko glamma.fi kenellekään tuttu nettikauppa? Vaikuttaisi olevan dermastore.se:n tytäryhtiö, mutta sivut ovat niin huonosti tehdyt, että pohdin uskaltaako tuolta tilata mitään.
Yleensä tilauskynnykseni on matala mutta tuolta en uskaltanut tilata. Sivu on tullut esille kun olen googlettanut jo lopetettuja tuoksuja joita on vaikea löytää. Esim Britney Spearsin Radiance on heidän sivuillaan väliaikaisesti loppu mutta on tulossa varastoon 4-8 viikon kuluttua. Jotenkin en jaksa uskoa. Varsinkin kun tämä ilmoitus on näkynyt jo puoli vuotta.
Mistä tulee sana 'niche'?
Tarkoittaako se muuta kuin tuoksutalo?
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään Sokoksella haastamassa Shalimaria. Sehän on aivan hirveä! Oli sekä edt että edp, molemmat yhtä kamalia. Ja silti se mainitaan fragranticassa kaikkien aikojen parhaaksi äänestettynä tuoksuna ja tässäkin ketjussa joku sen on listannut suosikikseen. Voisiko joku selittää...?
Osasyyllinen on epäilemättä nykyaikaistettu (=huononnettu) resepti.
En osaa muutenkaan selittää. Musta Shalimar on ollut aina kamala: tunkeileva, imelä, liiallinen. Vähän kuin näyttävästi mutta mauttomasti, halvasti ja tilanteeseen sopimattoman prameasti pukeutunut nainen.
Ja ennen kuin joku rientää kertomaan Shalimarin suosittuudesta tilastoissa, kohautan olkapäitäni.
Käytän omaa nenääni.
Siinä muuten yksi lisäsyy karttaa koronaa
Tunnen ihmisiä, joilla on ollut hajuaistivääristymiä nyt jo vuoden. On ikävää kun kahvi haisee paloöljylle jne.
Omat suosikit for men:
- Dior - Fahrenheit
- YSL - Jazz
Miten tämmöinen ketju kestää vuosia. Jokinen valitsee omat mieltymykset. En tartte vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako se muuta kuin tuoksutalo?
Tarkoittaa (ekologista) lokeroa tai syvennystä. Nichetuoksut tehdään parfymöörin taiteellinen näkemys edellä, vrt. nk. mainstreamtuoksut kaupallisuus edellä.
Toinen tapa käyttää sanaa on erottaa nichetaloiksi ne parfyymitalot, jotka keskittyvät vain tuoksuihin, vrt. designertuoksut, joiden luojilla on myös muuta tuotantoa (muoti, korut).
Nude-addikti kirjoitti:
No niin, tuli tilattua vähän näytteitä:
Mood Scent Barista tilasin Zoologisteja: Squid, Hummingbird, Rhinoceros, Moth, Elephant ja Camel.
Histoires de Parfumsiltä: 1740 (kuuluisa Marquis de Sade!), 1804, 1876, Ambre 114, Outrecuidant ja This is not a blue bottle 1.6
No jopas! Johan repäisit :) Squidtäti täällä odottaa mielipidettäsi paitsi eläintarhan eläimistä, myös erityisesti 1740:sta. Testaamissani HdP:issä on useimmissa mieletön kesto, tuossa myös tuoksupilvi. Ooh ja aah. :)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on testattu nämä viimeisen viikon aikana:
- Robert Piquet Petit Fracas: Oikein hyvä vaihtoehto perinteiselle Fracasille joka muuttuu "vanhemman rouvan hajuksi" minun iholla (vaikka olen 40v). Tämä oli nuorekkaampi, ehkä mandariini ja kaakao tekevät sen ja Fracasin överiä tuberoosaa on peitetty tai tasapainoitettu gardenialla. Kestoltaan ei silti mikään hyvä.
- Byredo Bal d'Afrique: Bergamotti, samettikukka, orvokki sekä syklaami tuoksuvat niin kertakaikkisen UPEILTA muutamilla muilla ihmisillä, olen kerran jopa kysynyt tuntemattomalta naiselta Ruotsissa että mitä tuoksua hänellä on ja oli tätä, mutta miksi tämä ei tuoksu yhtä hyvältä minulla kuin kaikilla muilla?
:(( Täytynee kokeilla tätä uudestaan joku toinen päivä.
- Tom Ford Eau de Soleil Blanc: Ensin keveä sitrus, sitten halvahko aurinkovoidemainen haju, joka hävisi iholta aika nopeasti, haistoin kookoksen hetken ajan siinä välissä kunnes muuttui rasvaisen hajuiseksi. Mikä tässä oikeasti maksaa? Designermerkki, eikä raaka-aineet?
- Annick Goutal Petite Cherie: Vetinen sokerinen päärynä, jonka jälkeen joku kumma pakasteherneinen haju, ja tunnin päästä jäljelle jää märän sanomalehden haju. Tiedättehän sellainen "ontto kuiva jälkihaju" josta ei enää ota selvää mitä iholle laitettiin, joka monissa uudemmissa tuoksuissa myös on? Huono, odotin Goutalilta enemmän.
- Comptoir Sud Pacifique Vanille Passion. Kaipasin aitoa vaniljatuoksua, tämä on ensin hyvä pari ekaa minuuttia mutta siitä jää jokin kummallinen teennäinen jälkihaju, lähes eltaantunut siirappimainen. Pullot oli aiemmin metallisia, nyt näen että ne ovat hopeista lasia, ehkä ovat uusineet nämä sisällöt? Koska olen testannut tätä Jenkeissä vuosia sitten. Alyssa Ashleyn tai Body Shopin vanillat paljon laadukkaamman tuoksuisia muuten. Tai sellainen Yves Rocherin joka oli joskus 20 vuotta sitten ehkä? :)
- by Kilian Good Girl Gone Bad. Kallis yli 200€ tuoksu jossa yksinkertainen ruusuinen, narsissinen ja jasmiininen laimea haju jossa jokin säilykepersikka käväisee hetken ajan näyttäytymässä, ei siis mitään erikoista ja voisi kuvitella että tämä maksaisi alle 40€ ja kyljessä lukisi jokin Hugo Boss. Paitsi että Bossikin voisi kestää kauemmin kuin 30 minuuttia.
Hmm. Unohdinkohan jonkun, siinä tapauksessa tuoksu ei tainnut edes jäädä mieleen :D
Höh! Just tilasin Notinolta viime perjantaina näytteitä ja mm. Petite Cherie hyppäsi ostoskoriin mukaan. Katsotaan, löydänkö minä pakasteherneitä! 😁
Mä aina narisen, että on liian yksiulotteistä eikä ole tarpeeksi sävyjä.
No tsekatkaas tämän herran luomuksia!
😁Edgardio Chilini
Kyllä nuotteja piisaa. Onko niillä saatu mitä aikaan, se on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Robert Piquet Petit Fracas: Oikein hyvä vaihtoehto perinteiselle Fracasille joka muuttuu "vanhemman rouvan hajuksi" minun iholla (vaikka olen 40v). Tämä oli nuorekkaampi, ehkä mandariini ja kaakao tekevät sen ja Fracasin överiä tuberoosaa on peitetty tai tasapainoitettu gardenialla. Kestoltaan ei silti mikään hyvä.
- Byredo Bal d'Afrique: Bergamotti, samettikukka, orvokki sekä syklaami tuoksuvat niin kertakaikkisen UPEILTA muutamilla muilla ihmisillä, olen kerran jopa kysynyt tuntemattomalta naiselta Ruotsissa että mitä tuoksua hänellä on ja oli tätä, mutta miksi tämä ei tuoksu yhtä hyvältä minulla kuin kaikilla muilla?
- Tom Ford Eau de Soleil Blanc: Ensin keveä sitrus, sitten halvahko aurinkovoidemainen haju, joka hävisi iholta aika nopeasti, haistoin kookoksen hetken ajan siinä välissä kunnes muuttui rasvaisen hajuiseksi. Mikä tässä oikeasti maksaa? Designermerkki, eikä raaka-aineet?
- Annick Goutal Petite Cherie: Vetinen sokerinen päärynä, jonka jälkeen joku kumma pakasteherneinen haju, ja tunnin päästä jäljelle jää märän sanomalehden haju. Tiedättehän sellainen "ontto kuiva jälkihaju" josta ei enää ota selvää mitä iholle laitettiin, joka monissa uudemmissa tuoksuissa myös on? Huono, odotin Goutalilta enemmän.
- Comptoir Sud Pacifique Vanille Passion. Kaipasin aitoa vaniljatuoksua, tämä on ensin hyvä pari ekaa minuuttia mutta siitä jää jokin kummallinen teennäinen jälkihaju, lähes eltaantunut siirappimainen. Pullot oli aiemmin metallisia, nyt näen että ne ovat hopeista lasia, ehkä ovat uusineet nämä sisällöt? Koska olen testannut tätä Jenkeissä vuosia sitten. Alyssa Ashleyn tai Body Shopin vanillat paljon laadukkaamman tuoksuisia muuten. Tai sellainen Yves Rocherin joka oli joskus 20 vuotta sitten ehkä? :)
- by Kilian Good Girl Gone Bad. Kallis yli 200€ tuoksu jossa yksinkertainen ruusuinen, narsissinen ja jasmiininen laimea haju jossa jokin säilykepersikka käväisee hetken ajan näyttäytymässä, ei siis mitään erikoista ja voisi kuvitella että tämä maksaisi alle 40€ ja kyljessä lukisi jokin Hugo Boss. Paitsi että Bossikin voisi kestää kauemmin kuin 30 minuuttia.
Hmm. Unohdinkohan jonkun, siinä tapauksessa tuoksu ei tainnut edes jäädä mieleen :D
Höh! Just tilasin Notinolta viime perjantaina näytteitä ja mm. Petite Cherie hyppäsi ostoskoriin mukaan. Katsotaan, löydänkö minä pakasteherneitä! 😁
Joku täällä haukkui Tom Fordin niin vakuuttavasti maan rakoon, että tutkin hieman listaani. Okei, jos haluan törsätä, menköön tosiaan mieluummin Penhaligoniin tai Jo Maloneen. Tai Miller Harrisiin.
Kuten valinnoista näkee, olen löytänyt sisäisen brittini.🇬🇧
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako se muuta kuin tuoksutalo?Tarkoittaa (ekologista) lokeroa tai syvennystä. Nichetuoksut tehdään parfymöörin taiteellinen näkemys edellä, vrt. nk. mainstreamtuoksut kaupallisuus edellä.
Toinen tapa käyttää sanaa on erottaa nichetaloiksi ne parfyymitalot, jotka keskittyvät vain tuoksuihin, vrt. designertuoksut, joiden luojilla on myös muuta tuotantoa (muoti, korut).
Tuohon toiseen tapaan olen itse törmännyt, eli niche (jonka kirjaimellinen merkitys onkin ylläoleva) on talo, joka tekee ainoastaan tuoksuja. Serge Lutens on niche, samoin Amouage. Guerlain, Tom Ford ja Chanel eivät ole nichejä. (Vaikka onhan Sergekin lanseerannut kosmetiikkaa viime aikoina...)
Sitten on "indie", jolla tarkoitetaan sellaista pientä pajaa, jossa yksi ja sama "nenä" tekee kaikki tuoksut. Indiet ovat usein näkemyksiltään vielä tinkimättömämpiä kuin nichet. Samoja elementtejä toki on ja näistä voi varmaan väitellä, mutta minusta esim. Rogue (Manuel Cross) ja Papillon (Liz Moores) olisivat indieitä.
Mutta onko sillä niin väliä kuitenkaan onko tuoksu designer, niche vai indie, jos se on hyvä. :) N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistat vain sen, mitä mieltä olen ollut niche-tuoksuista niitä juuri testailematta: nimi pullon kyljessä maksaa paljon, muuten kuraa.
Okei, siis kaikki niche-tuoksut ovat "kuraa". Selkis.
Alkuperäinen Boucheron oli voimakkaan puuterinen. Yhtä aikaa valkoinen ja jauhemainen ja tumma, syvän yösininen ja purppurainen, mausteinen. Ja kuitenkin siinä aisti myös valkoisia kukkia. Todella monitahoinen tuoksu, parhaita mitä tiedän. En usko, että nykyisillä synteettisillä ainesosilla ja säännöksillä päästään enää lähellekään samaa.
Ysatista on toki muutettu. Se on nykyään kulmikkaampi ja simppelimpi kuin entinen monikerroksinen ja lumoava Ysatis. Nykyinen tuoksuu voimakkaasti saippualta. Olen kyllä tykännyt tästä uudestakin, käyttänyt paljon nyt talven mittaan. Ei ollenkaan huono ostos, vaikkei olekaan entisen veroinen.