Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Yhtä tärkeää kuin tietää mistä pitää, on tietää mistä EI pidä.
Mulle on selvinnyt joitain ärsyttäviä elementtejä, jotka tuottavat ärtymystä tai päänsärkyä. Gardenia, kielo, hyasintti ja kookos ainakin. Lisäksi partavesimäinen loppupläjäys juurituoksussa harmittaa, koska se on sitten multa pilalla. Niinpä olen jättänyt unisex-tuoksut muille.
Minulle on inhokkituoksuiksi muodostunut ainakin seuraavat:
1. Lancome La vie est belle. Tämä on vaan niin vahva minun ihollani, etten yksinkertaisesti voi tätä käyttää.
2. Donna Karan Carhmere Mist. Tämä on jotenkin paksu tuoksu, jota olisin varmasti käyttänyt 80- ja 90-luvuilla, mutta en vielä silloin ollut tähän tutustunut. Tästä ehkä tulee mieleen joku miesten tuoksu, tulisiko?
3. Tiffany Co:n Tiffany edp. Tämä tuoksui aluksi aivan ihanalle, mutta lopputuoksussa haisee mielestäni pistävä hiki, ja se pilaa koko tuoksunautinnon.
4. Gucci Guilty Love Edition, se vuoden 2020 punainen pullo. Ostin sen juuri, tykkäsin kovasti tuoksutikulle otetusta näytteestä - ja miksi, voi miksi, tuoksu haisee ihollani vanhan mummon eltaantuneelta, vanhalta hajuvedeltä. En tykkää sitten ollenkaan - eikä tästä taida sittenkään tulla kesän 2021 tuoksuani.
Onkohan näissä inhokeissani jokin yhteinen nimittäjä, jota osaisin jatkossa välttää? Nuottien mukaan sellaista en ainakaan löydä. Harmi, eli testailu jatkukoon.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sen olla pelkkää ruusua? Monessa tuoksussa on ruusua, mutta se tulee eri tavalla esiin eri tuoksuissa. Oletko kokeillut YSL:n Parisia? Nina Riccin Rose Extasea?
Sain joululahjaksi Body Shopin Tea Rose -tuotteita, suihkugeelin ja kuorinnan. Ihana tuoksu kyllä!
YSL:n Paris on kyllä just kuin sinua ruoskittaisiin pinkeillä ruusuilla. Ihana, mutta hieman päällekäyvä 😁
Vierailija kirjoitti:
Onkohan näissä inhokeissani jokin yhteinen nimittäjä, jota osaisin jatkossa välttää? Nuottien mukaan sellaista en ainakaan löydä. Harmi, eli testailu jatkukoon.
Veikkaisin, että sitrushedelmät, patsuli ja myski korostuvat ihollasi. Minulla on vähän sama ongelma, ja yksi kamalimmista kokeiluistani on ollut Elizabeth Ardenin Green Tea Cherry Blossom jonka pitäisi olla helppo ja harmiton tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä tärkeää kuin tietää mistä pitää, on tietää mistä EI pidä.
Mulle on selvinnyt joitain ärsyttäviä elementtejä, jotka tuottavat ärtymystä tai päänsärkyä. Gardenia, kielo, hyasintti ja kookos ainakin. Lisäksi partavesimäinen loppupläjäys juurituoksussa harmittaa, koska se on sitten multa pilalla. Niinpä olen jättänyt unisex-tuoksut muille.Luumu on minusta usein miehekäs nuotti parfyymissä. Pidän naisellisista tuoksuista, joten en myöskään ostele unisex-tuoksuja ja luumuiset menevät samaan kategoriaan.
Samaa mieltä! Luumu vetää tosiaan jostain syystä tuoksut aina pahvisen ja maskuliinisen hajuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä jotain todella uskomatonta, tilasin Hobby Hallista ti-iltana, ja jo nyt on paketti automaatissa. Alan jo epäillä että onkohan tuo jokin tilaus jonka olemassaolon olen unohtanut😅 Kohta selviää kun lähden kaupoille.
Tilaus haettu, ja se tosiaan oli tiistaina tilaamani. Ei ole kyllä ikinä näin nopeasti tullut Hobby Hallin paketti, olen ihmeissäni.
Ohoh, ennätysnopeaa tosiaan! Entä mitä ihanuuksia tämä salamapaketti kätkee sisälleen..?
Salamapaketti sisälsi Britney Spearsin Midnight Fantasyn ja Hidden Fantasyn lähinnä kevyiksi kotituoksuiksi. Midnight F. on tosi miellyttävä, mutta Hidden F. tuntuu että on pelkkiä sitruksia, tosi tylsä, menee kiertoon. Lisäksi paketissa oli Revlon Charlie Blue, jota en ole vielä testannut. Halpiksia, hyvillä alennuksilla, olen ostolakossa ja sen verran oli rotia että pitäydyin edullisissa. Mutta nyt en ole ostolakkoa enää rikkonut.
Kiva kuulla, että tykkäsit Midnight Fantasysta! Mullakin on siitä näyte, vielä kokeilematta. Onko luumu päällimmäisiä nuotteja?
Olen eri, mutta minun mielestä tuossa Midnight Fantasyssa on enemmän mustaherukan ja tummien kirsikoiden tuoksua mitä luumua :)
Noiden Britneyn tuoksujen valmistaja taisi olla Elizabeth Arden-yhtiö, ja siksi ne ovat laadukkaita. Britney ei itse tee sitä yhteistyötä vaan muistaakseni Britneyn vanhempi veli tekee tai ainakin teki. Joskus luin. Ilmeisesti veljellä parempi maku mitä Britneyllä? :D
Vierailija kirjoitti:
Haistoin Muglerin Alienia tänään ja täytyypä sanoa että oli uskomattoman myrkyllisen, teollisen, muovisen ja pahan hajuinen tuoksu ilman mitään vivahteita, niin kuin olisi saapunut jonkun pahassa unessa olleen talon viimeiseen huoneeseen ja sattumalta katsoo peräseinässä olevaan peiliin josta itse kuolema katsoo takaisin...
Muglerin Alien haisee muovitehtaan lattiansiivousaineelle, ja Muglerin Angel haisee turkiskuoriaismyrkyille!
Angel Innocent ja Rose Angel olivat sentään hyviä tuoksuja joskus, tyylikkäitä ja laadukkaan oloisia.
Vierailija kirjoitti:
Löysin Carthusian. Oi voi. Haluan kokeilla.
Onko kelleen tuttu ja mitä suosittelet?
Carthusia Mediterraneo on maailman paras sitrustuoksu, pieksee Acqua di Parmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuoksut tulevat tunnetilojeni kavereiksi, ikäänkuin tukemaan niitä, tai sitten ne piristävät ja tuovat mukanaan sitä,mitä kaipaan. Jälkimmäiseen esimerkkinä se, että kaamosaikaan minua piristi tavattomasti Guerlainin La Petite Robe Noire, joka on elämäniloinen tuoksu. Siinä se vahva kirsikka ja manteli nostivat mielialaa heti.
Joskus on myös kiva tuoda kesä talven keskelle, esim käyttämällä jotain alleviivatusti kesätuoksua keskellä kylmintä talvea.
Tällä hetkellä, kun on lunta ja pakkasta enemmän kuin tarpeeksi, tykkään kotoilla Chanel Chancen kanssa, siinä on jotain kodikasta ja maanläheistä.
La Petite Robe Noire nousee yhä korkeammalle testattavien listalla. Moni kehuu sitä, ja Guerlainiin on aina voinut luottaa, en muista pettyneeni. Jopa tuoksuja, joista ei pidä, arvostaa hyvin tehtyinä, ja niiden joukostahan ne klassikotkin nousevat.
Täälläkin on tänään voimakas kirsikka, Calaj'n Transilvania. Uuden parfyymitalon viimevuotinen luomus, jotain hyvääkin siis vuodelle 2020. Toinen parfyymi ikinä, josta voisin hankkia koko pullon - ja etsiskellessä sellaista havaitsin tämän olevan loppu joka paikasta? Vaalin siis näytettäni ihan erityisellä tavalla.
Tämä on hapankirsikka hunajalla, assosioituu vahvasti sekä lasten yskänlääkkeeseen että niihin tuhannen vuoden takaisiin koviin automaaattipurkkapalloihin, joiden sisällä oli kirsikkanestettä. Jatkuu indolisella jasmiinilla ja tuberosalla, nämä eivät kuitenkaan nouse hallitseviksi. Vähän pölyä, jotain vanhaa, lakastuvaa, ja vähän jotain eläimelllistä. Pohjalla pitäisi olla sivettiä, patsulia ja oudia, katsotaan kun päästään sinne saakka.
Nimi on sopiva, tuoksu herkullinen, tummalla twistillä. Omaan nenään ultranaisellinen femme fatale -tyyliin. Morticia Addams käyttäisi ehdottomasti tätä...ja Gomezkin. Ja jos joku muistaa Gary Oldmanin Draculan, miksei hänkin. Tuoksu on unisex, mutta en usko sen olevan monenkaan perinteisen miehen mieleen, ennemminkin dandyille. Ei tuoksu modernilta. Sopii tosiaan mielikuviin Transilvaniasta: keskiaikaisiin linnoihin, kynttilänvaloon ja punaiseen samettiin. Ihmeesti ei kuitenkaan raskas eikä päällekäyvä tuoksu, ja olisikin mielenkiintoista verrata tätä La Petite Robeen. En saa tästä immortellea, onneksi, se tuoksuu nenääni ruoantähteiltä.
La petite robe noire on lähes ainut Guerlain-tuoksu josta en tykkää. Guerlain-fanina olen omistanut paljon sen tuoksuja jo 80-luvulta lähtien, mutta tuo lähti heti kiertoon.
Minä taas en pidä Shalimarista. :) -ed.
Shalimarista kun ottaa sen äitelän vaniljan pois, joka oudossa ristiriidassa sitruksen kanssa, tulee Guerlainin Jicky :) Taru kertoo että Jickyyn lorahti vaniljauutetta joskus ja siitä syntyi Shalimar.
Jicky ollut kuulemma Brigitte Bardotin suosikkituoksu iät ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
Viva la Juicy, Juicy Couture. Kukkainen, hedelmäinen, kevyt ja iloinen nuoren naisen simppeli tuoksu. Ei moniulotteisuutta, mutta ei toisaalta varmasti ärsytäkään ketään. Versacen timattikorkkituoksut lienee samantapaisia?
Bond No 9 Chinatown. Valkoinen, kylmä ja itsensä kanssa riitelevä neurootikko, joka on oudolla tavalla viehättäväkin, mutta ei tarpeeksi.
Chinatown on mielestäni ainoa hyvä Bond No. 9 tuoksu, olen testannut ulkomailla noin 50+ erilaista.
Muut oli joko vanharouvamaisia tunkkaisia, tai todella maskuliisisen ummehtuneita, ja muutama haisi jopa yleispuhdistusaineelle. Suosittu naisten Scent of Peace haisi D&G Light Bluen kopioversiolle, hintaansa nähden aika turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viva la Juicy, Juicy Couture. Kukkainen, hedelmäinen, kevyt ja iloinen nuoren naisen simppeli tuoksu. Ei moniulotteisuutta, mutta ei toisaalta varmasti ärsytäkään ketään. Versacen timattikorkkituoksut lienee samantapaisia?
Bond No 9 Chinatown. Valkoinen, kylmä ja itsensä kanssa riitelevä neurootikko, joka on oudolla tavalla viehättäväkin, mutta ei tarpeeksi.
Chinatown on mielestäni ainoa hyvä Bond No. 9 tuoksu, olen testannut ulkomailla noin 50+ erilaista.
Muut oli joko vanharouvamaisia tunkkaisia, tai todella maskuliisisen ummehtuneita, ja muutama haisi jopa yleispuhdistusaineelle. Suosittu naisten Scent of Peace haisi D&G Light Bluen kopioversiolle, hintaansa nähden aika turha.
Mitens Fire Island?
Vierailija kirjoitti:
En tykkää jos juurituoksussa on vain tunkkaisia sameita komponentteja. Siinä pitää olla myös kukkia ja hedelmiä.
Siksi esim. Tresor on hyvä.
Nuuhkaisin vuosien tauon jälkeen Tresoria hajuvesiosastolla, ja jestas kuinka se lennätti välittömästi takaisin 80-90 -luvun vaihteeseen ja omiin teinivuosiin :D Tuohon aikaan Tresor oli The Tuoksu eli sitä oli joka toisella, jopa kyllästymiseen asti.
Ikoninen, mielipiteitä jakava, vahva ja voimakas, hedelmäpommi, huomiota herättävä -- nämä sanat tulevat itselläni ekana mieleen kyseisestä hajuvedestä. Ihme kyllä liemi on edelleen hyvinkin samaa tavaraa kuin aikoinaan lanseerauksensa aikaan. Moni muu "epookkituoksu" on kokenut suorastaan häkellyttävän muodonmuutoksen verrattuna alkuperäiseen. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuoksut tulevat tunnetilojeni kavereiksi, ikäänkuin tukemaan niitä, tai sitten ne piristävät ja tuovat mukanaan sitä,mitä kaipaan. Jälkimmäiseen esimerkkinä se, että kaamosaikaan minua piristi tavattomasti Guerlainin La Petite Robe Noire, joka on elämäniloinen tuoksu. Siinä se vahva kirsikka ja manteli nostivat mielialaa heti.
Joskus on myös kiva tuoda kesä talven keskelle, esim käyttämällä jotain alleviivatusti kesätuoksua keskellä kylmintä talvea.
Tällä hetkellä, kun on lunta ja pakkasta enemmän kuin tarpeeksi, tykkään kotoilla Chanel Chancen kanssa, siinä on jotain kodikasta ja maanläheistä.
La Petite Robe Noire nousee yhä korkeammalle testattavien listalla. Moni kehuu sitä, ja Guerlainiin on aina voinut luottaa, en muista pettyneeni. Jopa tuoksuja, joista ei pidä, arvostaa hyvin tehtyinä, ja niiden joukostahan ne klassikotkin nousevat.
Täälläkin on tänään voimakas kirsikka, Calaj'n Transilvania. Uuden parfyymitalon viimevuotinen luomus, jotain hyvääkin siis vuodelle 2020. Toinen parfyymi ikinä, josta voisin hankkia koko pullon - ja etsiskellessä sellaista havaitsin tämän olevan loppu joka paikasta? Vaalin siis näytettäni ihan erityisellä tavalla.
Tämä on hapankirsikka hunajalla, assosioituu vahvasti sekä lasten yskänlääkkeeseen että niihin tuhannen vuoden takaisiin koviin automaaattipurkkapalloihin, joiden sisällä oli kirsikkanestettä. Jatkuu indolisella jasmiinilla ja tuberosalla, nämä eivät kuitenkaan nouse hallitseviksi. Vähän pölyä, jotain vanhaa, lakastuvaa, ja vähän jotain eläimelllistä. Pohjalla pitäisi olla sivettiä, patsulia ja oudia, katsotaan kun päästään sinne saakka.
Nimi on sopiva, tuoksu herkullinen, tummalla twistillä. Omaan nenään ultranaisellinen femme fatale -tyyliin. Morticia Addams käyttäisi ehdottomasti tätä...ja Gomezkin. Ja jos joku muistaa Gary Oldmanin Draculan, miksei hänkin. Tuoksu on unisex, mutta en usko sen olevan monenkaan perinteisen miehen mieleen, ennemminkin dandyille. Ei tuoksu modernilta. Sopii tosiaan mielikuviin Transilvaniasta: keskiaikaisiin linnoihin, kynttilänvaloon ja punaiseen samettiin. Ihmeesti ei kuitenkaan raskas eikä päällekäyvä tuoksu, ja olisikin mielenkiintoista verrata tätä La Petite Robeen. En saa tästä immortellea, onneksi, se tuoksuu nenääni ruoantähteiltä.
La petite robe noire on lähes ainut Guerlain-tuoksu josta en tykkää. Guerlain-fanina olen omistanut paljon sen tuoksuja jo 80-luvulta lähtien, mutta tuo lähti heti kiertoon.
Minä taas en pidä Shalimarista. :) -ed.
Shalimarista kun ottaa sen äitelän vaniljan pois, joka oudossa ristiriidassa sitruksen kanssa, tulee Guerlainin Jicky :) Taru kertoo että Jickyyn lorahti vaniljauutetta joskus ja siitä syntyi Shalimar.
Jicky ollut kuulemma Brigitte Bardotin suosikkituoksu iät ja ajat.
Mielenkiintoista, täytyykin kaivaa Jicky-näyte vertailuun! Veikkaanpa, että vanilja-sitruuna -yhdistelmä on se, mikä Shalimarissa tökkii, sillä se tökki myös Delacourten Valkyriessa, joka on hyvin samankaltainen (ja D työskenteli Guerlainille). Jokin liiallinen muffinssiassosiaatio, ähky joka tapauksessa.
Tuo seikka, miten hyvä kesto tuoksussa on (longevity), näyttää tosiaan vaihtelevan rankasti eri ihmisillä. On toki tuoksuja, joiden hyvä- tai huonokestoisuudesta ollaan melko yhtenevästi samaa mieltä.
Jo Malonen tuoksuja usein arvostellaan kestoltaan huonoiksi. Nehän ovatkin cologneja, mikä pitäisi ottaa huomioon arvostelussa. Ei pitäisi olettaa, että ovat kestoltaan tai voimakkuudeltaan EdP-tasoa. Mun iholla kyllä Jo Malone-tuoksut kestävät ihan hyvin.
YSL:n Libre ollut nyt testauksessa. Melko pehmeä tuoksu, en vain tykkää yhtään laventelista joka tässä tuoksuu etenkin kun on lämmennyt hetken iholla. Sitruunaa taitaa tässä olla myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistoin Muglerin Alienia tänään ja täytyypä sanoa että oli uskomattoman myrkyllisen, teollisen, muovisen ja pahan hajuinen tuoksu ilman mitään vivahteita, niin kuin olisi saapunut jonkun pahassa unessa olleen talon viimeiseen huoneeseen ja sattumalta katsoo peräseinässä olevaan peiliin josta itse kuolema katsoo takaisin...
Muglerin Alien haisee muovitehtaan lattiansiivousaineelle, ja Muglerin Angel haisee turkiskuoriaismyrkyille!
Angel Innocent ja Rose Angel olivat sentään hyviä tuoksuja joskus, tyylikkäitä ja laadukkaan oloisia.
Muglerin Alien on suosikkini! Olen saanut paljon kohteliaisuuksia sitä käyttäessäni. Sitten taas Angel on inhokki. Päänsärkyä ja pahoinvointia, ei kiitos.
Onko täällä muita hajuvesien ystäviä, jotka kärsivät jonkin asteen hajusteyliherkkyydestä? Olen itse huomannut, että kaikki tuoksut joissa on vivahduskaan ruusua aiheuttavat päänsärkyä ja vuotavan nenän. Myös sellaiset erilaisten sinisten ja valkoisten kukkasten (tyyliin orkidea ja jasmiini) tuoksut aiheuttavat samaa. Ja kaikki edes etäisesti partavesimäiset on välittömästi poissa laskuista. Olenko yksin ongelmani kanssa, vai löytyykö täältä muitakin? :)
Mulla on nyt uusi hajuvesi hakusessa, haju saisi mielellään olla naisellinen ja keväinen, mutta tällaiset ruusu- ja kukkaishajut ovat tietty yleisiä keväisiä tuoksuja joten vielä en ole löytänyt sopivaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Kellään kokemusta Oscar de la Renta something blue tuoksusta?
Testasin silloin, kun se tuotiin Stockalle, maksoikin tosi paljon, 30 ml 88 euroa. Nyt saa edullisesti ainakin nettikaupoista.
On tyylikäs naisellinen tuoksu, häätuoksuksi markkinoitu. Minusta se on nimenomaan naisellinen tyylikkäällä, herkällä tavalla, ei erityisen seksikäs tuoksu - toki sen voi mies sellaiseksi mieltää - mutta ymmärrät varmaan, mitä ajan takaa. Seksikkyys ei hyökkää silmille tästä tuoksusta, vaan se on elegantisti naisellinen. Siinä on sellainen kukka kuin stefanotis, en tiedä, mikä se on suomeksi. Mutta se tuo tuoksulle sen ominaisen nyanssin.
Pullo on tosi kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Kellään kokemusta Oscar de la Renta something blue tuoksusta?
Testasin silloin, kun se tuotiin Stockalle, maksoikin tosi paljon, 30 ml 88 euroa. Nyt saa edullisesti ainakin nettikaupoista.
On tyylikäs naisellinen tuoksu, häätuoksuksi markkinoitu. Minusta se on nimenomaan naisellinen tyylikkäällä, herkällä tavalla, ei erityisen seksikäs tuoksu - toki sen voi mies sellaiseksi mieltää - mutta ymmärrät varmaan, mitä ajan takaa. Seksikkyys ei hyökkää silmille tästä tuoksusta, vaan se on elegantisti naisellinen. Siinä on sellainen kukka kuin stefanotis, tuoksuköynnös, jota pidetään hääkukkana. Se tuo tuoksulle sen ominaisen nyanssin.
Pullo on tosi kaunis.
Minäkin rakastan tuota Sabé Massonin ruusutuoksua :) Sen kestävyys ei tosiaan ole hyvä, mutta olen joskus kerrostanut sitä esimerkikiksi Juicy Couturen Glistening Amberin kanssa niin että alkutuoksu on ruusuisen meripihkainen/suitsukkeinen ja päivän mittaan siitä jää sitten GA:n pohjatuoksu jäljelle.