Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Sori että menee aiheen sivuun, mutta ihmettelen, miten voi olla niin mahdotonta maksaa ihan tilisiirrolla Euroopan sisällä, kun kerran ajat sitten siirryttiin SEPA-systeemiin. Ymmärrän, että luottokortit on turvallisempia, jos ei ole toimittajasta aivan varma, mutta minä luotan tähän toimittajaan, hänet on rankattu Luotettu myyjä -merkillä.
Suomessakin ihmiset oudosti salailee tilinumeroaan, ihan kuin sen kertominen altistaisi jollekin riskille. Ainoa riski on, että joku laittaa rahaa tilille. Muuta ei kukaan ulkopuolinen voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten eBayssa voi suomalainen maksaa? Luottokortti ei mennyt läpi, vaikka katetta on. Onko ainoa vaihtoehto Pay Pal?
Parfyymiharvinaisuutta hankkimassa, mutta ennen en ole verkosta ostanut.
Paypalin kautta tietysti, se on turvallista.
Kokeilin liittyä PayPaliin, mutta sinnekin kelpaa vain luottokortin osoite. Luottokortilla suoraankin maksaminen on tasan yhtä turvallista, koska siinä saa maksuaikaa. En oikein ymmärrä PayPalin eroa suoraan luottokortilla maksamiseen. Ymmärtäisin, jos PayPaliin voisi tallettaa rahaa ja sitten maksaa sitä kautta, mutta ainakaan minä en sellaista vaihtoehtoa löytänyt. Tai jätin kesken, kun kysyi pakollisena luottokortin numeroa. En halua antaa luottokorttitietoja kun niillä voin ostaa suoraankin eBaysta, vaan siirtää suoraan rahaa PayPalille.
Maksan ulkomaan tilaukset aina paypalilla. Tilasin jotain elokuussa viime vuonna, eikä tuotetta koskaan toimitettu minulle. Tein reklamaation paypalille ja myyjän ja tilauksen tiedot tiedot joulukuussa. Rahat maksettiin takaisin nyt tammikuussa. Eli on todella turvallinen maksutapa ja saat rahasi takaisin, jos jostain syystä et saa tuotetta tai jos palautat tuotteen. Suosittelen. Ei se luottokortin numeron antaminen paypalille ole sen vaarallisempaa kuin muuallekaan, pikemminkin turvallisempaa.
Miten on mahdollista, että Jean Patoulla Joy sekä myös Diorilla Joy?
Onko tuoksut tutut? Muistan Patoun jostain 70-luvulta.
Ja taas lähti tilaus, tietenkin Guerlainia...voi mua hullua!
Vierailija kirjoitti:
Ja taas lähti tilaus, tietenkin Guerlainia...voi mua hullua!
Mun yritykseni viettää ostolakkoa vuodenvaihteen jälkeen romuttui täysin alennusmyynteihin. Tällä viikolla on tullut kaksi tuoksutilausta ja matkalla on toiset kaksi.
Olen selittänyt itselleni, että nyt on ollut järkevää ostaa edullisesti tuoksuja, kunhan sitten vain kuluttaa maltillisemmin seuraavat kuukaudet. Yritän nyt siis aloittaa ostolakon uudestaan huomenna, kun kuu vaihtuu helmikuuksi. Sanomattakin lienee selvää, että tänään ehtii vielä hieman kuikuilla tuoksutarjouksia ;)
Vierailija kirjoitti:
Koska Joy tarkoittaa iloa, eikä lienee mahdollista patentoida yhtä käytössä olevaa sanaa yhdelle yritykselle?
PayPal on nimenomaan turvallinen lisä. Luottokorttitietoja käytetään säännöllisesti väärin, PayPal suojaa nämä sillä että välittää maksun eikä anna itse tietoja eteenpäin. PayPal sekä suojaa tällä tavalla, että antaa 180pv turva-ajan ostokselle, eli ostajalla on 180pv aikaa kiistää maksu mikäli lähetys ei ole esim saapunut tai ei ollut kuvatunlainen. Maksan turvallisuussyistä aina PayPalilla jos suinkin mahdollista!
Luottokorttitiedot ovat eri asia kuin pelkkä tilinumero ja vaikka luottokorttiyhtiö usein palauttaakin väärinkäytetyt rahat, on se aikaavievää ja pitää kuolettaa tilejä ja tilata uusia kortteja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käryputelleja keräilevä kirjoitti:
Taas lähti tilaus Menneniä tokun verkkokaupasta, voi minnuu minkä tein.
Axellapas Mennen sinne tokmannille ja pysy tästä ketjusta pois. Ilmiannoista sinut trolli!
Joskus trolli ampuu itseään autocorrectilla jalkaan.
Ilmiannoin sinutkin. Axella nyt Mennen sinne tokmannille, koska näytit juoneen jo pullos tyhjäksi!
No eikä! Nyt harmittaa. Tilasin tosiaan perjantaina Notinosta Crystal Noirin ja nyt luin fragranticasta että se on reformuloitu eikä siinä ole enää kookosta eikä gardeniaa - joiden takia sen pääasiassa ostin. Toisaalta oma moka, koska Notinossa lukee nuo uudet nuotit:
Mustaherukka, Musta Viikuna, Violetti
Frangipani, Tuberoosa, Jasmiini
Cashmerani, Santelipuu, Heliotrooppi, Vanilja
(Entiset:
Pippuri, kardemumma, inkivääri
Kookos, gardenia, appelsiininkukka, pioni
Santelipuu, myski, meripihka)
No. Ärsytyksen sijaan voisin onnitella itseäni siitä Library of Fragrancen Kookostuoksusta jonka ostin kerrostettavaksi Bright Crystalin kanssa, ja toisaalta nythän on oikeastaan sitten pakko tilata se Chanelin Gardenia, kun ei niitä nuotteja kerran tuossa ole. Että win-win. Tuo Crystal Noir tulkoon sitten ihan omana tuoksunaan.
Vierailija kirjoitti:
No eikä! Nyt harmittaa. Tilasin tosiaan perjantaina Notinosta Crystal Noirin ja nyt luin fragranticasta että se on reformuloitu eikä siinä ole enää kookosta eikä gardeniaa - joiden takia sen pääasiassa ostin. Toisaalta oma moka, koska Notinossa lukee nuo uudet nuotit:
(Entiset:
No. Ärsytyksen sijaan voisin onnitella itseäni siitä Library of Fragrancen Kookostuoksusta jonka ostin kerrostettavaksi Bright Crystalin kanssa, ja toisaalta nythän on oikeastaan sitten pakko tilata se Chanelin Gardenia, kun ei niitä nuotteja kerran tuossa ole. Että win-win. Tuo Crystal Noir tulkoon sitten ihan omana tuoksunaan.
Ohoh, jopa pistivät uusiksi....ei mitään samaa? Tähän loppui se vähäinenkin mielenkiinto kokeilla. En yksinkertaisesti luota siihen, että tuberosa pysyy aisoissa, etenkään Versaceiden ollessa muutenkin hankalia.
Vierailija kirjoitti:
(Entiset:
Oi, minä taas olen aina ohittanut Crystal Noirin gardenian takia, koska saan siitä hajusta migreenin.
Minun nenääni tuoksu on täysin sama nyt syksyllä ostamassani pullossa kuin vuonna 2008 ostamassani Crystal Noirissa. Viikuna on hyvin kookosmainen jos tuossa ei oikeasti kookosta ole. Suihkautin tuota juuri tänään aamulla ranteeseeni ja kyllä tuoksuu kookos voimakkaasti. Gardeniaa en erota mutta johtunee harjaantumattomasta nenästäni.
Vierailija kirjoitti:
Koska LVMH (joka omistaan Diorin) osti Jean Patou-merkin voidakseen lanseerata uuden tuoksun. Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Ihana ketju! Tämä on tarjonnut mielenkiintoista luettavaa moneksi päiväksi. Enpä ikinä olisi osannut kuvitella, että täällä Vauva-palstalla on koolla näin iso porukka ansioituneita hajuvesien ystäviä. Olen kovasti kaivannutkin tällaista keskustelua, Suomen kosmetiikkafoorumeiden surullisesti näivetyttyä. Kiitos teille kaikille keskustelijoille panoksestanne!
Ketjun ansiosta olen tilannut näytteitä Aromatista sekä Notinosta ja tulossa ovat näytetilaukset Maison Francis Kurkdjianilta sekä Sylvaine Delacourtilta. Notinon suosikkilistalla on useita alennushintaisia näytteitä ja yritän arpoa, mitkä niistä siirtäisin ostoskoriin. Kunnolla keulii siis. 😅
Olen aina rakastanut hajuvesiä ja tunnen olevani ilman tuoksua alaston. Minulle käy kuitenkin usein niin, että testerin hurmaava haju ei olekaan ostopullossa enää sama tai kyllästyn tuoksuun todella nopeasti ja lopulta pullo päätyy vessa- ja siivoushaisuksi. Tästäkin syystä näytekoko on täydellinen minulle. Olen ennenkin tilannut näytekokoja, mutta en tässä määrin. Päiviin riittää näin aika loputtomasti pikkuiloa ja vaihtelua.
Ikiaikaisia suosikkejani, joita kaikkia on ollut useita pullollisia: Kenzo Jungle L’Elephant, Kenzo Amour, Dior Hypnotic Poison, Lacoste Pour Femme ja (jonkun arvion mukaan amisjonnejen autonraikastin 🤣) Aquolina Pink Sugar. Näistä aion tilata nyt uusista löytökaupoista (Hobby Hall, Tokmanni, Notino) varmuuskappaleet. Olen nainen iältäni 50+. ”Hajusteherkille” klausuulina, että kotonani ja omalla ajallani käytän vahvempia tuoksuja, pehmeä ja hienostunut Lancome Pour Femme on se luottotuoksu töissä.
Näytteistä testattua:
Zoologist - Tyrannosaurus Rex
Odotin eeppistä hajua ja elämää suurempaa kokemusta. Fragrantican arvioita nauroin ihan vedet silmissä. Tyrannosaurus Rex olikin äärettömän mielenkiintoinen ja monivaiheinen tuoksu, alku väkevää paloa ja savua, keskituoksu tungettelevaa vihreää kasvillisuutta ja lopputuoksu yllättävän suloistakin kukkaisuutta. Olen iloinen että sain tämän kokea, mutta en usko, että hankin itselleni isoa kokoa, vaikka satunnaisesti voisin käyttääkin.
Ariana Grande - Cloud
Ihana, pehmeä, makea, vaniljainen. Hankin isossa koossa, jos tulee eteen hyvässä tarjouksessa. En kuitenkaan pidä epäkäytännöllisestä pullosta.
Juliette Has A Gun - Mmmm
Ennestään tuntemattoman merkin tuoksuista valitsin ostoskoriin juuri tämän tuoksun pullon värin ja tuoksukuvauksen perusteella. Tuoksu todella on punainen ja ensihetkistä selkeä Hypnotic Poisonin pikkusisko. Puoliso totesi ihan samaa. Kesto on ikävän lyhyt omalla ihollani, hihansuussa kesto paljon parempi. Hankin isossa koossa, jos tulee eteen hyvässä tarjouksessa.
Diptyque - Eau Duelle
Kuuluisa ja suositeltu vaniljatuoksu. Itselläni hyvin pieni tuoksu ja ikävän lyhyt kesto. En pystynyt haistamaan kuin ihan läheltä ihoani nuuhkimalla. En jää kaihoamaan tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia kokemuksia teillä on tuoksujen tilaamisesta amazonin kautta? Löysin sieltä sun di gioiaa, joka näyttää olevan joka paikasta muualta loppu ja nyt vähän mietityttää, minkäsorttista tavaraa on tulossa.
Minulla ei ole Amazonista kokemusta, mutta vähän vastaavasta Ebaysta olen tilannut eräältä saksalaiselta, isolta tuoksujen toimittajalta Muglerin Alien Oudin ja Nina Riccin L'extase Rose Absoluen. Toimitus tuli nopeasti ja tuoksut olivat täysin aitoja, pakkausmuovit päällä jne. (tarkistin vielä batch codeista, vaikka mitään epäilystä ei ollutkaan). Kannattaa katsoa ne suositukset mitä myyjä on saanut, esim. tuo mistä tilasin oli saanut 99% positiiviset arviot.
Sun di Gioiaa on ilmestynyt muutamaan otteeseen aina hetkeksi Tallink Siljan verkkokauppaan. Siellä on välillä ihan ihmeellisesti sellaisia tuoksuja mitä ei saa enää mistään, ehkä löytävät jostain varastoistaan välillä eriä. Tilasin sieltä kesällä esim. Armanin Manian joka on lopetettu ajat sitten ja Armanin Air di Gioian jota vaikea myöskin enää löytää. Ja Muglerin 2019 Angel eau Croisieren.
Noita arvioita lueskelinkin ja olivat pääsääntöisesti positiivisia, jospa olisi ihan oikeaa tavaraa. Olen tätä ennen tilannut amazonilta lähinnä kirjoja, niin alkoi arveluttamaan. Mutta tämä auttoi, kiitos :)
Tilaukseen lähti illalla myös Thameenin Glowing Amber- näytesetti, saa nähdä kuinka kauan kulkevat nyt väliä Lontoosta Suomeen.
Tein juuri kalleimman heräteostoksen tuoksujen osalta. M. Micallefilla on omilla sivuillaan Les Exclusifs -kokoelman tuotteet hyvässä tarjouksessa ja laitoin tilaten 20 Years -nimisen tuoksun. 100 ml 78€ eli ei tietty kokoonsa nähden kallis ja onpahan pullo ainakin nätti jos ei muuta. Tuoksu on täysin vieras, joten iso riski, mutta toivottavasti olisi sitten hyvä. Tuoksussa pitäisi olla mm. valkoista ruusua, jasmiinia, hedelmiä, karamellia ja patsulia.
Tämä on kyllä hieno keskustelu, ilahduttaa, kun meitä parfyymien ystäviä on näinkin paljon ja keskustelu on pysynyt mukavana. :)
Tämän sunnuntain tuoksu mulla on Oscar de la Rentan Bella Blanca, joka on uusin hankintani. Perinaisellinen kukkaistuoksu, jossa on valkoisia kukkia mutta ei kuitenkaan sellaista raskasta tuberoosa-gardenia-jasmiini- nyanssia, josta pää hajoaa.
ja tätäkään mun ei siis pitänyt enää ostaa, kun olen jatkuvasti ostellut tuoksuja, mutta niinpä vain tuli tilattua :D
Taas aamulla tuli tunne, että kyllä Lancome tresor in love on todellakin minun tuoksuni.
Raikas, huumaava, aivan ihana tuoksu jolle ei löydy vertaa.
Se kotiäiti kirjoitti:
Minun nenääni tuoksu on täysin sama nyt syksyllä ostamassani pullossa kuin vuonna 2008 ostamassani Crystal Noirissa. Viikuna on hyvin kookosmainen jos tuossa ei oikeasti kookosta ole. Suihkautin tuota juuri tänään aamulla ranteeseeni ja kyllä tuoksuu kookos voimakkaasti. Gardeniaa en erota mutta johtunee harjaantumattomasta nenästäni.
Sinulla on todennäköisesti edelleen se vanhempi versio, tuskin tuota uutta on ehtinyt vielä paljoa myyntiin. Ja monilla nettikaupoilla varmasti vanhaa erää paljon varastossa.
Onpa harmillista, taas yksi todella hyvä tuoksu, joka pilataan. Täytyy varmaan ostaa back upeja tästäkin ennen kuin vanhan version hinnat nousee tai sitä alkaa olla vaikea saada.
Okei, no tämä selittää.