Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette näe vaivaa lastenne pukeutumisen suhteen. Miksi?

Vierailija
29.08.2019 |

Itselläni ei edes ole lapsia vielä, mutta olen raskaana. Työskentelen lasten parissa. Olen todella lapsirakas ja olen aidosti sitä mieltä, että jokainen lapsi on aivan ihana ja suloinen. Mä en ole koskaan törmännyt lapseen, joka ei olisi jollain tavalla söpö. Nyt raskaana ollessa lastenvaatteet ovat tulleet ajankohtaisiksi. Mun mielestä on kiva ostaa lapselle kauniita vaatteita, asuun sopivat sukat, erikseen ns kyläilyvaatteita yms. Kun lapsi kasvaa ja alkaa käydä kerhoissa, päiväkodissa tms, niin haluan pukea hänet nätisti. Erilaiset supersankarit, prinsessakuviot, ötökät, satuhahmot jne ovat lapsille tietyssä iässä hyvin tärkeitä ja niistä saa vähän kuin voimaa. Joten on todellakin ok, että lapseni saa pukea valitsemansa supersankariasun tai prinsessapaidan. SIitä huolimatta sen paidan tms, voi yhdistää nätisti ja etsiä asuun sopivat sukat, housut yms. Voi valita vaikka yhdessä lapsen kanssa kivat pipot hanskat yms.

"minulla on tärkeämpääkin tekemistä, kun miettiä lastenvaatteita" Tuskin niitä sen enempää tarvitsee miettiä, vaikka valitsisikin yhteensopivan asukokonaisuuden. Sama aika siihen menee etsiikö kivat vaatteet ja asusteet, vai kaivaako laatikosta vain jotain.

"ei ole aikaa moiseen" Lapselle pitää joka tapauksessa ostaa se toppapuku, pipo, sukkia, bodyt jne jne. Miten se vie enemmän aikaa valita jotain nättiä?

Jokainen pukee lapselleen mitä haluaa. Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, miksi about 85% vanhemmista ei välitä lapsen vaatetuksesta?

Kommentit (241)

Vierailija
221/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Minusta käytännöllisyys on kaunista ja esteettisyys noin muutoinkaan ei ole minulle tärkeää. Se on vähän kuin vastaveto nykyajan jatkuvalle kilpailulle siitä, kenellä on kaunein koti tai kauneimmin puettu lapsi. Se on lopulta niin merkityksetöntä.

2. Pidän tärkeänä, että lapset saavat päättää itse vaatteensa. Siksi pojilla on aina verkkarit ja vain juhliin tai kaupungille mennessä pakotan laittamaan siistimmät housut. Tyttökin valitsee omasta mielestäni juuri sen kauhtuneimman paidan.

3. Raha. Meillä ei ole aina rahaa ostaa uutta vaatetta kaikille, vaan osittain tyydyttävä halvempaan ja/tai käytettyyn, mikä usein tarkoittaa hieman rumempaan.

4. Kova kulutus tekee vaatteesta kuin vaatteesta selvää jälkeä. Kuukausi kesällä riittää siihen, että pojilla on uusissa housuissa reiät polvien kohdalla. En aina jaksa välittää niistä, kun pääasiassa muutenkin tulevat lähes mustina ulkoa sekä koulusta ja päiväkodista kotiin.

5. En jaksa paritella sen kummemmin lasten sukkia. Siksi yleensä lapsilla on aina eri paria olevat sukat. Inhokkikotityöni.

Vierailija
222/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jeps jeps jeps kirjoitti:

Sävy sävyyn pukeminen on varmaan tärkeämpää niille, joilla on tarkka värisilmä ja iso osa niistäkään ei koe värien yhteensopivuutta tärkeäksi. Lisäksi makuja on monenlaisia. Itse en esimerkiksi ole kiinnostunut Gugguun kymmenistä vaaleanpunaisista tai sinisistä sävyistä - ja monesti koen harmoniset vaatekaapit puuduttavina aikuisillakin. Lisäksi lapsilla on usein varhaisesta vaiheesta vahva oma maku ja tuo yhdessä asuun sopivan kappaleen valitseminen on vaikeaa, ellei koko vaatekaappia ole suunniteltu yhteen sopivaksi. Jos lapsi haluaa valita räikeitä yhdistelmiä enkä koe että siitä on haittaa, kunhan vaatetus on säänmukainen ja tilannetajuinen. Kyse on ennemmin siitä, että haluat kontrolloida asiaa, ei niinkään että kyseessä olisi oikea ongelma joka häiritsisi lasta tai haittaisi hänen päiväänsä

Minä itse harrastin hetken kapselipukeutumista, koska sen mainostettiin olevan niin helppoa - olihan se, mutta puuduttavan tylsää - jos koko 3kk kapseli on määritelty keskenään sopivin värisävyin ja tänään ei ole ollenkaan noitten värien päivä??

Tarkoitan siis, että toisten ihmisten luonteenlaatunsa sopii tuo ”kaikki sopii kaikkeen”-skaalaus. Sitten taas on meitä muita, joille se ei sovi. Olen paljon onnellisempi kun voin valita jokaiseen päivään sopivaa väriä :)

Toinen juttu on se, kuka vaatteet ostaa. Oma tytär on ”lapsi puetaan nätisti sopiviin sävyihin”-persoona (ja hänellä kyllä menee hyvin paljon aikaa siihen kun hän selailee nettikauppoja ja kirppiksiä oikeiden kauniiden vaatteiden löytämiseksi) - ja hän myös jatkuvasti huokailee sitä, miten lapsi kuitenkin saa väärän väristä vaatetta lahjoiksi tai tuliaisiksi (olipa ”kiva” kun Taija toi sinulle sieltä lentokentän Disneystoresta tuollaisen ”ihanan” Frozen-paidan..- ja aamuriita on valmis kun lapsi haluaa sen joka päivä päällensä ja äiti haluaa muihin vaatteisiin sopivan Gugguun 😕) - lapsi on siis nyt 3 ja yleensä päätyy riidan voittajaksi koska sinne päiväkotiinkin on ehdittävä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Minusta käytännöllisyys on kaunista ja esteettisyys noin muutoinkaan ei ole minulle tärkeää. Se on vähän kuin vastaveto nykyajan jatkuvalle kilpailulle siitä, kenellä on kaunein koti tai kauneimmin puettu lapsi. Se on lopulta niin merkityksetöntä.

2. Pidän tärkeänä, että lapset saavat päättää itse vaatteensa. Siksi pojilla on aina verkkarit ja vain juhliin tai kaupungille mennessä pakotan laittamaan siistimmät housut. Tyttökin valitsee omasta mielestäni juuri sen kauhtuneimman paidan.

3. Raha. Meillä ei ole aina rahaa ostaa uutta vaatetta kaikille, vaan osittain tyydyttävä halvempaan ja/tai käytettyyn, mikä usein tarkoittaa hieman rumempaan.

4. Kova kulutus tekee vaatteesta kuin vaatteesta selvää jälkeä. Kuukausi kesällä riittää siihen, että pojilla on uusissa housuissa reiät polvien kohdalla. En aina jaksa välittää niistä, kun pääasiassa muutenkin tulevat lähes mustina ulkoa sekä koulusta ja päiväkodista kotiin.

5. En jaksa paritella sen kummemmin lasten sukkia. Siksi yleensä lapsilla on aina eri paria olevat sukat. Inhokkikotityöni.

Ja arvaa mitä - lapsesi kuulostavat onnellisen lapsuuden lapsilta :)

Mielenkiintoista kuulla aikanaan, kokivatko he kärsineensä siitä, ettet aina jaksanut vaatia heitä ”pukeutumaan nätisti” 😉

Vierailija
224/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pikkulapsen vaatteiden tärkein ominaisuus on mukavuus ja käytännöllisyys. Itse tykkään myös niistä piirroskuviopaidoista ja räikeitä kuvioista, lapsen pukeutuminen saakin olla värikästä ja lapsekasta. Nuo gugguut on omaan makuun liian aikuismaisia. Mutta kyllä itsekin aion panostaa lapsen vaatetukseen enemmän kouluiässä, kun siitä alkaa tulla kiusaamisriski.

Vierailija
225/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen määrittelee, mikä on kaunista pukeutumista ja mikä ei? Sorry, mutta tuollaisesta "sävysävyyn" -tyylistä tuleeko pakostakin mieleen joku kuningatar Elisabeth :D

Vierailija
226/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen todennut, että lasten pukeutumiseen tosiaan pätee se, että kauneus on katsojan silmissä.

Moni lapsi on aika huonosti/rumasti puettu vaikka vanhemman mielestä "pukee lapsen kauniisti".

Ostan omalle lapselle vain uusia ja kauniita vaatteita, mutta kyllä ne sen verran kovaan käyttöön joutuu, että usein kuukauden jälkeen ovat jo kauhtuneita. Käytän silti vaatteet loppuun, joten kyllähän ne asut sitten aika rumia alkaa olemaan kun vaatteet kuluu.

Vierailija
227/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kipataan kuivuneet sukat isoon laatikkoon. Sitten kun on sen aika, eli kaapeissa sukat käy vähiin , kippaan sen keskelle olohuonetta ja komennan lapset etsimään pareja (taitavat vielä luulla, että se on joku leikki tai kisa) 😊

Joskus toki sitten kiireessä täytyy jo ottaa sieltä ne ainakin melkein pari-sukat 😌

T. Toimen joka ei siedä sukkien paritusta. Ja tämän vuoksi meillä myös monenkirjavia sukkia, paitsi miehellä joka ostaa aina samanlaisia mustia sukkia, jotka käy kaikki toistensa kanssa pariksi :)

Vierailija
228/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tuon kapselipukeutumisen tarvetta, varsinkaan pienillä pojilla. Kaikki housut on joka tapauksessa mustia tai harmaita, tai farkkuja. Kertoisiko joku nyt millainen yläosa ei mene näiden kanssa? Minusta niihin sopii kaikki. Voi kai siitä elämästä tehdä vaikeampaa kuin se onkaan.

Vierailija
229/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei osteta erikseen kolmevuotiaalle mitään kauppa- tai kyläilyvaatteita. En vaan näe mitään syytä ostaa jotain 150 euron Gugguu-takkia jolla voi lähteä Prismaan, mutta järki lähtisi ihan täysin kun neiti kotimatkalla kävisi pyörimässä sen kanssa kuralammikossa... Eli kaikilla vaatteillamme voi huoletta tehdä mitä vain, ne ovat siistejä ja ehjiä ja siten ihan kelvollisia julkisille paikoille. Toki juhliin on varattu yksi mekko ja sekin on kirpparilta, koska, noh, sitä käytetään kerran vuodessa...

Vierailija
230/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa olenaista oli toimivuus. Siis se että vaatteissa on hyvä olla ja liikkua ja pysyy kuivana. Silloin ei ole niin väliä onko asusteet sävy sävyyn haalarin kanssa jne. Tärkeintä että lapsen on hyvä olla.

Vierailija
231/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä puhut justiin kuin minä ensimmäistä odottaessani=)

Sitten kun niitä oli 3 alle 4-vuotiasta, riitti kotona ollessa että kaikilla oli jotain päällä. Esikoisella oli vielä melko mielenkiintoinen taito yhdistellä kuoseja ja värejä joten välillä silmiin sattui mutta so?

Vierailija
232/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan voi pukea kuin nuken, 5-vuotiasta et pue enään samaan tapaan.. Lisäksi äitiyslomalla kuluttaa tyhjän ajan tuohon lastenvaate höppään.. Toki jos ostan jotai uutta toppapukua, kenkiä ja pipot yms katson että värit suurinpiirtein mätsää ja sopii keskenään.. Mutta sitten sisävaatteet... Vie 2 v. lapsi söpöissä vsateissa hoitoon, saattaa hän hakiessa olla puettu varavaatteisiin jotka tuskin mätsäävät.. Jossain vaiheessa huomaat että on parempaa tekemistä kuin miettiä aamulla että mitkä sukat mätsää varahousujen kanssa tai ovatko ne varahanskat väärän väriset toppiksen kanssa..

Vierailija
233/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oioi. Palataan asiaan kun sulla on pari lasta ja olet vaativassa työssä.

No minulla on. Ja lapset kauniisti ja tilanteen mukaan puettu.

Vaativa työ minullakin, mutta lapsi ollut päiväkodista asti nätisti puettu. Pk-tädit sanoivat aina että ihanaa tämä sävysävyyn-neito.

Olen itsekin todella tarkka pukeutumisestani.

Jo aikuinen poikani pukeutuu todella hyvin - kiitos kasvatukseni 😊.

Kauniiden, yhteensopivien vaatteiden valintaan ei mene paljoa aikaa - tietty vaatekaappi pitää olla jotain muuta kuin sekamelska.

I hate to break your bubble: ainakin täällä päin päiväkodin aikuisten tehtävä on tukea vanhemmuutta, ja tykätä jokaisesta lapsesta (kuten myös neuvolan tädin). Jos hetkeksi pysähdyt kuuntelemaan mitä ne tädit muille juttelevat niin sieltä saattaisin kuulla ”ihana tämä meidän ryhmän oma Elsa-prinsessa”, ”ihana tämä Emppu, hän on niin iloinen näissä värikkäissä vaatteissaan”, ”Samu on meidän ryhmän jalkapalloilija, se on kyllä hyvä kun on siihen aina sopivat vaatteet (nuo Kanariansaarilta ostetut feikki-peliasut siis) jne.

Eli älä nyt pety, mutta ei se sinun lapsesi pukeutumistyyli oikeasti mitään erityisiä ihastuksen huokauksia saanut aikaiseksi. Pk-tädeille paras pukeutumistyyli on säähän sopiva ja sellainen missä askartelutahrat ei haittaa ja lapsen on hyvä leikkiä.

Vierailija
234/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tuon kapselipukeutumisen tarvetta, varsinkaan pienillä pojilla. Kaikki housut on joka tapauksessa mustia tai harmaita, tai farkkuja. Kertoisiko joku nyt millainen yläosa ei mene näiden kanssa? Minusta niihin sopii kaikki. Voi kai siitä elämästä tehdä vaikeampaa kuin se onkaan.

Siinä sulle on se kapseli. Musta-harmaa alaosa ja joku yläosa.

Meidän pojalla oli myös erilaisia sinisiä, vihreitä, keltaisia, raidallisia jne alaosia. Ja niihin erilaisia yläosia.

Vierailija
235/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihanan lapsellinen tuo ajatuksesi lapsen pukemisesta kauniisiin ja yhteensopiviin vaatteisiin :D

Mitäs sitten, kun lapsesi alkaa itse valita vaatteitaan ja lastasi ei kiinnosta pätkääkään se, millaiset vaaatteet sillä on päällä? Kun lapsi haluaa itse päättää mitä pukee päälleen, ja lopputulos on kaikkea muta kuin kaunis ja yhteensopiva? Tämä alkaa jo puolentoista vuoden iässä ;)

Ihan sama vaikka sinä kuinka haluaisit pukea lapsen siististi, jos lapsi ei halua pukea niitä sinun mielestäsi kauniita vaatteita, vaan haluaa laittaa jotkut yhteensopimattomat ja hirveät vaatteet päälleen. Lasta ei välttämättä paskaakaan kiinnosta näyttää siistiltä.

Joskus olen miettinyt, että tekeeköhän päiväkodin työntekijät kohta lasun siskoni lapsesta, jolla on neljättä päivää putkeen kulahtanut, risa, jopa likainen mekko päällään. Kun lapsi haluaa pitää tuota mekkoa vaikka se olisi juuri pyykistä tullut ja märkä tai todella likainen jonka lapsi kaivaa pyykkikorista. Lapsi haluaa nimenomaan sen, ja mikään muu vaate ei vain kelpaa. Jos tekevät lasun siitä että lapsella on aina se risa mekko päällä, niin siinäpä tekevät. Tulkoot itse yrittämään laittaa lapselle jotain siistimpää päälle :D

Nuorin siskon lapsista taas viihtyy todella hyvin pelkästään pitkähihaisessa paidassa ja sukkahousuissa. Olen sille naureskellut, että ihan oikeastiko lapsi on tuon näköisenä päivähoidossa, mutta lapsi tykkää tuosta asusta eikä kaipaa kunnollisia housuja, mekkoa tai hametta siihen päälle.

Aloittaja saisi varmasti joskus pimppikohtauksen jos hänen lapsensa olisi tuollainen, joka ei pätkääkään välitä näyttääkö siistiltä vai onko olo mukava ja käytännöllinen :)

Vierailija
236/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä sulle on se kapseli. Musta-harmaa alaosa ja joku yläosa.

Meidän pojalla oli myös erilaisia sinisiä, vihreitä, keltaisia, raidallisia jne alaosia. Ja niihin erilaisia yläosia.

Ahaa, ja joku siis oikein myy tätä ajatusta? On oikeasti vähän vaikeaa löytää pojille muun värisiä vaatteita. Ilmeisesti vaatekaupat on päättäneet hoitaa kapseloinnin kaikkien puolesta.

Vierailija
237/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä teille syy, miksi on ihan turha stressata.

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-glasgow-west-49445515

Vierailija
238/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä23337 kirjoitti:

Tärkeintä on sen lapsen luonne ja aika jonka lapsen kanssa viettää. Ihan sama vaikka ois säkki päällä. Ne muotihömppävaatteet jää pieneksi vilauksessa. EI ole järkeä sijoittaa lapsen "työvaatteisiin" satasia. JA sitäpaitsi sävy sävyyn pukeminen on nykyään vanhanaikaista ja rahvaanomaista.

Mene ja liiku,leiki,lue,soita musiikkia,piirrä,laula,askartele,potki palloa,ui,mitä vaan sen lapsen kanssa äläkä tuhraa aikaasi joutavaan vaatteitten kanssa läträämiseen.

Siistit,ehjät,puhtaat sopivat,siinäpä se.

Kun ei kauniiden vaatteiden tarvi olla kalliita.

Siistit sopivat ehjät puhtaat ja kauniit.

Halvat vaatteet ikävä kyllä ovat jonkun toisen lapsen tekemiä.

Niin ne tahtoo nykyään olla kalliimmatkin. Tuotantoketjun häntäpää salataan halpamaissa jopa wannabe-eettisiltä toimijoilta.

Vierailija
239/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan vaatteita jotka ovat mukavia päällä ja leikeissä JA kauniita. (Ainakin omaan ja lapsen silmään).

Ei ole erikseen ns pihavaatteita jotka saa likaantua eikä vaatteita joita pitää varoa. (Paitsi pari juhlamekkoa)

En ymmärrä kun vaatteet kuitenkin kuluu ja jää pian pieneksi miksi niitä pitää varoa kun on käyttöä varten.

Ja lapsella niitä omia ryhmähau ym suosikkeja joukossa.

Karmeinta on juuri se mitä muutama sanoikin, hoitamaton tukka, likainen (usein väärä koko) lippis ja sukat sandaaleissa. Se on todella vanhemman laiskuutta ja nämä lapset ovat tyylittömiä myös aikuisena.

Vierailija
240/241 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT, mutta jaksan kovasti ihmetellä näitä päästä jalkoihin muoviin puettuja lapsia, joiden vanhemmat on ympäristötietoisia ja niin kovin eettisiä ja ekologisia. Siis jos ostaa kirppikseltä tai saa lahjaksi muoviprinttipaitoja ja crocseja, tuleeko niistä vaatteista jotenkin eettisempiä siinä vaihdossa vai missä? Samalla logiikalla siis käytetystä muovipussista tulee ekologinen vaihtoehto vaikka päätyykiin loppuviimeeksi kaatopaikalle (niinkui se muovivaatekin)..

Itseäni inhottaa laittaa muovisia vaatteita lapsille, enkä todellakaan ole mikään ituhippi. Ajatuksena jotenkin vierastan sitä, että lapsi on muovipussissa päivät pitkät.

Valitettavan usein vain näen juuri näiden Fjällräven -äitien lapsilla niitä nuhjuisia muoviprinttipaitoja ja likaisia Crocseja.

Se, että jokin asia on muovia ei ole ydinongelma vaan meidän kulutusmalli, jossa sitä muovipaskaa pitää tuottaa ja ostaa halvalla hirveitä volyymejä ja kaikki tavarat pitää säännöllisin väliajoin uusia. Eli kyllä, moneen kertaan kirpparilla kierrätetty muovivaate voi olla ekologisempi kuin uusien puuvillavaatteiden säännöllinen ostaminen.

Eli siis se, että ostaa sitä kestämätöntä muovipaskaa kirpparilta hirveellä volyymillä on jotenkin parempi kun sen kestävämmän puuvillavaatteet ostaminen kaupasta?

Kyllähän se aivan varmasti kestää kulutusta pitempään se ekologinen puuvillavaate (jota muuten on myös sen muovipaskan alla) kun se massatuotannolla halvalla tuotettu muovihärpäke.. Eli siis kiertää useamman ituhipin lapset.

1) puuvillan tuotanto ei ole ekologista eikä välttämättä eettistä.

2) ei vaatteita tarvitse ostaa kirppariltakaan hirveitä määriä. Ekologisin teko on se, että ostaa vaan vähän tarpeeseen, mieluiten käytettyä ja käyttää vaatteen loppuun tai laittaa kiertoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi