Mies haluaa erota. En tiedä syytä. Mitä tehdä?
Meillä on pienet lapset ja mies ilmoitti että hän haluaa erota. Ei kerro mitään syytä että miksi. En epäile mitään toista naista, ei ole mitään merkkiä sellaisesta. Mies ollut kyllä stressaantunut pitkään, mutta ei ole halunnut puhua siitä. Nyt sitten eroilmoitus tuli viikko sitten. Ahdistaa kun en tiedä syytä miksi haluaa erota, ei suostu sanomaan yhtään että miksi vaikka yritän puhua. Mitä tehdä? Miten saan syyn selville? Ei kai kukaan eroa ilman syytä kun on pienet lapsetkin (jotka yhdessä haluttiin)?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Mulla mies kävi tekemässä avioeroilmoituksen joka sitten tuli mulle postissa. Ei kertonut aikeistaan etukäteen. Tai kertoi että on monta kertaa sanonut ettei ole tyytyväinen, mutta minä en tiennyt että oikeasti eroa mietti ja siihen päätyi. (Meidän nuorin lapsi oli eskarissa silloin.)
Avioeroahan täytyy hakea vielä toisen kerran jotta se astuu voimaan. Minä en ollut halukas eroamaan ja kun vuosi tuli täyteen niin mieskään ei hakenut eroa toista kertaa, joten se raukesi.
Nyt eletään edelleen samojen ongelmien kanssa mutta onnellisempina. Toki taustalla kytee vielä vanhat ongelmat. Mutta joko hyväksymme toisemme sellaisina kuin olemme tai sitten eroamme myöhemmin. Aika näyttää.
Yritän unohtaa sen että mies on halunnut ja hakenut eroa. Katkeruudella ei saa mitään.
Miksi alapeukut?? Kun nainen ei ollutkaan "kova jätkä", vaan halusi jatkaa liittoa?
Pöh. Tämä vaimo oli fiksu, fiksumpi kuin lasten isä. Joka myös osoittautui fiksummaksi kuin alunperin, päättämällä jäädä perheeseen.
Anna miehen itse hoitaa kaikki käytännönasiat.
Veikkaan vahvasti toista naista. Voi olla töistäkin. Siksi ei kerro syytä. Tietysti pikkulapsiaika tuntuu myös rankalta ja siksi muut naiset ja kuviteltu vapaus houkuttelevalta.
Minusta tuossa tilanteessa on erittäin oikeutettua, että pyydät nähdä miehen kännykän luettavaksesi. Sieltä voi selvitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on varmasti toinen nainen. Eron jälkeen toki pitää vähän aikaa matalaa profiilia.
Vaikea uskoa, koska mies on aina vain töissä tai kotona. Ei käy baareissa eikä "kavereiden kanssa pelaamassa" tms. Ei risteilyillä, ei missään. Jos se on chattaillut netissä jonkun naisen kanssa, niin ei kai se sen takia sen perhettä jätä? Ap
Voi olla entuudestaan tuttu nainen, jota kohtaan on tunteita. Ei välttämättä uusi. Sellainen vaan, johon ei ole leipiintynyt arjessa. Älä ota noin impulsiivista ja sitoutumiskyvytöntä miestä takas. Saat siitä vain lisää stressiä ja lapset kärsii. Mies ei ymmärrä, että suhteen eteen pitää tehdä töitä, välillä lähes kaikki suhteet käyvät läpi tylsemmän vaiheen. Silloin pitää itse etsiä tsestään kipinä eikä pistää omaa epämukavuutta puolison syyksi.
Syyllä ei ole väliä, se ei ole sinun vikasi kuitenkaan, muuten tietäisit sen. Syy voi olla aika vähäpätöinenkin - miehesi on kyllästynyt ja tarttuu helpoinpaan ulospääsyyn tilanteesta. Sama kuvio tulee toistumaan uudessa suhteessa.
Inhottavaa, mutta onneksi et itse ole tuollainen. Ajattele lasten parasta, he kiittävät vielä. Heidän kasvaessaan sinut palkitaan ja saat paremman tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla mies kävi tekemässä avioeroilmoituksen joka sitten tuli mulle postissa. Ei kertonut aikeistaan etukäteen. Tai kertoi että on monta kertaa sanonut ettei ole tyytyväinen, mutta minä en tiennyt että oikeasti eroa mietti ja siihen päätyi. (Meidän nuorin lapsi oli eskarissa silloin.)
Avioeroahan täytyy hakea vielä toisen kerran jotta se astuu voimaan. Minä en ollut halukas eroamaan ja kun vuosi tuli täyteen niin mieskään ei hakenut eroa toista kertaa, joten se raukesi.
Nyt eletään edelleen samojen ongelmien kanssa mutta onnellisempina. Toki taustalla kytee vielä vanhat ongelmat. Mutta joko hyväksymme toisemme sellaisina kuin olemme tai sitten eroamme myöhemmin. Aika näyttää.
Yritän unohtaa sen että mies on halunnut ja hakenut eroa. Katkeruudella ei saa mitään.
Miksi alapeukut?? Kun nainen ei ollutkaan "kova jätkä", vaan halusi jatkaa liittoa?
Pöh. Tämä vaimo oli fiksu, fiksumpi kuin lasten isä. Joka myös osoittautui fiksummaksi kuin alunperin, päättämällä jäädä perheeseen.
Normaalista tänä harkinta-aikana asutaan erillään. Mikäli mieheni jättäisi ero paperit niin kyllä jätkä saisi lähteä samantien lätkimään minun asunnostani. Miksi se edes haluaisi jäädä?
Ainiin ja pistät miehen kantamaan vastuunsa lapsista vaikka vuoroviikot olisikin vastuusta vapaa. Pska ja itsekäs mies. Et menetä rakkautta tässä, ei tuo osaa rakastaa ja ajatella muiden kannalta.
/64
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on varmasti toinen nainen. Eron jälkeen toki pitää vähän aikaa matalaa profiilia.
Vaikea uskoa, koska mies on aina vain töissä tai kotona. Ei käy baareissa eikä "kavereiden kanssa pelaamassa" tms. Ei risteilyillä, ei missään. Jos se on chattaillut netissä jonkun naisen kanssa, niin ei kai se sen takia sen perhettä jätä? Ap
Töissä vai kuitenkin "töissä"
Tämäpä hyvinkin, mun mies pani toista naista siellä toimistolla. Kummankaan kotiin ei voinut mennä, kun puolisot istuivat siellä hoitamassa lapsia. Ja aina ei ole varaa hotelliinkaan.
No jos panee toimistolla niin sitten panee, varmaksi en voi tietää. Mutta en silti usko että se olisi ihan avioeron syy ilman että tuo pano olisi jo vakiintunut uusi kumppani. Koska nythän on vaimo kotona hoitamassa lapset ja kodin ja voi panna toimistolla rauhassa ja tulla puhtaaseen kotiin illalla. Miksi vaihtaa sitä pois?
(En silti usko toiseen naiseen.)
Ap
Koska, valitettavasti, osa miehistä pystyy ajattelemaan vain jalkovälillään. Puhtaat pyykit, lämmin ruoka pöydässä tai lapset eivät siinä paljon paina.
Suomalaiset naiset ovat valovuosien päässä pullantuoksuisista kodinhengettäristä.
Ruusunpunaisilla fantasioillakin voi toki uhriuttaa kaikki naiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vain spekuloidaan toisesta naisesta, mutta todellinen syy voi olla se, että koko arki kuluu pelkkiin lasten asioihin. Elikkä parisuhteen hoitaminen unohtuu! Kyllä aikuisten kahdenkeskisille jutuille ja oleiluille pitää löytää aikaa, vaikka väkisin, muuten rakkaus kuolee!
Meidän liittomme loppui siihen, että vaimo halusi olla maailman paras äiti! Eikä tämä parhauden etsiminen loppunut edes lasten kouluiässä. Lyhyesti sanoen minusta leivän tuoja ja talonmies, mitään läheisyyttä ei enää tarjottu!
Minä olen ollut äiti vasta kolme vuotta ja se aika on kyllä tosiaan mennyt aika paljon lasten ehdoilla mutta niin se menee kun vauva ja pieni lapsi tarvii koko ajan vanhemman siihen kotiin. Mutta en keksi vaihtoehtoja sille kun mummot ja papat asuu toisella puolella Suomea eikä he ole halunneet tulla tänne hoitamaan lapsia. Mies ei ole kertaakaan ehdottanut että maksaisi tänne jonkun lastenhoitajan. Ap
No niin meilläkin, jopa 600 km:n päässä. Miksi miehen pitäisi ehdottaa lastenhoitajaa, sen voit tehdä sinäkin! Lisäksi itse voisit tuoda esille keskustelun, että tarvitsemme parisuhteelle yhteistä aikaa. Jos elämä on pelkkää työtä ja lastenhoitoa, niin ihan hyvin se voi tehdä miehestä vapaalla vain kotona istuskelevan, kun mitään positiivista ja voimaannuttavaa ei ole tarjolla. Jossain vaiheessa sitten alkaa niin pahasti ahdistamaan, että on pakko vain lähteä tästä kierteestä pois.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi millä estää ettei mies ota kassia ja laita ovea kiinni, eikä palaa. Vain sillä että ilmoittaa että jos niin teet, niin silloin minäkin lähden samalla tavalla. Katotaan miten lapset pärjäävät. ja sanot niin että tajuaa mitä sanat tarkoittivat.
Silloin kannattaa ehtiä ensin lähteä. Se, joka siellä kotona on viimeinen aikuinen ja jättää lapset, niin se on pahemmassa sopassa.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin ja pistät miehen kantamaan vastuunsa lapsista vaikka vuoroviikot olisikin vastuusta vapaa. Pska ja itsekäs mies. Et menetä rakkautta tässä, ei tuo osaa rakastaa ja ajatella muiden kannalta.
/64
Räksynräksynräksynräksyn. Säälin jokaista miestä joka on ikinä tekemisissä kanssasi.
Mies toki on se, joka ilmoittaa erosta sukulaisille ja tuttaville. Pakostakin joku haluaa kysyä syytä. Voit silloin ohjata vastaamisen miehelle, sano, ettei mies ole kertonut syytä.
Vierailija kirjoitti:
Anna miehen itse hoitaa kaikki käytännönasiat.
Veikkaan vahvasti toista naista. Voi olla töistäkin. Siksi ei kerro syytä. Tietysti pikkulapsiaika tuntuu myös rankalta ja siksi muut naiset ja kuviteltu vapaus houkuttelevalta.
Minusta tuossa tilanteessa on erittäin oikeutettua, että pyydät nähdä miehen kännykän luettavaksesi. Sieltä voi selvitä asioita.
Saako mies vaatia isyystestiä?
Vierailija kirjoitti:
Mies toki on se, joka ilmoittaa erosta sukulaisille ja tuttaville. Pakostakin joku haluaa kysyä syytä. Voit silloin ohjata vastaamisen miehelle, sano, ettei mies ole kertonut syytä.
Eron syyt ei kuulu kenellekään. Voin kuvitella millainen kyylä ja juoruaja tämänkin on kirjoittanut.
Ap, oletko itse tyytyväinen parisuhteeseenne? Riittävästi kahdenkeskistä aikaa, läheisyyttä, hellyyttä, intohimoa, kipinää, seksiä, yhteisiä kiinnostuksen kohteita?
Ap, uskon että miehesi on tympääntynyt perhe-elämään, tällä hetkellä. Teillä on pienet lapset, olet ehkä päivät kotona, mies käy töissä ja viettää kaikki illat kotona. Isovanhemmatkinnovat kaukana, eli teillä ei taida olla paljonkaan omia iltamenoja lapsenhoidon rajoittaessa.
Mies kokee elämänsä valuvan ohi, hukkaan, eikä näe muuta keinoa muuttaa elämäänsä kuin päästä ulos, vapauteen tuosta vankilasta.
Mies ei taida olla puheliasta sorttia eikä ilmaise juuri mielenliikkeitään.
Jospa yrittäisitte löytää mahdollisuuden yhteiselle pikku lomalle ilman lapsia?
Miehelle voisi tehdä hyvää päästä myös omalle lomalle, mutta tilanne saattaa olla altis pettämiselle. Onko miehellä kaveria, jonka kanssa juttelee kaikista asioista?
Sokkihoitona voisi toimia päinvastainen lähestymistapa: ap ilmoittaa miehelle, että tämä saa sitten allekirjoittaa eropaperit hetimmiten, hankkia asunnon ja ottaa lapset mukaansa lähtiessään.
Mutta jos mies jo nyt kokee itsensä ahtaalle ajetuksi, hän ei ehkä huomaa, että tässä yritetään kumminkin säilyttää perhe kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/64Räksynräksynräksynräksyn. Säälin jokaista miestä joka on ikinä tekemisissä kanssasi.
Minun onneni, että mieheni on niin sokea vioilleni, ettei tajua lähteä. Tyytyväiseltä vaikuttaa.
Kyllä tuollainen porsas joka lähtee mitään selittelemättä yrittää pelata niin, ettei se mitään maksaisi. Tuollalailla ei vain voi lähteä, jos on isäksi alkanut niin se vastuu pitää ainakin kantaa vaikka vaimo meniskin vaihtoon. Miestä vain taitaa ahdistaa omat valintansa ja yrittää lykätä vastuunsa toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei enää rakasta sua.
Ei siihen eroon muuta syytä tarvita.
Se ei vaan halua sanoa sitä sulle päin naamaa.
Olet varmasti huomannut kyllästymisen merkit, mutta sulkenut silmät sille.Tuo "ei enää rakasta" on kyllä suurinta paskaa mitä ihmiskunta on keksinyt. Koko rakkaus on vain hormoonien aiheuttama illuusio.
Ja pikkulapsiarjessa se rakkaus jää helposti arjen rankkuuden vuoksi joksikin aikaa taka-alalle. Ap
Ehkä sinun ei kannatta yrittää puristaa sitä syytä ulos. Jos mies on väsynyt vauva-arkeen ja haluaa luikkia karkuun, niin melkoinen ääliö, joutaa mennäkin. Pitäisi ymmärtää, ettei se sinun vauva-arkesi siitä helpotu. Jos on kyllästynyt sinuun, niin mieti haluatko olla ihmisen kanssa, joka ei rakasta sinua.
Itse olen mies ja omat lapset jo isompia, mutta jos vaimo haluaisi lähteä, eikä hän esittäisi mitään parannusehdotuksia, niin en kyllä jäisi syitä arvailemaan. Saisi mennä elämään omaa elämäänsä ihan rauhassa. Lapset saisivat itse päättää missä asuisivat.
mulla oli sama tilanne muutamia vuosia sitten, yhtään en osannut epäillä toista naista, mutta kaksi vuotta eron jälkeen mies tunnusti, että toinen nainen oli ollut. Ei tosin pitkään, mies itse kuulema jätti sen ihan muutaman kuukauden päästä (ja siksi kai onnistui pitämään sen salassa niin kauan eron jälkeen). Mutta ei se toinen nainen ollut syy eroon, luulen pikemminkin että se oli seuraus siitä, että kaikki ei ollut kunnossa. Jos mies olisi tunnustanut silloin ja ollut halukas keskustelmaan asiasta, niin ehkä olisimme voineet tehdä jotain asialle. Tai sitten ei, mutta ainakin olisi erottu rehellisinä eikä miehen olisi tarvinnut tuntea vuosikausia huonoa omaa tuntoa asiasta.
Tämä oli vain oma kokemukseni, ei siitä voi tehdä mitään johtopäätöksiä teidän tilanteeseen. Mutta ehkä sen verran, että jos ei pysty kertomaan eron syytä, ja kuitenkin sitä tahtoo, niin teillä / hänellä on kommunikointivaikeuksia, ja olisi hyvä saada apua niihin. Ja sinun pitäisi yrittää kestää rehellisesti kaikki, mitä hänellä on mielessä, hän ei ilmeisesti uskalla sitä syystä tai toisesta kertoa. Ei ehkä halua pahoittaa mieltäsi, tai sitten taustalla on jotain häpeää, mitä hän ei ole valmis kohtaamaan.
Jos mies ei suostu keskustelemaan (asiantuntijan luona), niin ehkä voisi olla hyvä ottaa vähän etäisyyttä hetkeksi, vuokrata toinen asunto ja katsoa, miltä elämä tuntuu erossa. Ei se ole helppoa kenellekään, ei sille jättäjällekään, tiedän tapauksia joissa muutaman kuukauden erossa olemisen jälkeen toinen onkin ollut halukas puhumaan ja tekemään asioita sen eteen, että suhde paranasi. Ja sen jälkeen avioliitto on jatkunut parempana kuin aiemmin.
[/quote]
Eron syyt ei kuulu kenellekään. Voin kuvitella millainen kyylä ja juoruaja tämänkin on kirjoittanut. [/quote]
Taidat olla pettäjä?
Jos mieheni ottaisi yhtäkkiä eron, eikä kertoisi minulle syytä, niin tasan varmasti kertoisin kaikille, etten tiedä syytä, että mies ei kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä mun mieheni petti. Työkaverinsa kanssa, työajalla.
Minun mielestäni on vain oikeus ja kohtuus, että mies hoitaa omat lapsensa. Miksi ne pitäisi APN niskoille jättää? Eikö mies sitten muka halua lapsiaan ja osaa hoitaa niitä? Lisäksi tämä, että vaatii heti konkreettisia toimia eron vuoksi saattaa valottaa miehen mielenliikkeitä.