Hirveintä, mitä olet syönyt tai juonut kohteliaisuudesta?
Kommentit (1840)
Vierailija kirjoitti:
Perunalaatikkoa,jossa oli muikkuja seassa.Yökkäily alkoi,kun perunoiden lomassa näkyili muikkujen pieniä valkoisia silmäpalloja.En voi syödä kalaa missään muodossa.
Se sana on silmämuna 😑
Yleensä mulle kelpaa kaikenlaiset keitokset mutta kahvi on joskus aivan hirveätä. Mummo tarjoaa järkyttävän laihaa kahvia. Juotava on vaikka tekisi mieli jättää. Myös Tallinnan laivoilla kahvi on aivan hirveää tiskivettä. Keittimen pannussa yli tunnin kärynnyt kahvi samoin ihan oksettavaa.
Ranskasta asti saapui porukkaa vieraaksi tänne Suomeen. Toivat mukanaan kattavan valikoiman erilaisia aitoja ranskalaisia juustoja jotta me suomalaisetkin voisimme kokeilla näitä "uskomattoman hyviä" (heidän sanoillaan) juustolajitelmia.
Noh, ranskalaiset löivät juustot pöytään ja erittäin imelä haju täytti koko huoneen. Eipä siinä, alettiin napsimaan lautaselle maistiaisia näistä kaukomaan herkuista ja kyllä voin sanoa, että jotkut juustoista maistui aivan _järkyttävältä_, mutta kohteliaasti nyökyteltiin että "joo onhan tämä hieman erilaista kuin suomalainen juusto". Huhhuh, vieläkin muistan sen kauhean haun ja maun joka jostain juustoista tuli.
Ja yksi hauska juttu sivuhuomiona; kaikki ranskalaisista vieraistamme ihmettelivät aamiaispöydässä juustohöylän käyttötarkoitusta, eivätkä olleet koskaan moista nähneetkään! He kun leikkaavat veitsellä juustonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunalaatikkoa,jossa oli muikkuja seassa.Yökkäily alkoi,kun perunoiden lomassa näkyili muikkujen pieniä valkoisia silmäpalloja.En voi syödä kalaa missään muodossa.
Eii jukolauta taas näitä yökkäilijöitä.... joo joo, yökkäilit tietysti. Ja kohta varmaan oksensit, eikös niin?.
Tämä oksentamis-juttu näyttää olevan hieno asia aikuisilla. Penskat sanoivat joskus "mä ällöön, mua oksettaa". Mäkin yyrrrrjöööön kun yleensä näytetään ruokaa. Olen opettanut tämän tavan lapsillenikin.
Jos lapsi noin yleensä oksentaa tai yrittää oksentaa voi syy olla vanhemmassa, joka ei ole osannut opettaa kuinka isoja paloja ja millaisia annoskokoja tarjotaan ja kuinka usein. Pilkkominen voi olla lapsen voimille todella työlästä riippuen lapsen iästä. Soseuttaa, pilkkoa, tilsiä. Lapsilla lepo on tärkeä asia ja aikuisten tulisi rauhoittaa koti lasta varten ei aikuisten elämää, jossa lapset ovat "lainaa vain" ja oma elämä edellä. Koulun jälkeen lapsi tarvitsee paljon palautumisaikaa, ei häsläämistä, ei liikaa menemisiä vaan läksyt ja muut kouluasiat levon jälkeen. Tarvittaessa karsitaan muusta kunnes onnistuu esimerkiksi vanhempi karsii omasta "haluun tehdä tätä" eli vanhempi karsii tekemisiään ja lapsi on se mikä on se asia ei vanhemman oma elämäntapa ja menot, joissa lapsi raahautuu mukana - oma mielipide tällä hetkellä. :I
Ei elämäntapa-lapsia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eii jukolauta taas näitä yökkäilijöitä.... joo joo, yökkäilit tietysti. Ja kohta varmaan oksensit, eikös niin?.
Tämä oksentamis-juttu näyttää olevan hieno asia aikuisilla. Penskat sanoivat joskus "mä ällöön, mua oksettaa". Mäkin yyrrrrjöööön kun yleensä näytetään ruokaa. Olen opettanut tämän tavan lapsillenikin.
Jos lapsi noin yleensä oksentaa tai yrittää oksentaa voi syy olla vanhemmassa, joka ei ole osannut opettaa kuinka isoja paloja ja millaisia annoskokoja tarjotaan ja kuinka usein. Pilkkominen voi olla lapsen voimille todella työlästä riippuen lapsen iästä. Soseuttaa, pilkkoa, tilsiä. Lapsilla lepo on tärkeä asia ja aikuisten tulisi rauhoittaa koti lasta varten ei aikuisten elämää, jossa lapset ovat "lainaa vain" ja oma elämä edellä. Koulun jälkeen lapsi tarvitsee paljon palautumisaikaa, ei häsläämistä, ei liikaa menemisiä vaan läksyt ja muut kouluasiat levon jälkeen. Tarvittaessa karsitaan muusta kunnes onnistuu esimerkiksi vanhempi karsii omasta "haluun tehdä tätä" eli vanhempi karsii tekemisiään ja lapsi on se mikä on se asia ei vanhemman oma elämäntapa ja menot, joissa lapsi raahautuu mukana - oma mielipide tällä hetkellä. :I
Haluaisin, että keskustellaan tästä vanhempien laihdutuksesta. Se ei saisi vaikuttaa mitenkään lapseen, muuten kuin että ruuan laatu paranee, näissä ns. elämäntapa-lapsissa on se vaara (esimerkiksi kasvissyönti), että vanhemmat ryhmäytyvät väärin ja tulee lieveilmiöitä eli keitto on esimerkiksi kasvisliemikuutio ja perunan iso palanen ja muutama purjo. Laihdutus on vanhemman asia, joka ei saisi vaikuttaa lapsen arkeen, koulunkäyntiin, aiheuttaa riitoja tai mitään hankaluuksia. Lapsi ei laihduta. Hirveet ruuat on varmaan joku semmonen, että ei tiedä onko kotona muuta kuin liemi ja keitettyjä nakkeja. :I
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi noin yleensä oksentaa tai yrittää oksentaa voi syy olla vanhemmassa, joka ei ole osannut opettaa kuinka isoja paloja ja millaisia annoskokoja tarjotaan ja kuinka usein. Pilkkominen voi olla lapsen voimille todella työlästä riippuen lapsen iästä. Soseuttaa, pilkkoa, tilsiä.
Sori ohis, mutta mitä on tilsiminen?
Ala-asteella koulun lihakeitto. Opettaja istui edessä syömässä (ruokala aivan täpötäynnä), ja ruokaa ei saanut heittää pois. Pakon edessä lapoin suuhuni valkoisen lihanpalan, jota ei voinut puraista, kun se vain muljui suussa. Siinä opettajan edessä väänsin oksennusrefleksiä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mulle kelpaa kaikenlaiset keitokset mutta kahvi on joskus aivan hirveätä. Mummo tarjoaa järkyttävän laihaa kahvia. Juotava on vaikka tekisi mieli jättää. Myös Tallinnan laivoilla kahvi on aivan hirveää tiskivettä. Keittimen pannussa yli tunnin kärynnyt kahvi samoin ihan oksettavaa.
Tästä syystä minä en juo suodatinkahvia muualla kuin kotona. Kahvilassa kannattaa tilata americano jos ei halua juoda maitokahveja, ainakin on tuoretta.
Sian mahalaukkua suikaloituna Kiinassa. Oli jotain sellaista sidekudosta, ettei siihen hampaat pystyneet yhtään. Sellainen "bojoing"-ilmiö kun yritti purra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi noin yleensä oksentaa tai yrittää oksentaa voi syy olla vanhemmassa, joka ei ole osannut opettaa kuinka isoja paloja ja millaisia annoskokoja tarjotaan ja kuinka usein. Pilkkominen voi olla lapsen voimille todella työlästä riippuen lapsen iästä. Soseuttaa, pilkkoa, tilsiä.
Tilsiminen on haarukalla ruuan hienontamista kuten asiayhteydestäkin voi päätellä🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilsiminen on haarukalla ruuan hienontamista kuten asiayhteydestäkin voi päätellä🙄
Miten se siis kävi tuossa asiayhteydestä ilmi? Toki ymmärsin, että se on jonkinlaista ruoan pilkkomista, mutta en ymmärrä miten tuosta olisi pitänyt päätellä, että se on nimenomaan haarukalla hienontamista?
Amerikassa kun kävin siellä siskoani perheineen tapaamassa joka naimissa siis amerikkalaisen kanssa,ruoka oli kyllä sinällään hyvää mutta aivan järkyttävät annoskoot alkupalaksi kullekin n.litran vetoinen kulho valkosipuli katkarapuja pääruuaksi kullekin xxl kokoinen pihvi varmaan n.1kg painoinen höysteenä puolisen kiloa bbq maustettuja lohkoperunoita ja jälkiruuaksi iso kulhollinen jätskiä ja kakkua...ja samaan tyylii joka ruualla aamiaiset,lounast,päivälliset,illalliset ja välipalat....olin siellä vain vkl mutta söin varmaan n.kuukauden edestä ja se lihan määrä oli kuvottava kotiin tultua elin pelkillä kevyillä kasviskeitoilla pitkän tovin
Ja kyllä sen sapuskoinnin heistä päällekin päin näki :D
Suklaapitsaa, sitä mitä vieläkin myydään kauppojen pakastealtaissa ! Rakastan pitsaa ja suklaalta, erikseen.
Paha huonosti keitetty kahvi. Yksi asiakkaani aina keittää minulle kupin valmiskahvia jauheesta, joka vain sekoitetaan lämpimään veteen. Kahvi maistuu sitten niin oksettavan pahalta, vanhalta ja kitkerältä. Usein nykyään kieltäydyn ja sanon juoneeni kahvia jo enne tuloani.
Kaalimoska. Emäntä itse sanoi, että ko. ruoka on kaalimoskaa. Siinä oli kaalia ja jotain rasvaista lihaa. Ei ollut hyvää ei, vaikka kaalista yleensä pidänkin.
Paiatetut aivoviipaleet tarjottuna mannapuuron ja parsakaalin kanssa, oli emännän mukaan todella ravitseva annos josta saa kaikkia ihmisen tarvitsemia ravintoaineita ja on kuuleman mukaan heidän lastensa suosikkiruoka, jota 8kk vanha kuopus sai soseutettuna ja sekoitettuna noita ruokia yhteen.
"Uusia perunoita" lapsena mummolassa. Tiedättehän, että niitä EI SAA KUORIA. Kakomalla mentiin, mutta vatsassa onneksi pysyivät. Nuorena aikuisena oli pakko kohteliaisuudesta niellä pullantapainen, jossa jotain mustaa, inhan suolaista siementä ripoteltuna päälle (emäntä oli Lähi-Idän vuosinaan tämän reseptin oppinut). Ja erään kymiläiskaupungin kanapitsa kauan sitten ... kana oli yhtä kuin luunpaloja ja limaiset nahkat. Lopetan nyt, ettei tarvitse yrjölle lähteä; öitä :P Nauttikaa aamupuurosta, mussukat!
Miksi jankkaat samaa asiaa sivukaupalla??