Onkos täällä ketään muuta, jota kuritettiin lapsena vaikka muuten oli ihan hyvä lapsuus?
Tiedän kamalia tarinoita, joissa lasta on kuritettu ja pahoinpidelty mielipuolisesti ja vanhemmat ovat purkaneet väkivaltana omaa pahaa oloaan. Myötätuntoni tällaisen lapsuuden kärsineille.
Mutta tässä haluaisin kysyä, onko muita joilla oli periaatteessa hyvä lapsuus, mutta ruumiillinen kuritus on käytössä? Vai oliko meillä ihan poikkeuksellinen tilanne? Meillä oli siis muuten ihan kaikki normaalia ja kuten nykyäänkin hyvässä perheessä elämä menee, mutta sellaisesta tilanteesta josta nyt lapsi saisi ehkä arestia, meillä annettiin vyöstä takapuolelle. Ei usein, ehkä pari-kolme kertaa vuodessa ja tätä jatkui johonkin 12-13-vuotiaaksi asti. Olen nyt reilu kolmekymppinen nainen, jos sillä on merkitystä.
Muilta haluaisin oikeastaan kysyä, että miten te koitte (varsinkin vähän isompana lapsena) tällaisen ja mitkä on välit vanhempiin nyt?
Kommentit (47)
Sain piiskaa lapsena enkä sitä todellakaan hyvällä muista. Ei voi sanoa että arvostus nousi vanhempiani kohtaan. Miten vanhemmat ei tajua että lapsetkin on joskus aikuisia ja varmasti muistaa tuon perseilyn lopun ikänsä.
En ikinä voisi käyttää väkivaltaa omiin lapsiini.
En saanut itse piiskaa, mutta kerran näin kun äiti löi vyöllä veljeäni. Se sattui minua sieluun asti. Olin järkyttynyt.
Aikuisena veljeni sanoi, että todella hyvät vanhemmat. Ja tarkoitti sitä.
Hassua, että oikeasti oli niin, että veljeni oli vanhemmilleni kaikki kaikessa ja minusta he eivät niinkään välittäneet, koska olin tyttö. Se näkyi kaikessa ja vanhemmat sen minulle avomielisen rehellisesti myös ovat kertoneet. Ehkä juuri siksi vältyin piiskalla. Osasin olla varppeillani käytöksestäni pienimmästäkin vihjeestä, etten ärsyttäisi, ja niin piiskaa ei tarvittu.
Mä luulen, että jotkut uskovaiset ajatteli, että se on oikeasti hyväksi lapselle ja on suorastaan velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Sain piiskaa lapsena enkä sitä todellakaan hyvällä muista. Ei voi sanoa että arvostus nousi vanhempiani kohtaan. Miten vanhemmat ei tajua että lapsetkin on joskus aikuisia ja varmasti muistaa tuon perseilyn lopun ikänsä.
En ikinä voisi käyttää väkivaltaa omiin lapsiini.
Sama kokemus, tuo ajatus että sain piskaa ja olen normaali, on niin kiero ajatusmalli kun voi aikuisella ihmisellä vain olla. Ihminen toivottavasti kehittyy ja oppii virheistä, jopa toisten. Se että sinut on kasvatettu pelolla, ei tarkoita ettäkö se olisi se oikea tapa.
Ap Sinua on kohdeltu väärin, koska vanhempasi ovat jatkaneet tapaa, jolla heidät on kasvatettu ja toivottavasti tajuat mennä itseesi ja katkaista kierteen omien lapsiesi kohdalla.
Ei se fyysinen kuritus ole laissa ihan turhaan rangaistava teko tänäpäivänä.
Minä sain muutaman kerran remmiä ja todellakin ihan syystä. Aika paljon piti hölmöillä ennen kuin sai remmiä. Hyvä lapsuus oli kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että jotkut uskovaiset ajatteli, että se on oikeasti hyväksi lapselle ja on suorastaan velvollisuus.
niin varmasti ajatteli kuten demoneilla ja helvetillä pelottelu. Fyysistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saatiin vain tukkapöllyä.
vain?
ja miksihän fyysinen väkivalta on oikeutettu lasta kohtaan, mutta ei aikuista, sitä ei ole kukaan perustellut. Tai miksi eläimiä ei saa fyysisesti kouluttaa mutta lapsia saa?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain muutaman kerran remmiä ja todellakin ihan syystä. Aika paljon piti hölmöillä ennen kuin sai remmiä. Hyvä lapsuus oli kaikin puolin.
Varmasti koska et paremmasta tiedä ja olet kasvatettu tuohon ajatteluun.
Juu, remmistä saatiin jos tuli pahasti hölmöiltyä, mutsilla oli piiska keittiön hyllyn päällä,sillä vedeltiin kintuille, samoin joskus tukkapöllyä kun ei uskottu mitä sanottiin. Nurkassa on seisottu sekä kotona, että koulussa. En koe mitenkään traumatisoituneeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin varmasti ajatteli kuten demoneilla ja helvetillä pelottelu. Fyysistä väkivaltaa.
korjaan henkistä, menee ilm. liian tunteisiin koko aihe että termit sekoittuu.
Mulla oli hyvä koti ja rakastavat vanhemmat. Joskus sain isältä luunapin ja äidiltä remmiä. Aiheesta. Viimeisen kerran 14v:nä kun oli kadonnut kesällä 6 viikoksi. Tämä siis 70 -luvulla jolloin ei ollut mitään keinoja tavoitella.
Ei todellakaan jäänyt traumoja. Omia lapsia olen joskus napannut hiuksista kiinni kun ei ole sama mennyt perille mutta eipä nuokaan näytä kärsineen.
Olen saanut muutaman kerran piiskaa, syitä en muista. Se oli nöyryyttävää, vähän kivuliasta. Meillä oli hyvä lapsuus, enkä koe traumatisoituneeni, mutta en kyllä koe hyötyneenikään niistä piiskauksista. Omia lapsiani en aio piiskata.
On lapsena vähän ravisteltu, tukkapöllyä tai niskasta puristusote, niin kotona kuin koulussa eikä koskaan aiheetta :-) Ei meidän poikien kukkoilu ainakaan millään saarnoilla ja "rakentavilla keskusteluilla" talttunut, sellaisille vain naureskeltiin.
Eläinten maailmaa seuraillessa näkee, kuinka villit pennut tarvitsevat välillä pientä kurinpalautusta. Ei ihmispentu siitä poikkea mitenkään.
Sillä on pikkaisen eroa oliko kyseessä lapseen kohdistunut mielivaltainen pahoinpitely vai huonosta käytöksestä annettu rangaistus, jonka lapsi voi omalla käytöksellään välttää. Jos kyseessä on laillinen keino, jota käytetään kaikissa muissakin perheissä, asia ei traumatisoi.
Tukkapöllyä saatiin kun oikein ilkeitä veljen kanssa oltiin.
Ei jäänyt traumoja.
Minulla oli arjessa usein kuultu lause vielä teininäkin "nyt tottelet tai saat remmiä". Tosi nöyryyttävää kun tuo yksi lause riitti siihen, että ei uskaltanut sanoa enää vastaan. Remmiä kuitenkin käytettiin tosi harvoin, mutta kuitenkin niin, että tiesi, mitä olisi seurannut, jos ei olisi totellut.
Vierailija kirjoitti:
Sillä on pikkaisen eroa oliko kyseessä lapseen kohdistunut mielivaltainen pahoinpitely vai huonosta käytöksestä annettu rangaistus, jonka lapsi voi omalla käytöksellään välttää. Jos kyseessä on laillinen keino, jota käytetään kaikissa muissakin perheissä, asia ei traumatisoi.
Vyöllä kurittaminen ei ole laillinen keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vyöllä kurittaminen ei ole laillinen keino.
Kielto taisi tulla jo 80-luvulla
Mun lähes kaikki kaverini lapsuudessa saivat piiskaa. Jollain läimittiin takalistoa. Itseäni vain tukistettiin ja raahattiin korvasta nurkkaan seisomaan. Ja kaikki oltiin ihan normaaleista hyvistä perheistä. Ei jäänyt katkeruutta tai traumoja. Se oli siihen aikaan niin tavallista.