Hirveintä, mitä olet syönyt tai juonut kohteliaisuudesta?
Kommentit (1840)
joskus 9-vuotiaana olin uudella kaverillani, taisi olla joku pyhä tai juhlapäivä. Olivat tehneet pihviä ja kattoivat hienosti pöydän. Kaverini äiti laittoi mun lautaselle (en saanut edes itse ottaa tai kertoa paljonko syön) Pihvin, ja 2 pientä perunaa. Kaatoi myös pienen lasin alle puolilleen jotain jaffaa (Luuliko että oon joku 4-vuotias enkä osaa juoda sotkematta), ja lähetti pöytään. Pöydässä ei ollut mitään juomia, ja tunnelma oli muutenkin sellainen shh, kaikki nyt hiljaa ja syödään, ei puhuta ollenkaan. Otin veitseni ja aloin leikkaamaan palaa pihvistäni. ensimmäisellä leikkauksella jo huomasin, että verinen neste valui lautaselle.. Oli tosi raakaa, enkä ollut sellaista tottunut syömään. Katsoin kaveriani, joka innoissaan mässytti omaa veripihviään. Söin pihvin väkisin, suunnittelin koko ajan koska on pakko ottaa hörppyä siitä limsasta, koska sitä tosiaan oli tosi vähän, enkä kehdannut pyytää lisää. Äitini tuli pian ruuan jälkeen hakemaan mut, oli huono olo ja kerroin että oli raakaa pihviä. Oksettava olo ei lähtenyt, ennenkuin kotona tulikin sitten oksennus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni lupaili tehdä meille iltapalaksi lämpimiä voileipiä ja oletin että niihin tulee kinkkua, jauhelihaa tai tonnikalaa . Oli aika karu yllätys todeta, että juustokuoren alla piilotteli jalapenoja ja herkkusieniä ! Vielä kun nälkäisenä menin suoraan töistä... ja mies tottakai huomasi ettei maistu ja loukkaantui.
Melkoinen dorka täytyy olla että tarjoaa tuosta vain jalopenoja ja vielä piilotettuna!
Hahah. Minäkin olen tehnyt tämän ihan saman tempun lämppäreillä mutta miehelleni. En oikeasti edes tullut ajatelleeksi asiaa, koska minusta nuo perus jalopenot eivät ole kovinkaan tulisia. Ihan puhdas vahinko.
Eikä kukaan niitä tarkoituksella "piilottele". Se juustoraaste/raaste-keltuainen/raaste-smetana pistetään siihen lämppäreiden päälle jotta se sulaessaan kuorruttaa leivät ja pitää muut täytteet paikoillaan.
Raaka lampaasta tehty rosvopaisti. Tekijäkin sanoi, ettei ollut täysin kypsynyt....lammas oli ihan raakaa ja säikeistä, sitkeetä. Edes puukko ei mennyt läpi. Piilotin lihan serviettiin.
Toinen oli anopin kesäkeitto. Rasvattomassa maidossa lillui pakastevihanneksia, ei suolaa, ei mitään mausteita. Oli kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran ostin irtoteetä (nimeä en todellakaan muista) joka maistui kammottavalle. Ihan kuin teelehtiä olisi jossain sillivedessä uitettu. Jouduin heittämään roskiin koko satsin, kukaan kaverinikaan ei halunnut ottaa lahjoitusta vastaan. En sitten tiedä olisiko kyse ollut niistä savustetuista teelehdistä, minkä joku toinen kommentoija aiemmin mainitsi. Ääniä
Vihreää teetä kuulemma saatetaan lannoittaa kalanraadoilla.
Olimme mieheni kanssa kylässä miehen työkaverin ja hänen vaimonsa luona. Rouva oli tehnyt suolaisen piirakan joka näytti ihan normaalilta, mutta..... maku oli kaikkea muuta. Rouva kertoi että kyseessä on jokin keskiaikainen reseptimuunnelma. Piirakassa oli silavaa vai mitä ihraa se nyt on, lisäksi rusinoita ja muita kuivattuja hedelmiä, hiukan jotain lihanpaloja. Se ihra pyöri suussa. Yhtäkkiä mieheni poistui pöydästä ja syöksyi ovesta ulos . Palasi takaisin ja sanoi että autoon jäi valot. Todellisuudessa kävi puskassa oksentamassa. Mä oksensin kotona.
Olin lasten kanssa vierailulla iäkkään setäni luona. Hän oli tehnyt pitkänmatkalaisille ruokaa, kaupan ranskalaisia, joihin oli lisännyt öljyä, eineslihapyöryköitä ja pikkuporkkanoita, jotka niin ikään lilluvat öljyssä. Sain jotenkin nieleskeltyä ne löllöt ranut, mutta tiukkaa teki. Pointsit lapsille, jotka myös söivät tarjotut safkat, kun olin varoitellut, että siellä ei sitten konstailla, vaan syödään, mitä annetaan.
Käyttäjä28010 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveinta mita oon kohteliaisuudesta syony on kylla kaupan valmis kinkkupiirakka kylmana. Olin siis kaymassa kaverin luona Englannissa ja jostain syysta oottelin sita kaveria sen kampalla pitemmankin tovin ja alkoi ihan oikeasti olla jo nalka. Kaverin kamppis hengaili mun kanssa olohuoneessa ja laitto itellensa sitten ruokaa (sen valmiin kinkkupiirakan) ja tarjos mullekin: ja mikas siina, nalka kun oli. Tajuamatta, etta sita ei ollu lammitetty, aloin syoda ja jarkytys oli aikamoinen, se maku oli jotain ihan hirveeta. Kohteliaisuudesta sitten soin sen palan... Ja taytyy sanoa, etta oon erittain kaikkiruokainen ja toi piirakkakin ois ollu ok, jos se ois ollu lammin...
Olet varmaankin syönyt perinteisen pork pie'n, mikä syödäänkin kylmänä:
A pork pie is a traditional British meat pie, usually served cold. It consists of a filling of roughly chopped pork and pork fat, surrounded by a layer of jellied pork stock in a hot water crust pastry
Mulle tuli ennemmin mieleen quiche lorraine jonka voi syoda kylmana tai lampimana. Aika yleista taalla Briteissa
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu hengasi afrikkalaisen kanssa ja kerran he halusivat tarjota aitoa afrikkalaista lihaa, se oli niin tulista ettei makunystyrät kyllä maistaneet mitään vaan halvaantuivat. Oli jotenkin nolo tapahtuma. Onneksi porukkaa oli jotain 8-10 henkeä että kumminkin juttelemista riitti.
En tiedä sitten, onko heillä tapana ylimaustaa liha kun se voi siellä Gambiassa olla pilaantunutta?
En usko, että pilaantumisen takia ylimaustavat, vaan on pikemminkin alueellinen mieltymys. Olen itekin syönyt useampaan kertaan hirveen tulista gambialaista lihaa. Olen myös muitakin ruokia syönyt kuin lihaa ja muutkin on melko tulista, myös kastikkeet. Mutta siihen tottui, kun tarpeeksi usein kävi kylässä syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin kerran työni puolesta isompaa tuotekokonaisuutta erääseen epähygieeniseen maahan. Olin siellä siis työmatkalla. Potentiaalinen asiakas tai oikeastaan sen johtaja halusi tarjota minulle illallisen. Lämmin ruoka oli ok, mutta jälkiruuan nähtyäni mietin, että miten saisin skipattua sen. Yritin selittää jotain siitä, että olen syönyt niin paljon, ettei mahdu. Asiakaskandidaatti oli miltei loukkaantunut, kun oli rouvansa erikoisuus. Pakkohan sitä oli maistaa ja seuraavana yönä alkoi mahatauti, joka kesti sen kaksi viikkoa.... Muuten olin tarkka syömisistäni.
No mitä se ällöttävä jälkiruoka sitten oli?
Eihän tuossa puhuttu mitään jälkiruoan ällöttävyydestä? Itse jättäisin esimerkiksi Intiassa syömättä kypsentämättömiä tai jäähtyneitä ruokia, vaikkapa kuorettomia hedelmiä tai vihanneksia. Tai raaka kananmuna (majoneesissa tms.).
Aasialainen ex-poikaystäväni toi kotoaan itse kuivattua lihaa, josta sitten tehtiin currya mausteiden ja kasvisten kanssa. Liha haisi joltakin koirien kuivatulta herkulta ja maistui järkyttävältä. Lisäksi se oli niin sitkeää, että se pyöri suussa ikuisuuden. Olimme seurustelleet vasta vähän aikaa, joten kohteliaana suomalaisena söin ruuan. Kyyneleet silmissä nielin palat pureskelematta. Myöhemmin kyllä myönsin, että en lihasta tykännyt.
Toinen samaisen miehen herkku oli sekin kotoa tuotu ghi/ghee-voi, eli aasialainen kirkastettu voi. Se maistui aivan eltaantuneelle. En pystynyt syömään.
jotain täytekakkua palan, pelkkää sokeria ja lisää sokeria jossain hillon muodossa ja kermavaahtoa päällä.
ei tuommoista kukaan ihminen tartte . monta tuntia huono olo sen jälkeen .
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä28010 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveinta mita oon kohteliaisuudesta syony on kylla kaupan valmis kinkkupiirakka kylmana. Olin siis kaymassa kaverin luona Englannissa ja jostain syysta oottelin sita kaveria sen kampalla pitemmankin tovin ja alkoi ihan oikeasti olla jo nalka. Kaverin kamppis hengaili mun kanssa olohuoneessa ja laitto itellensa sitten ruokaa (sen valmiin kinkkupiirakan) ja tarjos mullekin: ja mikas siina, nalka kun oli. Tajuamatta, etta sita ei ollu lammitetty, aloin syoda ja jarkytys oli aikamoinen, se maku oli jotain ihan hirveeta. Kohteliaisuudesta sitten soin sen palan... Ja taytyy sanoa, etta oon erittain kaikkiruokainen ja toi piirakkakin ois ollu ok, jos se ois ollu lammin...
Olet varmaankin syönyt perinteisen pork pie'n, mikä syödäänkin kylmänä:
A pork pie is a traditional British meat pie, usually served cold. It consists of a filling of roughly chopped pork and pork fat, surrounded by a layer of jellied pork stock in a hot water crust pastry
Mulle tuli ennemmin mieleen quiche lorraine jonka voi syoda kylmana tai lampimana. Aika yleista taalla Briteissa
Oikein tehty Quiche Lorraine on todella hyvää! Itse briteissä siihen ihastuneena teen sitä usein ja nyt rupesinkin miettimään että onko mun vieraat yökkäillyt sitä syödessään oikeasti xD
Vähän ohis, mutta joku kirjoitti (olikohan tämä ketju) saaneensa kylässä maitoon keitettyä siskonmakkarakeittoa. Huh huh huh, sanon minä.
Pakastemustekalarenkaita mikrossa lämmitettyinä.
1) Navetalta/lehmänpaskalta maistuva lihasoppa eräissä talkoissa. En vieläkään ymmärrä miten se saattoi maistua niin järkyttävän pahalta suussani, ja kenenkään muun ilmekään ei värähtänyt - hyvällä halulla tirpoivat lautasellisen naamaansa. Minä yökkäilin ja söin kun oli niin kamala nälkä.
2) Naudan kieltä. Ei maultaan pahaa (sitä itse asiassa syötiin aika usein mummolassa, joko naudan tai sian kieltä), mutta siinä vaiheessa alkoi tehdä pahaa kun huomasin että mun kielenpalassä törröttää myös hammas :O
3) Pahentuneesta jauhelihasta tehty makaronilaatikko. Valitin äidille että se maistuu oudolta, äiti vaan pakotti syömään. Sain viisi päivää kestäneen ruokamyrkytyksen.
4) Musta kahvi. Olin kylässä iäkkään henkilön luona, väsytti ihan pirusti ja kysyin voisinko mitenkään saada kahvia. No sitä ei hänellä ollut, mutta hän ehdottomasti halusi kinkata lähikauppaan sitä hakemaan ja kielsi jyrkästi mua menemästä ostoksille. Enpä sitten hokannut että olisi pitänyt pyytää tuomaan maitoakin samalla. Kahvi oli siis pakko särpiä mustana ja se oli vielä tosi, tosi vahvaa. Huh. No, eipä enää väsyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Oikein tehty Quiche Lorraine on todella hyvää! Itse briteissä siihen ihastuneena teen sitä usein ja nyt rupesinkin miettimään että onko mun vieraat yökkäillyt sitä syödessään oikeasti xD
Kylla minakin tykkaan mutta mieluummin lampimana
Suomalainen suodatinkahvi. Mieluummin vaikka kylmää vettä.
Melkoinen dorka täytyy olla että tarjoaa tuosta vain jalopenoja ja vielä piilotettuna!