#Metoo - äitien uupumus
Äitien uupuminen on varmaan puhuttua yleisempää, asiasta ei vaan puhuta. Olenko oikeassa?
Kommentit (54)
Itsellä on uupumusta, mutta nyt kävin yksityisellä lääkärillä, niin selvisi että sen taustalla on ilmeisesti vitamiinien ja hivenaineiden puutoksia. Minulla oli puutteita tai vajetta monesta vitamiinista sekä raudanpuute. Aloin juuri syödä lääkärin määräämiä lisäravinteita ja toivon että nämä auttaisivat. Mietin, onkohan monella muullakin äidillä vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on uupumusta, mutta nyt kävin yksityisellä lääkärillä, niin selvisi että sen taustalla on ilmeisesti vitamiinien ja hivenaineiden puutoksia. Minulla oli puutteita tai vajetta monesta vitamiinista sekä raudanpuute. Aloin juuri syödä lääkärin määräämiä lisäravinteita ja toivon että nämä auttaisivat. Mietin, onkohan monella muullakin äidillä vastaavaa.
Varmasti on, itsellä on alle vuoden ikäinen vauva ja syöminen on kyllä vähän niin ja näin. Jotenkin haastavaa pitää itsestään huolta! Olen miettinyt kotiavun pyytämistä neuvolan kautta, onko tosiaan niin että ei kannattaisi, vaan mieluummin kannattaa palkata yksityinen?
Itse erehdyin kertomaan uupumuksesta esikoisen kohdalla aikoinaan, jumalaton tenttausrumba ja kotikäynnit alkoi.
Ei mitään apuja päin vastoin, sain onneksi karisteltua pois kannoilta. Hymyssä suin vaikka mikä olisi, tästä eteen päin.
Nyt sitten asiat paljon paremmin, itse se on itseään autettava. Tai ainakin näin minun tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole niin hullu, että valittaisi uupumusta neuvolassa, saati hakeutuisi perheneuvolaan jos on vaikka taapero ja vauva. Lasu lähtee nopeammin kuin hauki rannasta ja siinäpä sitten olet arvioitavana ja saat "keskusteluapua".
Jokaisen kannattaa todellakin sisäistää, että se avautuminen vaan lisää rasitusta, ei tuo mitään konkreettista apua tilanteeseen. Joku 22 v sosionomi tulee juttelemaan siitä, että perunat kannattaisi keittää kuorineen niin vitamiinit säilyisi ja että reippailu ulkoilmassa auttaa jaksamaan!
Minä koitin hakea apua jaksamiseen neuvolasta. Tosiaan kävin töissä ja hoidin pieniä lapsia, rahat meni miehen yritykseen eikä miestä sen vuoksi kotona näkynytkään. Apu oli juuri tuota puheapua. Olisin toivonut vaikka kerran kuussa lapsenvahtia tms. Vaikka sen sijaan, että meillä kävi joku ohjeistamassa rutiineista. Ei se sentään haitaksi ollut, mutten hirveästi avuksikaan.
Ei mitä h*lvettiä?! Uhriutukaa nyt vähän lisää!! Itse olette lapset tehneet, kenenkään MUUN VIKA EI OLE jos et jaksa, vain sinun. Ootte sairaita
Vierailija kirjoitti:
Ei mitä h*lvettiä?! Uhriutukaa nyt vähän lisää!! Itse olette lapset tehneet, kenenkään MUUN VIKA EI OLE jos et jaksa, vain sinun. Ootte sairaita
Hohhoijaa.............
Ei siitä voi puhua, olet automaattisesti huono äiti, katsos ennenvanhaan jaadijaadijaa...
niin ennen vanhaan oli koko suku apuna, nyt on pärjättävä yksin oli puoliso tai ei lapsen huolehtimis vastuu on aina ensisijaisesti äidillä.
"itseppähän lapsesi teit" joo niin tein mutta en yksin.
Vierailija kirjoitti:
sä olet, ei kukaan yksin sitä lasta tee. Lisää siihen vielä työt päälle ja mistään et apua saa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en puhu uupumuksestani, sillä minulla on vain yksi kouluikäinen lapsi. Jos sanoisin olevani väsynyt ja uupunut arkeen, saisin vain osakseni silmien pyörittelyä ja arvostelua, kun en selviä edes yhdestä.
Uupumukseni ei niinkään ole äitiyden tai lapsen vika. Mutta arjen pyöritys käy voimille, kun mies on välillä 20pv kuukaudessa työreissussa. Tukiverkot asuvat satojen kilometrien päässä, eikä nykyisellä kotipaikkakunnalla ole sellaisessa elämäntilanteessa olevia kavereita, joilta kehtaisi pyytää apua(kaikilla enemmän ja pienempiä lapsia). Päälle vielä omat nopeassa tahdissa etenevät jatko-opintoni ja niistä aiheutuva stressi sekä lapsen kouluun liittyvät lisähommat ja hänen tavoitteellinen harrastus, johon hän suhtautuu niin intohimoisesti, ettei siitä voi tinkiä.
Miehesi saa matkapäivärahaa. Palkkaa niillä apua.
Vierailija kirjoitti:
Nää on taas näitä. Sanotaanko esim. työstänsä burnoutin saaneelle ”itteppähän oot työsi valinnu, älä valita”. Harvemmin...
Mä en oikein tiedä mistä johtuu, että tämän päivän naiset ovat niin heikkoja, uupuvat niin töissä kuin kotona, vaikka elämä on paljon helpompaa kuin aiemmin. Miten teidät on kasvaettu? Onko teiltä lapsina, nuorina vaadittu mitään, vai olitteko niitä vapaamatkustajia, joiden vanhemmat vähän siloitteli elämää? Millaiset puolisot teillä on?
Tämä ihmettely vain yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein tiedä mistä johtuu, että tämän päivän naiset ovat niin heikkoja, uupuvat niin töissä kuin kotona, vaikka elämä on paljon helpompaa kuin aiemmin. Miten teidät on kasvaettu? Onko teiltä lapsina, nuorina vaadittu mitään, vai olitteko niitä vapaamatkustajia, joiden vanhemmat vähän siloitteli elämää? Millaiset puolisot teillä on?
Niin. Ennen vanhaan nainen saattoi jäädä kotirouvaksi loppuiäkseen eikä kukaan ihmetellyt. Kotiapua sai kunnalta kun meni sappikivileikkaukseen. Kaikki perheiden palvelut lähellä. Lapset juoksi itsekseen, toistensa hoivissa, koulu tms ei edellyttänyt mitään.
Nykyään pitää palata töihin heti, mitään apuja ei saa mistään, julkiset palvelut ajettu, joka puolelle pitää osallistua, päiväkoti ja koulu ”osallistaa” ja vanhemmuudesta on tehty tähtitiedettä. Joka paikassa jaellaan neuvoja, vaaditaan ja paheksutaan. Ennen riitti kun piti hengissä eikä sekään ollut niin tarkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä perustelet että elämä on helpompaa nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten hitossa tämäkin liittyy #metoo kampanjaan?
Ei liity seksuaaliseen ahdisteluun mitenkään, mutta samanlainen tabu, josta ei uskalleta puhua ilmiön yleisyydestä (koska luullaan, ettei se ole niin yleistä)
Täysin eri mieltä.
Maan tapahan on kailottaa kaikkialla ja kovaa, miten lasten tekeminen on hullua ja aivan liian rankkaa ja pilaa parisuhteen ja tuhoaa elämän maapallolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole edellinen, mutta onhan se nyt päivänselvää, että nykyään huushollin pito on vaivatonta, kun on tiskikoneet ja pyykkikoneet ja kuivaajat ja imurit ja ostopalvelut. Eikä kenenkään tarvitse taistella henkensä pitimiksi. Voi valita, muuttaako työn perässä vai jääkö kotiin. Kaikille on katto pään päälle, ruoat ja vaatteet ja iphonet ja höyryuunit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole edellinen, mutta onhan se nyt päivänselvää, että nykyään huushollin pito on vaivatonta, kun on tiskikoneet ja pyykkikoneet ja kuivaajat ja imurit ja ostopalvelut. Eikä kenenkään tarvitse taistella henkensä pitimiksi. Voi valita, muuttaako työn perässä vai jääkö kotiin. Kaikille on katto pään päälle, ruoat ja vaatteet ja iphonet ja höyryuunit.
Ja sillä tyylillä kun ennen vanhaan hoidettiin lapset, ne lapset löhtee tänä päivänä huostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sillä tyylillä kun ennen vanhaan hoidettiin lapset, ne lapset löhtee tänä päivänä huostaan.
Ja kuitenkin nykyajan lapsilla on enemmän vaivoja ja diagnooseja ja traumoja kuin ikinä.
Minä en puhu uupumuksestani, sillä minulla on vain yksi kouluikäinen lapsi. Jos sanoisin olevani väsynyt ja uupunut arkeen, saisin vain osakseni silmien pyörittelyä ja arvostelua, kun en selviä edes yhdestä.
Uupumukseni ei niinkään ole äitiyden tai lapsen vika. Mutta arjen pyöritys käy voimille, kun mies on välillä 20pv kuukaudessa työreissussa. Tukiverkot asuvat satojen kilometrien päässä, eikä nykyisellä kotipaikkakunnalla ole sellaisessa elämäntilanteessa olevia kavereita, joilta kehtaisi pyytää apua(kaikilla enemmän ja pienempiä lapsia). Päälle vielä omat nopeassa tahdissa etenevät jatko-opintoni ja niistä aiheutuva stressi sekä lapsen kouluun liittyvät lisähommat ja hänen tavoitteellinen harrastus, johon hän suhtautuu niin intohimoisesti, ettei siitä voi tinkiä.