Miksi nainen EI suostuisi tutkimukseen synnytyksen jälkeen?
Ei käsitä.. joku synnyttänyt veti jutun virkamiespolkua pitkälle koska häntä "painostettiin" sisätilatutkimukseen synnytyksen jälkeen. Luulis haluavan tietää et kaikki on siellä ok synnytyksen jälkeen??
Kommentit (270)
Minä olen perunut kaikki seulonta-ajat. Tiedän liikaa ja siksi jätän menemättä.
No voi luoja. Jälkitarkastus on pakollinen etuutta varten, sisätutkimus ei. Siitä voi kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen perunut kaikki seulonta-ajat. Tiedän liikaa ja siksi jätän menemättä.
Voitko kertoa jotain tiedoistasi?
Itsekään en mene (enää) seulontoihin. Hoidan asiat itse yksityisellä omassa aikataumussani.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että sektion jälkeen ei tehdä tätä sisätutkimusta.
Kyllä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tehdään.
Ei tehdä yhtään minkään jälkeen, jos nainen ei suostu. Sille lääkärille voi sanoa kohteliaasti, ei en halua sisätutkimusta kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Jos te kerta itse näätte että siellä on paikalla kandeja niin miksi ihmeessä ette avaa sitä suutanne?!?!? "Ei lupaa kysytty", no avasitko itse suusi? Jokainen voi avata suunsa ja sanoa ettei halua opiskelijoita paikalle!
Juuri kerroin että ajan ulos ja opetan samalla käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä voisi tehdä kansalaisaloitteen, että sisätutkimusta ei vaadita vanhempainrahan saamiseksi. Ihmisarvoa loukkaavaa.
Todellakin. Ihan käsittämätöntä että tälläinen ehto vielä on. Mihin se perustuu? Etenkin jos nainen on käynyt synnyttämässä sairaalassa, ei mielestäni tälläistä "todistetta" synnyttämisestä enää tarvita.
Monia muitakin sisätutkimuksia on sitäpaitsi jätetty raskaudenseurannasta pois, koska ne on todettu tarpeettomiksi; eli pelkällä käsikopelolla ja kurkkauksella ei voida tehdä minkäänlaisia tarkkoja johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Päinvastoin, sillä turhalla kopeloinnilla voidaan aiheuttaa raskaudelle jopa haittaa.
Jos äiti itse tuntee synnytyksen jälkeen kaiken olevan kunnossa, asia todennäköisesti on juuri niin. Tarpeettomia toimenpiteitä tulee välttää, ja ylipäätään meillä kaikilla tulee olla oikeus koskemattomuuteen ja oikeuteen päättää omasta kehostaan. Myös äideillä.
t. kahdesti synnyttänyt ja ekan synnytyksen jälkeen pakotettu jälkitarkastukseen ja sisätutkimukseen - viiden miespuolisen kandin pällistellessä vieressä. Sisätutkimus tehtiin vieläpä kahdesti, ensin kandi ja sitten lääkäri. Suostumusta ei kysytty.
En usko, en usko, en usko. Niin paksua tuubaa, itsekö peukutit noin monta kertaa vai uskoiko joku oikeasti? Ei, niitä kandeja ei pyöri laumana pällistelemässä eikä missään opetustilanteessa kysymättä pyydetä naista levittämään lettunsa levälleen mieslauman edessä. Ei ole totta, pilaatte av:n valehtelullanne.
Mitä jälkitarkastukseen tulee, ymmärrän että se on joillekin vaivojaan vähätteleville tarpeellinen - saadaan säästöjä kun heidät velvoitetaan tuen eväämisen uhalla muiden mukana jälkitarkastukseen. Mutta ei se oikein ole. Itselläni kolmesta synnytyksestä ei jäänyt minkäälaista vikaa, joten ne jälkitarkastustirkistelyt olivat aivan turhia. Niiden pitäisi olla vapaaehtoisia.
Ja tosiaan, kyllä tuollaisessa kysytään lupa, joskus ehkä painostaen, että saako opiskelija olla mukana. Ikinä koskaan ei viittä miesopiskelijaa ole sorkkimassa jälkutarkastuksessa mukana. Miksi? Koska ensinnäkin se on traumaattinen ajatuskin ja toiseksi - jälkitarkastuksessa harvoin on edes mitään opittavaa. "Supistaisitko voimakkaasti? Joo, kaikki kunnossa."
Voi kuule. Kyllä niitä opiskelijoita vain parveilee lupaa kysymättä. Itse kysyn aina keitä huoneessa olevat ihmiset on. Meillä oli jopa neuvolassa joku sairaanhoitajaharjoittelija josta ei kerrottu kuka on.
Tuskin oli sh- opiskelija, todennäköisemmin th-opiskelija. Niitähän nyt on kokoajan neuvoloissa, itselläkin ollut lähes joka kerralla. Pakko se on oppia käytännön työ käytännössä. Vai haluatko että nämä opiskelijat valmistuvat ja tulevat työelämään ilman mitään käytännön kokemusta? Siitä vasta ulinaa riittäisikin.
Ja tottakai kandien on pakko opetella sisätutkimusten teko ja myös hoitsuopiskelijat harjoittelee papan ottoa. Sehän on pakko harjoitella, ei sitä millään nukella opita vaan oikeilla potilailla. Lupa toki aina pitää kysyä, mutta myös asiakkaan täytyy itse osata avata suunsa.
Whatever hoitaja.
Harjoitelkoon toisillaan tai vaikka valmiilla lääkäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tehdään.
Ei tehdä yhtään minkään jälkeen, jos nainen ei suostu. Sille lääkärille voi sanoa kohteliaasti, ei en halua sisätutkimusta kiitos.
Sitten se lääkäri kieltäytyy kohteliaasti kirjoittamasta jälkitarkastustodistusta, koska ”sisätutkimus nyt kuuluu jälkitarkastukseen”. Eikä Kela maksa vanhempainrahaa.
Laissa ei mainita sisätutkimusta, vaan että tehdään tarpeelliset asiat terveyden toteamiseksi tai jotain sinnepäin. Lääkäri voi myös haastatella ja kysellä onko kipuja, haavoja tms. Tämä on riittävä toimenpide varmistamaan, että asiat ovat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tehdään.
Sitten se lääkäri kieltäytyy kohteliaasti kirjoittamasta jälkitarkastustodistusta, koska ”sisätutkimus nyt kuuluu jälkitarkastukseen”. Eikä Kela maksa vanhempainrahaa.
Silloin lääkäri toimii väärin. Laki ei määrää sisätutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Miesten yleisin syöpä taitaa olla eturauhassyöpä, mutta mitään seulontoja miehille ei kuitenkaan ole.
Naisille kyllä on papaseulonnat säännöllisesti.
Miehillekin on seulontoja, mutta siihen sisältyy takaröörin kautta tunnustelu.
Nykyään seulonta tehdään verikokeella.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinne gynelle ole mikään pakko mennä. Kukaan ei pakota menemään sinne eikä pakota menemään Papa seulontoihin!
mitä nyt tulee aika milloin pitää mennä jonka joutuu peruttamaan
Seulontojen peruminen on helppoa. Niihin ei ole pakko mennä.
Riittää, että soittaa ja sanoo peruvansa ajan. Ilmeisesti tämä on tosi yleistä, koska mitään ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tehdään.
Niin toimii, mutta kenellä vastasynnyttäneellä on voimia lähteä taistelemaan Kelan ja mahdollisesti hallinto-oikeuden kanssa asiasta?
Turhat tarkastukset voitaisiin jättää väliin ja pistää resurssit synnytysvaurioiden hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Laissa ei mainita sisätutkimusta, vaan että tehdään tarpeelliset asiat terveyden toteamiseksi tai jotain sinnepäin. Lääkäri voi myös haastatella ja kysellä onko kipuja, haavoja tms. Tämä on riittävä toimenpide varmistamaan, että asiat ovat kunnossa.
Lääkärit tunnetusti tuntevat kovin heikosti työtään koskevaa lainsäädäntöä ja luottavat ennemmin rutiineihinsa. ”Näin on aina tehty”. Tosi harvat terveyskeskuslääkärit viitsivät ylläpitää osaamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten yleisin syöpä taitaa olla eturauhassyöpä, mutta mitään seulontoja miehille ei kuitenkaan ole.
Naisille kyllä on papaseulonnat säännöllisesti.
Miehillekin on seulontoja, mutta siihen sisältyy takaröörin kautta tunnustelu.
Nykyään seulonta tehdään verikokeella.
Voitaisiin tehdä myös kuvaamalla "mutta kun maksaa liikaa" ja samaan aikaan kaikenlaisia tissigrafioita pyöritetään kiihtyvällä tahdilla. Lääkäristä varmaan kivempi kaivella sitä takarööriä.
Niin ja verikokeilla ei seulota yhtään mitään vaan koe otetaan jos oireiden ja/tai rööritunnustelun perusteella on aihetta epäillä.
Uskovainen ikäneito sanoo, että kuolee mieluimmin kohtusyöpään kuin menee gynekologisiin tutkimuksiin. Vakaumus se on sekin, jota pitää kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tehdään.
Niin toimii, mutta kenellä vastasynnyttäneellä on voimia lähteä taistelemaan Kelan ja mahdollisesti hallinto-oikeuden kanssa asiasta?
Juristillasi tai aviomiehelläsi on. Kai sinulla on jompikumpi tai molemmat?
Eihän sinne gynelle ole mikään pakko mennä. Kukaan ei pakota menemään sinne eikä pakota menemään Papa seulontoihin!