Maitokahviläiskät vauvalla
Onko muiden vauvoilla/lapsilla maitokahviläiskiä? Meidän 5kk vauvalla on 2 läiskää ja kovasti mietityttää että mitä jos niitä tuleekin lisää ja syyksi paljastuisi jokin geneettinen sairaus kuten neurofibromatoosi 1. Tiedän, että läiskistä on syytä enemmän huolestua vasta jos niitä on 6 tai enemmän mutta kun niitä on nyt 5kk iässä jo 2 kappaletta niin pistää huolettamaan. :(
Olisi huojentavaa kuulla, jos muillakin vauvoilla on näitä ja kaikki hyvin :)
Kommentit (14)
Meillä ilmeisesti odotettiin olevan, koska kummankin lapsen neuvolakorttiin kirjattiin: ei tyypillisiä café au lait-läikkiä.
Mitä tällä tiedolla tekee?
Puolisoni on toki tummempi-ihoinen kuin minä ja kotoisin Afrikan mantereelta, mutta hyvin sekoittunut etnisesti, eikä varsinaisesti black.
Mitäs sitten, jos vauvalla on kokovartalon espresso-läikkä?
Mun lapsella oli vähän vanhempana 1 valkoläiskä ja 2 maitokahviläiskää. Tehtiin jotkut tutkimukset ja lopulta oltiin sitä mieltä, että ei ole neurofibramotoosia.
En muista mitään asiasta enää.
Ompas täällä taas asiallista kommentointia, huoh!
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella oli vähän vanhempana 1 valkoläiskä ja 2 maitokahviläiskää. Tehtiin jotkut tutkimukset ja lopulta oltiin sitä mieltä, että ei ole neurofibramotoosia.
Kiitos kommentistasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentistasi!
Eipä mitään, vaikka ei siitä mitään apua varmaan ollut. Olin jo omassa mielessäni ihan varma, että kyllä se on neurofibramotoosi. Kuten sanottu, tutkimusten jälkeen unohdin koko asian. En edes muista tutkimuksista enää mitään.
Kysele tutkimusten perään ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentistasi!
Eipä mitään, vaikka ei siitä mitään apua varmaan ollut. Olin jo omassa mielessäni ihan varma, että kyllä se on neurofibramotoosi. Kuten sanottu, tutkimusten jälkeen unohdin koko asian. En edes muista tutkimuksista enää mitään.
Juuri 5kk käynnillä kyselin ja sitä ennen 4kk lääkärineuvolassa mutta kuulemma kaikki kunnossa kun läikkiä on alle 6kpl. Ja sen toki uskon. Lähinnä kiva kuulla jos muiltakin löytyy läikkiä enemmän kuin 1.
Meillä nuorimmalla taitaa olla viisi pientä läiskää. Tulivat juuri tuossa noin 5kk iässä. Olin todella huolissani niistä, mutta missään vaiheessa ei tutkittu mitään, eikä ammattilaiset olleet mitenkään kiinnostuneita asiasta. Ihan normaali lapsi tuosta kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentistasi!
Juuri 5kk käynnillä kyselin ja sitä ennen 4kk lääkärineuvolassa mutta kuulemma kaikki kunnossa kun läikkiä on alle 6kpl. Ja sen toki uskon. Lähinnä kiva kuulla jos muiltakin löytyy läikkiä enemmän ku
Ei tuo ole varma juttu. Toisilla nf potilailla on enemmän ja toisilla vähemmän
Mutta kun jopa 30% ihmisistä läikkiä on vähintään 1 niin eipä niitä lähdetä vielä 2 läikän kohdalla tutkimaan. Kuutta kappaletta pidetään diagnostisena kriteerinä yhdessä muiden kriteerien kanssa ja sille on varmasti syynsä
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuorimmalla taitaa olla viisi pientä läiskää. Tulivat juuri tuossa noin 5kk iässä. Olin todella huolissani niistä, mutta missään vaiheessa ei tutkittu mitään, eikä ammattilaiset olleet mitenkään kiinnostuneita asiasta. Ihan normaali lapsi tuosta kasvoi.
Kiitos viestistäsi, kiva kuulla
Keskimmäisellä oli vatsassaan yksi tumma läiskä ja nuorimmalla ihan samassa kohtaa ihoa vaaleampi läiskä.