Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoilijat pakottavat rikkomaan liikennesääntöjä!

Vierailija
21.08.2019 |

Monesti kun olen pyörän päällä PYSÄHTYNEENÄ odottamassa vuoroani niin joku autoilija pysähtyy "kohteliaasti" antamaan tietä. Sitten kun en halua mennä (MINUN kuuluu väistää) niin autoilija suuttuu ja pyörittelee päätään. Wtf? Mitä näissä tilanteissa oikein pitäisi tehdä? Miksen saa antaa auton mennä ensin kuten kuuluu? Miksi autoilijat pysähtyvät turhaan vaikka MINÄ OLEN JO PYSÄHTYNYT! Ei siis voi olla epäselvää, että minä väistän. Tämän autoilijoiden sekoilun takia moni pyöräilijä kuvittelee, että he saavat mennä ja auto väistää.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sit jos autoilija ei väistä, niin se pyöräilijä ajaa eteen, jää alle ja kuolee tai vammautuu loppuiäkseen.

Nyt oli kyse PYSÄHTYNEESTÄ pyöräilijästä. Ei se siitä yhtäkkiä sinkoa alle.

Se on vähän tulkintakysymys että onko kyseessä pyöräilijä vai jalankulkija jos pyöräilijä on pysähtynyt ja jalka maassa.

Vierailija
42/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tuossa on vain se että teet asioista liian vaikeita. Jos auto pysähtyy niin mene yli, oli se sitten liikennesääntöjen mukaista tai ei. Kaikenlainen säätäminen tässä tilanteessa vain aiheuttaa vielä lisää ongelmia.

Yleensäkin liikenne sujuu parhaiten kun kaikki toimivat joustavasti eivätkä vedä hernettä nenään heti kun joku muu ei toimi täsmälleen niin kuin itse haluaisi.

Eli siis millä tavalla turhaan pysähtyminen on tässä tapauksessa joustavaa? Monesti on vielä niin, että ei tietä voi silti ylittää vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen takia. Kaistoja kun on yleensä vähintään kaksi.

Kyse ei ollut siitä pysähtyneestä autosta vaan siitä miten reagoi siihen että joku tekee liikenteessa asian jota ei pitäisi. Siis toimiiko niin että tilanne laukeaa mahdollisimman nopeasti ja helposti vai jääkö osoittamaan mieltä ja näyttämään sille toiselle että hän oli väärässä.

Kyllä tuossa monesti kaikki on hämillään, että kuka menee. Pyöräilijöille kun vielä kaiken lisäksi huudetaan koko ajan näitä väistämissääntöjä.

Minun pointti on se, että asia on selkeämpi ja monesti nopeampikin. jos vaan mennään sääntöjen mukaan.

Ehdottomasti paraste että mennään sääntöjen mukaan. Säännöistä poikkeaminen aiheuttaa aina enemmän tai vähemmän hämmennystä ja saattaa helposti johtaa vaaratilanteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aika kiusallista, kun autoilija "kohteliaasti" pysähtyy antamaan tietä mutta et voi mennä yli oikealta tulevien takia. Siinä sitten kaikki odotellaan autoilijan sekoilun takia.

No voithan jalkaantua ja taluttaa pyörän, jolloin toisestakin suunnasta tulevien on väistettävä sinua.

Tuo on hyvä ratkaisu, paitsi jos on sellaiset pyöräilykengät jalassa, joilla ei kävely oikein onnistu. Muuten hyvä pointti!

No harvempi ajelee kengät kiinni lukkopolkimissa sellaisissa paikoissa, joissa joutuu väistämään autoja, koska pysähtymiset ovat jo hieman hankalia. Mutta ihan asiallinen huomio tuokin, eikä näitä moni tule ajatelleeksi kun ei kosketa itseä.

Itseasiassa minulla on pyöräilykengät ja lukkopolkimet. Kyllä niitä risteyksiä on joka puolella laajaa kaupunkialuetta. Ei tarvitse olla keskustassa. AP.

Vierailija
44/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sit jos autoilija ei väistä, niin se pyöräilijä ajaa eteen, jää alle ja kuolee tai vammautuu loppuiäkseen.

Se on vähän tulkintakysymys että onko kyseessä pyöräilijä vai jalankulkija jos pyöräilijä on pysähtynyt ja jalka maassa.

Tuokin on tietysti totta. Yleensä sitä pidetään jalkautumisena jos molemmat jalat on maassa ja seisoo pyörän vieressä. Eihän moottoripyöräilijäkään muutu jalankulkijaksi liikennevaloissa.

Vierailija
45/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on tietysti totta. Yleensä sitä pidetään jalkautumisena jos molemmat jalat on maassa ja seisoo pyörän vieressä. Eihän moottoripyöräilijäkään muutu jalankulkijaksi liikennevaloissa.

Moottoripyörä on ajoneuvo eikä kevyttä liikennettä.

Vierailija
46/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koomiseksi tämän homman tekee se, että kolmion takaa ja liikenneympyrästä tullaan surutta päälle, mutta niissä risteyksissä, joissa pyöräilijää ei tarvitse väistää, pysäytellään turhaan. Eivätkö autoilijat tunne liikennesääntöjä vai ovatko törttöilevät pyöräilijät aiheuttaneet sen, että autoilijat olettavat kaikkien pyöräilijöiden sotkevan sokeasti alle?

Toivon että autoilijat keskimäärin osaisi liikennesäännöt paremmin kuin pyörälilijät, mutta välillä on usko koetuksella. Suuri osa ihmistä osaa liikennesäännöt todella huonosti.

Vierailija
47/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin autoilija tykkää siitä, kun kopistelen maantieajokengillä taluttamalla tien yli ja kestää vaikka kuinka kauan. Jokainen voi yrittää noilla kävellä asfaltilla. Mieluummin odotan vuoroani, jos kerran olen väistämisvelvollinen.

Vierailija
48/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörä on myös ajoneuvo. Suosittelen tsekkaamaan tieliikennelain.

Vierailija
49/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pokupöräkin on ajoneuvo.

Vierailija
50/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennesäännöistä puhuttaessa yleensä tehdään ne virheoletukset. että pyöräilijöillä ei muka ole ajokorttia tai että liikennesääntöjä ei muuten kuin autokoulussa saisi selville tai opeteta. Onko tosiaan niin, että täälläkään ei kukaan osannut mitään liikennesääntöjä ennen kuin ensimmäisen kerran autokoulussa 18-vuotiaana? En usko.

Vierailija
51/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin autoilija tykkää siitä, kun kopistelen maantieajokengillä taluttamalla tien yli ja kestää vaikka kuinka kauan. Jokainen voi yrittää noilla kävellä asfaltilla. Mieluummin odotan vuoroani, jos kerran olen väistämisvelvollinen.

Kengistä huolimatta olet jalankulkija ja autolija odottaa kiltisiti.

Vierailija
52/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikennesäännöistä puhuttaessa yleensä tehdään ne virheoletukset. että pyöräilijöillä ei muka ole ajokorttia tai että liikennesääntöjä ei muuten kuin autokoulussa saisi selville tai opeteta. Onko tosiaan niin, että täälläkään ei kukaan osannut mitään liikennesääntöjä ennen kuin ensimmäisen kerran autokoulussa 18-vuotiaana? En usko.

Autoilijalla ainakin pitäisi olla ajokortti ja terveyskin siinä kunnossa että on kykenevä liikenteeseen. Pyöräilijöistä ei aina tiedä, vaikka suurella osalla onkin ajokortti ja moni myös autoilee aktiivisesti, mutta nämä pyöräilijät kyllä yleensä myös osaa säännöt.

Vierailija
53/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoripyöräilijä on moottoriajoneuvon kuljettaja, vaikka taluttaisi moottoripyörää työntäen. Moottoripyörää taluttaessa pitää olla ajokunnossa ja kypärä päässä, eikä saa mennä pyörätielle tai jalkakäytävälle taluttamaan.

Sen sijaan pyörän tai mopon taluttaja on jalankulkija ja voi olla vaikka kännissä ja pyörätiellä.

Vierailija
54/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyöräilijöiden kannattaa tässä kuitenkin suojella etenkin itseään ja pyöräilykulttuuria. Jos olen fillarilla jatkamassa matkaani suojatien jatkeen yli siten että olen väistämisvelvollinen niin osoitan sitä esimerkiksi siten että laitan käännän (tai annan sen kääntyä jos polkupyörä kallistuu jotta toinen jalka yltää maahan) ohjaustankoa poikittain. En näe järkeväksi olla valmiustilassa jossa esimerkiksi polkevassa jalassa olisi jo puolivoima päällä jota pidätän käsijarrulla kunnes etuajo-oikeutettu ajoneuvo on mennyt ohitse.

Vierailija
55/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörä on myös ajoneuvo. Suosittelen tsekkaamaan tieliikennelain.

Ehkä teoriassa, mutta käytännössä pyöräilijä ei juuri poikkea kävelijästä. Pyöräilijöillä ja kävelijöille on yhteiset väylätkin ja molemmat ylittävät kadut suojatietä pitkin.

Vierailija
56/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koomiseksi tämän homman tekee se, että kolmion takaa ja liikenneympyrästä tullaan surutta päälle, mutta niissä risteyksissä, joissa pyöräilijää ei tarvitse väistää, pysäytellään turhaan. Eivätkö autoilijat tunne liikennesääntöjä vai ovatko törttöilevät pyöräilijät aiheuttaneet sen, että autoilijat olettavat kaikkien pyöräilijöiden sotkevan sokeasti alle?

Tämä on niin totta. Oma työmatkani (4 km) pitää sisällään yhden suojatien / pyörätien jatkeen, jossa autoilija väistää. Muuten ajan joko kadulla (minulla kärkikolmio) tai ylitän tien sellaista pyörätien jatketta pitkin, jossa autoilijalla on etuajo-oikeus. Lisäksi kotini lähellä on yksi tie, joka ylittääkseen pitää jalankulkijankin väistää autoja (joko tullaan sivutieltä kärkikolmion takaa tai kevyenliikenteenväylän ylityskohdassa ei ole suojatietä, vaan pelkkä keskikoroke). Aika usein autoilijat kuitenkin haluvat minua väistellä kun pyöräilen, jopa siis jos tulen itse kärkikolmion takaa.

Vierailija
57/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo liikennesääntö ei toimi, aiheuttaa ihan liikaa hankalia tilanteita. Itse olen ratkaissut ongelman siten että jos lähestyn hankalaa risteystä niin nousen pyörän selästä ja alan kävellä taluttaen pyörää. Sitten olen jalankulkija ja saan mennä autoja ennen. Eihän tuossa mitään järkeä ole, ja onhan se typerää joutua kävelemään melkein joka risteyksessä, mutta parempaakaan en ole keksinyt.

Vierailija
58/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo liikennesääntö ei toimi, aiheuttaa ihan liikaa hankalia tilanteita. Itse olen ratkaissut ongelman siten että jos lähestyn hankalaa risteystä niin nousen pyörän selästä ja alan kävellä taluttaen pyörää. Sitten olen jalankulkija ja saan mennä autoja ennen. Eihän tuossa mitään järkeä ole, ja onhan se typerää joutua kävelemään melkein joka risteyksessä, mutta parempaakaan en ole keksinyt.

tuo on tarpeetonta mikäli muut liikkujat joko kääntyvät tai tulevat kolmion takaa.

Vierailija
59/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tilanne on tämä (autoilijan näkökulmasta), eli ylität tietä paikassa, jossa ei edes ole suojatietä:  https://www.google.fi/maps/@64.9479988,25.4053077,3a,75y,124.89h,71.25t…

Tuossahan väistää sekä pyöräilijä että jalankulkija suoraan ajavia autoja.

Vierailija
60/72 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pyörän päällä"? Eli silloin autoilija luopuu oikeudestaan. Mutta jos olet jalat maassa, niin sinut luetaan kävelijäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän